Gå til innhold

Hei satt og tenkte på om det er biligere og bindefluer selv en å kjøpe?


Fluejoakim

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tja, si det.

Jeg har aldri regnet på det, men jeg er nokså sikker på at det i det lange løp er billigere å binde selv enn å kjøpe fluer. Dette til tross for relativt dyre bindestikker og nakker.

Uansett er den økonomiske besparelsen kun en positiv sideeffekt av bindingen. Det viktigste ved bindingen er at den gjør fluefiske til helårs-, og innendørshobby og at totalopplevelsen kan bli større når man får fisk på egen fluer.

Det billigste hadde uansett vært å kjøpt fisken i butikken, slik Tormod nevner  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEEEEEEIII. Dersom motivasjonen for å binde fluer er å spare penger, så glem det. Fluebinding er en stor del av mitt fluefiske, og har bidratt betydelig til å utvide kunnskapen innen entomologi. Men, billigere, det kan jeg ikke tenke meg med alt jeg har av plastkasser med fjær og pels, alle skuffene med kroker og materiell, for å ikke nevne alt bindeverktøyet som man bare "må ha".

Jeg fisker kun med egne fluer, og det er en egen glede (for meg) å lure fisk med egne produksjoner. Nå er fluene så billige i enkelte nettbutikker, at jeg ser kun to argumenter for å binde fluer, det ene er hobbyen og interessen, det andre er at du ønsker fluene dine på en spesiell måte (og får ikke kjøpt fluene slik du vil ha dem).

Jeg tør ikke tenke på hva hver flue egentlig koster, særlig dersom jeg skulle beregnet en timespris over 50 øre.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du binder 10000 fluer i året er det billigere å binde selv, utenom det er det svært liten økonomi i fluebinding. Men til gjengjeld kan du få et mer interessant fiske og hygge gjennom vinteren.

Har du da regnet inn timebetaling? :D

Når man regner kun materialkostnader så koster en typisk ørret flue 4-5 kroner å binde, litt billigere om man handler materialer i bulk. På flue.no koster den 7 kroner.

Er man skikkelig effektiv klarer man fint å lage 20 parachutefluer f.eks på en time. Da har man hele 60 kroner timen. Mer enn jeg hadde når jeg var forhatt reklamebud i ungdommen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at hvis du fisker mye i 10 år, og binder alle fluene selv vil du spare penger. Dette hvis du klarer å holde deg til forholdsvis få kreasjoner, og få unødvendige innkjøp. 3 bindestikker og 14 trådholdere er ikke nødvendig. Alikevel tror jeg det ksal godt gjøres å holde kostnadene til et minimum. Jeg selv er akkurat blitt hekta på fluebinding, og det har blitt en del kroner allerede. Man blir bedre, vil gjøre vanskeligere ting som krever andre materialer. For ikke å snakke om alle de nye materialene som vil komme i årene fremover som man bare mååå prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det viktigste argumentet for å beherke fluebinding er at det er en fin hobby og at det alltid vil være mulighet til å ha den riktige flua i esken.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du binder 10000 fluer i året er det billigere å binde selv, utenom det er det svært liten økonomi i fluebinding. Men til gjengjeld kan du få et mer interessant fiske og hygge gjennom vinteren.

Har du da regnet inn timebetaling? :D

Når man regner kun materialkostnader så koster en typisk ørret flue 4-5 kroner å binde, litt billigere om man handler materialer i bulk. På flue.no koster den 7 kroner.

Er man skikkelig effektiv klarer man fint å lage 20 parachutefluer f.eks på en time. Da har man hele 60 kroner timen. Mer enn jeg hadde når jeg var forhatt reklamebud i ungdommen  ;D

20 fluer i timen ?? 3 min pr flue... Da har jeg en utrolig lang veg å gå :) Er fornøyd når jeg klarer 5-6 pr time :)

Legger man ikke til noen timepris ( gjør jo ikke det på tiden man fisker heller) er det vell noen kr å tjene pr flue, men det tar lang tid å tjene inn alle materialene man trenger. Det viktigste med fluebindinga er at det er en morsom "bi-hobby" til fluefisket.. Dessuten er det morsomst å få fisk på egne kreasjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at man kan kjøpe fluer til 6 nok i norske nettbutikker..

