Gå til innhold
  • 0

Line for rullekast /speykast?


Gary

Spørsmål

- Har noen av dere gode tips til valg av line som er spesielt godt egnet til rullekast og speykast?

Jeg bruker f.t. halvaksjon medium/rask 9' stang (GL LPXe).

Tar også gjerne imot tips tilsvarende, for ei noe dypere stang (Fario el.lign.), om det skulle gjøre noen forskjell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest Pål Andersen

PS. Kastene det egentlig spørres om er vel ikke spey heller, men switch/planet/bølgekast (sånn bare for å forvirre ennå mer)

Når spurte han om dem, Pål? Du blander kanskje sammen en annen tråd her inne?

Dette er hans opprinnelige (og eneste) spørsmål så langt jeg kan se:

"- Har noen av dere gode tips til valg av line som er spesielt godt egnet til rullekast og speykast?"

Forøvrig er Alexander Grant-kastet du nevner i seg selv selvsagt interessant nok det.

Jan.

Er jo det jeg sier jo :) Du siterer selv; rullekast eller speykast (som forøvrig er to helt vidt forskjellige ting). Jeg bare påpekte at det er sannsynligvis de andre kastene (kastet) jeg nevner trådstarter egentlig mener, OG som flere debattanter fåreslår liner (utstyr) til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Denne SA atlantic silver shooting head kjøpte jeg i høsten sammen med LOOP OPTI RIVER # 7 ikke for rullekast eller speycast , men for underhånd. Det er en utrolig bra klumpsnøre for alle slags sirkelkast og vinkling. Og innkast, som var vanskelig å få med andre kombinasjoner jeg prøvde i #5, gik som bare det. Denne klumpsnøre vil jeg også anbefale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ordet SPEY brukes ganske bredt her hos oss, ja, både for å definere skandinavisk, skagit og "tradisjonell" spey, med deres tilhørende stil og utstyr. Forsåvidt helt ok, da stilene har mange likheter.

Beveger vi oss til riket det "tradisjonelle" speykastet hører hjemme i, er de nok ikke like ivrige der borte etter å putte annet enn "tradisjonell" speykasting med langline inn i ordet.

Så blir det også sånn at mange av oss her på berget, når vi er i behov av det spesielt, føyer på til "skandinavisk spey" for å omtale og skille kastet med fortomsankerfeste, korte presise bevegelser og sitt tilpassede utstyr (definert som underhåndskastet) fra det "tradisjonelle". For andre igjen vil ordet SPEY også her hos oss være "hellig", og bare brukes om langlinekastet. Helt greit det. Dette med begrep og begrepsforvirring i denne sammenheng har vært gjenstand for diskusjon både titt og ofte.

Selv rullekastet defineres og brukes litt ulikt, ja, noen bruker ordet switch om det også. Naturlig forsåvidt, da dette kastet foregår rett inn og rett ut (grovt). Vi bruker jo samme notasjon "switch" om et uvinklet speykast, det være seg om vi kaster underhånds eller "tradisjonelt".

Min egen oppfattelse av det du nevner, Pål, når du skriver det slik: switch/planet/bølge i 1 frase, er Grant sitt kast, der han vred hele redskapen i innkastet sitt (snella helt utadrettet) slik at linas ytterste deler slo ut til siden, dette med formål at han kun såvidt ville kysse vannspeilet med flue/ytterste del av fortom, og ikke, som vi er vant til fra de andre variantene; plassere et lengre ankerfeste.

SA Atlantic klumpen er perfekt til underhånds (skandinavisk) og rulle, vel, jeg må prøve den selv før jeg bruker ordet perfekt, men profilen og lengden er i hvertfall riktig.

No hard feelings, just feelings.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

[quote author=∆ndré_Brun link=topic=18613.msg306096#msg306096 date=1293530448

Litt fakta til:

Nei, Opti Stream snøret er ikke tyngre enn andre snører.

Nå skal ikke jeg si noe om GL Presentation, for det har jeg aldri kastet med, men jeg kjenner Opti Stream- snøret godt, og kan si noe om det:

Det er ideelt å lære seg vannkast med på grunn av tapering, lengde og tyngde på klump. Både rullekast, underhåndskast og snake-roll kast.

Hmm..  som sagt - jeg er på søk etter ei spesielt godt egnet line til rullekast og speykast. Vi kan like godt tilføye snake-roll (det gjelder å ha noen mål og utfordringer her i livet..)   Synlige "på papiret-forskjeller" på Presentation og Opti Stream:

Presentation: Klumplengde 8,5 m - fronttapering nesten 2/3 av klumpen

Opti Stream:  Klumplengde 8,1 m - fronttapering ca 1/3 av klumpen

Begge har kort baktapering.

