Gå til innhold

Ankerfeste ved vannkast.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Og hvor langt er langt ?

20 meter ?

Vel,hvis stanga er ca. 3 meter,klumpen på egnet line er ca. 9 meter,og fortommen(hvis den er strak) er ca 6-7 meter,da er det ikke mye av skytelina som skal ut før du er der. :D Og du har fremdeles langt igjen til backingen. ;D

Jeg løste dette ved å kjøpe et snøre som kun var 17 meter langt . . . Aldri har selvtilliten min fått en slik boost som da jeg så backingskjøten godt utenfor spolen etter et perfekt kast. Det ble med dette ene kastet hvor jeg traff noe så vannvittig, men lell da gitt  :D

Det å kunne kaste gørlangt er for de fleste av oss langt viktigere enn å kunne presentere flua på en måte som gjør at fisken lar seg lure  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Men ,jeg er enig med Erik og Fredrik,det er ingen konflikt mellom det å kunne kaste langt,og fiskekast,det gir deg bare bedre kontroll,det ser jeg på dem som kan det. ;)

Om jeg er enig eller ikke i dette kan jeg ikke huske jeg har uttalt meg om i denne tråden. Men mulig jeg husker feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote author=Rodswinger link=topic=22163.msg370529#msg370529 Men ,jeg er enig med Erik og Fredrik,det er ingen konflikt mellom det å kunne kaste langt,og fiskekast,det gir deg bare bedre kontroll,det ser jeg på dem som kan det. ;)

Om jeg er enig eller ikke i dette kan jeg ikke huske jeg har uttalt meg om i denne tråden. Men mulig jeg husker feil...

Du har nevnt det andre steder serru. ;)

Leser det du skriver jeg,skønner'u. :)

Eller . Ikke her,nei! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes å huske at Kjetll B Mathisen i sin bok sa noe sånt som:

Argumentet fra enkelte fluefiskere:

"Jeg kaster ikke så godt,men jeg får fisk og det er det viktigste.

90% av fisken tas innenfor 15meter.

Denne stanga passer ikke min kastestil.

Disse og alle andre unnskyldninger bruker vi for å rettferdiggjøre oss

selv og våre dårlige kasteteknikker."

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Eller snu på det og bruke lignende argumenter for hvorfor vi heller kaster... ;)

En som står og kaster langt når han fisker forteller meg enten at han har fått alle de som står nærmere eller har gitt opp å få dem. I de aller fleste tilfellene er det siste riktig. Og trenger man da trene på å kaste enda lenger eller trene på noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller snu på det og bruke lignende argumenter for hvorfor vi heller kaster... ;)

En som står og kaster langt når han fisker forteller meg enten at han har fått alle de som står nærmere eller har gitt opp å få dem. I de aller fleste tilfellene er det siste riktig. Og trenger man da trene på å kaste enda lenger eller trene på noe annet?

Mener du virkelig at det ikke nyttig å trene på å kaste lengre?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man en bedre kaster av å nitrene på lengdekast?

For å svare på ditt noe retoriske spørsmål  :) Jeg tror "Stillevann" faktisk var inne på det når han et par sider tilbake her mente at "fiskekasting" kanskje er det mest nyttige. Om man skal fiske.

Men klart, å ligge noen meter under makslengde er alltid bra i fiskesituasjoner.

Men samtidig, å trene fiskekast, som både Fredrik, Erik, Henning, jeg og flere her gjør, er absolutt det mest nyttige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke ting som er utrooolig mye viktigere å trene på med tanke på fluekastisng?

Jeg mener (les jeg, ergo min mening) det er viktigere med spay, snakeroll, positiv og negativ kurve, mending, ja, nesten alt annet, en å denge tulling fra en brygge.

Ikke bare at jeg mener det, men jeg har helt rett også.

Dessuten, så er en kaster som mestrer alle disse tingene, god for å kaste 25 meter glatt. Da får det bare så være om noen kaster 32 meter og ikke mestrer noe annet.

Antagelig noen aom mestrer alt dette over her, og da kan de trene på hva de vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke ting som er utrooolig mye viktigere å trene på med tanke på fluekastisng?

Jeg mener (les jeg, ergo min mening) det er viktigere med spay, snakeroll, positiv og negativ kurve, mending, ja, nesten alt annet, en å denge tulling fra en brygge.

Ikke bare at jeg mener det, men jeg har helt rett også.

Dessuten, så er en kaster som mestrer alle disse tingene, god for å kaste 25 meter glatt. Da får det bare så være om noen kaster 32 meter og ikke mestrer noe annet.

Antagelig noen aom mestrer alt dette over her, og da kan de trene på hva de vil :)

Henning.

Så klart Henning.For min del,tror du jeg bare driver å pælmer snøret lengre enn langt?

Hvis noen kaster 32meter så kaster de også 25meter med rimlig god kontroll.

Og det er ikke noen tvil om at man blir en bedre kaster ved å trene på lengdekasting.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Glemmer du ikke at de fleste her er fiskere og ikke konkurransekastere Tom? Hvor langt må man lære seg å kaste for å bli en god fisker syns du?

Tullete spørsmål Erik.

Hvor god fisker du er har ingen ting med kaste lengde å gjøre.

Tom.

Takk!  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har helt rett Erik og Henning.

Men det er litt kult da,å stå på brygga å kaste til venstre eller

til høyre,lage en stor bukt,eller en liten bukt,forandre på farten til snøret,

Gøy å finne ut hva man kan få til med snøret sitt. ;D

Tom.

Men, Tom. Det er da morsommere å stå med vann til albuene å forsøke å kaste til venstre eller høyre og finne ut hva man kan få til med snøret sitt i praktisk fiske?  :D

EDIT: Nei, den var billig fra min side - en spøk på din bekostning, Tom. Jeg håper du skjønner at jeg bare tuller litt vennskapelig her nå  :)  Men ordet "brygga" ble så fristende  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har helt rett Erik og Henning.

Men det er litt kult da,å stå på brygga å kaste til venstre eller

til høyre,lage en stor bukt,eller en liten bukt,forandre på farten til snøret,

Gøy å finne ut hva man kan få til med snøret sitt. ;D

Tom.

Men, Tom. Det er da morsommere å stå med vann til albuene å forsøke å kaste til venstre eller høyre og finne ut hva man kan få til med snøret sitt i praktisk fiske?  :D

Jada Andre.Det er morsomt å fiske.Og morsommere når man får noen utfordringer som du sier.

Men bare det å stå på en gressplen og leke med stanga er utrolig verdifullt.

Tom.

EDIT: Nei, den var billig fra min side - en spøk på din bekostning, Tom. Jeg håper du skjønner at jeg bare tuller litt vennskapelig her nå  :)  Men ordet "brygga" ble så fristende  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har helt rett Erik og Henning.

Men det er litt kult da,å stå på brygga å kaste til venstre eller

til høyre,lage en stor bukt,eller en liten bukt,forandre på farten til snøret,

Gøy å finne ut hva man kan få til med snøret sitt. ;D

Tom.

Forferdelig enig :)

Det er DET som er trening/læring/bli god. Ikke se hvor mye backing en kan presse ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...