Gå til innhold

bestilling i utlandet.......


torese

Anbefalte innlegg

edit:  ;D

"This is COMPLETELY NORMAL. We are talking about the government here. Your order will be delivered to you. There has never ONCE been a shipment we sent overseas that hasn't been delivered. It is most likely in your customs right now with a bunch of lazy, socialist government workers milling around doing nothing. It will be delivered to you, and long after it is delivered to you the lazy, socialist government workers at our postal service will eventually get around to updating the tracking."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig fyr.  ;D

Generelt så er det et faktum, ja jeg vil strekke det så langt at forsendelser bruker lenger tid på å komme gjennom det norske tollsystemet enn de brukte på å komme inn i landet. Uansett hvor i verden det ble sendt fra. Spesielt hvis man bruker USPS, som da blir tatt over av Posten Norge når det kommer til landet. Det fungerer dårlig!! Dessverre så betyr som regel frasen "folk i arbeid" som regel "dårlig service til folket."

Og bare så det er sagt - USPS er ikke noe bedre enn Posten Norge. Uansett hva ultra-republikaneren i den jaktbutikken måtte tro. Jeg har flere leverandører i USA som nekter å garantere for varer sendt via USPS. Og jeg har selv opplevd pakker har tatt 1,5mnd på turen over Stillehavet (til NZ). Så jeg bruker aldri USPS lenger.

Hans beskrivelse av statsansatte stemmer nok greit (sorry til de her som er ansatt i staten  ;D), men fenomenet er nok det samme uansett hvilken farge regjeringen har.

Posten Norge er en vits!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et innlegg anngående en forsendelse av en Sage VT2 blanks, kjøpt på eBay. Den ble sendt med USPS noe som gikk rimelig kjapt(12 dager), men pakka var et heller misserabelt syn og blanksen hadde fått hard medfart. Topp-, og bunndelen var spjeret. tmags har du noe tips hva jeg kan gjøre :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et innlegg anngående en forsendelse av en Sage VT2 blanks, kjøpt på eBay. Den ble sendt med USPS noe som gikk rimelig kjapt(12 dager), men pakka var et heller misserabelt syn og blanksen hadde fått hard medfart. Topp-, og bunndelen var spjeret. tmags har du noe tips hva jeg kan gjøre :'(

Regner med at du fikk den med Posten Norge. Ta kontakt med dem: "Oppdager du at din sending er skadet ved utlevering må du umiddelbart ta kontakt med oss. Både innhold og emballasje må du ta med til ditt postkontor. Skademelding vil der bli registrert."

Så jobber de seg bakover. Lykke til!  ;)

(Fra en som mistet 5 Sage stenger i postgangen mellom Norge og NZ...  :-X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :) Frykter at det blir en nesten håpløs prosess. Jeg gjorden en tabbe: Jeg skulle tatt et bilde av pakka før jeg åpnet den. Den så ikke ut. Selv om pakka stod på trappa da fruen kom hjem så bor jeg på et såpass lit sted at jeg skal vel klare å få tak i den som leverte pakka slik at jeg kan få en uttalese om pakkens tilstand ved levering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mest på denne delen av innlegget;

Jeg fikk levert pakken rett i postkassen til rikig tid.. Det skal legges til. I tillegg spør Ralph hos dette firmaet om hjelp til å få forstå oss nordmenn:

Glad you liked that response, I hope you found the humor in it.

Unfortunately, the best humor is firmly rooted in a truth. I would appreciate your input so we can better understand what in the heck is up with Norway.

A little background. Taking anecdotal evidence and then generalizing is a ridiculous thing to do. It was funny for me when I lived in Europe and Asia to hear anything that started with........"You Americans............" It was always silly statements like. You Americans are so fill in the blank.

It was always so amusing given that there really isn't such thing as an American. The U.S. is simply a collection of people from throughout the world who brought their own customs and values with them. 1/6th of the population here wasn't even born here. I was always amused by people who were so simple minded that they would attempt to generalize about a piece of the world with 300 million people who mostly came from somewhere else.

