Gå til innhold

Ankerfeste ved vannkast.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Haha, nå fikk jeg lyst til å prøve selv.... Utrolig inspirerende  :D

Tror det faktisk skal være mulig.... 

Viss Henning misslykkes så tar jeg jaggu utfordringen jeg også. Kan filme til helgen. Meeen, hvor finner man en husvegg som står 1 meter fra vannkanten ???  ;D

Vebjørn!

Hva får deg til å tro at du trenger en husvegg?

Legg kun 1 m snøre bak deg og finn ut hva det handler om. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nå fikk jeg lyst til å prøve selv.... Utrolig inspirerende  :D

Tror det faktisk skal være mulig.... 

Viss Henning misslykkes så tar jeg jaggu utfordringen jeg også. Kan filme til helgen. Meeen, hvor finner man en husvegg som står 1 meter fra vannkanten ???  ;D

Vebjørn!

På gårdsplassen hjemme hos meg;) her står det 20cm vann i garasjen!

Står det fortsatt vann der i morra, skal jeg prøve å få filmet det.

Det som funka best for meg, var en snake-roll;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nå fikk jeg lyst til å prøve selv.... Utrolig inspirerende  :D

Tror det faktisk skal være mulig....  

Viss Henning misslykkes så tar jeg jaggu utfordringen jeg også. Kan filme til helgen. Meeen, hvor finner man en husvegg som står 1 meter fra vannkanten ???  ;D

Vebjørn!

Hva får deg til å tro at du trenger en husvegg?

Legg kun 1 m snøre bak deg og finn ut hva det handler om. ;D

Tom.

Nå er det vel vannkast vi snakker om ?

Viss jeg vader èn meter fra vannkanten vet jeg at jeg klarer det uten at snøret er borti land, men jeg er redd det blir en bukt mere en en meter bak meg ;)

Men jeg må prøve  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo mye slik kasting i Rena og jeg synes det er ytterst vanskelig å få ut særlig mer enn 10 meter om jeg kun har 2-3 meter bak meg. Er det litt rom mellom noen busker til å stikke bukta mellom eller under så hjelper det jo litt. Men en absolutt hinding 1 meter bak meg så kommer det ikke særlig langt. Et rullekast går kanskje, men det er jo ubrukelig til praktisk fiske (dersom man skyter line eller endrer vinkel er det ikke lenger et rullekast).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nå fikk jeg lyst til å prøve selv.... Utrolig inspirerende  :D

Tror det faktisk skal være mulig....  

Viss Henning misslykkes så tar jeg jaggu utfordringen jeg også. Kan filme til helgen. Meeen, hvor finner man en husvegg som står 1 meter fra vannkanten ???  ;D

Vebjørn!

På gårdsplassen hjemme hos meg;) her står det 20cm vann i garasjen!

Står det fortsatt vann der i morra, skal jeg prøve å få filmet det.

Det som funka best for meg, var en snake-roll;)

Snake roll er bare en annen måte å løfte lina på.

Egentlig en klønete måte spør du meg.Det ser bare litt fancy ut de første gangene. ;D

Innkastet er det som betyr noe. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nå fikk jeg lyst til å prøve selv.... Utrolig inspirerende  :D

Tror det faktisk skal være mulig.... 

Viss Henning misslykkes så tar jeg jaggu utfordringen jeg også. Kan filme til helgen. Meeen, hvor finner man en husvegg som står 1 meter fra vannkanten ???  ;D

Vebjørn!

På gårdsplassen hjemme hos meg;) her står det 20cm vann i garasjen!

Står det fortsatt vann der i morra, skal jeg prøve å få filmet det.

Det som funka best for meg, var en snake-roll;)

Snake roll er bare en annen måte å løfte lina på.

Egentlig en klønete måte spør du meg.Det ser bare litt fancy ut de første gangene. ;D

Innkastet er hva som bestemmer hva som skjer. ;D

Tom.

Seriøst..... en snake-roll er altså klønete?

For MEG er iallefall Snake-Roll et av de viktigste kastene. Det har vel noe med at jeg fisker endel i Rena, og tasser mye i ulendt terreng der. Hvordan ville du kastet på en fisk da, som står 10 meter fra land, og det eneste stedet du kommer ut til vannkanten er rett ut for den. Du har busker og kratt i alle retninger. Ville du da stått og plaska med rullekast, eller knota for å kaste rett ut på den....? Nei... stemmer det.... du ville flytta litt på deg, eller funnet en annen fisk :D

I sterk vind funker også snake-roll utrolig bra forresten  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snake roll er bare en annen måte å løfte lina på.

Egentlig en klønete måte spør du meg.Det ser bare litt fancy ut de første gangene. ;D

Innkastet er det som betyr noe. ;D

Tom.

I forhold til selve vannkastet er det kanskje klønete, men du får silkemyke løft fra vannet og det er IKKE klønete mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du føre stangtuppen i en C når du like gjerne kan trekke den rett bakover og oppnå det samme?

