Gå til innhold

Bornholm fluer på våren


pistus

Anbefalte innlegg

Ah.. så ikke meldingen din før nå. Vurderte å ta med bindesakene innover, men må komme i mål med maling og sparkling  :P

Men neste helg kan jeg ta med litt saker innover så kan vi sikkert få surret sammen noen reker ;)

Ja gjør det Lars, jeg blir også gjerne med! Du må gi meg en step by step på ET loppa di!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Kom hjem i går kveld etter noen dager på Bornholm. Vi var to stykk som stort sett fisket fra 10:00 til 18:00, men med en del pauser grunnet kulde (-4 til -6, og godt drag i lufta). Det gikk som regel 6-10 kast før de-ising av stang måtte til, men solen dukket også tidvis opp og varmet godt. Øya leverte to brune i størrelsesorden 1.7 kg og 2.7 kg , og to blanke på 1.2 kg og 2.3 kg. Noen napp var det også. Alle fiskene tok på sakte inntrekk med hvit/orange jiggy, og på pattegrisen (disse ble fisket med i 90% av tiden). Vanntemperatur var rundt 0,5-1.5, og på en plass fisket vi nærmest i slush, men ørreten beit sågar. Vi fisket Salenebukten, flyplassen, og Hasle.   

Bra jobba under vanskelige forhold. Var det dere som fisket med min gode venn John en dag eller fler?

Mvh

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. så ikke meldingen din før nå. Vurderte å ta med bindesakene innover, men må komme i mål med maling og sparkling  :P

Men neste helg kan jeg ta med litt saker innover så kan vi sikkert få surret sammen noen reker ;)

Ja gjør det Lars, jeg blir også gjerne med! Du må gi meg en step by step på ET loppa di!

Goodie,

da tar jeg det med innover så snakkes vi når det nærmer seg :) ET loppa er griseenkel, men tar det til helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem i går kveld etter noen dager på Bornholm. Vi var to stykk som stort sett fisket fra 10:00 til 18:00, men med en del pauser grunnet kulde (-4 til -6, og godt drag i lufta). Det gikk som regel 6-10 kast før de-ising av stang måtte til, men solen dukket også tidvis opp og varmet godt. Øya leverte to brune i størrelsesorden 1.7 kg og 2.7 kg , og to blanke på 1.2 kg og 2.3 kg. Noen napp var det også. Alle fiskene tok på sakte inntrekk med hvit/orange jiggy, og på pattegrisen (disse ble fisket med i 90% av tiden). Vanntemperatur var rundt 0,5-1.5, og på en plass fisket vi nærmest i slush, men ørreten beit sågar. Vi fisket Salenebukten, flyplassen, og Hasle.   

Bra jobba under vanskelige forhold. Var det dere som fisket med min gode venn John en dag eller fler?

Mvh

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Takk, takk! Kommer sola, så blir det sikkert knall forhold der nede....

Ja, vi leide inn John den ene dagen. Hyggelig type og dyktig guide, så han kan anbefales til alle som ønsker litt lokalkunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. så ikke meldingen din før nå. Vurderte å ta med bindesakene innover, men må komme i mål med maling og sparkling  :P

Men neste helg kan jeg ta med litt saker innover så kan vi sikkert få surret sammen noen reker ;)

Ja gjør det Lars, jeg blir også gjerne med! Du må gi meg en step by step på ET loppa di!

Goodie,

da tar jeg det med innover så snakkes vi når det nærmer seg :) ET loppa er griseenkel, men tar det til helgen!

Fett det blir kult, kanskje Knut-Morgan AKA Ruth også henger med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Allesammen

Først og fremmest må jeg sige at dette er en hyggelig side, og det er spændende med så entusiastisk tråd omkring min egen ø, Bornholm. Det er sjovt at læse alle jeres store forventninger og interesserede spørgsmål til fiskeriet her på øen, akkurat som når jeg drager til Oslo for at fiske havbars, eller Glomma for at fiske stalling.

Jeg har læst hele jeres tråd, og kan se forskellige spørgsmål gå igen, og I er helt klart inde på det rigtige med hensyn til fluevalg og valg af liner.

Vi lokale fluedrenge bruger stænger i #7-8 med intermediate skydehoveder, de skærer gennem bølgerne, når bølgerne går højt og flydende skydehoveder i stille vejr og evt. lavt klart vand. Fortommen skal ikke være længere end en til halvanden stanglængde og ende i en spids på 0.26 -0.30 gerne i fluocarbon.

