Gå til innhold

Ørret frogner parken


Glenn Sörvik

Anbefalte innlegg

Det er dokumentert gyting med levedyktig avkom på noen få steder i Norge. Ligger en del på nettet om dette, for eksempel:

"Regnbueørret har sin naturlige utbredelse i vestlige deler av Nord-Amerika med tilknytning til

Stillehavet, og reproduserer vanligvis ikke i vill tilstand i Norge. Det finnes imidlertid

eksempler på at reproduksjon forekommer i flere vassdrag. Arten er registrert i 114

kommuner i Norge, og i 6 av disse (Nordre Land i Oppland, Fusa og Os i Hordaland, Rauma i

Møre og Romsdal, Oppdal i Sør-Trøndelag, Storfjord i Troms) er det registrert sikker naturlig

reproduksjon. I ni andre (Trysil, Hedmark, Lier, Buskerud, Eigersund og Gjesdal, Rogaland,

Sunndal og Tustna, Møre og Romsdal, Hitra, Sør-Trøndelag, Bodø og Sørfold, Nordland) er

det registrert mulig naturlig reproduksjon (Hindar et al. 1996). Utsetting av regnbueørret i

Norge har forekommet i rundt 100 år (siden 1902), og i stort omfang inntil 1990-årene.

Regnbueørret har miljøkrav som er relativt lik laks og ørret, selv om den er vårgyter. Den er

også uønsket i vassdrag i Norge da den kan være bærer av sykdommer som bl.a. G. salaris

(Bakke et al. 1991; Mo 1994, Mo et al. 2004)."

Dette utdraget er hentet fra:

SLUTTRAPPORT 2006

Gyrodactylus salaris og røye, ørret, regnbueørret og bekkerøye: Utbredelse og potensiell overføring til laks. Grethe Robertsen, Laetitia Plaisance, Tor A. Bakke

Naturhistorisk museum, Seksjon for zoologi (Zoologisk museum), Universitetet i Oslo

Jeg sakset dette fra et annet forum. Men såvidt jeg kan se er det ikke uvanlig at disse stammene plutselig forsvinner igjen. Den i Oppdal, som bl.a. ble undersøkt av forfatteren Even Rise, er vel borte i dag. Det som vel aldri har vært dokumentert i Norge før er høstgytende regnbueørret, og ihvertfall ikke regnbueørret som gyter med brunørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppfattet det slik at selv om det forekommer at regnbue reproduserer i norske vassdrag, er det allikevel slik at alle "naturlige" bestander etter en tid har forsvunnet, og at det ikke finnes noe fasitsvar på hvorfor?

Og da lurer jo jeg på - som den enkle sjel jeg er - finnes det eksempler på at regnbue reproduserer andre steder på kloden der den i utgangspunktet også er en fremmed art - for den gjør vel det både på New Zeeland og andre steder hvor den lever side om side med brunørret?  Og hvorfor er det slik?

Temaet regnbue interesserer meg generelt, fordi jeg er i en tidlig research-fase for en artikkel om emnet, der jeg bl.a. kommer inn på regnbue som råvare for industriell rakfiskproduksjon, der tall jeg har fått oppgitt indikerer at halvparten av "norsk " rakfisk produseres med basis i regnbue oppdrettet i Danmark. I tillegg har vi Peru-ørreten i norske frysedisker.  Er det noe vi ikke har forstått her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppfattet det slik at selv om det forekommer at regnbue reproduserer i norske vassdrag, er det allikevel slik at alle "naturlige" bestander etter en tid har forsvunnet, og at det ikke finnes noe fasitsvar på hvorfor?

Og da lurer jo jeg på - som den enkle sjel jeg er - finnes det eksempler på at regnbue reproduserer andre steder på kloden der den i utgangspunktet også er en fremmed art - for den gjør vel det både på New Zeeland og andre steder hvor den lever side om side med brunørret?  Og hvorfor er det slik?

Temaet regnbue interesserer meg generelt, fordi jeg er i en tidlig research-fase for en artikkel om emnet, der jeg bl.a. kommer inn på regnbue som råvare for industriell rakfiskproduksjon, der tall jeg har fått oppgitt indikerer at halvparten av "norsk " rakfisk produseres med basis i regnbue oppdrettet i Danmark. I tillegg har vi Peru-ørreten i norske frysedisker.  Er det noe vi ikke har forstått her?

