Gå til innhold

Vidda 2011


Morten D.

Anbefalte innlegg

Etter nitidig saumfaring av kart og nett, drømmer om Island, Kola og Finnmark, ble til slutt et tips fra SVN som ble avgjørende for hvor vi skulle legge fisketuren til i år. Det måtte bli Hardangervidda. Vi hadde jo vært der før, men kun i vår lugubre fortid som slukfiskere.

Vi er tre småbarnsfedre som alle hadde fått tildelt en hel uke med fisketid av våre kjære. Fisketid er som de fleste vet dyrbar og vi var livredde for å tilbringe den værfast i et telt.

Her er gjengen Morten, Arne og Jone.

[attach=1]

Arne og jeg forlot Bergen en regnvåt juli-morgen. Til tross for regnet var humøret på topp. Vi plukket opp Jone på Voss. God stemning i bilen de siste timene opp mot vidda. Forventningene var høye, vi prøvde å roe oss selv ned med å legge ambisjonene til en fin fisk pr. mann på en hel uke. Det burde være overkommelig.

Vel fremme på parkeringsplassen var vi kjappe på med sekkene og vi nærmest fløy innover vidda. Vi gikk nok kanskje litt fort, for plutselig viste det seg at vi hadde holdt oss på stien litt for lenge og hadde gått forbi vassdraget vi hadde tenkt å telte ved første natten. Etter en kjapp titt på kartet, ble det bestemt at det var uaktuelt å gå tilbake. Vi ville lenger inn på vidda. Et nytt mål ble satt. Dette skulle vise seg å bli et lykketreff for særlig en av oss.

[attach=2]

Jone fikk ikke bare en drømmefisk, men to allerede første dagen.

[attach=3]

Begge var rett rundt to kilo. Den første ble tatt til mat, den andre fikk svømme videre. Det var ingen som merket regnet lenger.

Arne dro opp et par spreke 300 gramser, mens jeg trodde jeg hadde gjort det helt store allerede på første kastet. Jeg fikk akkurat et glimt av en flott kilos fisk før det vridde seg av kroken. Oppildnet av Jone sine flotte fangster, ble vi enige om å bli i området på ubestemt tid. Det endte med at vi selvfølgelig ble litt for lenge. Fisket ble aldri like bra som første dagen.

På vei til nye jaktmarker.

[attach=4]

Jone var jo selvfølgelig allerede godt fornøyd med turen, men Arne og jeg slet med dårlige tilslag og småfisk som vi nok hadde vært godt fornøyd med hvis det ikke hadde vært for Jone sin storfangst. Det føltes derfor godt å komme til et nytt område. Og det tok ikke lang tid før det løsnet litt for meg.

[attach=5]

Og så ble det bare bedre og bedre.

[attach=6]

Om morgenen, mens Jone og jeg lå og sov, løsnet det for Arne også. Han landet visstnok en flott sak på godt og vel kiloet mens kameraet lå i teltet ;)

Herfra og ut var turen et eventyr. Vidda viste seg fra sin beste side. 20 grader og minimalt med vind fem dager i strekk. Fisken vaket villig etter vårfluer. Fluevalget var egentlig ganske enkelt, men måtte jo diskuteres likevel.

[attach=7]

Godt fluevalg ga god kvelds.

[attach=8]

Vi feiret titt og ofte med en Whisky.

[attach=9]

Arne ordner kaffe.

[attach=10]

post-4167-13949889007196_thumb.jpg

post-4167-13949889008066_thumb.jpg

post-4167-13949889008316_thumb.jpg

post-4167-13949889008837_thumb.jpg

post-4167-13949889009316_thumb.jpg

post-4167-13949889009908_thumb.jpg

post-4167-13949889010698_thumb.jpg

post-4167-13949889011174_thumb.jpg

post-4167-13949889011494_thumb.jpg

post-4167-13949889011875_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan nesten ikke tro hvor heldige vi er med vær og fiske.

[attach=1]

Tidlig morgen var en sikker vinner på denne turen. Jone med selvutløser.

[attach=2]

Textbook c & r

[attach=3]

Kveldståken kommer rullende.

