Gå til innhold

Langlinenymfing i stillevann og elv - 2011


.JB

Anbefalte innlegg

  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ikke akkurat veldig spesielt, men denne fasanhalevarianter funker bra på myrdøgnfluene. Er det lite dun på vannet, men noen vak, så prøver jeg ofte denne. Lett fortynget med kobbertråd, men uten ribbing. Har heller et tynt lag med superlim under fasanhalekroppen. I torax er det spunnet inn litt selull i løkke. Hender ofte at den flyter så da kliner jeg på litt rivermud.

[attachimg=1]

Hvor i flua ligger kobbertården? I hodet? Under hele kroppen?

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror jeg skal koke alt av mine monofortommer for nettopp å unngå minne. Noen koker opp mot 3 min, men jeg tok det litt forsiktig i fjor. Får driste meg opp på 2 min +, men liker den litt "al dente".  ;D

kokte min gl ferdigtapert på 11 fot i 3 min, da mener jeg kokte skikkelig. ble bedre enn de jeg kokte i 2 min. mye mer strekk og utolig smidig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i flua ligger kobbertården? I hodet? Under hele kroppen?

Lars L

Ønsker ikke at fortyngningen skal påvirke gangen på nymfa, så jeg starter litt bak krokøyet går 3/4 krokskaftet bakover, og frem igjen. Bruker den tynneste wiren.

Ok, var derfor jeg spurte. Min første tanke var at den var fortynget i hodet slik at den gikk opp og ned i vannet når du twistet den inn. Men så feil kan man ta :=)

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, var derfor jeg spurte. Min første tanke var at den var fortynget i hodet slik at den gikk opp og ned i vannet når du twistet den inn. Men så feil kan man ta :=)

Lars L

Tror sikkert det funker greit med kulehode på lepto-nymfer, men jeg ønsker å imitere en saktesvømmende nymfe som beveger seg mot og nær overflaten. Ønsker man å fiske nær bunnen og imitere en lepto som jobber seg opp fra mudderet i små rykk, så er kulehode mer på sin plass.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kleint er et av de nye, fine orda som har beriket språket. Når noe er kleint, er det litt småflaut/pinlig. Det er vel også ganske preisist å si at det beskriver en (halv)dårlig følelse. Andre sammenhenger: "Det var kleint å måtte snakke med henne igjen", "Formen er klein i dag, kvelden i går får ta skylda."

Er ikke fan av ordet selv, men det beskriver sine situasjoner ganske bra.

Forresten gir det meg en dårlig følelse å bruke tørrflue som nappvarsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ah, det blir altså flaut om fisken skulle ta tørrflua... Jepp, det skjønner vi. Fisk som tar tørt er flaut og femi.  ;D

I alle fall om man forsøker å lure fisken på nymfe, men den heller vil gå forbi og ta tørrflua. Det er kleint det!  ;D

Sorry, klarte ikke la være. Hadde litt tid og kom pussig nok inn på første forsøk. Skal ikke gjenta seg. Tror jeg...

Dessuten er dette en tråd for langtkastende og ikke for oss såkalte "konkurransefiskere" som stort sett denger bly rundt beina.  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, okei. Tolka det feil, da. oops Da ble det i alle fall småkleint for meg  Uansett, dagens språkhjørne kan jo hjelpe andre i som er ute i villrede :)

Og jeg mener fortsatt det er småflaut med tørrflueopphenger når man på død og liv skal bruke nymfa.

ok. Hvordan gjør du det? Dette er faktisk litt interesant :)

Edit: Ut i fra trådens overskrift. Altså litt lange kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender oftere at jeg for min del må kaste mellom 10 og 20 meter når jeg fisker enn ikke. Kommer selvfølgelig an på hvor jeg fisker.

Hvis du du står i ei elv og skal kaste oppstrøms i en strøm det står en fisk. Det er gjerne litt rifler og kansje litt motlys.

Fisken står og nymfer og ser ikke fisken så godt fra der du står. Typisk situasjon. I alle fall for meg.

Hva gjør dere da? Fetter fortommen og følger godt med? Eller kansje dere går videre og venter til den perfekte situasjonen dukker opp hvor du kan se alt? ;D ;D Jeg bruker en tørrflue som inikator som regel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man skal fiske tørt oppstrøms og det er litt lei motvind. Har dere noen tips da?

Nei !  ;D

Ihvertfall med mine begrensede kunnskaper er oppstrømskast i motvind dødfødt . . .

Det kommer jo litt an på, da . . . Om fisken står bare 5-10 meter foran meg skal jeg klare å kaste såpass ovenfor den at flua fortsatt vil lande oppstrøms fisken, men det er ingen ønskesituasjon.

Men det er sjelden jeg er oppe i situasjoner der jeg fiske oppstrøms, heldigvis  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smurf, av frykt for å bæsje på leggen , må jeg ta forbehold om at jeg har mistolket igjen.

