Gå til innhold

Tørrfluefiske i september?


Dan Haukland

Anbefalte innlegg

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det er jo nå det starter igjen  ;D Med litt flaks så kan vi ha 2,5 måneder til med bra fiske.

Nå om dagen er det bra med små brune vingemaur krok 16, var ute seinest i går å lurte flere fine på den.

Jeg har også sett at myggen har begynt å komme seg.

En annen favoritt er små daddys, det tok jeg på i går også selv om de som vaket tygde maur. Noen refuserte daddy'n de fleste ikke. Uansett måtte bare teste om de var selektive, de hadde all mulig grunn til det. Sjekk den høstdaddy flua her: http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=270:hostfisketur-daddy-longlegs&catid=49:gisles-nz-blogg&Itemid=142 Den fisker veldig bra nå.

Jeg tror ikke fisken blir selektiv på bærfis, men den tar det gjerne. En bille er kjekt å ha.

Mange maser om veps, vel det bruker jeg fint skjelden.

Myggen har fått mye omtale her og det er jo det som er selve høstgreia. Cdc Myggen krok 17 og 19 er bankers. Og buzzere likeså når forholdene er der.  Vannymfene er litt på hugget med parringa og jeg har lurt et par på det også i det siste. Men har ikke fått forhold ennå slik som det var i fjor. Får håpe på litt stabilt vær en efta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er bare å lage en helt vanlig knute... Eller kjøpe en bit av en fjær med mange ferdig knytt  ;D

Det skal finnes et eget verktøy for dette også, har sett det i UK. Da kan man sitte å knyte opp en bunch i en fei. Uansett ikke mye jobb og fisker bra. Veldig solid er det ikke men holder da noen fisk samt at det ikke spiller noen rolle om et bein eller to blir litt herpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

har god erfaring med at knutene på beina ikke er nødvendig, men så er jeg en slørvpeis når det gjelder fluebinding. det er avtryksvidden som er viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har god erfaring med at knutene på beina ikke er nødvendig, men så er jeg en slørvpeis når det gjelder fluebinding. det er avtryksvidden som er viktigst.

Sant det, egentlig bare for fiskerns øye. Men dævven det ser bra ut og fisker ikke semre. Det jeg først og fremst liker med knutene er at det blir litt uryddig og flua ser litt "sliten/død/sårbar" ut...  De rette beina har en tendens til å legge seg bakover også...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dannyman.

Jeg fikk plutselig sånn fortellerlyst at du må nesten lese hele skiten ;D.

Som svoren tørrfluefisker i elv, og altmulig fisker, så har dette blitt tiden jeg gleder meg mere og mere til. Høsten i skogen er spesiel. Den kommer liksom i rett tid åsså. Våren er jeg gal uansett fisk fordi jeg er dødskåt, og sommeren så er det som regel en planlagt elvetur og en tur i histen og pisten. Etter det blir det liksom et vakum før september setter inn. Man får automatisk en liten pause til å lade batterier og fiskelyst.

Ikke noe er bedre enn å dra på tur med fiskelyst.

Jeg skal være veldig, veldig forsiktig med å være ekspert her, da jeg er ganske nyutdannet i denne fiskeformen av min gode venn Stokkebekk. Han har lært meg at dette er et fantastisk fiske  til tider, hvis man vet å være på rett sted til rett tid.

Det blir mye farting fra vann til vann for å sjekke aktivitet, men det er sjelden vi ikke opplever noe på et av dem. Man lærer seg etterhvert rytmen i mange av de vannene vi besøker og prøver å være der når man kan. Det blir mange timer med torvtitting, men når det klaffer så synes jeg nesten dette er mere stas enn elv.

En fin elveørret er vakker, men en fin skogspurke er liksom litt tøffere da man vet at den ikke har samme næringstilgang og vekstrate som mange av sine elvefettere. Det er liksom litt gjevere med en  gammel torvsmyger som har surra rundt i en pytt i mange år og blitt jævli sær.

Boksen min etter en lang læreperiode er som regel følgende:

Palmermygg, cdcmygg , litt buzzere, en veps eller to, stor daddy og(liten) høstdaddy,biller, og maur i alle str og form/farge osv, vannnymer vått og tørt. Libellenymfa til Rune er et must. Litt ymse vårfluer som feks E-12 osv.

Noen vann er rene eksperimenter, da fisker jeg over med feks minizonker, den er giftig.

I nye vann er dette en flue som ofte brukes som research for å finne ut om det er værdt å bruke mye tid her.