Snørenes egenskaper utover dette - som kan ha betydning her har jeg ingen anelse om. Siden begge snøreklumpene må antas å veie like mye, vil Presentation-klumpen være baktung sammenlignet med Opti Stream. Slike jeg oppfatter det: Egenskaper som ligner delta-taper, som noen her framholder som utmerket for formålet. Ut fra hva jeg har forstått av teorien vil en lengre fronttapering gjøre pene presentasjoner enklere. Med litt lengre klump vil kanskje Presentasjonssnøret være litt mer allsidig for de mindre forholdene.. også til overhode- og underhåndskast?

Dette var altså det lille tekniske jeg hadde med i vurderingen.. Jeg skjønner også at mindre forskjeller gjør store utslag i egenskapene, ettersom Opti Stillwater, med 1 m lengre klump enn Opti Stream - og ellers samme proporsjoner - er mere teknisk krevende og kaster "laangt..".

Kom igjen - dersom dere har noe å tilføye, eller korrigere i mine synspunkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Også langlinespey som det praktiseres av de fleste skotter i dag er mer en blanding av grant switch og det opprinnelige speykastet. Speykastet har utviklet seg kontinuerlig og i flere retninger hele tiden så å skulle sette noe i bås blir helt umulig. En definisjon på et speykast må derfor være bred og hovedkriteriene for at det er speykast er at kastet skal vinkles og fortommer/snørespissen skal ankres i vannet for å spenne stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har noen erfaring med Opti Creek snøret?

Ja, jeg har Opti Creek i #3 . . . Må vel innrømme det ikke er førstevalget blandt mine 3'er-snører. Hele lina er altså 17m lang, og med en tapering som vel er i nærheten av OptiStream-snørene.

Jeg syntes disse snørene har en tendens til å slå vel brutalt over, selv med laaang fortom. Klumpen er veldig kort og tung (min Sage Slt i #3 er nær ved å knele med 7-8 meter snøre ute  ;D), uten at jeg husker hva den målte her og nå . . .

Snøret er brukbart til rullekast og vannkast i uhyre trange posisjoner, i små elver/bekker.

Har opticreek i 4# benyttet å rpl+ , denne komboen er vanvittig fin å kaste med , men det er uhyrekort klump , og vinkling av kast blir så som så , til elvefiske med lite eller ingen baksleng er komboen uhyre fin.

virker somgod coating på loop snøret-

baklina er en del tynnere enn på min presentationtaper i samme klasse , skjønt begge er flotte til elvefiske , ikke veiet disse enda , men mistenker at loopen er tyngre.

) samme klasse (

Mvh Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Ordet SPEY brukes ganske bredt her hos oss, ja, både for å definere skandinavisk, skagit og "tradisjonell" spey, med deres tilhørende stil og utstyr. Forsåvidt helt ok, da stilene har mange likheter.

Beveger vi oss til riket det "tradisjonelle" speykastet hører hjemme i, er de nok ikke like ivrige der borte etter å putte annet enn "tradisjonell" speykasting med langline inn i ordet.

Så blir det også sånn at mange av oss her på berget, når vi er i behov av det spesielt, føyer på til "skandinavisk spey" for å omtale og skille kastet med fortomsankerfeste, korte presise bevegelser og sitt tilpassede utstyr (definert som underhåndskastet) fra det "tradisjonelle". For andre igjen vil ordet SPEY også her hos oss være "hellig", og bare brukes om langlinekastet. Helt greit det. Dette med begrep og begrepsforvirring i denne sammenheng har vært gjenstand for diskusjon både titt og ofte.

Selv rullekastet defineres og brukes litt ulikt, ja, noen bruker ordet switch om det også. Naturlig forsåvidt, da dette kastet foregår rett inn og rett ut (grovt). Vi bruker jo samme notasjon "switch" om et uvinklet speykast, det være seg om vi kaster underhånds eller "tradisjonelt".

Min egen oppfattelse av det du nevner, Pål, når du skriver det slik: switch/planet/bølge i 1 frase, er Grant sitt kast, der han vred hele redskapen i innkastet sitt (snella helt utadrettet) slik at linas ytterste deler slo ut til siden, dette med formål at han kun såvidt ville kysse vannspeilet med flue/ytterste del av fortom, og ikke, som vi er vant til fra de andre variantene; plassere et lengre ankerfeste.

