Gå til innhold
  • 0

Line for rullekast /speykast?


Gary

Spørsmål

- Har noen av dere gode tips til valg av line som er spesielt godt egnet til rullekast og speykast?

Jeg bruker f.t. halvaksjon medium/rask 9' stang (GL LPXe).

Tar også gjerne imot tips tilsvarende, for ei noe dypere stang (Fario el.lign.), om det skulle gjøre noen forskjell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest Terje Refsahl

Guide Line Highwater (den grønne) er helt konge til vannkast (gjelder sikkert også for dagens highwater)

Det samme gjelder for Lee Wulf Triangle Taper som er en kjempegod line på vannkast.

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

I fiskesituasjoner synes jeg det er enklere å få til litt lengre/penere vannkast med liner som har litt kortere klump. Synes long belly-liner som Highwater (den nye) er litt mer tricky å kontrollere under praktisk vannkasting, spesielt under trange forhold (som det jo ofte er når man vannkaster). Har en 11-meters klump laget av DT6 som går veldig bra på en Fario 9 #5. Presentation er også veldig bra til dette formålet, synes jeg, og Air Cel o.l. er også fine.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Må bare få legge inn et lite innlegg her jeg også. Det finnes mange gode snører til formålet på markedet. Det er nevnt et par GL snører i tråden.

I og med at jeg kjenner disse snørene (bedre enn alle) vil jeg si min mening om saken.

Smaken er som baken også innen dette emnet. Det er ulike meninger, ulike teknikker og ulike stenger.

Highwater kan være greit å speye med. Men selve fysikken til snøret krever at man har svært god teknikk. Dvs at du får egentlig ikke noe hjelp i snøret for å speye lettvintere. Dette er ikke mitt førstevalg hvis et snøre skal være ment til akkurat den type kast.

Presentation er derimot et snøre som er bygd for å kunne hjelpe til med slike kast. Det er jo slik at en wf klump har ei vekt tilsvarende stanga. Dette fungerer meget godt på overhodekast. På underhåndskast stiller det seg annerledes. Her låses fronten av snøret i vannet, og lager ei bukt, eller aller helst en V. De grammene eller den delen av klumpen som spenner opp stanga før framkastet er da veldig viktig hvor de er plassert hen på bellyen.

Ergo: Til vannkast mener jeg at det andre snøret har en mye bedre funksjon jevnt over en det første - når det gjelder disse to.

Håper ingen mener jeg går for langt i å beskrive disse snørenes ulikskaper i og med at jeg er GL mann. Meningen er bare å si meningen min, når jeg ser at jeg kansje ikke er helt på linje med andre jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Først og fremst.... hvilken Linaklasse er det snakk om?

Jeg mener personlig at den ENKLESTE lina å utføre underhåndskast med, er Loop Opti Stillwater. Den kan du vinkle omtrent det du orker, og den "tilgir" endel svikt i teknikken:) Klumpen er forholdsvis tung, og du skyter bra med line.

Denne lina er litt "plaskete", og kan være lei å presentere lett og veldig pent... det går som regel greit, men om du fisker i veldig klart vann,på veldig sky fisk kan det være greit å vurdere andre alternativer.

Highwater og Presentation er også gode veldig gode liner til vannkast. Her kreves det litt mer teknikk, og timingen må være bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Først og fremst.... hvilken Linaklasse er det snakk om?

Jeg mener personlig at den ENKLESTE lina å utføre underhåndskast med, er Loop Opti Stillwater. Den kan du vinkle omtrent det du orker, og den "tilgir" endel svikt i teknikken:) Klumpen er forholdsvis tung, og du skyter bra med line.

Denne lina er litt "plaskete", og kan være lei å presentere lett og veldig pent... det går som regel greit, men om du fisker i veldig klart vann,på veldig sky fisk kan det være greit å vurdere andre alternativer.

Highwater og Presentation er også gode veldig gode liner til vannkast. Her kreves det litt mer teknikk, og timingen må være bedre!

Hei  :)

Er enig i mye av det du skriver Tor Arne. Og siden det er prat på Loop- liner så kan jeg si litt jeg også. For disse har jeg greie på.

