Gå til innhold

Hva skremmer fisken?


Sondre1

Anbefalte innlegg

Hei, Sondre. En ting kan jo være det at du kaster for langt slik at fluelina di lander over fisken. Det skremmer jo veldig fort. Sett deg ned, ta det helt med ro. Se om fisken går i slags mønster, slik at du nesten vet hvor neste vak er. Er det en steady vakende fisk (at den  er oppe å gomser i seg insekter på samme sted) Så kan du jo prøve å kaste litt bortafor vaket ogmende ut (hvis det er litt flyt i vannet da)

Fortom er jo også noe å tenke på. Er tippen din tynn nok?

Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vading. I et par av vannene jeg fisker kan man nesten bare glemme å vade ut, spesielt om det er blikk. En ting er bølgene man skyver ut når man vader, det kan man kompensere for. F.eks. ved å vade forsiktig ut og stå rolig lenge før fiskingen starter. Gjør det noen ganger på kvelden før myggvakingen tiltar. Litt vaking, vader ut, venter på flere vak og starter så fiskingen. Den store utfordringen blir da å holde beina i ro ved kasting. Det er fanken ikke lett, og lager jeg bølger er det bare å sveive inn og forsøke et nytt sted. Veldig skjørt, veldig vanskelig, men herlig tilfredsstillende når man lykkes, men det tryggeste er å holde seg på land om det er mulig. Alt er erfart nok en gang den siste uken, hvor jeg har skremt mange og lurt et par med den ytterste forsiktighet.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er sagt, gå fram til vatnet og sett deg ned og vent, ta ien kopp kaffi og sjå litt kvar fisken er. Er det blikk stille vatn så kan det vera ein strategi å legga ut tørrflåga og venta, venta , venta.

Eg har ofte same problemet på blikkstille vatn, det kan vera utfordrande. Prøv evt å utnytt bevegelse i vatnet så som område med litt vind eller straum, dette maskerar utlegget ditt litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det dere andre svarer. Jeg kaster skjelden ut på blankt vann,venter til det kommer en liten bris. Hvis det er totalt vindstille og ingen vind å spore må man iaktta fiskens vakmønster og så kaste i banen men  langt unna fisken.La for all del flua ligge!

Er det stort fiskepress ved vannet blir det enda vanskeligere da fisken bli ekstremt sky.Det er ofte nok å stå på bredden å gjøre seg klar så er det kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Og som regel er det svært mange flere fisk som du ikke ser enn de du ser. Og det kan ofte være fisk mellom deg og den du vil fiske på. Skremmer du noen av disse er sjansen stor for at de trekker med seg den du så i panikken. Så vær forsiktig selv om du tror du er på trygg avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har hørt fra en klok mann at det kan lønne seg å starte å kaste litt inne på torva, og bare legge flua rett utfor kanten, før man prøver seg på de lenger ut...

Jepp, men det fort gjort å satse alt på den der ute som står langt fra land... sikkert stor! I kveld stod den store 1 meter fra land - og sånn er det ofte. Men det med forventningene på lange kast er en snodig greie. Tror jeg har gått i baret så mange ganger at jeg ikke vil vite det en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kan være greit å ha solen i ansiktet og ikke bak.. tror det er glemt her... store skygger som veiver med henda er ikke så populært..

2. Fisker du i elv så gå oppover elva. LETT PÅ TÅ da fisken står stort sett å ser fremover\oppover og ikke bakover... Å trampe merker fisken mer enn noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Fisker du i elv så gå oppover elva. LETT PÅ TÅ da fisken står stort sett å ser fremover\oppover og ikke bakover... Å trampe merker fisken mer enn noe annet...

Tror ikke dette er helt riktig, kommer helt ann på strømretning under vann. Den kan gå helt motsatt vei enn den gjør i overflata pga. virvler. Se "bugs of the underworld" :) Jeg fikk noen aha opplevelser der. Fisk som står helt motsatt enn det man tror, iallefall når de beiter under vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bakeevjer står fisken som regel "motsatt vei". Den står selvsagt riktig vei, men motsatt av strømmen ellers i elva. Greit å være oppmerksom på når man beveger seg oppover. Riflepartier med bakevjer er obs obs!  Da jeg startet fiske i klare elver så jeg også hvor mye fisk som beveger seg nedstrøms, men dette er som regel ikke-beitende fisk som forflytter seg (raskt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

du klarer ikke vade så stille at fisken ikke merker deg, lyd fra elvegrus som knaser sender et voldsomt lydbilde ut i vannet.  vad ut bli stående stille.......fiskens minntid er kort...... etter en stund så vil du bli en naturlig del ac biotopen. fisken kan til og med finne på å bruke deg som standplass......... men dersom du gjør hurtige bevegleser så blir fisken skremt. var med en kompis i helga, hanbrukte en halv time på å vade 10 meter......han skrente fisken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis elven var 50 meter ville han brukt 2,5 timer på å krysse den, og samtidig skremt alle fiskene.

