Gå til innhold

Østfold-gutta blogger!!!


Amund

Avstemning ferdig  

5 stemmer

  1. 1. Avstemning ferdig

    • xc
      3
    • xc
      2


Anbefalte innlegg

Hvor fant du klart lavt vann i dag???

Har fisket høyvann hele dagen :P

Fikk lurt opp noen på reke, men ingen skryte fisker..

Kult at du tester flua du fikk av meg ;D

Neida, barre fleipet  ;D

Sto litt på moloen på alby... men den var jo nesten drukna  :o Var så sykt med bølger i blant at jeg ble redd. Og så var det i beste fall en halv cm sikt i sjøen...

Filleren, hva gjør vi nå  :-\ :P???;D

Ja det kan du si!

Blir nok greit fiske litt ut i uka og til helgen ;)

Til da, så skal det bindes fluer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 878
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 2 uker senere...

Ute i dag, mye aktivitet, ble totalt 6 fisk og mye napp...  Lærlingen jeg har snakka om tidligere har kjøpt all nødvendig utstyr...  Han var ikke så langt ifra i å få fisk i dag, kastinga er heller ikke dårlig! Han fikk dratt inn 2 av fiskene, så det lyder godt!

                  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forventer jeg at du også skriver en rapport Amund !

Og hvis du ikke har bilde av noe fisk så tror jeg ikke på deg!  ;D

Har tilbrakt den siste uka på å binde reker... Og i dag var dagen for å teste ulike fluer. Så jeg dro til et "rekested". det vil si et langrundt tommeråde. Nesten som et platå som strekker seg 100meter ut i vannet der et langt skjær sperrer det inne som et basseng. Det er der fisken stryker inn på jakt etter reker og andre godsaker  :D

Så jeg tok med rekeboksen, og lot alle clouserene bli hjemme  :o Men rett før jeg gikk ut døra bestemte jeg meg for å ta med noen mørke kutlinger til å bruke når mørket kom. Så jeg stappa tre kutlinger oppi en liten fyrstikkeske. Og det var en "vebjørns super kutling", en "Pseudo Zonker" av robban, og selveste "spey-kutlingen" til Riksfjord. Og satt utfor på sykkelen...

Vel framme sto vinden rett på, og pisket bølgene hvite. "Ok, perfekte forhold" tenkte jeg. men kombinasjonen av høyt vann og store bølger gjorde det vanskelig. Men så hugg det i andre enden. Noe hadde slafset i seg reka som var bundet av Pistus... Men glapp like fort som den kom. En time senere hadde vinden begynt å løye, vannet ble lavere og klarere. Jeg bytta til en AKI-reke. Så hogg det på igjen. Denne gangen ble den også med helt inn. (ingenting slipper unna en Owner AKI!) .Flua ble løsnet og byttet i en "lightning chrimp". Og da ble det liv! masse napp og to fisker på land  :D

Men så forsvant sola ned bak trærne, og jeg byttet til den lille "superkutlingen". Det resulterte i en liten blank SØ. Neste fllue... Robban's Zonker. En ny fisk smalt på! Men så ble det nesten helt mørkt og hva gjorde jeg da?

Jo jeg satte på flua som vrenger tid og rom som et svart hull. Den gjør det umulige mulig, og det vanskelig drit lett! JO  det var zpey-kutlingen til selveste Riksford! Bundet av vebjørn  ;D  

Det hadde nesten blitt helt mørkt... En mega strømrose brer seg ut foran beina mine. og en megasvær fisk vender halen til meg, spytter ut flua og sklir ut mot dypere vann...  

En liten blank en tatt på lightning chrimp.

[attachimg=1]

Dårlig bilde av AKI-Reka...  

[attachimg=2]

Superkutlingen:

[attachimg=3]

Og en flott rekespisende dårlig filetert fisk...

[attachimg=4]

Vebjørn!