Den mest forseggjorte lina av alle til å utføre fine vannkast med er nok Loop Opti Stream. Fra trange situasjoner er den genial med sin tapering. Denne avstemte progressive lina er jo helt og holdent laget for vannkast, så det skal mye til at ikke folk lett klarer fine lange vannkast med den. Og hemmeligheten ligger litt i taperingen. Alle klarer jo plutselig vannkast med denne lina, og det er litt moro  :)

Loop Opti Stillwater lina krever litt bedre teknikk, men den er super til vannkast hvis du takler den til det. Og det går langt. Dette har vært favorittlina mi i 2 år til både overhånds- og underhåndskast. Men som sagt, den krever litt mer avstemt timing.

Ingen av disse fluelinene er plaskete, men de er designet for å presist håndtere lange progressive vannkastfortommer på 15-20 fot. En god lang tørrfluefortom på f.eks. 18 fot montert her, presenterer du lett som ei fjær også med vannkast. Og det er det de er laget for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har i en år rekke vært spey entusiast på to-hånds, der gram og vekter har hatt en dominerende faktor.

I 2009 krøp jeg til korset og begynte med skikkelig fluefiske igjen( ;D yes,yes)og har overført MINE egne erfaringer til en-hånds

fiske,og synes GL Presentation lina er helt suveren.

Finnes sikkert mange bra liner på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Først og fremst.... hvilken Linaklasse er det snakk om?

Jeg mener personlig at den ENKLESTE lina å utføre underhåndskast med, er Loop Opti Stillwater. Den kan du vinkle omtrent det du orker, og den "tilgir" endel svikt i teknikken:) Klumpen er forholdsvis tung, og du skyter bra med line.

Denne lina er litt "plaskete", og kan være lei å presentere lett og veldig pent... det går som regel greit, men om du fisker i veldig klart vann,på veldig sky fisk kan det være greit å vurdere andre alternativer.

Highwater og Presentation er også gode veldig gode liner til vannkast. Her kreves det litt mer teknikk, og timingen må være bedre!

Hei  :)

Er enig i mye av det du skriver Tor Arne. Og siden det er prat på Loop- liner så kan jeg si litt jeg også. For disse har jeg greie på.

Den mest forseggjorte lina av alle til å utføre fine vannkast med er nok Loop Opti Stream. Fra trange situasjoner er den genial med sin tapering. Denne avstemte progressive lina er jo helt og holdent laget for vannkast, så det skal mye til at ikke folk lett klarer fine lange vannkast med den. Og hemmeligheten ligger litt i taperingen. Alle klarer jo plutselig vannkast med denne lina, og det er litt moro  :)

Loop Opti Stillwater lina krever litt bedre teknikk, men den er super til vannkast hvis du takler den til det. Og det går langt. Dette har vært favorittlina mi i 2 år til både overhånds- og underhåndskast. Men som sagt, den krever litt mer avstemt timing.

Ingen av disse fluelinene er plaskete, men de er designet for å presist håndtere lange progressive vannkastfortommer på 15-20 fot. En god lang tørrfluefortom på f.eks. 18 fot montert her, presenterer du lett som ei fjær også med vannkast. Og det er det de er laget for.

Ja, Opti Stream, er hakket vassere på vannkast, men den er jo ikke brukbar til noe mer heller ;D Overhåndskast med den lina, er ikke å anbefale!

Jeg bruker mellom 15 og 20 fot fortom, og det presenterer pent nok i for eksempel Rena, når du kaster tverrstrøms eller skrått oppstrøms. Men kaster du rett oppstrøms, ville jeg brukt ei anna line...

Jeg har slitt  litt med den lina i klare fjell-elver, der fisken er veldig sky.

Når det er sagt, så er fortsatt Stillwater`en den lina jeg bruker 80% av tiden. Den er bra på vannkast, lader og skyter godt, og er samtidig ei meget habil line på overhåndskast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

- Har noen av dere gode tips til valg av line som er spesielt godt egnet til rullekast og speykast?

Jeg bruker f.t. halvaksjon medium/rask 9' stang (GL LPXe).

Tar også gjerne imot tips tilsvarende, for ei noe dypere stang (Fario el.lign.), om det skulle gjøre noen forskjell..

Flere gode, og ikke fullt så gode nybegynnertips her etter mitt syn.

Husk korte relativt tunge klumper hjelper deg å spenne stanga til framkast.

Dvs Longbellyliner er ikke så godt egnet, bortsett fra laaange underhåndskars med mye snøre utenfor stangringene. Det er ikke så aktuelt den første tiden.

