Gå til innhold

Bornholm fluer på våren


pistus

Anbefalte innlegg

Har fisket Bornholm hvert år siden 1998, noen ganger to turer i året. Mars og april er de beste månedene sett med fluefisker øyet. Forutsatt at det er normal år hva vanntemperatur angår.

Man skal glede seg og ha forventninger. For de som fisker Bornholm første gang kan fort gå på en smell hvis de tror at det bare er å kaste ut en flue og vips så kroker man en 2-3kg`s sjøørret. De fiskerne har jeg vært i kontakt med, tro meg. Når det er sagt er Bornholm en perle av ett sjøørret sted, så gled dere til å bli kjent med vulkanøya.

Personlig har jeg klart meg med Jiggy hvit/orange str.4 og 6. De første årene var hvit/chartreuse mye brukt, men så kom den orange på banen. Runars CDC reke i hvit/orange samt naturfarge som tan el. lignende, str. 6 og 8. Marflo i str 10-12 har jeg noen av, da bare i naturfarge eller sort. Det er det jeg har klart meg med i alle år. MEN det er ikke sagt at det funker for alle. Vi er heldigvis forskjellig. Pattegrisen bør med syns jeg.

Utgangspunktet mitt er at jeg fisker vindsida. Går du i le blir det stort sett fargede fisker eller ingenting. Har opplevd et par unntak. Blåser det riktig heftig går jeg i så mye le som jeg må for å få fisket fornuftig. Husk at sjøørreten er utrolig nærme land ved bølger og urolig vann. Mange ganger har jeg sett sjøørret på omkring 3-4kg svømmende rett ut for stangtuppen i nevnte forhold. Mye krepsdyr som ikke finner skjul i turbulent vann. For de som har Salt sjøørret på flue er det en ganske stor del fra Bornholm.

Lykke til!

Nordisk Fiskeutstyr

Runar Kabbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Supert, og takk for svar Runar!

Jeg sitter faktisk og venter på at dvd'en du nevner skal komme i posten!

Hehe, jeg regner egentlig ikke med og få noe storfisk i det hele tatt, og hadde det vært så lett og få 2-3kg's fisk der nede så hadde jeg nok ryddet hjemmet og flyttet med  engang! Reiser nok mest for turen og for og prøve noe nytt, så skulle det ende med at jeg fikk fisk så ville jeg være veldig fornøyd :-D

Mvh Stian F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den herr Kabbe :D liner der nede i April med noenlunde normale forhold,int/synk?-1-2 Øivind

Det kan også hende Stian at du får flere på 2-3 kg, men ikke la det være målet for første tur. Du kommer til å kose deg glugg ihjel der nede uansett  :D

Jeg har med 2 liner ned dit. En flyt som jeg bruker minst, men fin å ha på sydkysten med rekeimit. i enden av fortommen. Den jeg bruker mest er SA sin Stillwater. Noen syntes den blir for stiv, men for meg funker den utmerket. Den er ca synk 1. SA kommer med en "Nordisk" saltvannsline i løpet av februar vet jeg som er myk (ikke glassklar). Prøvde den i minus 10 og var myk og god å kaste, bra balansert. Kommer i intermediate blant annet. Spennende line det også. Noe raskere synkegr. enn det trenger du ikke. Har fisket litt med synk 3 på klippekysten hvor det er 3-4 meters vann tett på land, men ikke hatt hell med meg på det.

Nordisk Fiskeutstyr

Runar Kabbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Til dere som skal til Bornholm første gang må jeg bare si til dere hvor viktig det er å ha med vadestav. (sikkert fler her som kan bekrefte det). Når du først har begynt å bruke den klarer du deg ikke uten. Fin å føle seg fram med hvis det er grumsete vann, og uunnværlig når du skal opp og ned av store steiner. Av imitasjon(er) bruker jeg kun rosa reke og flytesnøre og får fisk på det overalt på øya.

Husk fiskekort. Link her:https://www.fisketegn.dk/fisketegn/common/frontPageShow.jsp    God tur. Hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ herr Kabbe: Nå må jeg nesten innrømme at forventningene mine steg enda ett hakk eller to. TAKK FOR ALLE TIPS!!  ;D

Det hørtes virkelig ikke dumt ut med en vadestav! det er absolutt noe jeg må få laget meg og slengt bak i bilen ASAP! :D

Fiskekort skal selvfølgelig kjøpes ;)

Takker for alle tips, og flere tips tas selvfølgelig imot med den største takknemlighet! (dere vil alle få belønning i himmelen :P;))

Snart Påske!

Mvh Stian F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vadestav,snørekurv og sko med brodder .... ikke verdens enkleste sted å vade..svima rundt der ifjor med gummisåler,brukte vel 2 dager på å venne meg til å skli fra sten til sten.