Jeg tyvstartet september etter en lang pause forrige helg med å ta en tur til Stokkmaur'n ;D. Oppskriften var den samme som over. Lete litt rundt til man finner aktivitet. Første vann(nytt for meg) fiska jeg over med minizonker. Fikk fisk på 6 hg, nice. Fikk en bekreftelse. Bytta til tørt og blindfiska i et bøssområde under et par trær, fikk en der på 7 hg. Var veldig fornøyd nå egentlig, men det skjedde ingenting der påfølgende time. Det ble kastetrening isteden ;D

Utrolig nok har jeg lært meg at det kan variere fælt fra vann til vann som ligger kort fra hverandre.

Vann nr 2 var de på beiter'n og det å smyge seg ned torvkanten og legge flua ut der man trur fisken kommer er helt sjef.

Jeg låra ut som i linken Rune la ut , en høstdaddy, bare et par meter fra land. det er der de ofte går å surrer .

Etter en liten vent, pirka jeg litt i flua og det ble en stor virvel under, trudde den var brent, men jeg lot flua ligge. 5 sec senere og en brun mininise rullevaka over flua.

Fy f... så kuult. Eentlig så mye kuulere enn elv når man "nesten" vet hva som skjer.

[attachimg=1]

post-982-13949889170715_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå blitt så sær jeg at jeg ser ofte gjennom pakkene med ferdigknytte bein at jeg velger en til vanlige daddy'er og en til små daddy'er. Jo tynnere til mindre fluer jo bedre. Sikkert banalt, men det har vel noe med helhetsinntrykket av den ferdige flua :D.

Teorier om ditt og datt er greit, men jeg setter ikke på en flue jeg ikke har tru på. Om det da innbærer det ene eller andre så får det være ;D ;D ;D

Jeg har bare gjort en forandring Dannyman, og det er kroppen.

Jeg bruker Fine & dry Adams grey, med ribbing av brun spanflex, ikke like pent, men mye mere holdbar. Og når jeg tenker meg om så har nok herr Stokkis en finger med i bildet av det valget åsså. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hasse vært fin hvis du hadde hat et bilde av flua/fluene ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Du ser det perfekte bilde av en høstdaddy i den linken Rune la ut (perfekt for meg), bare tenk en annen kropp. Den mauren som han la ut med bug bond er åsså helt kuul. Trudde den ikke skulle flyte så bra , men den fanget 5 fisk på lørdag og fløyt like bra etter bare vanlig lufttørking. Søk gjennom landinnsekter på forsiden og lag dine egne vrier over ting , det er fint det ;).Noen fluer bærer preg av materialer vi har helt andre tilganger til i dag. Jeg tenker feks synt.

Som Staffan hinter om,  det er ingen ting som er must. Vri og vend på ting som du oppfatter og mener fisken oppfatter. Om det har knuter eller ikke på beina og om haclet er så så så langt spiller ingen rolle. At fiskens tar en ting i et gitt øyeblikk er ikke fasit, det er mengden info fra hver fisk som etterhvert danner et bilde,og det er ofte forskjellig fra meg til deg til hvilken som helst annen person i hvilken som helst setting over lang tid. Du blir rett og slett ikke flink over natta, jeg har brukt 30 år på å bli fortrolig med noen av valgene jeg tar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hasse vært fin hvis du hadde hat et bilde av flua/fluene ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Du ser det perfekte bilde av en høstdaddy i den linken Rune la ut (perfekt for meg), bare tenk en annen kropp. Den mauren som han la ut med bug bond er åsså helt kuul. Trudde den ikke skulle flyte så bra , men den fanget 5 fisk på lørdag og fløyt like bra etter bare vanlig lufttørking. Søk gjennom landinnsekter på forsiden og lag dine egne vrier over ting , det er fint det ;).Noen fluer bærer preg av materialer vi har helt andre tilganger til i dag. Jeg tenker feks synt.

Som Staffan hinter om,  det er ingen ting som er must. Vri og vend på ting som du oppfatter og mener fisken oppfatter. Om det har knuter eller ikke på beina og om haclet er så så så langt spiller ingen rolle. At fiskens tar en ting i et gitt øyeblikk er ikke fasit, det er mengden info fra hver fisk som etterhvert danner et bilde,og det er ofte forskjellig fra meg til deg til hvilken som helst annen person i hvilken som helst setting over lang tid. Du blir rett og slett ikke flink over natta, jeg har brukt 30 år på å bli fortrolig med noen av valgene jeg tar ;)

Det der synes jeg var bare så bra sagt av Robban at jeg må skrive "LIKER"!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongen er kort for oss purister Andre, Og det å fiske under kan jeg ingenting om, men har hørt at en noe kjent kar ved navn Fridtjof mumlet noe om at han bare trengte to March Brown, så skulle han overleve på Hardangervidda... Så håp er det vel for oss alle  ;D

LINK :

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...