Gode tips, er altså et anerkjent merke med kort klump, dvs du får mye kastevekt utenfor stangringene ved relativt lite snøre utenfor toppringen. (Tror "alle" merker har snøre som er utmerket til spaykast.)

Behersker du spaykast godt, blir disse forskjellige snøretypene mindre relevant. Da spayer du med det du har.

Men altså, for lett snøre/kastevekt er døden  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Min erfaring er at rulle/spey-kast best utføres med klumper hvor vekten ligger langt bak i klumpen. Det klassiske eksemplet er Triangel Taper til Royal Wulff. Klumpene til GuideLine er vel også designet slik.

I tillegg kan det være en fordel om klumpen er litt kortere enn hva du benytter til overhodekast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Min erfaring er at rulle/spey-kast best utføres med klumper hvor vekten ligger langt bak i klumpen. Det klassiske eksemplet er Triangel Taper til Royal Wulff. Klumpene til GuideLine er vel også designet slik.

I tillegg kan det være en fordel om klumpen er litt kortere enn hva du benytter til overhodekast.

Riktig.

Flere har kopiert denne taperingen, med en "nedtrinning" av klumpen framover mot spissen.  Resultatet er ikke noe annet enn en triangeltaper, som Lee Wulf har hatt i alle år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Når det er sagt, så er fortsatt Stillwater`en den lina jeg bruker 80% av tiden. Den er bra på vannkast, lader og skyter godt, og er samtidig ei meget habil line på overhåndskast!

Ja, helt enig i det, Tor Arne. Det er den lina jeg også bruker.

EDIT: Jeg glemte å nevne noe viktig info. angående Opti Stream- lina. Den tidligste versjonen av Opti Stream hadde for noen år siden en tynnere skytedel og litt krappere overgang til klump. Dette ble moderert litt på den nåværende versjonen slik at den nettopp også skal fungere godt på overhåndskast og ikke vingle på lange kast.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Min erfaring er at rulle/spey-kast best utføres med klumper hvor vekten ligger langt bak i klumpen. Det klassiske eksemplet er Triangel Taper til Royal Wulff. Klumpene til GuideLine er vel også designet slik.

I tillegg kan det være en fordel om klumpen er litt kortere enn hva du benytter til overhodekast.

Riktig.

Flere har kopiert denne taperingen, med en "nedtrinning" av klumpen framover mot spissen.  Resultatet er ikke noe annet enn en triangeltaper, som Lee Wulf har hatt i alle år.

Må bare få komentere den her. Da dette blir en for enkel måte å beskrive snører på. At triangelen var en genial ide som er utgangspunktet for mange snører, det har du rett i. Men å si at de bare er å lage en "nedtrinning" og så vips så har du en Lee Wulf. Slik er det ikke å lage et snøre. Det er faktisk svært komplisert, der hver halvmeter påvirker den neste og den forige halvmeteren for den del. Dette gir mange ulike egenskaper både for vannkast, overhodekast, presentasjon osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Min erfaring er at rulle/spey-kast best utføres med klumper hvor vekten ligger langt bak i klumpen. Det klassiske eksemplet er Triangel Taper til Royal Wulff. Klumpene til GuideLine er vel også designet slik.

I tillegg kan det være en fordel om klumpen er litt kortere enn hva du benytter til overhodekast.

Riktig.

Flere har kopiert denne taperingen, med en "nedtrinning" av klumpen framover mot spissen.  Resultatet er ikke noe annet enn en triangeltaper, som Lee Wulf har hatt i alle år.

Eller rettere sagt en deltatapering. Her var vel Alexander Grant over 100 år før Lee Wulff med sin kontinuerlige deltatapering. Kanskje var det mange før Grant også, men han er den første jeg har hørt om som beskriver denne taperingen.

Jeg er helt enig med de som skriver at et snøre der tyngden ligger i bakdelen av klumpen, gjerne også kortere og tyngre klump, er veldig velegnet for de som skal starte med vannkast.

Personlig synes jeg lange klumper med tyngden i forkant er svært kritiske til vannkast (slik som SA ED), men enkelte veldig erfarne fluekastere som Sven Kalmar og Jan Myhre liker dette snøret godt til vannkast. Det viser vel kanskje bare det Oddbjørn også skriver, de virkelig erfarne kan kaste med det aller meste.

