Gå til innhold

Ankerfeste ved vannkast.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Snakeroll, airsnake og alle andre måter å vinkle et kast på er nok utrolig klønete når en står på en kastebrygge uten flue i enden av fortommen.

Er det plutselig vinklingen i utkastet vi snakker om nå da?

Da klarer da for pokker å legge stangtuppen din enten til venstre eller høyre i opptrekket og så

forandre den i utkastet.

Og foressten så virker du rett og slett arrogant.Skjerp deg.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Men det funker alikevel dårlig hvis flua ligger 10m+ rett nedstrøms og man skal kaste rett ut UTEN å foreta en annen "bevegelse" først. DET ville sett klønete ut det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens.

Dette går helt fint. Fikk ikke filmet, men det skal vi gjøre i morgen.

En meter klaring bak, og flua lander LETT på 15 meter.

Legger lina ut til høyre, og snakeroller, setter vannfeste og skyter line.

NEsten slik som dette, men med festet lengre frem.

Når Andrè her kaster fra høyre til venstre.

Kjenner at jeg vil dra kastet litt til siden for å kompansere for den dårlige plassen bak, men går greit etter litt testing.

Kommer tilbake til dette i morgen.

Men folkens, seriøst.

Det FINNES ikke et lettere og mer egnet kast en snakeroll til vinkling og kasting i trange posisjoner.

Flua ligger feks nedstrøms til høyre, og med ET eneste svuuupp, så ligger flua 90 grader rett ut i elva. Kan vinkle mye mer en det også.

Enklere en dette, nei, det blir det ikke.

Og litt spesialisering, så kan en slenge "rollen" langt frem, og en for ankerfeste langt fremme, og en har så og si ikke line bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakeroll, airsnake og alle andre måter å vinkle et kast på er nok utrolig klønete når en står på en kastebrygge uten flue i enden av fortommen.

Er det plutselig vinklingen i utkastet vi snakker om nå da?

Da klarer da for pokker å legge stangtuppen din enten til venstre eller høyre i opptrekket og så

forandre den i utkastet.

Og foressten så virker du rett og slett arrogant.Skjerp deg.

Tom.

Vel, om det var snakk om å gjøre en snakeroll bare for å rulle litt på linen så ser jeg ikke poenget...snakeroll er (iallefall for meg) en måte å vinkle et kast kjapt og presist 90 grader ut fra meg når linen min henger rett nedstrøms på min høyre side og jeg kaster med høyre hånd. Finnes selvsagt flere andre kast for å gjøre dette, noen mer "klønete" enn andre (f.eks diverse snaps og double spey).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det funker alikevel dårlig hvis flua ligger 10m+ rett nedstrøms og man skal kaste rett ut UTEN å foreta en annen "bevegelse" først. DET ville sett klønete ut det :)

Forskjellen er at det er etter min mening bedre å forandre retning på snøret i lufta enn i vannet. ;D

Tom.

Film en snutt og legg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Men det funker alikevel dårlig hvis flua ligger 10m+ rett nedstrøms og man skal kaste rett ut UTEN å foreta en annen "bevegelse" først. DET ville sett klønete ut det :)

Forskjellen er at det er etter min mening bedre å forandre retning på snøret i lufta enn i vannet. ;D

Tom.

Det er ingenting bedre enn det Spenolsen beskriver.

Hvis du ikke ser den Tom så blir det misforståelse.  

Eneste kjente alternativ for meg, er dobbel spey eller vanlig overhodekast. sistnevnte er ikke mulig med vegetasjon tett bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Men det funker alikevel dårlig hvis flua ligger 10m+ rett nedstrøms og man skal kaste rett ut UTEN å foreta en annen "bevegelse" først. DET ville sett klønete ut det :)

Forskjellen er at det er etter min mening bedre å forandre retning på snøret i lufta enn i vannet. ;D

Tom.

Mulig det, men det faller ikke like greit å oppnå samme kastelengder, i allefall ikke med "standardutstyr" og vann til brystet.