I marts og april må fluerne stadig gerne være store, fyldige og med lidt farve på. Pink fluer som Pattegrisen er et godt bud, hvide fluer er faktisk temmelig synlige, og ellers bare de farver som I selv tror på eks. orange nuancer som tidligere skrevet. Jeg selv er stor tilhænger af Runar Kabbes flue Teppesild se bindeinstruks på www.nfisk.no og tobisimitationer som Jiggy og især Flatwings. Skal du bruge mindre fluer til at imitere tanglopper er en Kobberbasse eller en Red tag rigtigt gode bud. 

Hvis man har problemer med vadningen er det sydkysten man skal besøge, det vil sige strækket fra Rønne hele vejen om til Snogebæk.

Som udgangspunkt er der ikke nogen hemmelige pladser på Bornholm, men det der er vigtigt er at vide hvornår man skal besøge den enkelte plads.

Hvis du besøger Bornholm for første gang kan det være en god ide at udvælge dig fire pladser som referencepladser, een plads på hver af de fire kyststrækninger; Nordkysten (fra Hammeren til Svaneke), Østkysten (fra Svaneke til Snogebæk), Sydkysten (fra Snogebæk til Rønne) og Vestkysten (fra Rønne til Hammeren). De fire pladser fisker man så i de vindforhold og bølgeforhold der passer ens egne evner, og ved vejrskifte prøver man som udgangspunkt en af de andre referencepladser bestemt af de nye vejrforhold.

Længere oppe i tråden skrives der om Havørredens Hemmeligheder, det er fire fantastiske film - der er dog intet på de fire film fra Bornholm!!

Hvis I vil se film med bornholmske afsnit bør I se Runar Kabbes film Salt sjøørret på flue og Martin Falklinds film Troutbums and Gentlemen. Begge film giver et fint indblik i hvordan bornholmsk fiskeri kan se ud.

Vandet omkring Bornholm har en promille der ligger lige omkring isotonisk saltvand (den saltopløsning alle levende væsner indeholder) hvilket vil sige at de bornholmske havørreder ikke har problemer med at opretholde saltbalancen, ej heller i koldt vand. Det betyder at de har en lang tilvækstperiode og at de søger føde aktivt i temperaturer helt ned til omkring 2 graders varme. Sammenholdt med at Bornholms 25 ørredførende vandløb, med cirka 120 km gyde/opvækstvand, er tre gange så produktive som alle andre danske vandløb betyder det en høj bestandtæthed af store fisk. Det anslås at der hvert år svømmer 90.000 stykker smolt ud fra vandløbene, og at der til stadighed svømmer ca. 8000 havørreder over 70 cm rundt om Bornholms 150 km kystlinje, naturligvis foruden alle de mindre fisk - Vi lader billedet stå et øjeblik......!!

Alle ørreder fra Bornholm er vilde fisk, og uberørte af menneskehånd indtil du tager fat i den. Derfor bør du vise mådehold, og ikke tage flere fisk end du og dine kammerater kan spise på øen.

Håber I kan bruge mine input til noget på jeres kommende ture.

Skitt fiske

            John "Smolten" Rasmussen, Formand Fluefiskerne Bornholm og lokalredaktør S for Sportsfiskeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

John "Smolten", dette er helt super info. Tipset om å fokusere på fire områder er nok ikke noen dum idé. Skal lese dit innlegg noen ganger. Takk for fin og informativ feedback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen

Et par små tilføjelser til mit tidligere indlæg omkring forårsfiskeriet på Bornholm.

Der er selvfølgelig forskellige muligheder for at besøge Bornholm som lystfiskere, med forskellige niveauer af service inkluderet.

Hvis du kan lide tanken om at bo på en fiskecamp, sammen med en masse ligesindede og hvor servicen er målrettet til lystfiskeres behov for skæve spisetider, varm kaffe i rigelige mængder og store madpakker, samt tørrerum og hang til at binde fluer iført langt undertøj og tykke strømper så kan det anbefales at booke ophold på http://www.verona.dk/

Stedet drives af en gal lystfisker, og har en hyggelig atmosfære der i fiskesæsonen emmer af laks og havørredfiskeri.

Hvis du som nordmand virkelig vil kræse for dig selv kan du vælge at deltage på en af de ture som Runar Kabbe arrangerer til Bornholm hvert år. Turene går netop til Verona af ovenstående grunde, men det du får ekstra på Runar Kabbes ture er en pakkeløsning hele vejen fra Oslo og retur. Runar fungerer som turleder/guide, et job han klarer lige så fint som vi lokale, og dertil er der som oftest guider til rådighed på hotellet foruden Runar i samme periode. Deltager du på en sådan tur får du ikke bare en uges fiskeferie, men der er selvsagt indbygget en ubegrænset mængde af informationer om fiskeriet på Bornholm og kystfiskeri i almindelighed. Runar Kabbe kan kontaktes via www.nfisk.no

Og jo Runar er en af mine gode venner, men på trods af dette er ovenstående ikke et reklameindlæg for Runar men en servicemeddelse til dig der læser dette. 