Skal man spare på det må man binde fort med billige materialer. Siden mesteparten av pengene går i amfetamin, går vinningen i spinningen. (et ordtak jeg lærte på tv2 hjelper deg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt billigere å binde selv. Men man må skille mellom det å binde til behov og det binde i storskala. Jeg binder det jeg trenger og nesten alle fluene jeg liker er ikke mulig å få i butikken. Det er jo kjempemoro å binde, spesielt sammen med noen øl og nick cave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dersom man binder etter oppskrifter trenger man mye materialer..... dersom man improveserer litt med imitasjoner trenger man bare cdc og gullhuer for å dekke det meste, da blir det billig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å binde fluer er for min del en stor del av hobbyen. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er det kostbart, men det er samtidig veldig individuelt. Noen er kreative sjeler (som feks. Staffan) og klarer å få mye bra materiale av hverdagsprodukter. Da jeg startet med fluefiske så var det hverken nettbutikker eller flust av forretninger og da gikk det utover både bikkjer, sjølskutt vilt, kroppshår (!), garn, bobleplast, sløyfebånd, tepper og gud vet hva :) Det kan man fortsatt gjøre i dag, men mange smartinger har innsett at betalingsviljen er stor og dermed har også bredden i utvalget økt og folk betaler gledelig en hundrelapp for litt foam eller skumgummi som man før skjærte ut av madrassen eller fant oppunder sofan. Selv rekeøyne som er så simpelt å lage betaler mange gledelig en femtilapp for ;D

På generelt grunnlag så er vel svaret et rungende nei! De fleste (som meg selv) rasker med seg allskens bindematerialer som om det skulle vært en Fjordlandpakke i butikkhylla. Men kvaliteten på fluene man (etterhvert) binder overgår ofte østenfluer, for ikke å snakke om krokene. Spesielt til saltvann så merker man fort at kjøpefluer kommer til kort.

Det er rett og slett hva man gjør det til selv. Jeg tipper jeg har bindeutstyr for et sted mellom 50-100 laken, men tør ikke ta vareopptelling i frykt for å få meg en real vekker. Jeg kommer aldri til å spare penger på å binde fluer, men jeg "vinner" på trivselen og gleden ved å lage egne kreasjoner som man ikke finner i butikkhyllene. Dessuten varer de som regel fryktelig lenge og kroker godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper jeg har bindeutstyr for et sted mellom 50-100 laken, men tør ikke ta vareopptelling i frykt for å få meg en real vekker.

Hjelpe meg, binder du fluer med hele jungle cock-nakker, eller?  ;D Håper ikke dette er en vanlig tendens når man etter hvert får noen år bak stikka :P

Til trådstarter:

Må virkelig si meg enig med hmm.. sitt innlegg tidligere. Hvis motivasjonen din er å binde fluer av økonomiske hensyn er det definitivt ikke verdt det. Om du legger godviljen til (gitt at du har et stort flueforbruk du må dekke), så kan det vel la seg gjøre å gå i null (uten å regne timelønn til seg selv). Og det etter at du faktisk har brukt opp den uendelig fulle hanenakken, og det meste anna som vanligvis aldri blir borte.

Poenget er vel lysende klart, og vises gjennom hele tråden:

Binde gjør vi for å ha noe å dempe vinterabstinensene med, fordi det er gøy, fordi vi vil fange fisk på noe vi har laga sjøl, fordi det gir god læring om insekter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

leser om noen forferdelige summer på materialer som for meg er helt absurd.......... med litt edrulighet vil jeg tro at man kan klare seg for et par tusen kroner inkl bindestikke og verktøy......men dette er ikke materialer som vil dekke alle mønstre med hopetall av fargenyanser etc. Men dersom man til pungt og prikke vil binde fluer som blir presentert på dette forumet kan det lett bli rådyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leser om noen forferdelige summer på materialer som for meg er helt absurd.......... med litt edrulighet vil jeg tro at man kan klare seg for et par tusen kroner inkl bindestikke og verktøy......men dette er ikke materialer som vil dekke alle mønstre med hopetall av fargenyanser etc. Men dersom man til pungt og prikke vil binde fluer som blir presentert på dette forumet kan det lett bli rådyrt!

Etter en rask gjennomgang av det jeg har blei det faktisk rundt 15 000,- og da har jeg ikke dyr stikke og verktøy heller.

35 typer dubbing 1000

diverse kroker 2000

Diverse CDC etc 1000

10 forskjellige nakker 5000

Tråd tincel etc 1500

Stikke  1500

Diverse verktøy etc 3000

Men så har jeg nok til minst  5000 fluer

Jens

PS.måtte redigere da innlegget blei lagt til før jeg var ferdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må marbakken oppklare litt igjen.

Det er ikke dyrt hvis du vt hva du skal binde. Det er dyrt om man skal binde alt mulig rart og føler enn må ha alle de sinnsyke materialene man får kjøpt.

Jeg har bundet siden jeg var liten og binder fordi jeg må ha gode fluer, fluene på flue.no er jo middels dessverre og jeg ville ikke ha brukt penger på de.

Ta laksefluer som i god kvalitet er dyre(og overdresset he he) bruker ikke penger på det.

Jeg binder meget enkle fluer på tuber og biter ikke på alle disse voldsomme tubekonseptene. Jeg bruker en tube slange og så fester jeg noe hår. Jeg vet hva fisken vil ha, samme med sjøørret og ørretfluer.

Hvis du ikke føler behov for å ha alt av fluer, men har funnet dine mønstre så trenger du et fåtall av materialer.

Den beste lakseflua mi koster dette: tubeslange gjennomsiktig-25 kr, craft fur,25 kroner, angelhair rosa 35 kr. Og du kan binde fluer til hele slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...