Vebjørn!

post-4210-13949890362664_thumb.jpg

post-4210-13949890363154_thumb.jpg

post-4210-1394989036461_thumb.jpg

post-4210-13949890364834_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig  :'(

Gikk glad og fornøyd ned til alby. Skulle til å ta ut stanga. Men lokket på tuben var åpent! :o Så jeg brukte en halvtime på å gå tilbake å lete etter mørkeblå stangdeler. Men fant jeg de? Nei! Når jeg var hjemme igjen tok jeg sykkelen og syklet ned på r... der jeg var i går. Til min store lettelse hadde jeg glemt stanga der i går. Ble litt for mye for en liten gutt som meg i mørket, med fingre totalt ødelagt av kulda i går.

Men etter en liten stund stod jeg ute i vannet. Akkurat samme forhold som i går. "Det må da bli fisk i dag og da" Tenkte jeg... Men neida, ikke ett eneste napp. 3 timer tror jeg det ble med effektivt fiske.

Denne går til alle dere som har gått og grublet på om den fuglen du så var en alke eller en lomvi.

[attachimg=1]

Den til venstre er en alke, og den andre er en lomvi... Nei omvendt!!!  ;D

Alke butt nebb, lomvi spist nebb. Og sånn er det!

Du a Pistus, ble det noe på deg???

Vebjørn!

post-4210-13949890367125_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært litt lite aktivitet her i høst  :-\

Men da gjør vi en siste innspurt fram til nyttår...

Kan love 2 bilder hver dag frem til nyttår, med en liten historie til. Det blir forholdsvis bilder fra Troms, Finnmark, vestfold, østfold, og kanskje noe fra Trøndelag et sted... Alt fra i år!  

Hvis noen er interessert, kan jeg også slenge med noen bilder fra; der lars og bård fisker røye i Finnmark, og der de flyr inn på vidda å fisker ørret i en stor elv ;) Men det er bare om noen melder interesse ...  ;D Eller kanskje til og med der selveste mr. brun fisker i ørretbums 2  :o

Starter i morra  :rolleyes:

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha, jeg ler asså!  stakkars fugler....   :rolleyes:      og deg da, synd å glemme stanga og ikke finne det ut før dagen etterpå!  8)  and luck for finding :D

Var ute i går og i dag, deilig vær, svir litt på fingra, men fisken gjør at jeg holder varmen...    Ble 5 stk i går, bare småttiser, tok på en brun reke-amund's cdc-special vs. gummi. Vil ikke legge ut den flua på nettet fordi den er så farlig effektiv, blir en hemmelig flue framover hittil. For de som ikke får en dritt fortida, kan prøve å binde noe med brun cdc og gummibein, kanskje det skjer no daa  8)

I dag ble det 10 stk, veldig morsomt i dag. Starte å fiske kl halv 10, det begynte med at jeg så et mega hue stakk opp vannet på plassen...  Det medførte at jeg begynte å vade fortere ut og begynne å stresse med kasting. Den ble sikkert skremt av det.

Liten tid etterpå drar jeg litt bortenfor, samma skjer, en skikkelig ploge i overflaten, noe som en kilos-ørret ikke greier å lage en gang! Pulsen stiger og jeg begynner å løpe der ploga var. På en eller annen måte så greide jeg å sette fast flua i den ene flytebrygga og alt ble surr!!! Typisk ikke sant!!!

Dagen fortsetter med jevnt fiske og mange småfisk blir landet her og der + 800 grammer.

Hadde med lærlingen i dag også, han begynner å få teken på kastinga og han er ikke langt ifra å kroke sin første fisk!