Er din trang til sommerhusture sammen med de nærmeste fiskekammerater skal du tænke på at fiskeriet som oftest er bedst når der lidt bølgegang. Derfor skal du fiske i så uroligt vand som du evner. Bølgerne følges jo af vinden, så hvis vinden er forkert/for hård til at du kan håndtere vinden skal du fiske på gammel sø. Det vil sige at når vinden drejer vil bølgerne som oftest være en dag eller to om lægge sig, og det kan du udnytte som fluefisker.

Flere af mine fiskekammerater tager en tur som guide i ny og næ, så hvis du ønsker at hyre guide under dit ophold på Bornholm, der har fluefiskeriet i blodet og tænker rendyrket som en fluefisker når han guider er du velkommen til at kontakte mig på min mailadresse smolten@fluefiskerne.dk

Fordelen ved at hyre en guide er at du hurtigt lærer en masse om fiskeriet og øens pladser. Guiden er der for at guide, han fisker ikke selv men koncentrerer sig om dig og dit fiskeri og har hele tiden en plan B hvis fiskeriet driller.

Bornholmske guider koster typisk 2000,- kr. for en hel dag. Jeg vil anbefale at man ikke er flere end fire mand pr. guide.

Jeg vil svare så hurtigt som jeg kan, men kan ikke garantere respons fra dag til dag - så kontakt mig i god tid.

Guideindlægget er heller ikke ment som en reklame for hverken mig selv eller andre, men jeg ved at der er rigtigt mange "guider" på Bornholm - og kvaliteten er mildest talt svingende - Og skal du have en rendyrket fluefiskerguide bør du gå via mig eller gå ind på www.angelguide.dk

Man er selvfølgelig altid velkommen til at kigge ned til Fluefiskerne Bornholm i klubhuset på Remisevej 2, Rønne hver onsdag aften kl. 19.00 - 22.00. Der vil der altid være kaffe på kanden og tid og lyst til en snak om fluefiskeri i ind- og udland. Der er med garanti tips at hente, og måske er der en der vil med på fisketur dagen efter!

Jeg håber endnu engang at ovenstående info kan bringe jer lidt nærmere det bornholmske sølvtøj.

Skitt fiske

              Smolten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej 7'er

Tak for sidst, det var super hyggeligt jeg glæder mig allerede til revanchen på høsten. Rammer du øen igen i år sammen med Runar? Hvis ja så må vi håbe at I har mere held i sprøjten hernede end jeg havde oppe hos jer...!!!

Bedst hilsner

                John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo "Smolten". Hyggelig at du deler av din store lokalkunnskap med oss. Takk for sist (i oslofjorden) en kald men fin dag selv om Mr. Seabass slettes ikke ville.

Håper vi sees når vi kommer til Øen uke 13 ( Verona m Runar ).

Beste fluefiske hilsen fra "Flyfish-doc" 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser nedover 26 mars for 1 uke på denne herlige øya, verona er plassen for 3 år på rad.

Følger med på vær og vanntemperatur for bornholm hver dag registrerer at det kun er 0,6 grader i vannet og er bekymret, skal jeg oppleve nok et år med kaldt vann? håper ikke det.

Men uansett blir det en fantastisk tur med en utrolig god stemning, mat og hyggelig vertskap.

Fangst 2009. 0 fisk

          2010. 2 fisk

          2011. ?

Kanskje jeg setter rekord i år?

Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å leser igjennom alle tipsene og prøver å fordøye dette, reiser ned 6 april, og etter å ha lest dette så gleder jeg meg enda mer, å kanskje få lande en fisk over kiloet så er jeg kjempe fornøyd, er selvfølgelig noen innlegg som bekymrer meg litt i forhold til forventningene jeg har hatt tidligere, men kanskje dette innholden gir meg den lille pessimismen som må til for å lande noen fine sø!! Så må bare si tusen takk til alle som kommer med tips, blir noen uker nå me intens fluebindning!!!

*ørjan*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøm du bare videre Ørjan, og alle jer andre der er skeptiske pga vejret.

Tjek www.sportsfiskeren.dk og se den bornholmske fangst under overskriften Koldt bornholmsk stål

Det er fisk som den drømme er lavet af  ;D:P

Skitt fiske

                Smolten

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...