Har hørt snakk om at det er noen mikrorganismer i våre vassdrag som gjør kål på avkommet. Men det kan være reint nissesnakk for alt jeg vet...

Interessant. Kanskje noen her inne som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg også har lest spekulasjoer om at dette kan skyldes parasitter/mikroorganismer som er vanlige i europa som regnbuen ikke har tilstrekkelig resistens mot. Kan ikke huske hvor dette sto på trykk, men også her konkluderte man med at man ikke vet sikkert hvorfor regnbueørreten ikke vil ettablerer seg i europa. Hvis den ikke hadde hatt disse problemene ville vi antagelig hatt regnbue i alle større vasdrag i norge i dag. I tillegg til utsetting har det tidvis vært drevet omfattende oppdrett, med medfølgende rømminger, av regnbueørret også i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppfattet det slik at selv om det forekommer at regnbue reproduserer i norske vassdrag, er det allikevel slik at alle "naturlige" bestander etter en tid har forsvunnet, og at det ikke finnes noe fasitsvar på hvorfor?

Og da lurer jo jeg på - som den enkle sjel jeg er - finnes det eksempler på at regnbue reproduserer andre steder på kloden der den i utgangspunktet også er en fremmed art - for den gjør vel det både på New Zeeland og andre steder hvor den lever side om side med brunørret?  Og hvorfor er det slik?

Temaet regnbue interesserer meg generelt, fordi jeg er i en tidlig research-fase for en artikkel om emnet, der jeg bl.a. kommer inn på regnbue som råvare for industriell rakfiskproduksjon, der tall jeg har fått oppgitt indikerer at halvparten av "norsk " rakfisk produseres med basis i regnbue oppdrettet i Danmark. I tillegg har vi Peru-ørreten i norske frysedisker.  Er det noe vi ikke har forstått her?

Hei yardbird!

Tror du og jeg har snakket litt sammen om dette på PM tidligere, etter at jeg og noen jeg kjenner fikk regnbue på flue i vinter og da snakker vi i elv og ikke i havet. Som du vet så lever og forøker også regnbuen seg i Argentina samt en del andre plasser. Etter at vi fikk regnbue av ulik størrelse i vinter og alle med fine finner og god kondisjon, så ringte jeg rundt til noen forskere og andre personer bla hos fylkesmannen. Der kunne de fortelle at joda, det finnes noen få steder i Norge hvor regnbue og bekkerøye ser ut til å formere seg. De fleste stammer forsvant som du sa, men noen holder fortsatt stand og de er usikre på om de skal utrydde dem eller ikke. Årsaken var visst at regnbuen ikke dukker under i våre elver og vann pga på PH og næring og liknende, men pga av at den er fremmed her og ikke tåler enkelte parasitter/organismer som lever i elvene og vannene. Som ofte tidligere i evolusjonen så finner naturen en utveg over tid og det ser ut til at noen få stammer har blitt motstandsdyktig og klarer seg. Det vil si at de da har fått gode gener og ikke regnes som en ufisk i så måte. I andre land ser man at regnbue og brunørret lever godt side om side, så det bør også gå seg til her i så fall. I USA brukte de selv over 100år og mer på å få den til å trives andre steder enn i nord-vest regionen og det var på samme kontinent. Det viser at ting ofte går seg til over tid og slik kan skje her hjemme også. De stammene som ble fortalt meg var ikke havgående, men isolert til innlands vann og elver. De kommer ikke kontakt med lakseparasitter.

Om vi vil ha dette eller ikke i Norge, ja det er et annet spørsmål.

Norsk regnbue fra i vinter. Tatt på nymfe i elv (hele finner og bra kondisjon - 600g)

109860_s.jpg

Norsk regnbue fra i vinter på 1,3kg. Tatt på myggpuppe i elv (Mobilbilde)

109861_s.jpg

Dette derimot er slik de fleste tenker på regnbue i Norge og den regnes derfor som ufisk av mange.

