Gå til innhold

Enkelt spørsmål, sikkert mangen svar =)


Eirik Nævdal

Anbefalte innlegg

Men det er mulig jeg tar feil og er underinnformert.

Nei, du tar helt sikkert ikke feil, og du er ikke underinformert. Du er overinformert!  ;) Og kan for mye og vet hvilken stang, snører og teknikker som passer her og der. Men for en som bare vil fiske litt med flue her og der, så er det ikke noe problem å finne en femmer som duger det til det. Fisket med min St.Croix Pro Graphite i klasse 5/6 - både i sjøen og på fjellet. Hadde det helt topp, og jeg slapp internett og belæringer om utstyret ikke var optimalt verken for sjøen eller fjellet i mange år (over 10). Den funket for meg. 

Sage Launch er en god stang Demir, men det er mer rygg i XP'n, så jeg synes den er mer anvendelig -men så er den mye dyrere også. En Launch i klasse 5 - er et godt valg om man vil ha en relativt rimelig og god allrounder.

Det der er vel ei slik allroundstang jeg beskrev i mitt innlegg. Sikkert også Sage stanga også - uten at jeg har prøvd de. Poenget mitt var ikke at det ikke finnes allroundstenger, derfor kom jeg også med et forslag. Poenget mitt var at det finnes ikke stenger som innehar alle egenskaper. Uansett hvor fattig du er, eller hvor mye du studerer. Alla stenger kan du fiske alt med hvis du vil.

Kjøp en Launch. Den er best i alt! Men nå er jeg gal og prater bare pølsevev da.

Men nå vil jeg ikke ødelegge tråden til han som lurte på dette mere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er vel ei slik allroundstang jeg beskrev i mitt innlegg.

Ja definitivt, en såkalt entry-stang - selv om jeg ikke liker betegnelsen. Det er tross alt en god del som er "nybegynnere" gjennom hele livet, også kalt feriefiskere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Selv bruker jeg en 9 fots 5er med medium aksjon 90% av fisketida, selv om jeg som regel har med meg lettere og tyngre stenger. Brukes til alt fra bittesmå mygg til ganske tungt skyts.

Til streamerfiske i havet og fiske i stor elv etter storørret føles den litt for lett, og i bittesmå, klare elver og tjern føles den litt for tung, men stort sett funker den utmerket til vanlig ørretfiske, enten det er i marka, i elvedalen eller på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er mulig jeg tar feil og er underinnformert.

Nei, du tar helt sikkert ikke feil, og du er ikke underinformert. Du er overinformert!  ;) Og kan for mye og vet hvilken stang, snører og teknikker som passer her og der. Men for en som bare vil fiske litt med flue her og der, så er det ikke noe problem å finne en femmer som duger det til det. Fisket med min St.Croix Pro Graphite i klasse 5/6 - både i sjøen og på fjellet. Hadde det helt topp, og jeg slapp internett og belæringer om utstyret ikke var optimalt verken for sjøen eller fjellet i mange år (over 10). Den funket for meg.  

Sage Launch er en god stang Demir, men det er mer rygg i XP'n, så jeg synes den er mer anvendelig -men så er den mye dyrere også. En Launch i klasse 5 - er et godt valg om man vil ha en relativt rimelig og god allrounder.

Det der er vel ei slik allroundstang jeg beskrev i mitt innlegg. Sikkert også Sage stanga også - uten at jeg har prøvd de. Poenget mitt var ikke at det ikke finnes allroundstenger, derfor kom jeg også med et forslag. Poenget mitt var at det finnes ikke stenger som innehar alle egenskaper. Uansett hvor fattig du er, eller hvor mye du studerer. Alla stenger kan du fiske alt med hvis du vil.

Kjøp en Launch. Den er best i alt! Men nå er jeg gal og prater bare pølsevev da.

Men nå vil jeg ikke ødelegge tråden til han som lurte på dette mere

Jeg sier ikke at den er best. Men den er en god allround stang. nevn et hvilket som helst produkt, og du vil aldri finne det som innehar alle egenskaper. Så hva i all verden vil du frem til?

edit: siterer Dave Chappelle; Keep it real ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eg nevnte tideligere... vil ha en stang som kan alt. Derfor topic. Har prøvd launch også. liker den, men ikke det eg er på jakt etter! Men sorterer ut, og har fått en PM som eg vurderer. Drit i pris, osv. Eg eier fra før stang i 3-4 og 6-7 men om sagt, trenger den perfekte femmer.

VT2 er min elskede firer :) fantasrisk stang, men ikke på riktig nivå. Er enig med mangen her, om mener eg må ha to stk. Men meningen var å ungå nettopp det =)

JP: Stang du har? høres bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest allround'e femmer'n jeg har prøvd er LTS X1 packlite. Den er i motsetning til mange andre femmere, rett klassifisert. Den føles faktisk litt veik til å begynne med, er lett og dyp, men hiver du på ei sekserline bærer den lina ovverraskende godt. Ei firerline spenner også opp stanga ganske bra. Deilig å kjøre fisk på. Jeg kjøpte den som streamer-stang til bruk på fjellet og funker fint til det, men er nesten blitt en favoritt til tørrfluefiske også og det hadde jeg ikke regnet med. Tipper den er snill med tynne spisser. Litt sær stang både aksjons- og designmessig, men merker jo at det er topp materialer i stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at du synes en "vanlig" 5'er er for stiv/tung til oerretfiske men for lett til sjoeoerretfiske. Saa du vil ha en stang som skal vaere lettere enn en 5'er naar du fisker oerret, men tyngre enn en 5'er naar du fisker sjoeoerret. Altsaa en stang med schizofren aksjon...  :rolleyes:

Det kan bli vanskelig. Den eneste jeg kommer paa er denne: http://www.kilwell.co.nz/freshwater_rods/kilwell_rod_craft_rods.html

Kilwell SAS kommer med to midtdeler. En med hoey og en med lav modulus. Som de sier: "The high modulus (H), or lower modulus (L) section, allows you to change your rod from a grunty distance casting machine handling heavy nymphs and wet flies, to a delicate tool for the presentation of an evening dry - without changing your fly line weight."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve en 9 ft z-axis......litt raskere enn VT 2, og bærer tyngere fluer enn tørrfluer godt, en drøm å kjøre fisk på, også relativt liten fisk , allikevel veldig god å kaste større nymfer og små streamere med..( ikke prøvd SØ fluer på min.

Den beste femmern jeg har hatt , og jeg har flere scott og gl stenger fra før , z-axis , kjøpt på impuls , rett og slett jævla bra.

VT 2 7 er har jeg til sjøfiske , også ei flott stang-. vt2 tohånds 14,4 ft er har jeg og , derfor har jeg ikke kjpøpt samme i klasse 4 selv om jeg sikkert hadde likt den godt....greit å variere på stangseriene litt.

Men som flere nevner over her , VT2 er ei flott stang.....gikk ut til fordel for vxp som jeg ikke har prøvd enda.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...