Gå til innhold

Hei satt og tenkte på om det er biligere og bindefluer selv en å kjøpe?


Fluejoakim

Anbefalte innlegg

Poenget er vel at for de fleste så er det billigere å kjøpe fluer enn å binde selv.

Men mange velger i binde egne fluer. Som regler er vel det for å ta hobbyen et skritt videre, samtidig som det er helt herlig å lure fisken på fluer du har laget selv. Du får også laget de fluene du selv vil til enhver tid, du kan jo også ta med deg stikka på hytta eller på helgeturer å binde opp det som klekker der og da.

Det som også er en stor fordel synes jeg, er at det stort sett dreier seg om en engangsinvestering, man kjøper endel i starten for så å suplere litt fra år til år. Nå har jeg så mye bindeutstyr at jeg kan sikkert binde fluer til hele forumet i noen år........  :), det eneste jeg da i år har handlet er flere kroker og det er ikke så dyrt.

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

Litt konstruktivt nå.

fasanhale dekker alle døgnfluenymfer

rådyrhår

6 pk dubbing som kan brukes til tørt og vått

1/2 grizzly hanenakke

1 pose cdc natur

i pose grått polygarn

dette hadde jeg klart meg med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt konstruktivt nå.

fasanhale dekker alle døgnfluenymfer

rådyrhår

6 pk dubbing som kan brukes til tørt og vått

1/2 grizzly hanenakke

1 pose cdc natur

i pose grått polygarn

dette hadde jeg klart meg med

Etter som jeg i følge mine fiskekompiser fisker 95% med Renaflua, hadde jeg klart meg med;

2 typer Polygarn

1 nakke

Brun tråd

4 typer dubbing

2 krokstørrelser 12 og 14

Nok til minst 500 Renafluer som med litt fantasi kan imitere det meste som flyter  ;D

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg binder fluer fordi da får jeg fluene sånn som jeg vil ha de. (Kremt  :-X) I hvert fall noe i nærheten. Mye av fluene jeg ser i butikken er for meg enten overdressa eller generelt av dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte pakke bare for å få nødvendige verktøy, og noen fjær å starte med. Dette ga jeg 1000kr for. Jeg har til nå supplert med varer for ca et laken til, og trenger ikke noe mer. Det handler om å bruke det man har av materialer. Å følge bindebeskrivelser til punkt og prikke er noe av det dummeste en kan gjøre. Mange materialer som er tilnærmet helt like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper jeg har bindeutstyr for et sted mellom 50-100 laken, men tør ikke ta vareopptelling i frykt for å få meg en real vekker.

Hjelpe meg, binder du fluer med hele jungle cock-nakker, eller?  ;D

Hehe!

Man kan begynne å lure.. Er en av dem der også ja  ;)

Skal nevnes at dette har blitt samlet opp i en periode på over 20 år så da blir ikke den årlige investeringen helt på jordet. Men når man skal binde alt i fra sjøfluer til laksefluer og innlandsfiske så blir det straks litt bredde i sortimentet  ;D  Skal sies at det var et estimat uten at jeg tørr summere, ei heller har tid til å sette noen kvelder for å summere opp  :P Men mye er det helt klart  :rolleyes: Man klarer seg med mye mindre, men rart med hvor lett det er å raske med seg noen pakker hver gang man bare skal kjøpe noen kroker eller noe annet stæsj  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert noen som holder seg til 3-4 standardmaterialer og som bruker disse på alle fluene, men jeg lærte tidlig at jeg ikke tilhører denne gruppen. Å eksperimentere med alternative materialer og fargevalg, og binde nye mønster er en del av hobbyen. Til de fleste døgnflueklekkerne er Klinkhåmer tilstrekkelig, og er en knallgod flue. Bind den i mikrostørrelse så har du myggklekker. Allikevel så binder jeg en rekke alternative klekkere.

Og, økonomi er et noe relativt begrep når vi diskuterer kostnader pr flue. Hvor mange fluer ble man ikke fornøyd med når vi begynte å binde? For å komme i gang må man kjøpe inn en basisbeholdning av materialer og utstyr, og noen materialer kan det ta årevis å bruke opp (cash flow). Hva skjer når du ikke får fisk med din egen flue, mens kompisen får med en flue som er litt annerledes i farge og form (kjøper du mer materiale?)?.

Men, har man lyst til å binde fluer, så kjør på. Noen sier de ikke har tålmodighet til å binde, det tror jeg kun er manglende interesse.

Definer hvilke fluer du vil binde. Få hjelp til å velge basismaterialer. Ikke tro på at DU MÅ ha den ene kroken eller fargen. Kjøp heller brukt utstyr av OK kvalitet, enn billigutstyr som du ender å plages så mye med at du ikke gidder mer, eller skifter kjapt ut etter første produksjon (min første trådholder skapte betydelige emosjonelle bølger hver gang tråden røk, selvsagt ikke min feil). Begynn med fluer som er "enkle" å få til, fingertreningen kommer gjennom erfaring (jeg begynte med Striking Caddis, kanskje ikke et lurt valg. Rakkelhanen er ikke sexy, men funker som fy). Få hjelp av noen som kan gi noen grunnleggende instruksjoner, eller kjøp en god bindevideo (Staffans er et godt alternativ, samt flere filmer, som Tørrfluelandet 2,  har gode bindesekvenser). Aksepter at noe kommer til å gå "gærnt".