SA Atlantic klumpen er perfekt til underhånds (skandinavisk) og rulle, vel, jeg må prøve den selv før jeg bruker ordet perfekt, men profilen og lengden er i hvertfall riktig.

No hard feelings, just feelings.

Jan.

Underhåndskast er noe helt annet.........    http://flyfishnorway.com/pdf_files/stenger_snorer_art.pdf    se side 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

[quote author=∆ndré_Brun link=topic=18613.msg306096#msg306096 date=1293530448

Litt fakta til:

Nei, Opti Stream snøret er ikke tyngre enn andre snører.

Nå skal ikke jeg si noe om GL Presentation, for det har jeg aldri kastet med, men jeg kjenner Opti Stream- snøret godt, og kan si noe om det:

Det er ideelt å lære seg vannkast med på grunn av tapering, lengde og tyngde på klump. Både rullekast, underhåndskast og snake-roll kast.

Hmm..  som sagt - jeg er på søk etter ei spesielt godt egnet line til rullekast og speykast. Vi kan like godt tilføye snake-roll (det gjelder å ha noen mål og utfordringer her i livet..)   Synlige "på papiret-forskjeller" på Presentation og Opti Stream:

Presentation: Klumplengde 8,5 m - fronttapering nesten 2/3 av klumpen

Opti Stream:  Klumplengde 8,1 m - fronttapering ca 1/3 av klumpen

Begge har kort baktapering.

Snørenes egenskaper utover dette - som kan ha betydning her har jeg ingen anelse om. Siden begge snøreklumpene må antas å veie like mye, vil Presentation-klumpen være baktung sammenlignet med Opti Stream. Slike jeg oppfatter det: Egenskaper som ligner delta-taper, som noen her framholder som utmerket for formålet. Ut fra hva jeg har forstått av teorien vil en lengre fronttapering gjøre pene presentasjoner enklere. Med litt lengre klump vil kanskje Presentasjonssnøret være litt mer allsidig for de mindre forholdene.. også til overhode- og underhåndskast?

Dette var altså det lille tekniske jeg hadde med i vurderingen.. Jeg skjønner også at mindre forskjeller gjør store utslag i egenskapene, ettersom Opti Stillwater, med 1 m lengre klump enn Opti Stream - og ellers samme proporsjoner - er mere teknisk krevende og kaster "laangt..".

Kom igjen - dersom dere har noe å tilføye, eller korrigere i mine synspunkter :)

Tripletaper...

Hva er vitsen med snører som har så kort klump?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Til dere som er helt ferske; ikke bli sjokkert :o spørsmål om kasting blir ofte til diskusjoner her inne. Til trådstarter :) så kjøpte jeg Opti Stream snøret og med det skjedde det plutselig endel ting med de kastene du lurer på. Snøret beveger seg lettere og gjør det jeg ikke klarer med vanlige snører. Gøy var det og, men langt gikk det vel egentlig ikke. Maks ca 20. Snøret kan anbefales :)

Edit: Grattis med 3000 Oddbjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ordet SPEY brukes ganske bredt her hos oss, ja, både for å definere skandinavisk, skagit og "tradisjonell" spey, med deres tilhørende stil og utstyr. Forsåvidt helt ok, da stilene har mange likheter.

Beveger vi oss til riket det "tradisjonelle" speykastet hører hjemme i, er de nok ikke like ivrige der borte etter å putte annet enn "tradisjonell" speykasting med langline inn i ordet.

Så blir det også sånn at mange av oss her på berget, når vi er i behov av det spesielt, føyer på til "skandinavisk spey" for å omtale og skille kastet med fortomsankerfeste, korte presise bevegelser og sitt tilpassede utstyr (definert som underhåndskastet) fra det "tradisjonelle". For andre igjen vil ordet SPEY også her hos oss være "hellig", og bare brukes om langlinekastet. Helt greit det. Dette med begrep og begrepsforvirring i denne sammenheng har vært gjenstand for diskusjon både titt og ofte.

Selv rullekastet defineres og brukes litt ulikt, ja, noen bruker ordet switch om det også. Naturlig forsåvidt, da dette kastet foregår rett inn og rett ut (grovt). Vi bruker jo samme notasjon "switch" om et uvinklet speykast, det være seg om vi kaster underhånds eller "tradisjonelt".