Det er jo ikke snake rollen i seg selv som bestemmer hvor mye line du sender bakover?

Eller mener du det?

Hvor er fortommen din på et 10m. rullkast da?

Ikke over fisken i allfall. ;D

Tom

Hvor mye FISKER du egentlig i RENNENDE vann? Til og med jeg skjønner at det ikke er snake`n som avgjør hvor mye av lina du setter opp bak deg.

Jeg bruker som regel 18-20 fot fortom, så det er ikke snakk om å ha mye av lina ute på det 10 meterskastet.

Det er iallefall veldig skjeldent jeg tar sjansen på å dra flua mi frem og tilbake i nærheten av fisken. I disse situasjonene er snake-roll helt overlegent.

Kanskje slått av detta pilogbue-kastet til Rydgren`ern, men det fikser jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg tror vel egentlig ikke at du har målt det,men jeg ville nok veddet på at det er flere meter ja. :)

Men hvis du har målt,så for all del korriger meg her.

Du er avhengig av å spenne opp stanga.Da er du avhengig av akselerasjon og vekt. ;D

Det du kan gjøre er å stille deg 1m. foran en husvegg og prøve det samme kastet som du

mener du gjør.

Hvor ofte treffer da snøret veggen? ;D

Tom.

Aldri.

Da snakker du om noe annet enn det jeg snakker om.

Har du et innkast,eller bak-kast?Eller snakker du om rullekast?

Tom.

Tok bare en "syversen" ettersom du ikke var spesifikk nok. Vi må selvsagt vite mer før vi kan avgjøre om det går eller ikke. Hva mener du med husvegg? Hvor høy må den være for at det skal være en husvegg og hva er foran? Hvilken retning mente du man måtte kaste osv... Jeg har f.eks. ingen problemer med å stille meg en meter foran husveggen og kaste 15 meter sideveis. Eller stå foran hjørnet på "husveggen" og slippe snøret bakover der det ikke lenger er noen vegg. Så før man kan være bastant må altså alle variabler på bordet. Gi meg f.eks. en klump på 70cm og som veier 20 gram + noen meter fortom så får vi se...

Dessuten er det mye som går selv om "ingen" har sett det før.

Vrang jeg? Neppe. Bare litt kverulerende. Noen må jo være det også. ;)

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snake roll er bare en annen måte å løfte lina på.

Egentlig en klønete måte spør du meg.Det ser bare litt fancy ut de første gangene. ;D

Innkastet er det som betyr noe. ;D

Tom.

Sorry, Tom, men å si at Snake-Roll er en klønete måte, er det største tullball jeg har hørt i dag  :)

Si meg én alternativ måte som 1) mye lettere 2) vinkler kastet fra nedstrøms og til oppstrøms 90 grader ++ igjen, i 3) en rask bevegelse på en 4) lettvint måte i trange situasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Si meg én alternativ måte som 1) mye lettere 2) vinkler kastet fra nedstrøms og til oppstrøms 90 grader ++ igjen, i 3) en rask bevegelse på en 5) lettvint måte i trange situasjoner?

4)?

Sorry, klarte ikke la være André.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du føre stangtuppen i en C når du like gjerne kan trekke den rett bakover og oppnå det samme?

Det er jo ikke snake rollen i seg selv som bestemmer hvor mye line du sender bakover?

Eller mener du det?

Hvor er fortommen din på et 10m. rullkast da?

Ikke over fisken i allfall. ;D

Tom

Hvor mye FISKER du egentlig i RENNENDE vann? Til og med jeg skjønner at det ikke er snake`n som avgjør hvor mye av lina du setter opp bak deg.

Jeg bruker som regel 18-20 fot fortom, så det er ikke snakk om å ha mye av lina ute på det 10 meterskastet.

Det er iallefall veldig skjeldent jeg tar sjansen på å dra flua mi frem og tilbake i nærheten av fisken. I disse situasjonene er snake-roll helt overlegent.

Kanskje slått av detta pilogbue-kastet til Rydgren`ern, men det fikser jeg ikke!

Med en seks meters fortom så har du da 4m line.

Det er ikke mer enn det du holder svevende med stanga.

Mener du at en snake roll skaper mindre støy enn å løfte lina rett opp?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snake roll er bare en annen måte å løfte lina på.

Egentlig en klønete måte spør du meg.Det ser bare litt fancy ut de første gangene. ;D

Innkastet er det som betyr noe. ;D

Tom.

Sorry, Tom, men å si at Snake-Roll er en klønete måte, er det største tullball jeg har hørt i dag  :)

Snakeroll, airsnake og alle andre måter å vinkle et kast på er nok utrolig klønete når en står på en kastebrygge uten flue i enden av fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du føre stangtuppen i en C når du like gjerne kan trekke den rett bakover og oppnå det samme?