109862_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Det kan du nok være sikker på yardbird! Når norske folket ikke en gang skjønner at man trykker i seg fosfater når man spiser både fisk fra disk og bacon og vanligt kjøtt så skal du nok være sikker på at dette også har passert forbi ubemerket. Butikkeiere og produsenter er medvitne om det, og kjøper ikke en gang kjøtt i sin egen butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dokumentert gyting med levedyktig avkom på noen få steder i Norge. Ligger en del på nettet om dette, for eksempel:

"Regnbueørret har sin naturlige utbredelse i vestlige deler av Nord-Amerika med tilknytning til

Stillehavet, og reproduserer vanligvis ikke i vill tilstand i Norge. Det finnes imidlertid

eksempler på at reproduksjon forekommer i flere vassdrag. Arten er registrert i 114

kommuner i Norge, og i 6 av disse (Nordre Land i Oppland, Fusa og Os i Hordaland, Rauma i

Møre og Romsdal, Oppdal i Sør-Trøndelag, Storfjord i Troms) er det registrert sikker naturlig

reproduksjon. I ni andre (Trysil, Hedmark, Lier, Buskerud, Eigersund og Gjesdal, Rogaland,

Sunndal og Tustna, Møre og Romsdal, Hitra, Sør-Trøndelag, Bodø og Sørfold, Nordland) er

det registrert mulig naturlig reproduksjon (Hindar et al. 1996). Utsetting av regnbueørret i

Norge har forekommet i rundt 100 år (siden 1902), og i stort omfang inntil 1990-årene.

Regnbueørret har miljøkrav som er relativt lik laks og ørret, selv om den er vårgyter. Den er

også uønsket i vassdrag i Norge da den kan være bærer av sykdommer som bl.a. G. salaris

(Bakke et al. 1991; Mo 1994, Mo et al. 2004)."

Dette utdraget er hentet fra:

SLUTTRAPPORT 2006

Gyrodactylus salaris og røye, ørret, regnbueørret og bekkerøye: Utbredelse og potensiell overføring til laks. Grethe Robertsen, Laetitia Plaisance, Tor A. Bakke

Naturhistorisk museum, Seksjon for zoologi (Zoologisk museum), Universitetet i Oslo

Jeg sakset dette fra et annet forum. Men såvidt jeg kan se er det ikke uvanlig at disse stammene plutselig forsvinner igjen. Den i Oppdal, som bl.a. ble undersøkt av forfatteren Even Rise, er vel borte i dag. Det som vel aldri har vært dokumentert i Norge før er høstgytende regnbueørret, og ihvertfall ikke regnbueørret som gyter med brunørret.

mener å på at den i rauma i møre og romsdal og e borte..... men du får no en og annen i sjøen i møre og romsdal, rømt oppdrett.... men vet ikke kor mye det e....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at du viser at man får dem i "det fri" her i norge også Tony. kommer med rapporter senere fra regnbue ekspedisjoner flere plasser i landet hvor de svømmer fritt. Simen og jeg har nemlig fått nyss i flere plasser hvor vi har fanget dem helt opp til nærmere 4 kg. masse fisk på kilon til 2 kg. regnbue er Gøy! har ingenting imot å ha dem noen plasser. så lenge de ikke sprer seg mer utover enn de er nå. 

Et par bilder fra en av gostrømmene ;)

Mer kommer!!

109863_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/44350/109863.jpg

109864_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/44350/109864.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppfattet det slik at selv om det forekommer at regnbue reproduserer i norske vassdrag, er det allikevel slik at alle "naturlige" bestander etter en tid har forsvunnet, og at det ikke finnes noe fasitsvar på hvorfor?

Og da lurer jo jeg på - som den enkle sjel jeg er - finnes det eksempler på at regnbue reproduserer andre steder på kloden der den i utgangspunktet også er en fremmed art - for den gjør vel det både på New Zeeland og andre steder hvor den lever side om side med brunørret?  Og hvorfor er det slik?

Temaet regnbue interesserer meg generelt, fordi jeg er i en tidlig research-fase for en artikkel om emnet, der jeg bl.a. kommer inn på regnbue som råvare for industriell rakfiskproduksjon, der tall jeg har fått oppgitt indikerer at halvparten av "norsk " rakfisk produseres med basis i regnbue oppdrettet i Danmark. I tillegg har vi Peru-ørreten i norske frysedisker.  Er det noe vi ikke har forstått her?

Hei yardbird!