Andrè, jeg har tidligere hørt mye pent om Loop Opti Stream til vannkast. Du skriver at det er en "avstemt progressiv line", det er helt nye begreper for meg når det gjelder snøretapering. Hva legger du i det uttrykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Andrè, jeg har tidligere hørt mye pent om Loop Opti Stream til vannkast. Du skriver at det er en "avstemt progressiv line", det er helt nye begreper for meg når det gjelder snøretapering. Hva legger du i det uttrykket?

Hei, Tom. At lina er passe progressiv til vannkast, slik at den slår godt over og bærer lange vannkastfortommer, men samtidig (avstemt) slik at den ikke smeller ned i vannet med et plask  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Min erfaring er at rulle/spey-kast best utføres med klumper hvor vekten ligger langt bak i klumpen. Det klassiske eksemplet er Triangel Taper til Royal Wulff. Klumpene til GuideLine er vel også designet slik.

I tillegg kan det være en fordel om klumpen er litt kortere enn hva du benytter til overhodekast.

Riktig.

Flere har kopiert denne taperingen, med en "nedtrinning" av klumpen framover mot spissen.  Resultatet er ikke noe annet enn en triangeltaper, som Lee Wulf har hatt i alle år.

Må bare få komentere den her. Da dette blir en for enkel måte å beskrive snører på. At triangelen var en genial ide som er utgangspunktet for mange snører, det har du rett i. Men å si at de bare er å lage en "nedtrinning" og så vips så har du en Lee Wulf. Slik er det ikke å lage et snøre. Det er faktisk svært komplisert, der hver halvmeter påvirker den neste og den forige halvmeteren for den del. Dette gir mange ulike egenskaper både for vannkast, overhodekast, presentasjon osv.

Jeg mente ikke at det var bare vips Bjørnar. 

Jeg har selv guideline skyteklumper som du beskriver, og jeg er meget tilfreds med de. Så at det fungerer er jeg ikke i tvil om.

Nå kom det forøvrig innspill fra Tom Larsen at det heller ikke var Wulff som var først ute, så her tok jeg altså feil igjen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, Tom. At lina er passe progressiv til vannkast, slik at den slår godt over og bærer lange vannkastfortommer, men samtidig (avstemt) slik at den ikke smeller ned i vannet med et plask  :)

Er det fronttaperingen du tenker på, at den er akkurat passe krapp til å bære lange fortommer, men uten å plaske ned i vannet? Selve "bodyen" (elendig uttrykk, men jeg husker ikke i farten om vu har et godt, norsk uttrykk!) på klumpen er den jevn eller med tyngden i bakkant?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, Tom. At lina er passe progressiv til vannkast, slik at den slår godt over og bærer lange vannkastfortommer, men samtidig (avstemt) slik at den ikke smeller ned i vannet med et plask  :)

Er det fronttaperingen du tenker på, at den er akkurat passe krapp til å bære lange fortommer, men uten å plaske ned i vannet? Selve "bodyen" (elendig uttrykk, men jeg husker ikke i farten om vu har et godt, norsk uttrykk!) på klumpen er den jevn eller med tyngden i bakkant?

Selve snøret er ganske level, men det er fronten og bakkanten av klumpen som gjør denne lina så god.

Du kan se en mer skjematisk oversikt her på side 28:

http://www.looptackle.se/Archive/Images/CMS/Misc/downloads/2011_loop_products_2010-11-23_lowres.pdf

Opti Stream- lina er absolutt ikke bygd opp som en deltataper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Selve snøret er ganske level, men det er fronten og bakkanten av klumpen som gjør denne lina så god.

Du kan se en mer skjematisk oversikt her på side 28:

http://www.looptackle.se/Archive/Images/CMS/Misc/downloads/2011_loop_products_2010-11-23_lowres.pdf

Opti Stream- lina er absolutt ikke bygd opp som en deltataper.

Supert, takker!  :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk igjen, gutter,for gode svar! Og, ikke minst - diskusjonene er skikkelig interessante. Dette er lærerikt for de av oss som kan trenege det. Etter en runde her er jeg - som vanlig - skikkelig rustet til å treffe et valg.

Tor Arne; Jeg tenker klasse #5, men klasse #4 ligger også i løypa.. men da med ei litt dypere stang..

Kommer iallefall tilbake vedr. valget jeg gjør, og hvorfor...

Ser gjerne at diskusjonene fortsetter, jeg følger med - med alle sanse åpne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...