Gå til innhold

Stativ - kunnskap til å velge fornuftig


Martin_G

Anbefalte innlegg

Hei FF

Tenker det er på tide å søke litt kunnskap om fotostativer nå. Har søkt og sett etter ting her lenge men siter hvor informasjonen sitter løst er det få av, og resultatet har vært heller magert. Det virker som om det kun er kameraer og linser som gjør at man tar gode bilder, men når jeg setter 400mmeteren på 599,- stativet mitt får jeg ikke klare, skarpe bilder. Festeanordningen er i plast og stativet veier 2,5 kg, uten at det er særlig stabilt. Materialvalg spiller nok også en del inn her. Stativet kjøpte jeg for noen år siden som ett billig stativ for LX3 kameraet.

Håper jeg får noen innspill her. FF folkene her inne var ihvertfall uvurderlige når jeg fikk tips til kamerakjøp (DSLR) og linser for ett år siden og kunnskapen her inne er skyhøy  :D

Stativbehovene mine som jeg vet foreløpig:

-400mm 5.6 + 40D (+blitz) (2,5-3kg)

-Naturfoto

-Landskap

-Fuglebilder

-Fiskebilder

-Jaktbilder

-Bør være portabelt (lett. (dyre materialer))

Hva er fortrinnene med ballhead og de andre typene?

Tips til sites med kunnskaper jeg kan lese meg opp om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også på å skru av stabilisatoren (hvis du har). Den kan gi litt slørete bilder brukt med stativ :)

Og dette er meget viktig! Har erfart det på den idiotiske måten en del ganger for å si det mildt :(

Da kan en faktisk ta like gode bilder uten stativ med VR på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har brukt noe tid på å sjekke litt om forskjellige stativer, og funnet det jeg mener er best i forhold til pris/stabilitet (Berlebach Reporter 4002). Det er et stativ i tre som er det letteste jeg kan gå god for (ca 3kg). Fordelen er et det er tungt  :-*. Stativer i karbon er mye lettere, og mr. Brun kan nok gi gode tips. Selv har jeg valgt et todelt, fordi det er mer stabilt og kjappere å slå opp.

http://www.berlebach.de/?sprache=english

Valg av stativ er temmelig enkelt. Valg av hode synes jeg er vanskeligere. Jeg skal kjøpe et nytt hode også, og sjekker ut forskjellige. Et absolutt krav er et det må være Arca-Swiss kompatibelt, dvs at man kan bruke hurtig- festeplater (på kamera) fra en produsent på en annens kobling på hode.

Når det gjelder Novoflex Magic Ball finner jeg omtrent ingen bruker-erfaringer på fora, og lite reviews. De leveres heller ikke med hurtigfeste (clamp), men dette kan kjøpes fra ulike (b.l.a. Novoflex selv). Jeg er litt skeptisk til å måtte skru fast en clamp oppå Magic Ball, og sjekker derfor hoder fra andre som leverer med ferdig clamp. En sterk kandidat er Really Right Stuff /RRS). RRS har A-S hurtifeste plate for mitt kamera hus, og da blir det kanskje et RRS kulehode også  :-*.

Veldig gode kulehoder er b.la. Arca Swiss Z1, RRS, Acratech Ultimate, ...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt meg stativ, men har ikke noe å bidra med av råd til andre. Ganske grønn, men klaska til med et Manfrotto karbonstativ da jeg fikk litt avslag. 2,5 kg med hode. Så får vi se til sommeren hvor mye jeg gidder å dra det med på tur.

Valgte å kjøpe et videohode, siden jeg tenkte å filme litt med speilrefleksen. Etter å ha testa det litt i stua, synes jeg det virker suverent også til fotografering. Er det andre som har erfaring med videohode til fotografering? Noen ulemper med det som jeg ikke ser ennå?

Jeg kjøpte dette hodet:

http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Stativ/Stativhode/Manfrotto/Manfrotto-M701HDV-Videohode-Stativhode-composite-video-106437.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte å kjøpe et videohode, siden jeg tenkte å filme litt med speilrefleksen. Etter å ha testa det litt i stua, synes jeg det virker suverent også til fotografering. Er det andre som har erfaring med videohode til fotografering? Noen ulemper med det som jeg ikke ser ennå?

