Gå til innhold

alle må svare kapp. 2


Are Lorentzen

Anbefalte innlegg

  • Svar 137
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg drar aldri frem streamere eller våtfluer til brunørret, men fisker med nymfe hvis det ikke vaker. Trener stort sett mer på å kaste enn fiske med nymfer under slike forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Ræva forhold kan vel jeg også dra frem nymfer for å lure en fiskepinne, spørs litt hvordan fiske man driver med. Nymfefiske er banalt enkelt eller hva sier du Tore ? hæhæ

 

Ellers velger jeg nok heller feite streamere hvis jeg må velge noe annet enn tørt. Men Lørdagen trur jeg at jeg persa rekorden min, satt ute ved ett vann å venta på de store klekningene 10 timer blei det, mye god kaffe og drittsnakk helt til MögelRolf kom å ødla den gode stemningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tmags,

Bruker mer nymfe enn tørrflue.

 

Er dette et NZ fenomen? Leste i siste AOF om Even Rise som også gav uttrykk for stor entusiasme for nymfefisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker etter forholdene, klart at tørrfluefiske er en klar favoritt, men gud så gøy og overrasket man kan bli når man fisker med nymfer også. Fiske med streamere og typiske våtfluer holder jeg meg unna i 90% av tilfellene, litt pga at disse kan være vanskelige å kaste med, og dels fordi det minner meg litt om denne mørke siden av sportsfiske, slukfiskerne! :) Neida, er det sånn at jeg vet eller finner ut at fisken spiser ørekyte eller trepigget stingsild etc. så er det ikke mange andre valg enn å sette på en streamer, og fisker jeg med våtflue så unnskylder jeg meg med at den kan jo etterlikne en vårfluepuppe som glinser litt ekstra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mer nymfe enn tørrflue. Hvis det vaker er det bare en bonus. Spenningen med å ta fisk på tørt har avtatt betraktelig i forhold til en godt nymfefanget fisk!

Som Erik Eikre sier: "Du vet jo at'n tar...!" laugh.png' alt=':lol:'>

 

fisker du kun i rennende vann da el?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Fisker med alt som finnes av fluer. Det er da en mye større utfordring å forsøke å lære seg å mestre alle teknikker enn å bare fiske på fisk som du ser spiser et spesifikt insekt på toppen?! Hvor er utfordringen når du ser den tar Baetis Rhodani som sitter helt stille på overflata og du har eksakt kopi i enden av fortommen? Hvis den står i grenseland for hva du kan prestere av god presentasjon - greit nok. Men det er vel mer en teknisk utfordring enn en utfordring for hjernebarken? Altså synes jeg det er en større glede å lure en fisk som jeg ikke er sikker på hva tar.

 

Likevel fisker jeg mer med tørt enn alle de andre teknikkene til sammen. Er det fordi jeg ser dårlig eller kan det være noe annet som får meg til å stå der med tørrflua? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker helst tørt, men tar fram noen nymfer når jeg blir desperat nok. Aner ikke hva jeg driver med når jeg "nymfer", men fikk noen fisk i helgen med en svart kulehodet sak (?) .

 

Merkelige forhold på Langvann søndag - 2 forskjellige døgnfluer, flyvemaur og andre snacks på overflate, men nesten ingen vak på hele vannet. Tror ikke bare jeg var blottet for selvtillit den dagen... #-o .......Skulle ha nymfet da, men det føltes bare feil å gjøre det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skulle vært så helmax som du beskriver Tmags så måtte elva/ vannet vært krystallklart, Nymfefiske suger hvis man ikke ser fisken og kaster på dødt vann. Det er klart at vet du at der står der fisk så endrer det saken noe, det er jo så.

det ser jo virkelig spennende ut på NZ i de elvene der. I elva jeg fisker i er det vanskelig å spotte fisken, men ser jeg en en gang skal jeg selvfølgelig prøve å ta den med nymfe med ekstatisk glede, vel og merke hvis den ikke tar tørt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok først og fremst en tørrfluefisker men må si at nymfe/streamerfiske også er spennende. Hvis man har den rette rammen så er det moro. Dvs. klart vann og spotting av fisk. Fisket en del men nymfe i bosnia og tok en god del fisk på oppstrøms nymfefiske m/ oig uten indikator på fisk som jeg så. Det var spennende fiske. Men å fiske med nymfe i et kullsvart myrtjern er bare sorgen...

 

Alle former for fiske har sine vanskelighetsgrader, jeg synes det er klekkingene som avgjør dette. Døgnfluefiske kan være rimelig forutsigbart og enkelt, spesielt i elv. Mygg fiske på stille vann derimot er noe helt annet..... osv...

 

I stille vann fisker jeg oftere med streamer enn med nymfe, kort og godt fordi det har gitt meg mer og større fisk. Og fordi det passer godt inn i fiskens "matseddel" der jeg fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilhenger av alle grenene innen fluefiske, tørrflue, nymfe og streamer, alt etter forhold og omstendigheter. Fellesnevneren er hos meg likevel imitasjonsfiske uansett hvor flua presenteres. De siste årene har jeg hatt størst glede av å forsøke ulike nymfeteknikker, spes oppstrøms nymfe i små elver , tsjekkisk og langline nymfing med indikator er alle kule fiskemetoder. Nymfefisket har for meg blitt mer og mer sentralt i den korte tiden man disponerer til fiske , det tror jeg kommer av at man er noe mer uavhengig av forhold og naturens luner ifht klekking, i mine fiskefarvann er det også slik at fisk spiser stort sett bunnært likevel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske ny jeg så jeg har ikke utviklet motstand mot å få fisk ennå laugh.png' alt=':lol:'> Syns tilogmed det er moro med fisk som plutselig biter. Under vann. Over vann. Samme det vel så lenge du er sulten, enten i hodet eller magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg prøver alltid å oppsøke vakende fisk så jeg får fisket med tørrflue. Jeg synes det er kremen av fluefiske når en (stor) fisk står og vaker steady. Presentasjonen blir perfekt og den tar. Da er alt komplett;) Andre ganger blir fiskesuget såpass sterkt at jeg hverken gidder eller klarer å vente på at en eventuell klekking skal begynne. Og spesielt ikke hvis jeg ser fisken på bunnen går og spiser nymfer. Jeg tror de fleste som kaller seg tørrfluefiskere dupper nymfa litt innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