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å følge bindebeskrivelser til punkt og prikke er noe av det dummeste en kan gjøre.

Utdyp

Først starter jeg med å forklare litt, så alt er forståelig. Det jeg mente var at det var dumt for en som vil holde prisnivået på bindingen lavest mulig. Fluene kan naturligvis bli av bedre kvalitet, og ha litt andre bruksområder. Men hvor mye har dette egenltig å si? For en som vil ha det billig vil det være dyrt å følge oppskrifter siden mange har forskjellige materialer. Noen foretrekker noe, noen noe annet. Noen bruker kanskje det de kom over først, siden de ikke føler behov for å teste noe annet. Derfor vil man kunne ende opp med mange materialer som i realiteten er veldig like, og har de samme egenskapene. Så å følge oppskrifter slavisk kan bli dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av grunnen til at jeg binder er vel egt den vinter greia og ikke minst opplevelsen på at du har gjort noe riktig da fisken tar din egen bunede flue. Det er GØY! i stede for at du tar fisk på en flue en tjekker har bundet. + er jo en del av fluefisket å binde litt selv mener jeg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig butikk å starte med fluebinding for å spare penger.  Det blir litt feil å beregne materialforbruk til hver enkelt flue, man må jo kjøpe seg opp til flere års forbruk på forhånd.  I tillegg har ihvertfall jeg det sånn at jeg aldri har det jeg trenger, må ut å handle hver gang jeg skal forsøke noe nytt.  Og slik har det vært i mange år.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FEIL......

Det er slett ikke dumt å følge bindebeskrivelser , heller ikke om man gjør det til pungt og prikke.....

Nettopp fordi for enkelte har dette mye å si , trua på fluene , lysten på at de skal se fine ut .

Jeg må i allefall ha lyst til å sette på ei flue , det får jeg ikke av å finne den jævligste kreasjonen , som akkurat er i ferd med å gå opp i den liminga man ikke hadde lim til.....

Det aller smarteste er å aldri regne på det man har brukt , aner ikke hvor mye jeg har utstyr til , men det er mye , og jeg tenger alt sammen , fordi jeg binder både saltvanns , laks , og ørretfluer i de fleste stadier....

Jeg trenger selvsagt ikke 70 nakker , men kommer lengere med alle sammen enn noen få , da jeg ønsker å binde fluer etter spesifikke mønstere , farger har mye å si for meg , at sammensetningen er lik det man binder etter , spesiellt ang fluer til laks.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg tror at det er slik: Jo sikrere og løsningsorientert man er på egen dyktighet ved bindestikka jo mindre utsyr trenger man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FEIL......

Det er slett ikke dumt å følge bindebeskrivelser , heller ikke om man gjør det til pungt og prikke.....

Nettopp fordi for enkelte har dette mye å si , trua på fluene , lysten på at de skal se fine ut .

Jeg må i allefall ha lyst til å sette på ei flue , det får jeg ikke av å finne den jævligste kreasjonen , som akkurat er i ferd med å gå opp i den liminga man ikke hadde lim til.....

Det aller smarteste er å aldri regne på det man har brukt , aner ikke hvor mye jeg har utstyr til , men det er mye , og jeg tenger alt sammen , fordi jeg binder både saltvanns , laks , og ørretfluer i de fleste stadier....

Jeg trenger selvsagt ikke 70 nakker , men kommer lengere med alle sammen enn noen få , da jeg ønsker å binde fluer etter spesifikke mønstere , farger har mye å si for meg , at sammensetningen er lik det man binder etter , spesiellt ang fluer til laks.

Mvh Espen

Først må jeg bare si at jeg synes det er tåpelig sv deg å starte innlegget med at det jeg sier er feil. Trådstarter startet tråden med å spørre om det å binde er billigere enn å kjøpe. eg velger å anta at vedkomne har en interrese i å spare penger på å binde, og det mener jeg er mulig. Så det å trekke inn at for enkelte må alt være av beste kvalitet, og av ørten fargekombinasjoner blir dumt. Hvis man holder det til et minimum vil det ikek bli så dyrt. Spesielt hvis man ikke stiller pris opp mot kvalitet. Det at du da fisker 3 forskjellige fisk vil jo naturligvis gjøre at det blir dyrere. Selv binder jeg til BØ fiske, og kjøper til SØ siden jeg har et betydelig mindre forbruk av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...aner ikke hvor mye jeg har utstyr til , men det er mye

Bekreftes herved! 8)

Ja,men blir en litt "dårlig" kunde etterhvert...heldigvis. ;)

jeg tror at det er slik: Jo sikrere og løsningsorientert man er på egen dyktighet ved bindestikka jo mindre utsyr trenger man.

