Gå til innhold

Helvetes vind.


hoje

Anbefalte innlegg

Siste halvdel av mai er jo vanligvis kanskje den beste tiden for markafiske her nede og nå lurer jeg på om dette blåser bort i år. Litt kjipt når man har ventet på dette siden september.  Hadde jo håpet at det skulle roe seg nå over helga, men ser at det meldes vindstyrke 7-13 så langt langtidsvarslet klarer å spå.  Finværet kom visst litt for tidlig dette året.....og nå lurer jeg på hva som kommer til å gå gæernt neste år...noe blir det.  ???

Er litt sur her jeg sitter nå, vurderer å kjøpe meitestang.  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Er jo bare en ting å gjøre da hoye. Man må jo bare ut og leite. Store vann med masse holmer med trær på er ikke så dumt. Man finner jo nesten alltid en stille vik.

Måkke sitte og furte over at ikke naturen tilpasser seg etter dere purister nå i mai vet du ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-6 m/sek vind er da ingenting for en voksen mann  :D

Da må man bare denge ut åletrange snørebukter mellom luftlagene, om man ikke er heldig og har vinden i ryggen.

Selv er jeg kanskje en av europas beste fluefiskere/kastere i sterk vind  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drittfisken her nede gidder jo ikke å vake så lenge det blåser.  ???  Å dælje med sluk, nymfe, wobbler eller hva det nå heter alt sammen.....nei slikt driver vi ikke med.  :D

Deilig med en skikkelig furtedag.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare ute og titta om torsdan og da vaka det masse. Ekstrem fjærmyggklekking. Var perioder det ble litt roligere, men vaka i bølgene og. Da var det forøvrig 7 m/s i følge yr.no. Så det lønner seg å ta en tur ut og titte litt. Skal se om jeg kan få lasta opp en liten video av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare ute og titta om torsdan og da vaka det masse. Ekstrem fjærmyggklekking. Var perioder det ble litt roligere, men vaka i bølgene og. Da var det forøvrig 7 m/s i følge yr.no. Så det lønner seg å ta en tur ut og titte litt. Skal se om jeg kan få lasta opp en liten video av det.

Nei ikke gjør det, da furter jeg bare enda mer.  Har jo sittet hjemme på grunn av vinden... hehe  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Finner alltid en stille vik eller noe. Mye rart som blåser ner fra trærne når det er sånn. Samt at vannkast i trange skogsvann bare har fordeler når det blåser storm fra ryggen og ut på vannet :)

En kan fiske i alle værforhold, og fisken vaker forbausende ofte :)

Livet er herlig, og fisken vaker samme hvor mye vind det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Henning, vannkast med vind i ryggen kan gi mange fisk og ofte biter det bedre i vind enn helt stille. Vinden lager strømsømmer i vannet og overganger mellom bukter i le og vindpartier er kanonbra plasser. Klart jeg bruker femmer  ;D Men på fjellet i finnmark er 7ern grei når du må tukte motvinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner alltid en stille vik eller noe. Mye rart som blåser ner fra trærne når det er sånn. Samt at vannkast i trange skogsvann bare har fordeler når det blåser storm fra ryggen og ut på vannet :)

En kan fiske i alle værforhold, og fisken vaker forbausende ofte :)

Livet er herlig, og fisken vaker samme hvor mye vind det er :)

Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner? I temperaturer fra +12/15 og oppover ja, men med +5/10 eller lavere og sur nordavind er det jaggu langt mellom vaka der jeg har fisket.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Siste halvdel av mai er jo vanligvis kanskje den beste tiden for markafiske her nede og nå lurer jeg på om dette blåser bort i år. Litt kjipt når man har ventet på dette siden september.  Hadde jo håpet at det skulle roe seg nå over helga, men ser at det meldes vindstyrke 7-13 så langt langtidsvarslet klarer å spå.  Finværet kom visst litt for tidlig dette året.....og nå lurer jeg på hva som kommer til å gå gæernt neste år...noe blir det.  ???

Er litt sur her jeg sitter nå, vurderer å kjøpe meitestang.   >:(

Du får begynne med fransk eller tsjekkisk da vettu så får du "meita" litt uten å måtte kjøpe deg ny meitestang.  ;)

Det kan til og med hende du hadde hatt glede av å fiske litt i stedet for å veeeeeeeeeeeeeeeeeeente... og veeee....