Når kvelden kommer og etter at sola gikk ned, dro han hjem, mens jeg fortsatte. Hadde litt trua enda. Når det nesten var helt mørkt, smalt det på en del svære, bare svære. Mistet to stk, fikk en på 1,3 og 800 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha, jeg ler asså!  stakkars fugler....   :rolleyes:      og deg da, synd å glemme stanga og ikke finne det ut før dagen etterpå!  8)  and luck for finding :D

Var ute i går og i dag, deilig vær, svir litt på fingra, men fisken gjør at jeg holder varmen...    Ble 5 stk i går, bare småttiser, tok på en brun reke-amund's cdc-special vs. gummi. Vil ikke legge ut den flua på nettet fordi den er så farlig effektiv, blir en hemmelig flue framover hittil. For de som ikke får en dritt fortida, kan prøve å binde noe med brun cdc og gummibein, kanskje det skjer no daa  8)

I dag ble det 10 stk, veldig morsomt i dag. Starte å fiske kl halv 10, det begynte med at jeg så et mega hue stakk opp vannet på plassen...  Det medførte at jeg begynte å vade fortere ut og begynne å stresse med kasting. Den ble sikkert skremt av det.

Liten tid etterpå drar jeg litt bortenfor, samma skjer, en skikkelig ploge i overflaten, noe som en kilos-ørret ikke greier å lage en gang! Pulsen stiger og jeg begynner å løpe der ploga var. På en eller annen måte så greide jeg å sette fast flua i den ene flytebrygga og alt ble surr!!! Typisk ikke sant!!!

Dagen fortsetter med jevnt fiske og mange småfisk blir landet her og der + 800 grammer.

Hadde med lærlingen i dag også, han begynner å få teken på kastinga og han er ikke langt ifra å kroke sin første fisk!

Når kvelden kommer og etter at sola gikk ned, dro han hjem, mens jeg fortsatte. Hadde litt trua enda. Når det nesten var helt mørkt, smalt det på en del svære, bare svære. Mistet to stk, fikk en på 1,3 og 800 gram.

Uten bilder ja... Da tror jeg ikke på deg. Du hadde sikker bare glemt å pusse brillene, og det du egentlig så var en sel ;)

Misunnelig ? Neida, koser meg her på øya jeg  :P NOT!

Gratz!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da starter vi opp 19. desember.

Vi befinner oss nord i Troms i starten av august.

3. dag på ekspedisjonen, og vi var kommet over den magiske grensa (Lenger en ivrige fiskere går på en helgetur). Her var det sannsynligvis ikke noe fiskepress å snakke om. 

De grå steinene skjøt opp av bakken, og var livsalige å bevege seg i. Sola stod høyt og det var skyfri himmel.Men vi visste med oss selv at kald luft kunne komme opp fra sjøen og skape voldsomt tordenvær når som helst. Lufta var varm og trykkene, og døgnfluer danset opp og ned i le av noen små fjelltopper. Vi hadde stoppet ved en fin kulp, jeg og pappa. I kulpen var det en slags grunn bukt eller lomme. Ellers var kulpen så dyp at vannet bare ble bunnløst og mørk blått.

Jeg snek meg bort og tittet rett ned på den lille grunne lomma. Men der var det helt dødt, ikke en gang noen smårøyer. Vannet drev inn alt som var av mat i denne lille lomma, så det var litt rart. Men plutselig seg det en stor røye opp fra dypet og inn på grunna. Den brukte 3-4 min på å slurpe i seg alt av insekter før den vendte nesa mot dypere vann igjen. Når det hadde blitt still snek jeg meg tilbake og løp bort til pappa og fortalte om det jeg hadde sett. Og selvfølgelig var det jeg som fikk fiske på den! 

Pappa lå på fjellhylla og instruerte meg i hvor og hva som skjedde. Jeg satt bak en fjellvegg for å ikke skremme, og så ikke en dritt. Etter en stund hørte jeg pappa hviske "Nå kom den største røya opp". "Du trenger ikke hviske, pappa. Fisken hører ikke hva du sier", sa jeg overdrevent høyt bare for å understreke det. Etter litt virr og varr, havnet den lille stankelbeinen på vannet. Det ble helt stille. Men så hørte jeg et forsiktig slurp, etter fulgt av at pappa ropte ett eller annet. Tilslaget satt perfekt, og røya freste ned på dypet. Der ble den stående å stange helt til den omsider gled inn i hoven...