Tror du og jeg har snakket litt sammen om dette på PM tidligere, etter at jeg og noen jeg kjenner fikk regnbue på flue i vinter og da snakker vi i elv og ikke i havet. Som du vet så lever og forøker også regnbuen seg i Argentina samt en del andre plasser. Etter at vi fikk regnbue av ulik størrelse i vinter og alle med fine finner og god kondisjon, så ringte jeg rundt til noen forskere og andre personer bla hos fylkesmannen. Der kunne de fortelle at joda, det finnes noen få steder i Norge hvor regnbue og bekkerøye ser ut til å formere seg. De fleste stammer forsvant som du sa, men noen holder fortsatt stand og de er usikre på om de skal utrydde dem eller ikke. Årsaken var visst at regnbuen ikke dukker under i våre elver og vann pga på PH og næring og liknende, men pga av at den er fremmed her og ikke tåler enkelte parasitter/organismer som lever i elvene og vannene. Som ofte tidligere i evolusjonen så finner naturen en utveg over tid og det ser ut til at noen få stammer har blitt motstandsdyktig og klarer seg. Det vil si at de da har fått gode gener og ikke regnes som en ufisk i så måte. I andre land ser man at regnbue og brunørret lever godt side om side, så det bør også gå seg til her i så fall. I USA brukte de selv over 100år og mer på å få den til å trives andre steder enn i nord-vest regionen og det var på samme kontinent. Det viser at ting ofte går seg til over tid og slik kan skje her hjemme også. De stammene som ble fortalt meg var ikke havgående, men isolert til innlands vann og elver. De kommer ikke kontakt med lakseparasitter.

Om vi vil ha dette eller ikke i Norge, ja det er et annet spørsmål.

Norsk regnbue fra i vinter. Tatt på nymfe i elv(hele finner og bra kondisjon - 600g)

109860_s.jpg

Norsk regnbue fra i vinter på 1,3kg. Tatt på myggpuppe i elv (Mobilbilde)

109861_s.jpg

Dette derimot er slik de fleste tenker på regnbue i Norge og den regnes derfor som ufisk av mange.

109862_s.jpg

Regnbuen i norge vet jeg lite om men når de sier (har lest det mange plasser) at bekkerøya kun formerer noen få plasser tar de feil!

Det har jeg ingen problemer med å bevise. Det er bekkerøye en haug med plasser her nede over et stort område. Og på mange plasser du ikke kunne tenke deg at det lever fisk.

Vet om stammer som ble utsatt på 80 tallet. Det virker som de ikke er kravstore med tanke på hva de trenger å gjyte i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kufo, jeg har også hørt at regnbuen i Rauma sannsynligvis er borte - i likhet altså med de fleste steder, bortsett fra noen få tilfeller, bl.a. de som er kommet fram på denne tråden. Prøvde å finne ut om Raumaregnbuen ved å kontakte Rauma kommune, men der visste de ikke en gang at det hadde vært regnbue der, og jeg har heller ikke funnet ut hvor den var, for så vidt jeg har oppfattet snakker vi ikke om elva Rauma (hvor det meste strøk med ved rotenonbehandlinga).

Ellers virker det som noen på tråden referer til regnbue som kommer fra oppdrett i/ved sjøen, noe som vel blir en litt annen problemstilling. Jeg antar at regnbueoppdrett i sjø anses mindre problematisk enn regnbue i innlandsvassdrag pga at gyro ikke overlever i saltvann.  Hva som kan skje om det rømmer 10 000 regnbuer som så sporenstreks fyker opp i nærmeste elv har jeg så langt ikke fått noen god forklaring på.

Og til Fishking1 - joda, vi har drøfta dette tidligere, og dine tilbakemeldinger er veldig interessante. Så langt har jeg ikke funnet noen som har full oversikt over problemstillinger og øvrige forhold om regnbue i Norge, så derfor samler jeg stoff fra alle mulige kilder, så får vi se hva det blir til til slutt.

Forøvrig beklager jeg hvis jeg har kuppa denne tråden - moderator får si fra hvis det er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrett av regnbueørret har også blitt drevet i ferskvann. I alle fall i Tyrifjorden og Sperillen. Mener settefisken til min onkels oppdrettsanlegg i Sperillen kom fra et settefiskanlegg i Begnadalen. Hvis regnbueørreten hadde greid seg bra i det fri her, ville vi nok hatt bue i store deler av Drammensvassdraget.

Mener gyroen kom til Drammenselva via oppdrett av regnbueørret i Tyrifjorden, men det er mulig jeg husker feil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunderaser tilhører samme art, tro det eller ei. Så blanding av bokser og drever er ikke en hybrid, bare ei je..ig rar bikkje.... Når det gjelder ulv og hund kan vel disse få avkom med reproduksjonsevne, men disse står hverandre veldig nært genetisk.

Vil sette en del penger på at eventuelle brun-regnbue hybrider blir sterile, men hvis ikke kan vel ørretstammen i Frognerdammen bli noe for seg selv etter hvert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...