Har du testet kulehode? Ved kulehode holder man i kameraet mens man vrir og min erfaring er at det er mye lettere å få riktig innstilling. Spesielt på makrofotografering når man gjerne vil ha det rett på millimeteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har testa kulehode. Har du testa videohode? ;-) Med videohode kan jeg også bevege kameraet i ett plan om gangen, om jeg ønsker. Med lett demping/motstand, som jeg synes gir veldig god presisjon. Men smak og behag. Du har sikkert "mest" rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har testa kulehode. Har du testa videohode? ;-) Med videohode kan jeg også bevege kameraet i ett plan om gangen, om jeg ønsker. Med lett demping/motstand, som jeg synes gir veldig god presisjon. Men smak og behag. Du har sikkert "mest" rett.

Ja, jeg har begge deler, men videohodet mitt er av meget ymse kvalitet da, så blir ikke helt rettferdig sammenlikning.

Til panorering er vel 3-veis hoder de beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye må man ut med for ett brukbart stativ?

Hvor stor er en fisk  :D?

Vel, seriøst fra NOK 60 - 300 for et lommestativ.

For et "skikkelig" stativ med hode synser jeg at dette bør koste fra NOK 3000 og oppover. Dersom du driver med landskap o.l. og har et hus til over NOK 4000 synes det er mereklig å ha et stativ som koster mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke undervurdert monopod og ertepose heller :)

Hvordan brukes erteposen? Og hvor stabilt blir det med monopod?

Fylles med erter, ris, e.l og legges under kamera. Posen jevner ut ujevnheter under. Kamera kan til en viss grad justeres og ligger fjellstøtt. Også bra vibrasjonsdemping. Monopod blir mye mer stablit enn håndholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monopod er glimrende til filming, om du ikke skal filme deg selv, da. Tar vekk mye av kameravinglinga (vertikalbevegelsen), og det blir SÅ mye bedre!

Denne koster bare 400 NOK, veier 300g og tar minimalt med plass i forhold til et trebeins-stativ. Kanskje litt lav for noen.

http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Stativ/Ettbenstativ/Manfrotto/Manfrotto-790B-Monopod-Modo-Ettbenstativ-116857.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etterhvert som jeg har lest meg litt opp om dette kommer jeg frem til følgende:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/568743-REG/Gitzo_GT3530LS_GT3530LS_Long_Systematic_6X.html

http://reallyrightstuff.com/Items.aspx?code=Ballhead40&key=cat

Men hva slags videohode bør jeg velge? Ser for meg at det kan bli vanskelig å kjøre pan\tilt med ballhodet når jeg skal filme med 5D på. Tenker også litt på dette at pan\tilt under filming- som er hovedbruken tross alt, gjør at jeg heller bør velge det enn ballhode. Ihvertfall i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert som jeg har lest meg litt opp om dette kommer jeg frem til følgende:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/568743-REG/Gitzo_GT3530LS_GT3530LS_Long_Systematic_6X.html

http://reallyrightstuff.com/Items.aspx?code=Ballhead40&key=cat

Men hva slags videohode bør jeg velge? Ser for meg at det kan bli vanskelig å kjøre pan\tilt med ballhodet når jeg skal filme med 5D på. Tenker også litt på dette at pan\tilt under filming- som er hovedbruken tross alt, gjør at jeg heller bør velge det enn ballhode. Ihvertfall i første omgang.

Oi, her har du faktisk valgt den kanskje beste og mest stable stativløsningen som er å få for penger, hvis man tenker optimalisering av stabilitet og vekt  :)  (men ikke pris da, for dette er dyrt. Men utrolig bra) Dette er mer stabilt enn andre stativer som veier flere ganger så mye. Jeg kjører den samme løsningen med stativ/hode, men med GT2- serien av stativ, og hvis du har tenkt å frakte det med deg en del på fisketur/tur/i sekk, samt ikke bruke noe mer enn en 70-200 f/2,8 så hadde jeg gått for f.eks. GT2531 som stativløsning, i stedet for 3- serien. Og GT2- serien holder i lange baner til tyngre objektiver også, men altså; skal du frakte det mye med deg, så er GT2- serien way to go. Den er så stabil som du aldri har opplevd noe før allikevel.

Og BH-40 kulehodet er jo bare helt konge. Punktum  :) Godt valg.

Men det er dyrt.

Her er oppsettet mitt,

med GT2531- stativet, RRS BH-40- kulehodet + en L-plate tilpasset D3s'n. Gled deg hvis du bestilller Mountaineer- serien for det er helrått.

5454361714_ec4f4075d8_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...