Min egen oppfattelse av det du nevner, Pål, når du skriver det slik: switch/planet/bølge i 1 frase, er Grant sitt kast, der han vred hele redskapen i innkastet sitt (snella helt utadrettet) slik at linas ytterste deler slo ut til siden, dette med formål at han kun såvidt ville kysse vannspeilet med flue/ytterste del av fortom, og ikke, som vi er vant til fra de andre variantene; plassere et lengre ankerfeste.

SA Atlantic klumpen er perfekt til underhånds (skandinavisk) og rulle, vel, jeg må prøve den selv før jeg bruker ordet perfekt, men profilen og lengden er i hvertfall riktig.

No hard feelings, just feelings.

Jan.

Underhåndskast er noe helt annet.........    http://flyfishnorway.com/pdf_files/stenger_snorer_art.pdf     se side 3

Noe helt annet enn hva?

Jeg forstår nesten, at det i din betydning av ordet, er noe helt annet enn det jeg og mange med meg i våre dager definerer det som, og det er jo en helt fair sak det. Personlig kjøper jeg ordet underhåndskast som et ganske bredt kastebegrep, akkurat som for bruken av ordet spey, følgelig kjøper jeg også ditt. Personlig har jeg min oppfatning, og det er at den skandinaviske stilen bruker et underhåndskast som grunnkast, derfor skriver jeg også det. Og vinkler du det, ja så har du et vinklet underhåndskast... så ligger da "hånda under håndtaket", i det minste gjennom dreiningsfasen, for de som fortsatt ønsker å se på det som et kjernepunkt. Mange ser i dag snarere på det som et kast som "passerer under hånden". Mitt underhåndskast avviker for eksempel en god del fra "Anderssons underhåndskast", både i teknikk og tildels fortomsbruk. Og før Andersson igjen, brukte vi også begrepet, ja det kan brukes om Grant sitt også, det. Kan det vel, selv om hånden hans har en litt annen stilling.

Enig med Oddbjørn her tidligere; ting utvikler seg, og begrepene favner bredere. Ser vi på ordet underhåndskast som et generelt kastebegrep, vil jeg så absolutt mene at den definisjonen som brukes der ute i dag knyttet mot det skandinaviske kastet, holder vann. Og det er denne jeg har falt på.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tripletaper...

Hva er vitsen med snører som har så kort klump?

Pål;  - Hehe.. og nå som jeg trodde vi nesten var kommet i mål... :-\

Neida, det er ikke langt til Hokksund - 1,5 time..

Min definisjon av underhåndskast: Som overhode-kast men stangføring nærmere horisontalen, med hånda på undersiden av håndtaket...

Juvis; - Det er da bare morro, og litt nytt kan vi sikkert lære av det også..:)

Alle; - Det jeg ønsker å lære meg (før jeg blir alt for gammel) er kast som fungerer der det ikke er plass bakover, og som bringer flua langt nok ut - de enkleste kastene først...  og jeg har fortsatt stort forbedringspotensiale på vanlig overhodekast.. bare så det er sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Underhåndskast er noe helt annet.........    http://flyfishnorway.com/pdf_files/stenger_snorer_art.pdf     se side 3

Noen gang hørt om at ord kan ha mer enn en betydning? ALLE bortsett fra Pål Andersen tenker på kastet til Göran Andersson når ordet underhåndskast brukes.

Rocky mountains heter vel det og ikke "klippiga bergen" ? Sistnevnte blir ikke mer "riktig" fordi om noen millioner svensker sier det?  Spørsmålet er ikke hva man tenker på, men at man faktisk bruker "rette" navn på ting.. At et flertall "bruker" et eller flere andre navn gjør det vel ikke mer riktig av den grunn?

Man er altså interessert i å lære, men ikke bli korrigert for feilinformasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Underhåndskast er noe helt annet.........    http://flyfishnorway.com/pdf_files/stenger_snorer_art.pdf     se side 3

Noen gang hørt om at ord kan ha mer enn en betydning? ALLE bortsett fra Pål Andersen tenker på kastet til Göran Andersson når ordet underhåndskast brukes.

Rocky mountains heter vel det og ikke "klippiga bergen" ? Sistnevnte blir ikke mer "riktig" fordi om noen millioner svensker sier det?  Spørsmålet er ikke hva man tenker på, men at man faktisk bruker "rette" navn på ting.. At et flertall "bruker" et eller flere andre navn gjør det vel ikke mer riktig av den grunn?