Jeg fisket i en helsikes vind sjøl i helga. Selv om jeg hater vind som pesten i de fleste tilfeller er det ikke alltid like dumt. Denne helga var det dog rimelig irriterende, men fisk ble det likevel - på tørt! Maaaaaaaaange. Riktignok små, men de kunne svømme de også. Og måten de ble lurt på ga meg mye mer glede enn en kilos som jeg vet kommer til å ta neste Aurivillii. Og neste. Og neste. Ikke et vak og likevel lure dem opp er fantastisk moro! Så ut og fisk.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Erik. Hadde sværingen som hogg etter flua på to stanglengders avstand i går blitt kroket, så hadde dagen vært helt topp. Det er noe med å lykkes når forholdene er vanskelige. Om det da er tørt, vått, flyteliner, catskill eller synkeliner med streamere spiller pussig nok fortsatt ingen rolle for meg. ;)  Jeg er for glad i å fiske rett og slett.  :-X Skvulpende rundt i en belly i frisk vind med kuling i kastene hadde vært den perfekte ramme for sesasjonelt fiske. Det blir ikke siste gang jeg prøver heller. I tillegg til helgefiske, fisker jeg onsdag og fredag samme rakker'n hvordan været er. Belly'n måtte for øvrig bæres gjennom skauen tilbake til bilen.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Enig med Erik. Hadde sværingen som hogg etter flua på to stanglengders avstand i går blitt kroket, så hadde dagen vært helt topp. Det er noe med å lykkes når forholdene er vanskelige. Om det da er tørt, vått, flyteliner, catskill eller synkeliner med streamere spiller pussig nok fortsatt ingen rolle for meg. ;)  Jeg er for glad i å fiske rett og slett.  :-X Skvulpende rundt i en belly i frisk vind med kuling i kastene hadde vært den perfekte ramme for sesasjonelt fiske. Det blir ikke siste gang jeg prøver heller. I tillegg til helgefiske, fisker jeg onsdag og fredag samme rakker'n hvordan været er. Belly'n måtte for øvrig bæres gjennom skauen tilbake til bilen.  ;D

:) :) :) :) :)

Jeg tenker forøvrig slik:

At fisken ikke vaker er oftest fordi det er lite klekking eller for mange nymfer/larver til at det er nødvendig og slett ikke fordi den ikke vil. Så da får jeg klekke litt jeg da så får vi se... Og funker ikke det så spiser dem vel nymfer da. Mat ska'rem ha serru.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Erik. Hadde sværingen som hogg etter flua på to stanglengders avstand i går blitt kroket, så hadde dagen vært helt topp. Det er noe med å lykkes når forholdene er vanskelige. Om det da er tørt, vått, flyteliner, catskill eller synkeliner med streamere spiller pussig nok fortsatt ingen rolle for meg. ;)  Jeg er for glad i å fiske rett og slett.  :-X Skvulpende rundt i en belly i frisk vind med kuling i kastene hadde vært den perfekte ramme for sesasjonelt fiske. Det blir ikke siste gang jeg prøver heller. I tillegg til helgefiske, fisker jeg onsdag og fredag samme rakker'n hvordan været er. Belly'n måtte for øvrig bæres gjennom skauen tilbake til bilen.  ;D

:) :) :) :) :)

Jeg tenker forøvrig slik:

At fisken ikke vaker er oftest fordi det er lite klekking eller for mange nymfer/larver til at det er nødvendig og slett ikke fordi den ikke vil. Så da får jeg klekke litt jeg da så får vi se... Og funker ikke det så spiser dem vel nymfer da. Mat ska'rem ha serru.  ;D

Hehe...sånn har jeg tenkt også.  Har de ikke noe å vake på så skal døm jaggu få det.  Hender det funker også.  På torsdag har de lovet mindre enn 7 sekundmeter og da parkerer jeg meg i lyngen og venter på vak.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er jeg vel den late typen som heller venter på vak enn å kaste og handtwiste inn ei nymfe. Synes det er så kjedelig i stille vann. Men jeg vet jo at det er lurt når det ikke vaker da men.... :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi henga oss også til hemningsløst blindfiske i vindkastene i går, og fisk fikk vi . . . eh, jeg  ;D

Utpå eftan rigget vi oss til ved et lite vann, proppfullt av ørret opp til 150gr.

Nå var det vindstille, og en vakfest uten like pågikk rett foran nesa på oss.

Her skulle det bli fiskelukt på fingre og håvnett . . . dette ble som å rappe sukkertøy fra ungene.

Ikke en eneste fisk fikk vi . . . 3 mann, de to andre nesten like dyktige som meg, og vi greide ikke å lure en eneste av disse tusenbrødrene som utelukkende tok mygg  ;D  ;D  ;D

Jeg vet vi hadde tatt dem på buzzer (eller kanskje ikke), men det er gøy å la fisken vinne også, særlig når de knapt greier gape over krokstr. 18, så det gadd vi ikke knyte på  :D

I dag er det nær orkan styrke, og jaggu lurer jeg på om jeg ikke skal finne meg et sted med vind i ryggen, og se om det lar seg gjøre å underhåndskaste opp imot 15 meter  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...