[attachimg=1][attachimg=2]

Jeg synes det er veldig hyggelig med kommentarer å spørsmål  :D I morgen blir den en liten fortelling fra... Tja, skal vi si Sverige; Enda lenger inn i skogen en der runebekken fisker... 

Vebjørn!

post-4210-1394989040857_thumb.jpg

post-4210-13949890409115_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20. desember...  :P

Mens isen fortsatt lå på vannene i våres surret jeg rundt i en bekk... Nærmere bestemt; en bekk som skiller Norge og Sverige her nede på Østlandet. Grensebekken kaller vi den...

Det var på tide å henge opp fuglekasser, og drive litt vedlikehold av hytta i Sverige... Vi pleier alltid å sove over utpå myra og se på orrespill på morran. Det pleier alltid å komme både orrfugl, traner, og heilo på myra og denne gangen var intet unntak.

[attachimg=1]

[attachimg=2] 

Men tilbake til bekken... Den danner en rekke med små myrvann på ca. 5 m i diameter og vannet renner sakte gjennom, som i en stilleflytende elv. På dette stedet pleier jeg å fiske hver eneste vår. Det er bare 1 km fra grusveien, og når vi var tilbake fra myra så ruslet jeg ned gjennom skogen.  Det stod en fisk å vaka i den første kulpen/vannet, og jeg og hunden min snek oss ut på myra mot kulpen. Ett kort kast sener slukte den lille fisken palmermyggen... Og så fulgte en morsom kamp med 3'er stanga og fisken havnet til slutt på myra... 

[attachimg=3]

Vebjørn!

post-4210-13949890417805_thumb.jpg

post-4210-13949890418296_thumb.jpg

post-4210-13949890418795_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21. Desember...

Finnmark, i kaldt nordavær. Det var 7'er stang og wollybugger føre på høyt nivå. Første fisken tok tok faktisk på en stor steinflu nymphe, men den fisken veide bare 600gr eller noe sånt... Neste fisk derimot! jeg satt i innløpet til et lite vann og sveipte wollybuggeren gjennom strømmen gang etter gang. Plutselig hogg det til i strømmen, og fisken var ute på backingen før jeg viste orde av det. Det bare eksploderte fullstendig! Men så var det bare å presse den jevnt og hardt inn igjen!  Totalt den dagen( og det var trolig den værste oppe på vidda) ble det vel 6-7 røyer over 600gr + inkludert de det kommer bilde av nå.  :D  

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

Blir forresten, bilder av vaking i en flott fjellelv i morgen ;)

post-4210-13949890419286_thumb.jpg

post-4210-13949890419717_thumb.jpg

post-4210-13949890419976_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det 22. Desember...

D blir som lovet noen vakbilde. DENNE FISKEN FIKK JEG DAGEN FØR, SÅ JEG TOK NOEN BILDER ISTEDEFOR Å FISKE DEN PÅ NYTT. ops, caps lock...

Men i alle fall, den veide 1kg, og vaket ca. 10-15ganger i minuttet.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

På det siste bilde skal det være mulig å se en røyefinne helt til venstre på det stille partiet.

Vebjørn!