Man er altså interessert i å lære, men ikke bli korrigert for feilinformasjon

Rocky Mountains endrer seg lite. Fluekastet er dynamisk.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Underhåndskast er noe helt annet.........    http://flyfishnorway.com/pdf_files/stenger_snorer_art.pdf     se side 3

Noen gang hørt om at ord kan ha mer enn en betydning? ALLE bortsett fra Pål Andersen tenker på kastet til Göran Andersson når ordet underhåndskast brukes.

Rocky mountains heter vel det og ikke "klippiga bergen" ? Sistnevnte blir ikke mer "riktig" fordi om noen millioner svensker sier det?  Spørsmålet er ikke hva man tenker på, men at man faktisk bruker "rette" navn på ting.. At et flertall "bruker" et eller flere andre navn gjør det vel ikke mer riktig av den grunn?

Man er altså interessert i å lære, men ikke bli korrigert for feilinformasjon

Men hvorfor er det så mye mer korrekt den beskrivelsen du gir av underhåndskastet da? Det er vel bare nevnt et par ganger ved det navnet i litt eldre litteratur og var et lite kjent kast. Du har en ting til felles med Göran og det er at dere er like kategoriske (vel dere har sikkert flere ting til felles også, blant annet veldig gode til å fiske og gode til å kaste...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En ting som jo kan nevnes er jo at vi et underhåndskast med 1-hånds typisk vil ligge lavere med stanga hele veien igjennom, og følgelig da vil ligge "med hånda under" i større utstrekning gjennom hele bevegelsen slik som skissen fra Pål beskriver. Det er jo helt riktig. Med et 2-hånds vinklet kast derimot, retter vi oftest opp en liten tanke mer i siste fase av innkastet, og følgelig kommer hånda da mer til "bak". Så er spørsmålet da om en skal bruke dette som eneste moment for å forklare et underhåndskast. Jeg synes vel ikke det.

Edit, ja, jeg kan legge til en ting til når jeg først er så godt i gang her. Når jeg ønsker å ta ut større lengde i et 1-hånds underhåndskast med de letteste stengene og hele linene (ja, for jeg kaster underhåndskast med annet enn klump også), så går jeg av og til vekk fra den korte bevegelsen med knekk i armer omtalt ovenfor for et 2-hånds underhånd, men kommer i steden frem og opp med arm (utstrukket) i et godt overslag, ja tilsvarende som jeg gjør det i et 2-hånds speykast med langline. Altså tar jeg ut det jeg trenger for type redskap, fiskesituasjon, ønsket lengde med mer, med mer, med mer. Vi kan vel si at jeg i dette scenarioet nok er noe mer i "speymodus" enn i stilrent "underhåndsmodus", skillet vaskes vekk.

Ok, jeg gir meg nå, takk for debatten! Jeg lærer jeg også.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En ting som jo kan nevnes er jo at vi et underhåndskast med 1-hånds typisk vil ligge lavere med stanga hele veien igjennom, og følgelig da vil ligge "med hånda under" i større utstrekning gjennom hele bevegelsen slik som skissen fra Pål beskriver. Det er jo helt riktig. Med et 2-hånds vinklet kast derimot, retter vi oftest opp en liten tanke mer i siste fase av innkastet, og følgelig kommer hånda da mer til "bak". Så er spørsmålet da om en skal bruke dette som eneste moment for å forklare et underhåndskast. Jeg synes vel ikke det.

Mvh. Jan.

- Hehe..  tror jeg holder fast på min egen ovenstående definisjon av underhådskastet - enkel og uangripelig...

Når det gjelder spey er jeg helt sikkert på tynn is. Tror jeg dropper hele den greia. Har sett på André sine Snake-Roll videoklipp, og nå tror jeg at jeg skal begrense spørsmålstillingen min til å gjelde to kasteteknikker:

- Rullekast (uten og med "tilløp"..)

- Snake-Roll

Med disse er nok mine behov dekket på dette feltet.

Medfører dette nye synspunkter på snørevalget??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Edit: Grattis med 3000 Oddbjørn!

Takk   :D

Hadde jeg vært klar over at det ble mitt innlegg nr 3000 skulle jeg brukt det på noe annet en kverulering  ;D

Beklager :) Er ikke grunnleggende uenig med hverken deg eller Jan, jeg påpekte bare at dette var en nybegynnertråd og at betegnelsene "skled" litt ut. Er vel luysår fra å være like kategorisk som Gøran :)

Mitt poeng er bare at navn og betegnelser fortjener litt mer heder enn utvannede "navnsettinger"... Spiller jo ingen rolle, jeg pælmer fluefaen uti alikevel, uansett hva kastet kalles eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...