Så var det igrunn bare å gutse på... vannet er tross alt passe varmt:)

Øyvind du bør kjøpe deg noe vanntett til tlf..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes virkelig ikke dumt ut med en vadestav! det er absolutt noe jeg må få laget meg og slengt bak i bilen ASAP! :D

Kjøp deg en sammenleggbar vadestav som både er mer praktisk, i tillegg vil en hjemmespikka stav flyte og må i tillegg være tykk nok til å tåle vekta når man mister balansen. Her har du tre forskjellige prisklasser:

Vadestav Snowbee

http://nfisk.no/Default.aspx?tabid=113&txtSearch=vadestav&SortField=ProductName&ProductID=6309

Vadestav Guideline

http://nfisk.no/Default.aspx?tabid=113&txtSearch=vadestav&SortField=ProductName&ProductID=8174

Vadestav Simms

http://nfisk.no/Default.aspx?tabid=113&txtSearch=vadestav&SortField=ProductName&ProductID=6306

Støtter nox sitt tips med studs til skoene:

http://nfisk.no/Default.aspx?tabid=113&txtSearch=studs&SortField=ProductName&ProductID=6360

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med strøm rundt øya?

Tenker siden det ikke er noe tidevann å snakke om :P

Er man mer avhengig av vinden for å skape strømninger?

Ikke tidevannstrøm. Finnes knapt forskjell på tidevannet, tror det er noen få cm. Vinden bestemmer om normal vannstand eller ikke. Avhengig av hvor lenge det har blåst i en retning kan det være forskjell på vannstanden på vest i forhold til østsiden. Tenker aldri tidevann, bare vindretning.

Nordisk Fiskeutstyr

Runar Kabbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med strøm rundt øya?

Tenker siden det ikke er noe tidevann å snakke om :P

Er man mer avhengig av vinden for å skape strømninger?

Ikke tidevannstrøm. Finnes knapt forskjell på tidevannet, tror det er noen få cm. Vinden bestemmer om normal vannstand eller ikke. Avhengig av hvor lenge det har blåst i en retning kan det være forskjell på vannstanden på vest i forhold til østsiden. Tenker aldri tidevann, bare vindretning.

Nordisk Fiskeutstyr

Runar Kabbe

Ok! Anser du det som best med vekslende vindrettning eller stabil fra samme hold over lengre tid!

Blir litt annet å fiske der nede, så håper nå man treffer på greie forhold og noen bitevillige fisk ;)

Kanskje vi treffes der nede da Runar, som jeg skjønner så drar dere 2 april?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekslende vind er perfekt. Langvarig nord-nordøst gir lavt GLASSKLART vann - ikke bra.

Er hjemme igjen 2.april Tony. Drar 26.mars.

En annen ting er at det knapt er salt i vannet, så sjøørreten tåler kaldt vann bedre. I fjor var det sinnsykt vanskelig og det dårligste året for min del. Hadde knapt en grad i vannet-svinkaldt!

Vinteren i år ser bedre ut selv om Bornholmerene fikk snø så det holdt her tidligere. Tror mesteparten av det er borte nå, men ikke sjekket.

Nordisk Fiskeutstyr

Runar Kabbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kutling der nede runar?

\\tommy

Jada, bra med kutling. Vi tok vare på en fisk i sjøørret filmen for å se hva den hadde spist. der dukket det opp rester av en kutling, samt marflo og reker. Krepsdyr er det mye av og tobisen dukker opp når vannet holder rundt de 4 grader. Største tobis stimene er på sydkysten, men sett de mer eller mindre rundt hele øya.

Husk linekurv også.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kutling der nede runar?

\\tommy

Jada, bra med kutling. Vi tok vare på en fisk i sjøørret filmen for å se hva den hadde spist. der dukket det opp rester av en kutling, samt marflo og reker. Krepsdyr er det mye av og tobisen dukker opp når vannet holder rundt de 4 grader. Største tobis stimene er på sydkysten, men sett de mer eller mindre rundt hele øya.

Husk linekurv også.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Så da går det i samme byttedyr som her!

Da trenger man jo ikke så mange spesial fluer :P

Starten av april innbyr vel til litt børstemark også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kutling der nede runar?

\\tommy

Jada, bra med kutling. Vi tok vare på en fisk i sjøørret filmen for å se hva den hadde spist. der dukket det opp rester av en kutling, samt marflo og reker. Krepsdyr er det mye av og tobisen dukker opp når vannet holder rundt de 4 grader. Største tobis stimene er på sydkysten, men sett de mer eller mindre rundt hele øya.

Husk linekurv også.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Så da går det i samme byttedyr som her!

Da trenger man jo ikke så mange spesial fluer :P

Starten av april innbyr vel til litt børstemark også?

Nei, dårlig med børstemark. Har aldri på mine 17 turer dit sett børstemark. Eneste stedet mine lokale venner har sett børstemark er ved Hvideodde ved Rønne, men sjeldent der også.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva kommer det av

jeg gjetter på at det har å gjøre med at det er så lav saltinnhold? Sammenlignet med Norsk sjø er det nærmere ferskvann. Forsøk selv å smake  :D. Dermed blir biotoper noe forskjellig, og jeg har registrert at en del av artene vi finner i Norsk sjø ikke finnes på Bornholm.

Kunne vært innteressant å høre fra biologer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...