Gå til innhold

Trenger inspirasjon til mønster!


Gjest PG

Anbefalte innlegg

Sliter med å fylle siste rekke i vårflueboksen. Der skal det sitte små vårfluer i str 16 og 18. De skal hovedsaklig brukes i rennende vann.

Kom gjerne med bilder/mønster til små vårfluer! (ikke cdc vårflue, har ca 200 stk)

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er det :) For meg så er devil's bug last resort. Ser jo ikke ut!

Fluene er like viktige for meg som for fisken. Trenger noe som ligner på ei vårflue for meg også! Har bundet opp noen brun's caddis i str 16 og 18, de har jeg litt trua på også i mindre strørrelser.

Fler forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke vårfluefiske det jeg brenner mest for. Men er det ikke slik at ørreten ikke bryr seg noe særlig om mindre vårfluer?

Etter min erfaring er du inne på noe, Sigve. Som regel er det mer aktivitet på de større vårfluene, men det skjer titt og ofte at pen Ørret driter i store feite vårluer, og heller beiter på de små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er vårfluefiske viktig i mange av elvene på østlandet, og i hjemmeelva er også de større ørretene på hugget etter mindre vårfluer. Jeg har tidligere brukt en del rakkelhane i mindre størrelser. Den er fin i litt rifla vann, men den ser ut som en dott på stilleflytende partier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Et par skikkelige killere..

Sir Goddard Sedge og Gary LaFountaines Emerging Sparkle Pupae i "rette" farger og materiale :)  (NB. Gamle slides bilder, beklager billedkvalite

post-0-13949885117804_thumb.jpg

post-0-13949885118174_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke vårfluefiske det jeg brenner mest for. Men er det ikke slik at ørreten ikke bryr seg noe særlig om mindre vårfluer?

Er vel litt forskjell fra elv til elv her. Ikke alle steder ørreten er like bortskjemt som i Rena! Men er nokså spesielt når det er 5340012300123000123 små vårfluer på vannet og ikke et vak  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten i Rena tar som regel ikke de små vårfluene når det er store mengder av dem, men det hender at under store vårflueklekkinger, tar fisken heller de små, som det ikke er så mange av :D

Ørreten i Rena får så mye mat at den har fritidsproblemer  ;D

Det har du helt rett i, Oddbjørn:) Når de virkelig store klekkingene står på, er det helt sykt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Et par skikkelige killere..

Sir Goddard Sedge og Gary LaFountaines Emerging Sparkle Pupae i "rette" farger og materiale :)  (NB. Gamle slides bilder, beklager billedkvalite

Pål: Hvordan får du hjortehårskroppen så fantastisk jevn? Bruker du barberblad?

Jepp :) Litt sløv frisørsaks og barberblad på frihånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var rå Pål!

Du fikk meg jaggu til å binde opp 8stk sparkle emerger puppa, en av de fluene jeg ikke helt har hatt dreisen på. Jaggu ble de ganske så bra også!!

Blir kanskje noen mini goddards også, liker fluer av hjort/rådyrhår!

Takk for inspirasjonen! Det hjalp!

Kom gjerne med mere bilder!! :)

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å komme med råd eller vink til deg etter å ha sett noe av hva du kan, blir vel for meg som å be en afrikaner om å gi råd til Petter Nordtug om hvordan han kan bli en bedre skiløper, men jeg våre meg utpå. Som både du og sikkert andre her har registrert, er jeg en stor fan av Renaflua. Har nå ca 300 stk ferdige i de forskjelligste farger og størrelser. Min erfaring er at så lenge det er vårlueklekking på gang, er Renaflua med vekselvis fri flyt og korte trekk noe øretten ikke kan motstå så lenge farge og størrelse sånn noenlunde matcher. Nå fisker jeg mye i stillestående vann, så jeg har ikke så mye erfaring med hvordan den funker i litt stri strøm, da vil den kanskje drukne. Jeg bruker gjerne Golden Badger til hackel, slik at jeg får en svart kropp i midten.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å komme med råd eller vink til deg etter å ha sett noe av hva du kan, blir vel for meg som å be en afrikaner om å gi råd til Petter Nordtug om hvordan han kan bli en bedre skiløper, men jeg våre meg utpå. Som både du og sikkert andre her har registrert, er jeg en stor fan av Renaflua. Har nå ca 300 stk ferdige i de forskjelligste farger og størrelser. Min erfaring er at så lenge det er vårlueklekking på gang, er Renaflua med vekselvis fri flyt og korte trekk noe øretten ikke kan motstå så lenge farge og størrelse sånn noenlunde matcher. Nå fisker jeg mye i stillestående vann, så jeg har ikke så mye erfaring med hvordan den funker i litt stri strøm, da vil den kanskje drukne. Jeg bruker gjerne Golden Badger til hackel, slik at jeg får en svart kropp i midten.

Jens

Jeg har ikke før flueringen vi hadde før jul fått opp øynene for renaflua. Tidligere har jeg hatt Pål Krogvold sine fallskjerm-rackelhaner og da brukt de siden de er ganske like.

Etter flueringen har jeg virkelig fått opp øynene for renaflua kontra fallskjerm-RH. De lettdressede renafluene har jeg virkelig troa på!!

De Renafluene dine er helt rå Jens, det har jeg sett fordi jeg har noen som du har bundet i boksen min! :):)

Petter!

Edit: Hva slags polygarn bruker du? Har ikke funnet noe som ligner i sakene mine!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si, helt rå fluer Pål :)

Sitter litt med samme problem sjøl. Hva med å binde Bjørnar Skjevdal sitt grandisklekker mønster i flere str. Den er bare dritlekker og funker sikkert bra i alle størrelser. Så den senest istad på Nordisk, den inviterer til å fiske med og binde. Prøvde å finne et bilde kjapt , men det klarte jeg ikke. Kanskje opphavsmann fixer?

Hvis ikke er det en en ca streaking caddis med antron slør pluss et annet materiale. Sorry dette ble helt feil, men veldig fint mønster, synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si, helt rå fluer Pål :)

Sitter litt med samme problem sjøl. Hva med å binde Bjørnar Skjevdal sitt grandisklekker mønster i flere str. Den er bare dritlekker og funker sikkert bra i alle størrelser. Så den senest istad på Nordisk, den inviterer til å fiske med og binde. Prøvde å finne et bilde kjapt , men det klarte jeg ikke. Kanskje opphavsmann fixer?

Hvis ikke er det en en ca streaking caddis med antron slør pluss et annet materiale. Sorry dette ble helt feil, men veldig fint mønster, synes jeg da.

Ja! Den klekkeren er helt RÅ!! Den er som skapt for kvelder med vårflueklekkinger! Har laget noen i grandis størrelse, men ikke noen mindre. Der har jeg noe å pusle med :)

Kom med bilde Bjørnar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Takker folkens :) Den sparkle emergeren har gitt meg flere storørreter enn alle andre vårflueimitasjoner jeg har i boksen.. Vi snakker elvefiske, skumring, og klekkinger. Krok 10-16. Virker absolutt ikke bestandig...

PS. Antenner på vårfluer er bare i veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...