Guest Oliver Posted September 4, 2011 Report Posted September 4, 2011 Hei. Tenker en del på dette med ankerfeste når en vannkaster. I trange posisjoner er et vannkast med ankerfeste langt bak, like lite brukende som en overhode kast. Det er ofte fristende å sette festet langt bak, da dette er lettere og går lengre Klassisk idioti av oss fluefiskere under trening, er jo å smæææle på og kaste så langt som mulig. Jeg bruker mye tid på å sette tidelige ankerfester, nettopp for å få maks ut av slike kast under fisking i trange posisjoner. Har trent litt på dette i kveld, og her er et av bildene jeg tok. Her er det ikke viktigs å kaste til andre siden av vannet, men å legge flua mest presist på vannet en 15-18 meter ute, uten baksleng i det hele tatt. Og det er ingen tvil.... her får du igjen for litt trening.
André_Brµn Posted September 4, 2011 Report Posted September 4, 2011 Hei helt enig i det du sier her. Et ankerfeste som sitter langt framme er det mest nyttige i trange situasjoner. Kult bilde forresten
Marius N Posted September 4, 2011 Report Posted September 4, 2011 Ikke at jeg fisker mye med enhånds i trange posisjoner men desto mer med tohånds og ankring langt fremme er gull verdt! Åpner for nye muligheter på plasser man før bare drømte om samt at man slipper vading i mange situasjoner. Ved bratte elvebreder kan man gå langs vannkanten å kaste. Dog er det befriende når man har 4-5 meter plass bak og kan legge en skikkelig bukt. Får jo spendt stange på en helt annen måte når man får mer vekt bak stanga. [attach=1]
Tom Syversen Posted September 4, 2011 Report Posted September 4, 2011 Henning. Legg inn et klipp som viser at du ikke har baksleng i det hele tatt. Tom.
Guest Oliver Posted September 4, 2011 Report Posted September 4, 2011 Hehe Oki da jeg får vel korrigere litt. En halvmeter til en meter da men ikke sånn jævlig bue som går 5 meter bakover i lyngen. En ting som er viktig å understreke, er jo at jeg er en amatør på området, derfor må det trenes. Og DA er det viktig, etter mitt syn, å ha ankeret langt fremme. Er rimelig sikker på at det er bedre å trene på tidelig anker, og da klare å sette anker lenger bak om det er plass til det, en omvendt
Tom Syversen Posted September 4, 2011 Report Posted September 4, 2011 Jeg tror vel egentlig ikke at du har målt det,men jeg ville nok veddet på at det er flere meter ja. Men hvis du har målt,så for all del korriger meg her. Du er avhengig av å spenne opp stanga.Da er du avhengig av akselerasjon og vekt. Det du kan gjøre er å stille deg 1m. foran en husvegg og prøve det samme kastet som du mener du gjør. Hvor ofte treffer da snøret veggen? Tom.
Guest fredrik hoffmann Posted September 4, 2011 Report Posted September 4, 2011 Godt emne Henning. Mitt inntrykk er at forankringen kryper bakover proposjonalt med kraften og distansen jeg er ute etter. Et kast der jeg av vegetasjonsgrunner må sette langt fram, blir kort...