Fra spøk til alvor...Nesten alle driter seg på dette området, iveren tar overhånd, kastingen blir feil, snøret vaser seg, flua henger seg opp i tømmen osv.

Samtidig er det ufattelig morsomt, og heldigvis er ørreten vrien. Jeg tror veldig på staffans tanke om å gjøre ingenting og til slutt er du bare en naturlig gjenstand e.l.

Ofte får man en mulighet og et triks er å få ned pulsen før man kaster, la fisken få vake i fred og ro. Så når du vet at fisken ikke er oppmerksom på deg har du to muligheter. Enten hiver du ut og venter på fisken(jeg klarer nesten aldri det) eller så hiver du ut og trekker forsiktig. Sistnevnte kan ofte være vel så bra om du er av den rastløse typen. Førstnevnte er jo veldig cool, men hva som er mest effektivt over tid er vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at fisken kan stå helt inn til beina når en fisker fikk en tysker merke oppe på Hanestad for ca. 10 - 12 år siden. han og kameraten hans skulle absolutt være nedenfor noen solunger som fisket fra andre siden. Så fort en av de tok to skritt nedover i kulpen, så byttet tyskerne på om å flytte seg.

Til slutt tok jeg på meg vadeutstyret, tok stanga og vasset over i overenden og gikk langt nedenfor tyskerne før jeg begynte å fiske meg opp i kulpen igjen. Da jeg kom på høyde med den nederste tyskeren la jeg ut snøret et godt stykke ovenfor ham, og da flua var rett ut for ham gikk det på en harr på ca. halvkiloen vel en meter foran ham. Dermed var middagen den dagen berget, men jeg tok et kast til, og akkurat det samme skjedde. En ny harr på samme størrelse tok eksakt på samme sted. Da hadde tyskerne fått nok, de pakket sammen og dro sin vei uten å ha fått napp i det hele tatt.

Så dette har jeg lagt meg på minne, slik at jeg begynner å fiske langt unna der jeg tror at fisken står, spesielt når jeg kommer på ukjente steder. For i og med at jeg fisket motsatt av de andre, visste han ikke hva han skulle gjøre, og ble stående rolig i lengre tid.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en velkjent situasjon for de fleste at etter en liten pause i fiskinga er fisken tilbake igjen. Hvor ofte har jeg ikke opplevd at om jeg tar en pause ute enten for å skifte flue, eller bare blir stående å vente så begynner fisken å vake tett inntil meg igjen. Min viktigste erfaringskilde for hvordan fisken oppfører seg, har jeg med meg fra da jeg som guttunge fisket med mark og rognkjepp i min lokale fiskebekk. På blanke solskinnsdager var det smygfiske av første klasse. Vi fisket for det meste på fisk som stod tett inn under der vannet hadde gravd seg ned under torva. Da så man fort hvor lett fisken var å skremme og hvor kort minne den egentlig har og at minnet er proposjonalt med størrelsen. Og som det tidligere er nevnt her, skremt fisk "støkker" også andre fisker som er i nærheten. Mitt råd til dere fedre (og mødre), ta med ungene til en liten klar bekk og lek litt, utrolig lærerikt.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde flere ganger det Staffan sier i Montana. Vadet ut og ble stående en god stund og fiske av et rifleparti i BigHorn river  hvor to strømmer møttes, og det vaket noe helt sinnsvakt mye fin fisk. Etter en stund kom det en pen regnbue og stilte seg helt inntil beinet mitt...

Og du stod klar med priest'n på første vak?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har hørt fra en klok mann at det kan lønne seg å starte å kaste litt inne på torva, og bare legge flua rett utfor kanten, før man prøver seg på de lenger ut...

Opplevd ofte det at fisk tar flua straks den lander rett utenfor torvet, ingen skjennerende line som som striper og skremmer, kun fortomsbit og flue på flata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel nesten sånn at man ble bura inn, om man tok livet av regnbuer der JB, så det lot jeg klokelig vær. Forøvrig vaket aldri de som sto inntil benet mitt, men mener å huske at Tom sa at de spiste klekkende vårfluer av vadebuksa hans. Brunørret derimot kunne man ta noen av uten at det ble trøbbel av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...