Gå til innhold

Isfiske etter ørret.


Kim W

Anbefalte innlegg

Hvis du tenker på lokkmeite er det 1000 muligheter. Bare for å si det med en gang, ikke bruk ost. Det hoper seg opp i endetarmen og fisken vil da naturligvis dø... Nå er ikke ørreten den fisk som responderer best på fôring, men det er muligheter hvis du blander oppsmulede brødskiver med maggot (helst hvit for kontrastens skyld) og meitemark hvis butikkene i området fortsatt selger det. På røyefiske er reker mye brukt, da rørt sammen med brød og kondittorfarge for å piffe det opp, men jeg har ikke erfart at ørreten er så på hugget etter slikt.

Skal du bruke mormyshka/pimpel/ lokkmeite er fôring ingen uting og kan øke fangstgarrantien. Bruker du balansepilk er du imidlertidlig ute etter større predatorer, og da er det ikke like stor nødvendighet for å lokke til seg fisk. Ikke det at storfisken ikke hugger på 4gr. wolfram malingskuler. Har selv fått flere digre ørreter på slikt lommerusk. Når vannett er kaldt er all form for føde god føde for en sulten ørret.

Kan være smart å slippe ned eggeskallbiter i hullet hvis du har tanker om å bedrive kikkefiske. Da vil fiskens kropp være i stor kontrast til de kritthvite skallbitene.

Hvilken teknikk har du planer om å utøve?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrbjørn : Fult forståelig, for en nydelig fisk!! :D

Vi har hytte like ved eningdalselva, og den renner ut fra Bullaresjøen som ligger på grensa og innover i sverige. Vet om noen fine og aktive viker her på sommerstid, så det blir å borre der først tenker jeg.  Dette vannet huser en del arter, så det blir spennende å se hva vi klarer å lure. Satser på fluebinding, skrøner og god matfisk utpå kvelden. Og litt småfyll sef... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker slike gulp greier?

Jeg vet om et vann med stor abbor. Hvordan ville dere gått frem? Jeg har virkelig ikke peiling!

Resepten på stor abbor: Balansepilk. Finnes intet bedre. Eller jo, meite med død (levende) agnfisk. Er intet som slår agnfisk etter abbor. Men abboren blir trigget av bevegelser, og hvis du ikke har lyst til å "nappe" i sena med agnfisk i enden så fester du en treble krok i ryggen på en levende mort mellom 6 og 15 cm. Da kommer en innpå etikk som heller kan taes over pm.

Men balansepilk har en viss sjarm det og, men gi gummi balansene en kjangse. Jeg har erfart at de fungerer bedre enn de av metall.  Kanskje det gir mer bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker slike gulp greier?

Jeg vet om et vann med stor abbor. Hvordan ville dere gått frem? Jeg har virkelig ikke peiling!

Resepten på stor abbor: Balansepilk. Finnes intet bedre. Eller jo, meite med død (levende) agnfisk. Er intet som slår agnfisk etter abbor. Men abboren blir trigget av bevegelser, og hvis du ikke har lyst til å "nappe" i sena med agnfisk i enden så fester du en treble krok i ryggen på en levende mort mellom 6 og 15 cm. Da kommer en innpå etikk som heller kan taes over pm.

Men balansepilk har en viss sjarm det og, men gi gummi balansene en kjangse. Jeg har erfart at de fungerer bedre enn de av metall.  Kanskje det gir mer bevegelse.

Levende fisk som agn..... Da er det vel ikke bare de etiske grensene du har trådd over, men også beveget deg over på feil side av loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker slike gulp greier?

Jeg vet om et vann med stor abbor. Hvordan ville dere gått frem? Jeg har virkelig ikke peiling!

Resepten på stor abbor: Balansepilk. Finnes intet bedre. Eller jo, meite med død (levende) agnfisk. Er intet som slår agnfisk etter abbor. Men abboren blir trigget av bevegelser, og hvis du ikke har lyst til å "nappe" i sena med agnfisk i enden så fester du en treble krok i ryggen på en levende mort mellom 6 og 15 cm. Da kommer en innpå etikk som heller kan taes over pm.

Men balansepilk har en viss sjarm det og, men gi gummi balansene en kjangse. Jeg har erfart at de fungerer bedre enn de av metall.  Kanskje det gir mer bevegelse.

Levende fisk som agn..... Da er det vel ikke bare de etiske grensene du har trådd over, men også beveget deg over på feil side av loven.

Forbudt i Norge, tillatt i Sverige. Er lov å tenke selv, ikke bare la seg dille med av politikere. De som har stadfestet dette sitter med ræva godt plantet på kontorstolen og tenker over hva de skal forby/tillate.

Var ikke meningen å provosere med innlegget, men jeg forstår hvorfor folk reagerer.

Edit: Sorry ot trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker slike gulp greier?

Jeg vet om et vann med stor abbor. Hvordan ville dere gått frem? Jeg har virkelig ikke peiling!

Resepten på stor abbor: Balansepilk. Finnes intet bedre. Eller jo, meite med død (levende) agnfisk. Er intet som slår agnfisk etter abbor. Men abboren blir trigget av bevegelser, og hvis du ikke har lyst til å "nappe" i sena med agnfisk i enden så fester du en treble krok i ryggen på en levende mort mellom 6 og 15 cm. Da kommer en innpå etikk som heller kan taes over pm.

Men balansepilk har en viss sjarm det og, men gi gummi balansene en kjangse. Jeg har erfart at de fungerer bedre enn de av metall.  Kanskje det gir mer bevegelse.

Levende fisk som agn..... Da er det vel ikke bare de etiske grensene du har trådd over, men også beveget deg over på feil side av loven.

Forbudt i Norge, tillatt i Sverige. Er lov å tenke selv, ikke bare la seg dille med av politikere. De som har stadfestet dette sitter med ræva godt plantet på kontorstolen og tenker over hva de skal forby/tillate.

Var ikke meningen å provosere med innlegget, men jeg forstår hvorfor folk reagerer.

Edit: Sorry ot trådstarter.

Jeg tar gjerne en PM der du forsvarer regelbrudd og etiske grenser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ett par timer på isen i dag hadde vi 12 abbor. Spesielt kult for guttungen på snart 5 at "borren" var på hugget i dag. :)

Den største gikk i folie med dill på bålet, god matfisk!! :)

Klarte ikke å lure noen andre arter i dag, får vel legge om strategien i morra. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...