Guest Oliver Posted September 4, 2011 Report Posted September 4, 2011 Jeg tror vel egentlig ikke at du har målt det,men jeg ville nok veddet på at det er flere meter ja. Men hvis du har målt,så for all del korriger meg her. Du er avhengig av å spenne opp stanga.Da er du avhengig av akselerasjon og vekt. Det du kan gjøre er å stille deg 1m. foran en husvegg og prøve det samme kastet som du mener du gjør. Hvor ofte treffer da snøret veggen? Tom. Må bare legge til at jeg her ikke snakker om 25 meters kast. Står jeg med beina 1 meter fra "veggen", eller skogen i rena for den del, legger jeg flua 15-18 meter ut på vannet. JEg kan ikke kaste sånne driiitlange spaykast. Kommer ikke til å klare det heller. Smeller til en skjelden gang, med flaks, men disse er ikke å regne med Lurer på om jeg må ta utfordringen med den filmen der gitt viss jeg finner noe å filme med. Godt emne Henning. Mitt inntrykk er at forankringen kryper bakover proposjonalt med kraften og distansen jeg er ute etter. Et kast der jeg av vegetasjonsgrunner må sette langt fram, blir kort... Ser helt klart den Men hva er et kort kast i din verden? Er slett ikke sikkert at det er kort i min
Tom Syversen Posted September 4, 2011 Report Posted September 4, 2011 Henning. Hvis du virkelig mener at du står med bena 1m. fra veggen og kaster 15 - 18m og at snøret ikke treffer veggen er du noe utenom det vanlige hva gjelder kasting. Det må du bare filme.Ingen har noensinne sett dette før. Jeg gleder meg. Tom.
Guest Oliver Posted September 4, 2011 Report Posted September 4, 2011 Henning. Hvis du virkelig mener at du står med bena 1m. fra veggen og kaster 15 - 18m og at snøret ikke treffer veggen er du noe utenom det vanlige hva gjelder kasting. Det må du bare filme.Ingen har noensinne sett dette før. Jeg gleder meg. Tom. Hmmm. Kjenner jeg får nerver Da vet jeg hva jeg skal gjøre på i morgen ettermiddag Og tro meg, jeg er IKKE noe utenom det vanlige Det vet ALLE som fisker med meg, og får seg en god latter til tider Vi ser, kanskje du har rett også
Tom Syversen Posted September 4, 2011 Report Posted September 4, 2011 Oki Doki Henning. Da ber du Andre om å filme deg og så legger dere ut klippet her. Tom.
Guest fredrik hoffmann Posted September 4, 2011 Report Posted September 4, 2011 Henning. Hvis du virkelig mener at du står med bena 1m. fra veggen og kaster 15 - 18m og at snøret ikke treffer veggen er du noe utenom det vanlige hva gjelder kasting. Det må du bare filme.Ingen har noensinne sett dette før. Jeg gleder meg. ;D Tom. En ting er sikkert Syvertsen, kastingen din blir mere og mere intressant for oss andre
Guest Oliver Posted September 4, 2011 Report Posted September 4, 2011 Andrè bor på andre siden av norge, så dette blir en jobb for meg og Bjørn. Tror jeg må blåse støv av mitt gamle videokamera. Dette kan bli skikkelig morro. Skulle jeg ta feil, så får i hvert fall dere andre noe å le av
Tom Syversen Posted September 4, 2011 Report Posted September 4, 2011 Fredrik. Jeg heter Syversen uten "t " og hva er det du er ute etter nå da? Tom.
Tom Syversen Posted September 4, 2011 Report Posted September 4, 2011 Andrè bor på andre siden av norge, så dette blir en jobb for meg og Bjørn. Tror jeg må blåse støv av mitt gamle videokamera. Dette kan bli skikkelig morro. Skulle jeg ta feil, så får i hvert fall dere andre noe å le av Jeg ville aldri i verden le uansett hva utfallet blir.Jeg ville heller ta lærdom av det Henning. Tom.
Guest fredrik hoffmann Posted September 4, 2011 Report Posted September 4, 2011 Fredrik. Jeg heter Syversen uten "t " og hva er det du er ute etter nå da? Tom. Bare morro Syver...sen ! Jeg får stikke til Holmendammen en dag å se fasit
Tom Syversen Posted September 4, 2011 Report Posted September 4, 2011 Ja gjør det.Så skal du få juling,pluss kaffe og vaffler,og og en god porsjon med vennlighet. Tom.