So, I absolutely hate to generalize about orders from Norway. But, a little background. We ship all over the world. We have tons of customers in Canada, England, Germany, Australia, Sweden and on and on. The transactions all over the world go very smoothly. A person orders. Just like our website says, we pack and weigh the shipment and then revert to the person with the shipping amount. The shipping is paid. The order goes out via the U.S. Postal Service. The customer receives their order anywhere from a week later to a month later -- depending on how quickly customs clears the shipment in the destination country. Although a bit more complicated than when we ship an order within the U.S., the international process goes smoothly.

We have historically had very few customers from Norway. In the past few months somehow our company is being promoted on a website or two in Norway.

So, we are getting a few more orders from people in Norway.

Every order from Norway produces a collective groan in our company.

Everyone in our company knows that it will be an extremely difficult transaction. The transaction will be complicated by email after email.

This isn't a generalization. This is fact. Everywhere else we ship in the world, maybe one out of ten customers go back and forth with us with question after question and accusation after accusation. For orders from Norway, it is 90%. No exaggeration. 1 out of 10 orders to other countries creates a bevy of emails. 9 out of 10 from Norway produces a bevy of emails. The problem is that most of the emails are aggressive and rude.

This is amazing to us. It is always a distrust thing. "You say you shipped to me, but I haven't received my order. It's been a week now." "You lied when you said you shipped to me. I ordered 3 days ago and haven't received anything. If you don't respond NOW I am going to protest you on PayPal."

"You are ripping me off on the shipping. Cancel my order." And on and on.

This might be hard for you to believe, but if you moved over here and worked for our company I think you would be stunned. You would handle tons of shipments to say Sweden, with no problems at all. If you received 10 orders from Norway, you would be shocked to read the mean spirited, accusatory, ignorant emails that are sent about almost every order. You would think, "Wow, we are a tremendous company. We ship very fast. People are happy with us in Sweden, England, Australia, etc., but they are complete jerks to us in Norway. What is up with that." It would quickly become very predictable to you what was going to happen with an order from Norway.

I could go on and on. It is absolutely amazing.

I'd like your thoughts on this.

A friend of ours in Norway explained that people in Norway are simply very distrustful. This doesn't make sense to me at all. How can anyone generalize about the people of an entire country? Sounds like ignorance to me to generalize like that. But, we really do wonder what is up. We are to the point where we are trying to stop orders from Norway. We'd like to be able to simply block our website from being viewed in Norway, but that seems like a ridiculous thing to do.

Would appreciate your feedback on this.

Not priceless. Ridiculous.

Ralph Inglis

F&T Fur Harvester's Trading Post

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler fra tid til annen i USA og har bare god erfaring med USPS og Posten. Dette er det seneste eksempelet (representativt). Riktig nok har jeg ikke fått pakken ennå, men rundt ett døgn i tollen (fredag til lørdag) er vel greit nok.

Status: Out of Foreign Customs

Your item cleared customs in NORWAY at 12:08 pm on February 26, 2011. Information, if available, is updated periodically throughout the day. Please check again later.

Detailed Results:

Bullet Out of Foreign Customs, February 26, 2011, 12:08 pm, NORWAY

Bullet Into Foreign Customs, February 25, 2011, 8:09 pm, NORWAY

Bullet Arrived Abroad, February 25, 2011, 8:08 pm, NORWAY

Bullet International Dispatch, February 23, 2011, 10:12 pm, ISC NEW YORK NY(USPS)

Bullet Arrival

Bullet Processed through Sort Facility, February 22, 2011, 8:20 pm, HARTFORD, CT 06199

Bullet Electronic Shipping Info Received, February 21, 2011

 

Dessverre kommer forsendelser bort, være seg om det er USPS, Posten eller private aktører. I forsendelseskjeden fra leverandør til forbruker er det både statelige og private aktører involvert. Hvem som forårsaker hva er ikke alltid entydig. Jeg har sett hvordan noen stuere laster fly (private aktører) og godset skal være godt pakket om det skal komme helt frem. Enkelte leverandører pakker heller ikke godt nok, som også kan være årsaken til brekkasje.  Det å påstå at statelige ansatte ikke duger er temmelig ødiøst - slike ytringer burde man holde seg for god til.

Roy (privat ansatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke er diplomat, Roy?  ;D

Både USPS og Posten Norge er sterkt overrpresentert hva dårlige erfaringer angår. Både selvopplevd og de jeg jobber og har jobbet med. Opplevde f.eks. gjentatte ganger (mer regel enn unntak) at pakker tok over en uke fra Fredrikstad til Oslo. Og pakker fra Norge til NZ har tatt alt fra 1,5 uker til 6 uker. Snitt ligger på rundt 4 uker.