Kunne ikke du ta utfordringen å demonstrere på film hva som hadde vært bedre i en praktisk fiskesituasjon. Gjerne med 3 fluer på fortommen og vann minimum til livet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Henning ;D Men du må nok komme med sterke beviser ;D

Uansett, finner`n nok noe å kverulere på ;D ;D

Ingen problem. Håper på godt vær i morgen, så er dette i boks.

For de som ikke skjønner dette, se linken til Andrès snutt.

Blir det kverulering på kastet mitt Tor Arne, så driter jeg i kverulantene. JEG klarer i hvertfall å kaste på en fisk som står 15-18 meter ut i elva/vannet, med en meter baksleng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Henning ;D Men du må nok komme med sterke beviser ;D

Uansett, finner`n nok noe å kverulere på ;D ;D

Ingen problem. Håper på godt vær i morgen, så er dette i boks.

For de som ikke skjønner dette, se linken til Andrès snutt.

Blir det kverulering på kastet mitt Tor Arne, så driter jeg i kverulantene. JEG klarer i hvertfall å kaste på en fisk som står 15-18 meter ut i elva/vannet, med en meter baksleng :)

Godt å høre, Henning ;D Vi får se det positive i det, det er iallefall èn fisker mindre, på de fiskene som står sånn til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tråd.

Er det bare mulig.Nå handler det plutselig om å ha vann til livet.

3 fluer på fortommen.

Henning startet med å si at han ikke skulle ha baksleng i det hele tatt.

Det forandret han på.

Så var det en halv til en meter bak.

Så snakket vi om veggen 1 m bak.

Og plutselig så handler hele tråden om vinkling.

Kan vi for all ordens skyld splitte opp tråden folkens.

Det blir så mye å forholde seg til.

Hva synes dere?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tråd.

Er det bare mulig.Nå handler det plutselig om å ha vann til livet.

3 fluer på fortommen.

Henning startet med å si at han ikke skulle ha baksleng i det hele tatt.

Det forandret han på.

Så var det en halv til en meter bak.

Så snakket vi om veggen 1 m bak.

Og plutselig så handler hele tråden om vinkling.

Kan vi for all ordens skyld splitte opp tråden folkens.

Det blir så mye å forholde seg til.

Hva synes dere?

Tom.

...... jeg synes du burde fiske mer !

De fleste av oss i denne tråden snakker som regel om kast i fiskesituasjon! Vinklingen ble dratt inn når jeg dro inn den klønete Snake-Roll`en. Uansett åssen du vrenger og vrir på ting, vil det forbli sånn at fiskekastene kommer i første rekke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tråd.

Er det bare mulig.Nå handler det plutselig om å ha vann til livet.

3 fluer på fortommen.

Henning startet med å si at han ikke skulle ha baksleng i det hele tatt.

Det forandret han på.

Så var det en halv til en meter bak.

Så snakket vi om veggen 1 m bak.

Og plutselig så handler hele tråden om vinkling.

Kan vi for all ordens skyld splitte opp tråden folkens.

Det blir så mye å forholde seg til.

Hva synes dere?

Tom.

men hvorfor skal du rotere stangtuppen for å løfte lina?

Tom.

Vinklingen ble dratt inn da det kunne virke som om du oppfattet snakeroll som en alternativ måte å løfte snøret fra vannet på før et vanlig kast rett fram, og kalte det klønete  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Er det ikke bedre at Tom viser hvorfor det er klønete med snakeroll da? Han er jo vitterlig en svært dyktig kaster. Skulle ikke forundre meg om kastinga også kunne brukes til å fiske med. Tom kan jo også vise hvorfor det ikke går å kaste 18m med kun 1m fri sone bak. For hvis det ikke går så må det jo være en grunn til det.

Why Tom, why? Dette er noe for superrattus og ikke for amatører som tror.  ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...... jeg synes du burde fiske mer !

