Gå til innhold
  • 0

Line for rullekast /speykast?


Gary

Spørsmål

- Har noen av dere gode tips til valg av line som er spesielt godt egnet til rullekast og speykast?

Jeg bruker f.t. halvaksjon medium/rask 9' stang (GL LPXe).

Tar også gjerne imot tips tilsvarende, for ei noe dypere stang (Fario el.lign.), om det skulle gjøre noen forskjell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Beklager :) Er ikke grunnleggende uenig med hverken deg eller Jan, jeg påpekte bare at dette var en nybegynnertråd og at betegnelsene "skled" litt ut. Er vel luysår fra å være like kategorisk som Gøran :)

Mitt poeng er bare at navn og betegnelser fortjener litt mer heder enn utvannede "navnsettinger"... Spiller jo ingen rolle, jeg pælmer fluefaen uti alikevel, uansett hva kastet kalles eller ikke :)

Blir bare like irritert hver gang over at du må linke til den artikkelen hver gang ordet underhåndskast kommer opp når du vet alle andre i tråden snakker om kastet til gøran eller en nærliggende variant.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nei dere må ikke gi dere nå ;D Det er lenge siden det har vært en tråd hvor folk flyr i flint til slutt ;D

Det er jo tross alt kasting det dreier seg om og da skal det jo bli "galt" til slutt.

Følte denne tråden hadde potensialet en stund. Må være at folk er i julestemning.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nei dere må ikke gi dere nå ;D Det er lenge siden det har vært en tråd hvor folk flyr i flint til slutt ;D

Det er jo tross alt kasting det dreier seg om og da skal det jo bli "galt" til slutt.

Følte denne tråden hadde potensialet en stund. Må være at folk er i julestemning.

;D

Vi trenger litt temperament Frode  ;D

Nå har det jo vært 5 sider uten krangling i denne tråden, så da må en skru opp tempen litt  8)

Beklager å irritere, men jeg blir like irritert når det blir kalt "Gørans kast". Samma f... Jeg driter i det.

Jeg har tildels sluttet å bruke begrepet underhåndskast så mye da det blir mer og mer vannet ut. Når jeg snakker om en stilart skal det være klart hvilken jeg mener. Så da henviser jeg heller til Gøran kast, Syrstad kast eller Mortensen kast. Er nemlig ganske mye forskjell på de tre stilene, allikevel er det mange som kaller alle for underhåndskast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Beklager å irritere, men jeg blir like irritert når det blir kalt "Gørans kast". Samma f... Jeg driter i det.

DER er vi enige, Pål. I hvertfall der.

Jeg bruker vanligvis bare ordet "skandinavisk" for å skille nettopp det skandinaviske fra de andre, som en betegnelse på hele kostebinderiet inkludert teknikk og utstyr, men på kurs må jeg bryte det ned litt, og da popper ordet vårt frem.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

BRA navn. Hvis man kaller noe "Syrstad" , "mortensen" etc. så er jo det ennå mer forvirrende...

Hvem av de gjør riktig og hvem feil ? HVIS det bare er snakk om individuelle stiler, skal da ALLE tohåndsfiskere ha sitt eget navn på kastestilen ????  Hvorfor blir aldri Odd Hagen og Gerhard Schive stiler nevnt?? Disse var/er vél så viktige referanser ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

BRA navn. Hvis man kaller noe "Syrstad" , "mortensen" etc. så er jo det ennå mer forvirrende...

Hvem av de gjør riktig og hvem feil ? HVIS det bare er snakk om individuelle stiler, skal da ALLE tohåndsfiskere ha sitt eget navn på kastestilen ????  Hvorfor blir aldri Odd Hagen og Gerhard Schive stiler nevnt?? Disse var/er vél så viktige referanser ?!

Alle gjør sin egen stil riktig da de alle tre er blant de fremste innen skandinavisk stil, men de har likevel sin skole og særegne ting som skiller dem, og blander man stilene uten å vite hva man gjør kan man fort ende opp med kastefeil...

Du må gjerne nevne andre så ofte du vil Pål :) (Har selv veldig sansen for Gerhard sin kasting, Odd Hagen har jeg dessverre ikke sett kaste, bortsett fra et video klipp for veldig lenge siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

2 liner eg kan anbefale på det varmeste er Loop Opti Stream

                                                                  &

                                                          Loop Opti Creek

stream snøret kommer ifra lineklasse 4# og oppover mens Creek er for de minste klassene.

det som gjør disse snørene så geniale er nok hovedsakelig lengda på de og taperingen.

linene er en drøm og lekende lett og kaste med. så lett at eg klarer faktisk ikke og la være og leke/trikse kaste når eg fisker (noe som sier seg sjøl at ikke er lurt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kom over "Grant vibration rod" og hans switch. Dette er nostalgi. Artig lesning. Lenger nede på siden også bilder og beskrivelser av hans switch/planet:

http://www.fishingthefly.co.uk/forum/index.php?topic=37.0

Jan.

Du bør lese "Fine and far off" av Jock Scott som i hovedsak omhandler Alexander Grant.

Jeg har to Grant Vibration 14' stenger selv, men alderen har satt sine spor på de (har dessverre ikke blitt lagret ute i hagen som Jock Scott (Ronald Rudd) anbefalte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Noen som har erfaringer med Zpey Silent #4 til vannkast? Lang klump, så det egner seg vel best der det er litt god plass,men...

Anbefalingene i denne tråden går på korte klumplengder - men jeg har også skjønt at de som behersker vannkast får det til å funke med nesten hva som helst av snøreprofiler..  så dette blir vel fort et spørsmål om ferdigheter og nivå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...