Til sammenligning, når jeg bestiller via Fedex fra Korea og Kina så har jeg pakken på døra her i NZ 3(!) dager etter. Uten unntak så langt.

Og nasjonalt også - her nede har posten stor konkurranse, så samtlige, inkludert posten leverer på døra 1-2 dager etter.

Jeg skal korrigere meg selv angående det jeg antydet om statsansatte. Det som er mer riktig å si er at ytelse så og si alltid står i forhold til målbarhet og resultatkrav.

'Ødiøst', er det et norsk ord??  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bruker begreper som at ting "forsvinner" i posten/andre aktører så stemmer vel ikke det. Det blir jo stjelt av en eller annen.

Men skal være ganske mye over kanten religiøs hvis man tror ting bare kan opphøre og eksistere. Det er jo et eller annet sted.

Jeg tror det stjeles mye i disse kanalene. Heldigvis har jeg aldri opplevd det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore, nei absolutt ikke diplomat, ei heller spesielt diplomatisk.

Ordet odiøst er latinsk - som for eksempel kverulant også er  ;D– og kan bety anstøtelig og ondskapsfull. Jeg valgte å tolke deler av ditt innlegg som lettere anstøtelig.

Diplomat tror jeg forresten er fransk.

Nå har vel ikke jeg påstått at USPS og Posten er feilfrie, men de har levert god service til meg innenfor en akseptabel tid. Det finnes selvfølgelig andre og raskere måter å sende på – Fedex og DHL til eksempel, men de er erfaringsmessig dyrere og de er heller ikke uten problemer (også egen erfaring).

Nå er det vel heller ikke slik at Posten har enerett for all posthåndtering. Jeg tror de kun har konsesjon for brevpost inntil 50gr. Eu presser på og om ikke lenge blir postombringelsen  mest sannsynlig deregulert. Blir det bedre – billigere – dyrere – like j… somlete – tja

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, 'odiøs' kan jeg  ;D.

Og jeg kan nok ofte opptre lettere anstøtelig.

Flott at du er fornøyd med posten. Det er nok også veldig avhengig av hva slags service man velger fra utlandet og hit. Hvis man unngår "economy" løsninger så kan man spare mye frustrasjon og tid. Posten sin Carry-on-cash har jeg ekstremt dårlig erfaring med. 2 pakker kom aldri frem, og leveringstiden på "4-5 virkedager" har de aldri vært i nærheten av. Derimot har jeg flere ganger opplevd 4-5 uker.  :-\

Prisene er også helt bak mål. Det er f.eks. dyrere å sende ei stang fra Sarpsborg til Horten enn fra NZ til Horten. Faktisk godt over dobbelt så dyrt.

Det ser også ut til å flyte mye bedre herfra og inn til Norge når jeg velger litt dyrere løsninger med NZ Post. 1-1,5 uke har vært vanlig. Vanlig post (economy) tok rundt 25 virkedager. Som også er oppgitt som maks leveringstid på den tjenesten.

USPS er det flere av mine leverandører som nekter å bruke. De fleste av dem fraråder å bruke dem. Mest pga variabel kvalitet på tjenesten, samt at det visstnok skal være ekstremt tungvint å få noe vettugt ut av en sporingsprosess ved evt pakker som forsvinner.

Men som du er eksempel på så går det som oftest greit. Det er vi som bruker disse tjenestene ofte som blir offer for statistikk og opplever "krøll" fra tid til annen. Og det er selvfølgelig ekstremt frustrerende hver gang. Så da velger jeg den tjenesten som gir minst "krøll"  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mine erfaringer med bestillinger fra USA, så er det stor forskjell på USPS og Posten. Samtlige forsendelser har vært på vingene ut fra USA innenfor et døgn etter ekspedering fra leverandør. Men - uten unntak så har de blitt liggende i tollen i Norge i dagevis, opptil ei uke før de har blitt videresendt. Det har også vært sommel på omlasting /sortering på terminalen i Stokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver et lite enkelmannsforetak (luftsport) og importerer varer fra utlandet. Det medfører nok frustrasjoner, kan jeg si! For det første: DHL er sikkert flinke internasjonalt, men i Norge har jeg dårlige erfaringer. De er ufattelig seine, og siste tollbehandling med ekspedisjonsgebyr kostet meg over 1000 NOK for en pakke! Jeg skriver nå i alle bestillingene mine at avsender IKKE skal sende varene med DHL.

