Gå til innhold

Er dette fiske i "gytebekker"?


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

Ja, det tror jeg definitivt. Har sett dette klippet før, og synes dette fisket er mildt sagt underlig.

Men amerikanerne virker å ha en annen etikk på dette området enn oss. Så lenge man driver C&R virker det som de synes det er helt er det helt greit å fiske på gytende fisk.

Selv salige Gary LaFontaine beskriver i boka "Trout Flies" fiske med eggfluer etter gytende brunørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg blir litt illemående når jeg ser slikt. Syns ikke noe som helst om det. Det er mange amerikanske klipp jeg unngår å se grunnet av at de fisker på gytende fisk. Er usikker på om det er det at det er gytefisk, men som man ser på noe av klippen så står det hopevis av folk og fisker og det blir så ugly. Finnes ikke naturskønhet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er lov til å fiske i Renaelva fram til 1.november selvom det er bare åpent for harrfiske så er det flere som jakter på ørreten........det er det samme som skjer når vi vinterfisker i sjøen nå, vi fisker på utgytt sliten fisk.....det samme når vi fisker etter ørret på isen.....for å ikke snakke om det gedigende Lofotfisket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gytefisk eller ikke, det der så ikke veldig hyggelig ut  :P

Høstfisket i Randselva er forsåvidt også fiske etter stamfisk på vei opp fra Tyrifjorden for å gyte og der er det dessverre ikke så mye C&R som man kanskje skulle ønske.

http://www.randselva.com/index.php?option=com_content&view=article&id=46:arets-storste&catid=1:latest-news&Itemid=62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gytefisk eller ikke, det der så ikke veldig hyggelig ut  :P

Høstfisket i Randselva er forsåvidt også fiske etter stamfisk på vei opp fra Tyrifjorden for å gyte og der er det dessverre ikke så mye C&R som man kanskje skulle ønske.

http://www.randselva.com/index.php?option=com_content&view=article&id=46:arets-storste&catid=1:latest-news&Itemid=62

Den diskusjonen du skisserer har jo vært oppe mange ganger. All fisk er jo potensiell gytefisk. Spiller vel i og for seg liten rolle om fisken dør i juni eller november.

Men det er ikke det jeg ikke liker i Spenolsens youtube-link.

Det er selve det å fiske på fisk som er helt apatisk og fullstendig opptatt med gytinga (ingen fluktrefleks, aggressiv territorial adferd etc)  jeg finner dypt usportslig og meget lite fristende, C&R eller ikke.

Har aldri vært i Randselva, men jeg trodde det var mer som vanlig laksefiske/sjøørretfiske? Altså definitivt sportsfiske i min bok (har selv prøvd å fiske laks flere ganger, og får aldri noe :'()

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uetisk eller ikke uetisk, det beror på kultur gjør det ikke ?

Mitt problem med disse klippene må være, som nevnt tidligere, å fiske på fisk som er totalt uinteressert i rømme når du kroker den. Hvordan kan man synes det er gøy å "sveive" inn en 3-4-5 kg's ørret ?- Hvorfor ikke bruke sånne strømførende håver istede.

Nei, det her må bli fantastisk uinteressant etter første fisk.

Marius Enevoldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det etiske kan vel diskuteres,men fiske på gytevandrere gjør jo vi og,det skjer i Lågen,Heinselva,Kvenna og flere steder.

Og når det gjelder Randselva,er jo dette et meget tradisjonelt fiske som har foregått i generasjoner.

Og Håvard,du ville antageligvis ikke få noe i Randselva heller. ;D

Det å få en sånn fisk som var avbildet på hjemmesiden til Randselvafiskerne,er en bragd,og langt i fra daglig,og i motsetning til laksen,som kan finne på å gå forbi beina dine,når den opp(sterke drifter dette),ville en Tyrifjordsørret(for det er det det er) snu og søke en gjemmeplass for så å tilbringe de neste timene der,hvis du står i elva når den kommer.  ;) En helt annen skyhet på de fiskene der.

Og tilslutt,for de som måtte oppfatte at en ørret på 4-5 kanskje opp til 10 kg,i feks. Randselva skulle være halvt i svime og ikke redd for å bli dratt på land : Så seint foregår vel ikke fiske i Norske vann og vassdrag,og en fisk på de nevnte størrelser på kroken i Randselva før fredning,ville antakelig være noe av det villeste noen kan oppleve i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud, er det mulig og pådrive slikt fiske i statene?

dette var rett og slett makabert. styggeste fisket jeg har sett. det verste av alt er at gutta skryter i vei at de fanger verdensrekord fisker. herregud, de er jo fulle av sopp. fy fader dette var trist fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det kan også være preventivt med fluefiskere som praktiserer C&R i elva....de fungerer som et slags oppsyn mot annet og mere graverende fiske......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det en tid fisken burde få være i fred for alle og hvermann, så er det når den gyter.

for meg er derfor denne fiskinga de pådriver, c&r til tross, helt på vidda.

oppsynsmenn kan fint holde seg på land uten fiskestenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, makabert. Ren gytefisk og de loeftes etter halen.

Ikke noe galt i aa fiske med eggmoenster, eller globugs hvis det er baade brunt og regnbue i elva. Regnbuen spiser eggene fra brunoerreten, og er lang ifra gytebodus paa den tiden. Men aa fiske paa de som faktisk gyter blir helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

er det en tid fisken burde få være i fred for alle og hvermann, så er det når den gyter.

for meg er derfor denne fiskinga de pådriver, c&r til tross, helt på vidda.

oppsynsmenn kan fint holde seg på land uten fiskestenger.

Enig ... Men da kan vi ikke fiske havabbor i juli, sø fiske fra slutten av august til juni (foregår jo stort sett på gyteklar/utgytt fisk). Abborfiske i mai, sikfiske i september/oktober, alt laksefiske i elver, etc. etc.

Klippene det vises til her er bare groteske......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det en tid fisken burde få være i fred for alle og hvermann, så er det når den gyter.

for meg er derfor denne fiskinga de pådriver, c&r til tross, helt på vidda.

oppsynsmenn kan fint holde seg på land uten fiskestenger.

Enig ... Men da kan vi ikke fiske havabbor i juli, sø fiske fra slutten av august til juni (foregår jo stort sett på gyteklar/utgytt fisk). Abborfiske i mai, sikfiske i september/oktober, alt laksefiske i elver, etc. etc.

Klippene det vises til her er bare groteske......

Enig i at klippene er groteske, men synes ikke man kan sidestille dette med f.eks. laksefiske.  Jeg mener det er stor forskjell på vanlig laks/sjøørretfiske og det vi ser på Spenolsens youtube-link. Vanlig laksefiske/steelheadfiske o.l. byr definitivt på god sport, og det synes jeg ikke dette fisket gjør i det hele tatt (se mine tidligere innlegg for nærmere forklaring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Er selvfølgelig enig med deg. Bare et apropo vedr. det at vi fisker på andre ting i "samme perioden" for resp. arter.

Dette det her er snakk om er helt på linje med wobblerfiske på gyteørret i Brummundøla, Mistra osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...