Er vel derfor skuffene mine er fulle av.....dill ?

Nå skal jeg faktisk sette meg ved stikka,fant en nydelig saddel jeg hadde glemt at jeg kjøpte ifjor ! ;D

Sammen med litt påfugl og hvit antron,kan det bli noen flotte mygg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror at det er slik: Jo sikrere og løsningsorientert man er på egen dyktighet ved bindestikka jo mindre utsyr trenger man.

Det er helt perfekt sagt! Husk at et mønster kun er en manns ide og ikke en universell perfeksjon som fisken avviser om du har brukt noe annet materiale. Vær kreativ og sett deg inn i hva som gjør at noen ideer fungerer, når du har lært dette så kan du lage alle slags fluer til all slags fisk og alle forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror at det er slik: Jo sikrere og løsningsorientert man er på egen dyktighet ved bindestikka jo mindre utsyr trenger man.

Det er helt perfekt sagt! Husk at et mønster kun er en manns ide og ikke en universell perfeksjon som fisken avviser om du har brukt noe annet materiale. Vær kreativ og sett deg inn i hva som gjør at noen ideer fungerer, når du har lært dette så kan du lage alle slags fluer til all slags fisk og alle forhold.

Kloke ord fra to kloke menn og og sannsynlig en verdig avrunding av et tema som man aldrig vil finne noe fasitsvar på, etter som det er så individuelt hvor mye penger man vil legge i hobbyen sin.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

synes set ville vært morsomt om det engang utpå høsten lage en fluebindekonkuranse hvor man skulle presentere 5 ulike fluer til ulikt bruk med 5 forskjellige materialer, og det materialer som er tilgjenglig via roadkill, altså dyr som ligger i veikanten, materialene kan derfor være  Grevling, stær, ekkorn, hare og rådyr. Det beryr ikke at man må finne disse dyra og ta fjær og hår fra roadkill....... materialene er det mulig å kjøpe, eller det kan også hende at at jeg kjøper inn og leverer ut til de som vil være med i konkuransen.

Døgnflue dun

Vårflue

klekker av ett eller annet relevant insekt

Streamer

Nymfe / puppe / larve

Alt av materiale som ikke brenner som brukes på flua er fritt.

Bare en ide....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sittende å tenke på å sette opp et "feltskrin" for lengre turer. Alle her mener jo de har betalt så utrolig mye for alt fjær og rottel som har samlet seg opp i løpet av året. Personlig ser jeg at der pengene går stort sett er nakker av god kvalitet, CDC og kroker.

Jeg fullte opp en handlekurv på en nettside med de farger av tråd, dubbing osv. jeg mener jeg trenger for å dekke ALLE tenkelige situasjoner i mygg og døgnflueverden. Legger du på en liten hjortelapp i tillegg så dekker du store deler av vårflueverden og. Det eneste jeg ikke så på er bindestikke.

Uansett ble det under 2500,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg er så mye over 2000 i mitt "feltskrin" heller. Og det er stort sett det jeg har av ørretbindemateriell + en haug gammelt rask som jeg ikke bruker så mye. Men så har jeg hatt litt "enklere jo bedre" forhold til ørretfluene i motsetningen til laksefluene. Blir fort mye mer når man binder alt av fluer.

Dette er stort sett det jeg bruker:

Et utvalg kapok dubbing i forskjellige farger til døgnfluer (settet til staffan)

Et utvalg alpakka dubbing i forskjellige farger til klekkere, nymfer og vårfluer (settet til staffan)

Noen pakker muskrat og opussum dubbing til nymfer og klekkere

Et godt utvalg av CDC

Rådyrhår

Polychenille

Hanehakkel (ginger, grizzly og lys dun)

Coq de leon

Aero dry wing

Polygarn

Antrongarn

Diverse kroppsfjær til haler og bein (rapphøne og div fasaner)

Påfuglherl

Blytråd

Kuleøyne

Bodystretch

Biots

Små strutseherl til haler og kropper

Litt perlemorsflash til ribbing på klekkere og nymfer

Stretch tubing i klar og rust

Bindetråd i tan og oliven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes set ville vært morsomt om det engang utpå høsten lage en fluebindekonkuranse hvor man skulle presentere 5 ulike fluer til ulikt bruk med 5 forskjellige materialer, og det materialer som er tilgjenglig via roadkill, altså dyr som ligger i veikanten, materialene kan derfor være   Grevling, stær, ekkorn, hare og rådyr. Det beryr ikke at man må finne disse dyra og ta fjær og hår fra roadkill....... materialene er det mulig å kjøpe, eller det kan også hende at at jeg kjøper inn og leverer ut til de som vil være med i konkuransen.

Døgnflue dun

Vårflue

klekker av ett eller annet relevant insekt

Streamer

Nymfe / puppe / larve

Alt av materiale som ikke brenner som brukes på flua er fritt.

Bare en ide....

Dæven, det sitter ei stokkand i vegkanten. Gi bånn gass for f..en!! Mangler noen fjær til European. ;D ;D

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...