For det meste får jeg varene med UPS. De sender varene med Posten fra Oslo til Voss hvor jeg bor, for UPS har ikke kontor her. Jeg hadde en pakke fra Sri Lanka som to dager til Oslo, via London, og 3 uker fra Oslo til Voss. Da er det gjerne tollbehandlingen og videresendelsen fra Oslo som tar tid.

Jeg bruker postboksadresse, fordi jeg er mye på farten, og posten min ligger tryggere i en postboks/på posten enn i et postkassestativ. Men UPS nekter å levere en bedriftspakke til en postboksadresse. Den SKAL leveres på døra, og den SKAL signeres mottatt (som om jeg ikke signerer mottatt når jeg henter en pakke på posten!). Likevel forsvant siste forsendelse her på Voss, kjørt og levert ut av posten, uten å ha blitt signert mottatt av meg. Posten vet ikke hvor pakken er blitt av (verdi 10.000 NOK). De klarer ikke spore den og gir opp! Ingen vet noe! Det viste seg at den var satt utenfor et tomt hus på andre siden av dalen. Heldigvis dukket denne huseieren opp etter et par uker og var ærlig.

UPS i Oslo klarte en gang å lage to like momsfaktura av en og samme sending. Jeg fikk krav om å betale begge. Det ville jeg f.... ikke! Det var jo feil! Noe UPS også innrømte. De lovte å ordne opp. Utallige telefoner og mail fulgte. Men betalingspurringene fortsatte å komme i posten, gikk til inkasso og gebyrene økte. Jeg kontaktet tollvesenet og momsavdelingen, som sa at det var ingen vei utenom. Hvis UPS hadde registrert en momsfaktura, kunne denne ikke slettes! UPS representerte MEG. Det var bare å betale! Noe jeg tilslutt gjorde. Ellers hadde jeg vel fått hjerteinfarkt! Noen ganger er det bare å gi opp og legge ting bak seg.

Import fra utlandet kan gå greit. Men jeg har jaggu hatt mye frustrasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UPS i Oslo klarte en gang å lage to like momsfaktura av en og samme sending. Jeg fikk krav om å betale begge. Det ville jeg f.... ikke! Det var jo feil! Noe UPS også innrømte. De lovte å ordne opp. Utallige telefoner og mail fulgte. Men betalingspurringene fortsatte å komme i posten, gikk til inkasso og gebyrene økte. Jeg kontaktet tollvesenet og momsavdelingen, som sa at det var ingen vei utenom. Hvis UPS hadde registrert en momsfaktura, kunne denne ikke slettes! UPS representerte MEG. Det var bare å betale! Noe jeg tilslutt gjorde. Ellers hadde jeg vel fått hjerteinfarkt! Noen ganger er det bare å gi opp og legge ting bak seg.

Akkurat det har jeg også opplevd! Men da ordna det seg greit etter en kjapp telefon til UPS ;D

Ellers så er det vel også min erfaring at posten har blitt verre de siste par årne. Fortollingen tar lengre tid og gebyrene har blitt større. For pakker i nærheten av 200kr. regelen koster fort like mye i gebyr + mva som _hele_ pakkeverdien...

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom lesning dette. Jeg handler jo mye fra us og andre stedder i verden. Har ALDRI hatt problemer. Ikke har jeg mast etter 3 dager heller.... Min eneste dårlige erfaring er Mc Farland. Kanskje jeg er heldig??

Uansett. Hvis du har reist litt rundt i verden og møter andre "utlendinger" som har møtt nordmenn før så hender det at de har et dårlig førsteinntrykk av oss. Vi er arrogante og sykt selvopptatte egoister. Ikke er vi noe særlig høflige heller. Vi har forlengst tatt over ryktet tyskerene hadde. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye penger og lite dannelse. Og feriefylla. Det er vel oss, det!  :-\

Det virker som om det er lettere å importere varer som privatperson enn med firma (bedriftspakke). Småting som privatperson har jeg ikke hatt problemer med, og henter varen på postkontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...