Det er jo ikke snake rollen i seg selv som bestemmer hvor mye line du sender bakover?

Eller mener du det?

Hvor er fortommen din på et 10m. rullkast da?

Ikke over fisken i allfall. ;D

Tom

Hvor mye FISKER du egentlig i RENNENDE vann? Til og med jeg skjønner at det ikke er snake`n som avgjør hvor mye av lina du setter opp bak deg.

Jeg bruker som regel 18-20 fot fortom, så det er ikke snakk om å ha mye av lina ute på det 10 meterskastet.

Det er iallefall veldig skjeldent jeg tar sjansen på å dra flua mi frem og tilbake i nærheten av fisken. I disse situasjonene er snake-roll helt overlegent.

Kanskje slått av detta pilogbue-kastet til Rydgren`ern, men det fikser jeg ikke!

Med en seks meters fortom så har du da 4m line.

Det er ikke mer enn det du holder svevende med stanga.

Mener du at en snake roll skaper mindre støy enn å løfte lina rett opp?

Tom.

Nei, jeg klarer nok ikke å strekke alt så snorrett:) 5-6 meter line tenker jeg, pluss fortom på ca 6 meter, da er vi på 10 meter ;D

Jeg har ikke tenkt noe særlig over om jeg lager mindre støy, ved en snake-roll, men jeg flytter iallefall den støyen en god del meter unna fisken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snake roll er bare en annen måte å løfte lina på.

Egentlig en klønete måte spør du meg.Det ser bare litt fancy ut de første gangene. ;D

Innkastet er det som betyr noe. ;D

Tom.

Sorry, Tom, men å si at Snake-Roll er en klønete måte, er det største tullball jeg har hørt i dag  :)

Helt greit at du mener det,men hvorfor skal du rotere stangtuppen for å løfte lina?

Tom

Si meg én alternativ måte som 1) mye lettere 2) vinkler kastet fra nedstrøms og til oppstrøms 90 grader ++ igjen, i 3) en rask bevegelse på en 4) lettvint måte i trange situasjoner?

Løfte lina er vel bare et moment av alle punktene jeg nevner her i en praktisk fiskesituasjon  :)

Jeg skal gjenta:

Si meg én alternativ måte som 1) mye lettere 2) vinkler kastet fra nedstrøms og til oppstrøms 90 grader ++ igjen, i 3) en rask bevegelse på en 4) lettvint måte i trange situasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Haha, nå fikk jeg lyst til å prøve selv.... Utrolig inspirerende  :D

Tror det faktisk skal være mulig.... 

Viss Henning misslykkes så tar jeg jaggu utfordringen jeg også. Kan filme til helgen. Meeen, hvor finner man en husvegg som står 1 meter fra vannkanten ???  ;D

Vebjørn!

På gårdsplassen hjemme hos meg;) her står det 20cm vann i garasjen!

Står det fortsatt vann der i morra, skal jeg prøve å få filmet det.

Det som funka best for meg, var en snake-roll;)

Snake roll er bare en annen måte å løfte lina på.

Egentlig en klønete måte spør du meg.Det ser bare litt fancy ut de første gangene. ;D

Innkastet er hva som bestemmer hva som skjer. ;D

Tom.

Seriøst..... en snake-roll er altså klønete?

For MEG er iallefall Snake-Roll et av de viktigste kastene. Det har vel noe med at jeg fisker endel i Rena, og tasser mye i ulendt terreng der. Hvordan ville du kastet på en fisk da, som står 10 meter fra land, og det eneste stedet du kommer ut til vannkanten er rett ut for den. Du har busker og kratt i alle retninger. Ville du da stått og plaska med rullekast, eller knota for å kaste rett ut på den....? Nei... stemmer det.... du ville flytta litt på deg, eller funnet en annen fisk :D

I sterk vind funker også snake-roll utrolig bra forresten  ;D

Dette er jeg dønn enig i. Ikke klønete i det hele tatt, men derimot utrolig effektivt under praktisk fiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

4)?

Sorry, klarte ikke la være André.  ;D

;D Hehe, hoppet over 4-tallet, Erik  :)

4) ... kvitter man seg ikke også med en del vanndråper tro? Eller er det 5) det nå?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

4)?

Sorry, klarte ikke la være André.  ;D

;D Hehe, hoppet over 4-tallet, Erik  :)

4) ... kvitter man seg ikke også med en del vanndråper tro? Eller er det 5) det nå?  ;D

Det var jo faktisk også et ganske godt poeng  :)

Hender noen av oss fisker en gang iblant vil jeg tro...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Andre.

Helt greit at du mener det,men hvorfor skal du rotere stangtuppen for å løfte lina?

Tom.

Snakeroll erstatter dobbel spey Tom.  Langt bedre enn dobbel spey faktisk.

Her kommer praktisk fiske inn vet du  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...