Jeg skulle ønske jeg hadde hatt mer tid til det.Så det kan være at du har rett i det.

Samtidig skulle jeg også ønske å ha tid til å kaste mer også.

De fleste av oss i denne tråden snakker som regel om kast i fiskesituasjon! Vinklingen ble dratt inn når jeg dro inn den klønete Snake-Roll`en. Uansett åssen du vrenger og vrir på ting, vil det forbli sånn at fiskekastene kommer i første rekke....

Alt i orden.

Grunnen til ordet klønete var at snøret svært ofte blir dratt opp av vannet uten særlig kontroll.

Snøret blir dratt opp sideveis og skaper da mer støy.

Det er i allfall slik jeg ser det.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre at Tom viser hvorfor det er klønete med snakeroll da? Han er jo vitterlig en svært dyktig kaster. Skulle ikke forundre meg om kastinga også kunne brukes til å fiske med. Tom kan jo også vise hvorfor det ikke går å kaste 18m med kun 1m fri sone bak. For hvis det ikke går så må det jo være en grunn til det.

Why Tom, why? Dette er noe for superrattus og ikke for amatører som tror.  ;);D

Erik.

Kan vi ikke bare vente til Henning legger inn filmsnutten sin.

Hvis han har 1 m snøre bak bena sine og kaster 15 -18m så gjør han det.

Da gjør han det med en svært kort arbeidsvei.

Da har jeg lært noe nytt og blir takknemlig for det.

At jeg ikke har sett det før har jeg allerede sagt,og at jeg ikke tror på det har jeg oså sagt.

Om jeg nå tar feil så er jo det utelukkende berikende for meg.Da lærer jeg noe nytt.

Jeg får inntrykk av at noen har tendeser til å bli grinete her?(Ikke deg jeg tenker på Erik. ;D)

Det er ikke noe allright.

Vi er vel alle ute etter det samme her.Å lære mer.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til ordet klønete var at snøret svært ofte blir dratt opp av vannet uten særlig kontroll.

Snøret blir dratt opp sideveis og skaper da mer støy.

Det er i allfall slik jeg ser det.

Tom.

Nei, det er jeg også helt uenig i, Tom  :)

Men jeg må relatere det til min egen fiskevirkelighet (selvsagt). For hvis jeg ser på Tor Arne kaste, så er det silkemyke og flotte Snake-Rolls for fiskesituasjoner. Hvis jeg ser på Henning kaste så er det silkemyke og flotte Snake-Rolls for fiskesituasjoner. Etc. Og jeg prøver så godt jeg kan jeg også. Så dette med at Snake-Roll skaper noen statistisk overvekt av klønete røste-opp-av-vannet-kast det har jeg ingen forståelse for.

Tom, du er en god kaster. Men vis oss gjerne et kast som slår snake-roll med de momentene blant annet jeg, Erik, Pål, Tor Arne og Henning, Fredrik nevnte, så blir vi sikkert mer lydhøre  :) Altså et annet vannkast som er overlegent dette. Men at Snake-Roll er et klønete kast i fiskesituasjoner, det er fortsatt tullball  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener Tom. Du har rett, og Tor Arne og  Henning har rett å.

Hvis stang er 3m, klumpen 10m og fortomen 5m.... er vi ikke på denne lengde dere snakker om?  ;)

En veldig høy og rolig stop på kl 11, skal løfte pent fortomen og lande den lang foran os, mens en riktig linens tapering skal sørge at vi kan skyte noen få meter til.  Aner ikke om hvilken klasse er stang dere  snaker om men det funker veldig bra i #7.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle bare mangle Andre.

Det er lov å være uenig.Slik er det for de fleste her i livet.

Er det ikke det som skaper utvikling da? ;D

La oss nå se på klippet till Henning først.

Alle de andre tingene kommer helt sikkert etterhvert. ;D

Jeg er her jeg vet du.Jeg kommer ikke til å stikke av,så du vet hvor du finner meg. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...