Guest fredrik hoffmann Posted September 5, 2011 Report Posted September 5, 2011 Ja gjør det.Så skal du få juling,pluss kaffe og vaffler,og og en god porsjon med vennlighet. Tom. Ja det hørtes trivelig ut ! Det med kaffe og vafler altså.. Jeg har vært der før, så at det er hyggelig vet jeg.
Kim W Posted September 5, 2011 Report Posted September 5, 2011 Noen av dere som har ei nettlenke til lærerik vannkastsnutt, gjerne med forklaring? Hva heter dette kastet på engelsk, fikk så dårlige treff på "waterthrow"..
kurt floer Posted September 5, 2011 Report Posted September 5, 2011 Henning. Legg inn et klipp som viser at du ikke har baksleng i det hele tatt. Tom. det skal æ teste, det e bare å være litt kjappere inn og legge bukta framfor dæ, mener æ prøvde på d da æ va på kurs med granbo... dær stod æ ved vannkanten og la ut kast uten at lina va bakom mæ...
Guest Oliver Posted September 5, 2011 Report Posted September 5, 2011 Noen av dere som har ei nettlenke til lærerik vannkastsnutt, gjerne med forklaring? Hva heter dette kastet på engelsk, fikk så dårlige treff på "waterthrow".. Her er en link til Andrès bassengkasting. Her er det snakeroll da, men dette bruker jeg utrolig mye. Nesten hele tiden faktisk. http://www.youtube.com/user/TROUTBUMANDREBRUN#p/u/15/KUAtkieZ3yI Henning. Legg inn et klipp som viser at du ikke har baksleng i det hele tatt. Tom. det skal æ teste, det e bare å være litt kjappere inn og legge bukta framfor dæ, mener æ prøvde på d da æ va på kurs med granbo... dær stod æ ved vannkanten og la ut kast uten at lina va bakom mæ... Tom snakker nok om buen som kommer bak ryggen ved oppspenning. Kan være ganske så kilent å holde denne også bak seg, da den kommer så lenge stanga går bak ryggen for å spenne opp et fremkast. Men så lenge denne ikke går flere meter bakover, men en klarer å minimere dette, så er det god trening til den "kilne fisken" som vi møter på av og til.
Sigve Posted September 5, 2011 Report Posted September 5, 2011 Noen av dere som har ei nettlenke til lærerik vannkastsnutt, gjerne med forklaring? Hva heter dette kastet på engelsk, fikk så dårlige treff på "waterthrow".. Noen eks. Snakeroll, spey, snap10, z spey
Guest fredrik hoffmann Posted September 5, 2011 Report Posted September 5, 2011 Noen av dere som har ei nettlenke til lærerik vannkastsnutt, gjerne med forklaring? Hva heter dette kastet på engelsk, fikk så dårlige treff på "waterthrow".. Noen eks. Snakeroll, spey, snap10, z spey Og for ikke å forglemme, rollcast.
Bjørn Huse Posted September 5, 2011 Report Posted September 5, 2011 Andrè bor på andre siden av norge, så dette blir en jobb for meg og Bjørn. Tror jeg må blåse støv av mitt gamle videokamera. Dette kan bli skikkelig morro. Skulle jeg ta feil, så får i hvert fall dere andre noe å le av Mornings. Ser at du har fått deg ei utfordring her Henning, eg stiller lett opp og er med å filmer. Det skal bli morro å sjå, utfordringen er: 1m "baksleng" og kast på over 15m. Eg for min del trur dette skal gå greit Bjørnen.
Guest Erik Eikre Posted September 5, 2011 Report Posted September 5, 2011 Jeg tror vel egentlig ikke at du har målt det,men jeg ville nok veddet på at det er flere meter ja. Men hvis du har målt,så for all del korriger meg her. Du er avhengig av å spenne opp stanga.Da er du avhengig av akselerasjon og vekt. Det du kan gjøre er å stille deg 1m. foran en husvegg og prøve det samme kastet som du mener du gjør. Hvor ofte treffer da snøret veggen? Tom. Aldri.
Recommended Posts