[attach=4]

Gal nordlending og cowboy viser frem tomrommet av en tann han valgte å trekke ut selv. Tannleger er for pyser.

[attach=5]

[attach=6]

[attach=7]

[attach=8]

Det var en fantastisk tur. Vi kan nesten ikke vente til med å komme tilbake til vidda. Sekkene var merkbart lettere da vi gikk mot bilen etter en uke i ørret-paradis.

[attach=9]

Morten

post-4167-13949889012787_thumb.jpg

post-4167-13949889013193_thumb.jpg

post-4167-13949889013826_thumb.jpg

post-4167-13949889014707_thumb.jpg

post-4167-13949889015176_thumb.jpg

post-4167-13949889015856_thumb.jpg

post-4167-13949889016105_thumb.jpg

post-4167-13949889016497_thumb.jpg

post-4167-13949889017146_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for en fin fin fortælling & billeder.

Hvor mye kg bringer dere ind pr person ? 20-30kg ?

Mvh

Torben

Takk for hyggelig tilbakemelding. Tipper sekkene i snitt veide 25 kg. De veier nok litt mindre på neste tur :)

Fant i løpet av denne turen ut at jo mindre du har med, jo mindre blir det å holde styr på. Dessuten kunne vi nesten basert hele kostholdet på fisk og spart mange kilo der. Det jeg ikke ville dratt uten er vadeutstyr. Vi hadde gått glipp av fin fisk alle tre dersom vi ikke hadde hatt det med.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Og nok en gang takk til Stig for tipset. Tobythetrain: tror ruggen sluttet å vake, stort sett halvkilosfisk på brekket de neste dagene. Jeg røk dog en i kulpen nedenfor et par dager senere som hadde et oppstrøms utras som må ha vart et par minutter. Jeg sliter fremdeles litt med nattesøvnen for å si det sånn. Blir lenge til jeg bruker 0.14 spiss på vidda igjen :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra rapport, Morten. Utvilsomt den flotteste turen jeg har vært på PUNKTUM. Trodde jeg skulle slite med senskader og abstinenser etter eventyrlig fiske, men etter et helt år med småfangster i Sogn var denne turen det som skulle til for at alt skulle falle på plass. Nyter ferien på Jæren nå, selv om det blåser som bare rakkeren. Sesongen er jo reddet.

Må bare takke guttene for en utrolig fin tur. Det er viktig å være en gjeng som går godt sammen når man skal være en uke på fjellet. Ingen sure miner.

Ganske utrolig å dra opp de to største fiskene jeg har fått.

På en dag!

Og på selvbundet tørrflue.

Slikt kan man leve lenge på.

Vi reiser garantert neste år, om vi klarer å opparbeide nok goodwill på hjemmebane til en ukes fiske. Utfordringene fremover vil garantert være å huske hvor utrolig vi hadde det denne uken, for det tør jeg ikke håpe på at vi får oppleve igjen.

og, tobythetrain. Jeg trodde jeg hadde gjort det helt store etter at jeg pratet med dere.

Gikk ned på brekket, så 10 - 12 fisk som vaket, steady som bare juling, på døgnfluer og mygg på og rundt brekket. Fant den største (selv om den ikke så ut som 2 kg), rigget opp kamera og stativ, la ut et kort kast, og så ett over fisken. Og fisken tok! Tror muligens den var 6 hekto, men trodde den var større, og det gjorde det jo uansett mer moro....

Tror ikke den grisen vaket flere ganger. Jeg pådro meg forøvrig kraftig forbrenning på hele venstresiden av hodet de timene jeg satt i solsteiken og ventet på at den skulle vake igjen ;D

Har bare en ting å si.

Kom dere til fjells!

Sesongen er ikke slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er ingen tvil om at det er et fantastisk område! At det var så bra fiske i år har gjort at jeg tar meg en tur til nå om noen dager... Måtte inn og lese denne rapporten en gang til for å få mer inspirasjon! Gleder meg som fy nå!

Du får legge ut filmen, Jone! Hadde vært morro og se...

Kanskje det kommer en rapport fra meg også om en ukes tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...