post-4210-13949890449205_thumb.jpg

post-4210-13949890450377_thumb.jpg

post-4210-13949890450958_thumb.jpg

post-4210-13949890451327_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med skikkelige villmarksbilder Vebjørn,her jeg sitter å stirrer ut i tåkeheimen....Var bort på ett tosifret antall fisk den dagen,lugget i pattegrisen støtt og stadig,gikk etterhvert ned på fluestr,som resulterte i mindre luggfrekvens ::)Det er det som er problemet med stor PG,laaange fiber som ligger lagelitil"for hugg...dritten den dagen var at det var bare den store PG fisken var klar for :P Hadde et skikkelig take på en brun reke,men den satt selvfølgelig ikke......  Grattis med liv hos deg Amund,når du i tillegg driver opplæring er det et bra resultat! God Jul gutter,vi sees vel kanskje i løpet av romjula :D Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med skikkelige villmarksbilder Vebjørn,her jeg sitter å stirrer ut i tåkeheimen....Var bort på ett tosifret antall fisk den dagen,lugget i pattegrisen støtt og stadig,gikk etterhvert ned på fluestr,som resulterte i mindre luggfrekvens ::)Det er det som er problemet med stor PG,laaange fiber som ligger lagelitil"for hugg...dritten den dagen var at det var bare den store PG fisken var klar for :P Hadde et skikkelig take på en brun reke,men den satt selvfølgelig ikke......  Grattis med liv hos deg Amund,når du i tillegg driver opplæring er det et bra resultat! God Jul gutter,vi sees vel kanskje i løpet av romjula :D Øivind

God jul til deg også pistus! Vi sees vel i løpet av romjula hvis du fisker på Onsøy-landet, du er alltid velkommen!!  8);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten tur på meg i går også, på årets mørkeste dag! Det var igrunn lyst, men veldig mørkt til dagslys å være. Fisket på et lurested på Onsøy, en ny hotspot med mange muligheter for fiske hele året! Er det stedet jeg har vært de siste dagene og det har alltid vært fisk der. Har aldri dratt derfra uten å ha vært borti fisk, det dårligste fangsten på plassen der i år har vært 5 fisk og det var i går. Jeg vil heller ikke si direkte hvor plassen er, men at det er en sørvendt bukt ikke så langt fra Hankø.

[attachimg=3]

[attachimg=4]

En tynn jæ..l som begynte å blø ut av gjellene!

Fikk prøvd ut en del nye fluer i går, blant annet pattegrisen som ga meg en ny superflue i boksen. Største på 900 gram i går tok pattegrisen. Er ikke helt dreven på å binde den ordentlig enda, men min variant gir fisk ihvertfall!

[attachimg=1]

My pink pig!

[attachimg=2]

En annen flue som ga mest fisk forrige-forrige tur overrasket meg positivt, en flue som jeg har bundet tidligere bare for imponere til en konkurranse her inne på forumet, nemlig en stingsild imitasjon. Fisket meget godt over marbakker inne på grunt vann hvor sola varmet opp, også i nærheten av flytebygger.

[attachimg=5]

Min stolthet ;D

post-4001-13949890486423_thumb.jpg

post-4001-13949890486756_thumb.jpg

post-4001-13949890487206_thumb.jpg

post-4001-13949890487759_thumb.jpg

post-4001-13949890488409_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg og Vebjørn planla å skrive om tidligere høydepunkter fra dette året og Vebjørn har skrevet om røye og litt om brunørret-fisket. Så da skriver jeg litt om min største brunørret opplevelse hittil!

Jeg og Vebjørn alene i Østfold's svar på villmark, nemlig i Vestfjella. Vi var der ved en spesiell tid, husker ikke hva det het jeg, men vi fikk ihvertfall to ekstra dager fri fra skolen, det betydde fisking i 4 dager med årets første ordentlige varmeperiode. Det betydde maursverming og muligheter for storfisk.

Etter 3 dager oppe i fjella hadde vi opplevd maursverming på middels-nivå og mye fisk var landet, men ingen spesielt store! Vebjørn ledet overlegent etter antall fisk og størst fisk, så eneste konkurransen jeg kunne vinne i nå var i størrelse! Det eneste jeg tenkte på siste natta i Vestfjella var hvordan jeg skulle fange storfisken i vannet vi teltet ved. Jeg tenkte nøye gjennom hvor vi hadde sett storfisk og hvor mulighetene lå til rette!

Dagen etterpå sto jeg opp tidlig, så tidlig at jeg faktisk måtte vente på Vebjørn. Det er sjeldent! Etter vi hadde spist brød med syltetøy fra flaske, dro vi til plassen hvor Vebjørn hadde opplevd eventyrlig fiske dagen før mens jeg lå å sov i teltet.