For meg er vakende fisk på eit eksakt bytte det opptimale,men eg driver "imitasjonsfiske"dvs imitere bytte på fleire stadier.Eg holdt på å prøve ei våtflue i helgen,da det ikkje var eit vak å sjå.Eg såg meg øve skuldrene for å sjå om nåken såg meg :D Men akuratt nå eg holdt på å gå i baret,begynte ein fisk å ta vespertina langs sivet der eg sto.Phhuuu tenkte eg og fortrengte tanken eg nett hadde hatt.Tok fisken på ei str16 døgnflueimitasjon,og det føltes godt kan du sei.(Hadde fiska litt med døgnfluenymfe rett før uten videre gode resultat :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tmags' date='

Bruker mer nymfe enn tørrflue.

 

Er dette et NZ fenomen? Leste i siste AOF om Even Rise som også gav uttrykk for stor entusiasme for nymfefisket.

 

Ja det er det. Fisket på NZ er 70-80% nymfefiske. Klart, det er også krystallklare elver hvor du ser fisken, så motivasjonen er på topp. Ofte så gjør du tilslag når du ser den hvite kjeften.

Sage26, jeg fisker helst i rennende vann. Innrømmer at jeg fort går lei hvis jeg blindfisker på stille vann, og der fisker jeg 90% tørt. Er enig med Rune der. Det er nymfefiske i elv jeg synes er spennende og utfordrende. Eller langs vannkanten i innsjøene i NZ hvor de brune kruser på 20cm vann. Stillevannsfiske generelt synes jeg er kjedelig enten det er vått eller tørt, Norge eller NZ.

Må nok innrømme at jeg er veldig farget av oppholdene i NZ (skulle kanskje bare mangle...). Jeg fisker mye mer tørt her enn der nede, men også her blir mye av fisken tatt på nymfe nå. Og det gir meg større glede å fange en fisk på en godt fisket nymfe enn på tørrflue. Så sant det ikke var et ekstremt utfordrende kast osv.

 

Provokasjon: Kan man egentlig kalle seg imitasjonsfisker hvis man presenterer en tørrflue til en fisk som står og nymfer? :shock:

 

MEN, estetikken bak tørrfluefiske er udiskuterbar. Tørrfluefiske er klassisk musikk, nymfefiske er rock & roll! :D (nymfefiske i stille vann er kanskje Arne Norheim?)

 

Sånn er situasjonen i dag. I morgen kan det være helt annerledes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker vel tørt i minst 9 av 10 ganger jeg er ute. Mest pga at det er så fantastisk fasinerende å se en fin fisk (eller liten) komme opp og ta flua. Streamerfiske kan være artig når det ikke fungerer med tørt pga fisken ofte er stor og den tar hardt og brutalt. Jeg har liten erfraing med nymfefiske og det har sikkert en direkte kombinasjon med hvorfor jeg ikke synes det er det morsomste fisket i verden. Skulle lære tsjekkisk en gang, men det var bare sorgen. Å vippe tre fluer ut 2 meter fra beina mine ga iallefall ikke meg den helt store opplevelsen.

 

Når det gjelder fiske etter andre arter enn edelfisk synes jeg popperfiske er utrolig artig. Det er vel det nærmeste en kommer å ta gjedde på tørt, dessuten er det også her utrolig fasinerende med det visuelle ved hogget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker mest med tørt, har pleid og slenge på en stor Streaking Caddis vis det ikke vaker.

Men, har begynt og bytte ut caddis'en med nymfe. Har hatt stort hell med det. Moro når lina bare bråstopper midt i en hand-twist

 

Dryfly!!! The way of life

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Jeg er sær, jeg fisker kun tørt ,kun på vakende fisk og atraktorer er juks!

 

Fisker i sjøen om vinteren med fluer som synker men jeg er opptatt av at fluene jeg bruker skal se ut som noe fisken spiser til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker vel 80% tørt og 20% vått... problemet her hjemme for tiden er at storfisken ikke vaker... mista min livs største brunørret i natt på en mudler variant siden jeg knøyt den rett på 0.15 fortomen #-o .... skal ikke gjøre det igjen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Imiterer du dei nymfene som er der der og da' date='eller har du nokre favorittfluer/nymfer du alltid bruker?[/quote']

 

Hei!

Er noen gjengangere som får prøve seg først. Funker ikke det må jeg bruke hue og endre strategi. Ørreten i NZ er bare unntaksvis selektiv. Til gjengjeld er den sky, så det er hele jaktprosessen jeg virkelig liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker seff tørt. Om det er dødt hender det jeg setter på noe ulumskheter, som montananymfe eller hareørenymfe. Har til og med sunket ned dithen at jeg har satt på store streamere som zonker nattestid da vakingen har vært heller begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...