Jeg kaster heller ikke spesielt langt, ennå. Det kommer seg, dog. Uansett; Jeg pælmer det det går og håper at jeg kjenner når fisken tar, evt når jeg registrerer at snøret henger igjen, spesielt i elv. I stille vann bruker jeg feelingen. Har vurdert garnstumper, men har ikke kommet meg dit ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smurf, av frykt for å bæsje på leggen , må jeg ta forbehold om at jeg har mistolket igjen.

Jeg kaster heller ikke spesielt langt, ennå. Det kommer seg, dog. Uansett; Jeg pælmer det det går og håper at jeg kjenner når fisken tar, evt når jeg registrerer at snøret henger igjen, spesielt i elv. I stille vann bruker jeg feelingen. Har vurdert garnstumper, men har ikke kommet meg dit ennå.

Hmm. Vet ikke hvordan jeg blir oppfattet men jeg mente ikke å være kritisk! Er bare nyskjærrig på hva dere mener :)

Ps: Nå må jeg jaggu jobbe litt :'( Tar det opp igjen til kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig så mye gøyere det var før når man kunne ta fisk på muddler minnow et sted der det ikke finnes ørekyte, kaste på fjærmyggfiskende fisk med en streaking caddis, hive på en tung nymfe eller streamer, få fisk og være stolt. Nå må man ta fisken på en politisk korrekt måte ellers tørr man jo ikke fortelle om det.

Vurderer sterkt å møte opp i Hemsila og Rena med flue og dupp til sommeren. Da blir vel alle så kleine på mine vegne at de går hjem og lar meg ha elva for meg selv  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig så mye gøyere det var før når man kunne ta fisk på muddler minnow et sted der det ikke finnes ørekyte, kaste på fjærmyggfiskende fisk med en streaking caddis, hive på en tung nymfe eller streamer, få fisk og være stolt. Nå må man ta fisken på en politisk korrekt måte ellers tørr man jo ikke fortelle om det.

Vurderer sterkt å møte opp i Hemsila og Rena med flue og dupp til sommeren. Da blir vel alle så kleine på mine vegne at de går hjem og lar meg ha elva for meg selv  ;D

Tror jeg blir med deg  ;D ;D

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Utrolig så mye gøyere det var før når man kunne ta fisk på muddler minnow et sted der det ikke finnes ørekyte, kaste på fjærmyggfiskende fisk med en streaking caddis, hive på en tung nymfe eller streamer, få fisk og være stolt. Nå må man ta fisken på en politisk korrekt måte ellers tørr man jo ikke fortelle om det.

Vurderer sterkt å møte opp i Hemsila og Rena med flue og dupp til sommeren. Da blir vel alle så kleine på mine vegne at de går hjem og lar meg ha elva for meg selv  ;D

Tror jeg blir med deg  ;D ;D

bjorni

Av erfaring kan jeg fortelle dere at det kan være lurt å fylle boksen med Heckam Peckam Green og Olsen før dere kommer. MYE mer effektivt enn Olive Comparadun uten kropp... eller hva det nå er ørreten har blitt selektiv på de siste åra.  ;D

Forøvrig trodde jeg langline betydde langt, men der tok jeg altså feil. Langline kan altså være så kort som 7 meter fra stangtoppen. Steike ta så vanskelig det er å bli klok på fluefiske og hva som er riktig!  8)

Kanskje best holde seg til noe enkelt og effektivt. Flue og dupp!  :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjedd mye blandt imitasjonsfiskere det lille året jag har vært borte skjønner jeg ;)

Det er altså ikke lenger viktig at fisken tar. Den må ta nøyaktig det vi fisker med ???

Trodde det var genialt å bruke tørrflue som nappindikator jeg.

Har selv opplevd at fisken har tatt tørrflua når jeg trodde den kun tok nymfe.

Har også opplevd at fisken snuste på tørrflua, men tok numfa på vei ned. Hmmm

Jeg må nok starte på nytt skjønner jeg. Men er nappindikator fortsatt lov? eller må man kun bruke flytesnøre og synet?

Kan man eventuellt farge tuppen på flytesnøret?

Hmmm. Kanskje best å fiske kun med tørrt  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida JB. Har jo vært mye interessant i tråden. Men hadde vært moro å høre litt mer fisketeknikk på langline i elv enn bare om man skal ha tørrflue som indikator eller ikke. Selv er jeg litt enig i det med to fluer på fortommen, blir fort vas ved håving, men ser jo at det er en effektiv måte å fiske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så så Jørn ;D

Jeg bruker nesten alltid la oss kalle det "indikator". (det kan jo være mye) Ellers føler jeg at jeg har for lite kontroll på det jeg holder på med. Nymfefiske i elv med lang line er kansje det jeg er minst flink på av alle de tingene jeg ikke er noe flink på.

Dette skal få høy prioritet til sommeren :)

Lars: Hva med å sette på ei nymfe da? I passe avstand i fra flua. Det er litt lettere og plassere flua i motvind da. I alle fall synes jeg det. Synes forøvrig ikke det er så veldig mye værre med to fluer på en bare en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...