Når vi kom fram, så smøg vi oss fram forsiktig langs lynga som hang over vannet. Jeg sa til Vebjørn ''sitter her jeg'', Vebjørn ''ok''. Vebjørn satt seg ned 30 meter bortafor.

Mens jeg sitter der på plassen nede i den deilige lynga kjenner jeg duften av lyng, furutrær, grantrær, mose og fuktighet mens sola kommer sakte men sikkert opp fra skogen på andre sia av vannet. Sola varmer opp og de første flyvende maurene kommer til syne.

Jeg tar et kast sidelengs på skrått mot høyre og får flua til å lande under et grantre som henger over vannet. Flua er en enkel maur-imitasjon, en av de siste maurene jeg hadde igjen i boksen fra turen! Mens flua ligger på vannet driver den sakte inn mot land pga. brisen på vannet. Plutselig hører jeg et smukk, hvor var det vaket tro!? Oii, flua, hvor er den!? Jeg er ikke sikker, men tror vaket var en fisk som tok flua for flua var nemlig sunket på en eller annen måte. Flua fikk en ny tur oppi risteboksen og jeg serverte flua på akkurat samme sted. Nå prøvde jeg å skjerpe sansene og tålmodigheten enda bedre.

Minuttene gikk og flua lå på vannet. Jeg prøvde å stirre så godt jeg kunne på flua selv om småbølger usynliggjorde flua. Rett før jeg hadde tenkt til å ta et nytt kast ser jeg en snute stikke opp av vannflaten og ta flua. Jeg gir et bra tilslag og fisken sitter! ''VEBJØRN, VEBJØRN, HÅV HIT, FORT!!!!'' Dette var en av de store fiskene i vannet, eller i såfall på turen. Noe av det første fisken gjør er å hoppe opp i lufta som jeg trodde bare sjøørreter kunne gjøre! Men neida, dette var en fisk med samme arvemateriale eller no! Mens jeg kjører fisken og skjelver som et helv.....e så kommer Vebjørn ruslende, uten håv. ''Er den stor?'' sier'n. ''Jaa, den største jæve.... hittil'' sier jeg. ''Håva, hvor er håva?'' sier jeg. Før jeg vet ordet av det, så springer Vebjørn oppi skogen. Der sitter jeg alene med stanga i bøy med en ''ok'' Østfold-ørret. Vebjørn kommer straks tilbake med håva og begynner å ta bilder. Sånn skal det gjøres. Etter noen minutter blir fisken håvet, tatt bilder av og den blir målt, men ikke veid.

Fisken var 46 cm og fikk friheten tilbake i håp om at den blir større til neste år.

Vebjørn fikk en pen fisk like etterpå, men er usikker på om den var like stor eller mindre. Jeg forholder meg til det siste. ;D

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Den dro!

[attachimg=3]

[attachimg=4]

Smiler ikke jo!

[attachimg=5]

Realese

[attachimg=6]

Vebjørn og Co...

post-4001-13949890488796_thumb.jpg

post-4001-13949890489109_thumb.jpg

post-4001-13949890489477_thumb.jpg

post-4001-13949890489936_thumb.jpg

post-4001-13949890490308_thumb.jpg

post-4001-1394989049096_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig Amund!!!

Flotte fluer og.. !  :D

Haha, Skal være glad om den fisken på nederste bilde er halvparten så stor tenker jeg ;)  

Men nå som du er igang kan vi jo mate på med flere bilder fra det vannet  :)

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Haha, han har litt rusk på nesa  ;)

Fikk forresten en liten sei, og en liten sjøørret i dag  :D hmm... tror kanskje det var samme seien og samma sjøørreten som i går jeg  ;D

Nei, det er bare å glede seg til isen går i fjella Amund! (eller den må vel komme først  :-\ )

Vebjørn!

post-4210-13949890492002_thumb.jpg

post-4210-13949890492266_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...