Gå til innhold

Bosnia 2011, med Bjørnar og Jan Fredrik


Gjest Bishop

Anbefalte innlegg

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hjertelig takk for alle de hyggelige tilbakemeldingene  :) Det er ikke alltid det er like lett å skrive ned sine opplevelser for så å formidle de videre til andre i håp om at de igjen skal kunne få ett snev av de følelsene vi selv fikk. Jeg er glad dere liker det. Det er jeg virkelig.  :)

Rune, vi så faktisk en slange, en vannslange! Den lå gjemt i gresset under vann og ble skremt frem da vi kom vadene. Den var sikkert 60cm lang og hvit med mørkt mønster på ryggen. Helt ufarlig sa Djuro og trasket uforstyrret videre ;D

Zeljko, Djuro viste seg å være en kjernekar uten sidestykke og hele opplegget ble adskillig bedre enn hva vi hadde forventet på forhånd. Så takk for hjelpen, han snakket faktisk litt om deg også :)

Djuro var med oss i 7 dager, fra 7 om morgene til 21 om kvelden. Lørdag, dagen før avreise, kunne han ikke være med da kona var såpass grinete at han måtte ta henne med til Banja Luka (nærmeste by) for å kjøpe "stuff to the house" som han sa! Herlig type! Han elsket og fiske og syntes det var veldig så stas å få prøve stengene våre.

Her ser dere Djuro med ett sykt tilslag på en av de større ørretene i elva, mens jeg snur meg oppover får å se hva Bjørnar driver med så hører jeg noe bosniske gloser som sikkert ikke hadde passet i kirken. Da jeg snur meg ser jeg Djuro uten lue og uten stang, "what a beast!" kom det nesten litt andaktig fra ham.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

[attachimg=5]

post-0-13949889449265_thumb.jpg

post-0-13949889449727_thumb.jpg

post-0-13949889450217_thumb.jpg

post-0-13949889450726_thumb.jpg

post-0-13949889451507_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kjempeflotte bilder også!  :)

Mange takkk Andre, alle bildene ble tatt med ett Canon EOS 1000D, vanlig 18-35mm linsa og polafilter. Måtte ringe pappa for å få hjelpe til innstillingene mens jeg holdt på der nede. Jeg måtte jo ta i RAW, siden det er så svært for tiden  ;D, uansett, de ble tatt med på AV og F5.6

Alt i alt ble jeg svært fornøyd med resultatene :)

ps: men har svært mye å lære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kjempeflotte bilder også!  :)

Mange takkk Andre, alle bildene ble tatt med ett Canon EOS 1000D, vanlig 18-35mm linsa og polafilter. Måtte ringe pappa for å få hjelpe til innstillingene mens jeg holdt på der nede. Jeg måtte jo ta i RAW, siden det er så svært for tiden  ;D, uansett, de ble tatt med på AV og F5.6

Alt i alt ble jeg svært fornøyd med resultatene :)

ps: men har svært mye å lære!

Ja, dette ble jo kjempeflotte bilder i hvert fall. Kanonfin rapport, JFL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var svært mye fisk i elva, og jeg tuller nok ikke når jeg sier at vi nok hadde minst 50 tilslag om dagen. Problemet var bare å få de til å sitte på disse små krokene (20-23). Grunnen til dette var nok det at det var lite vann, fiskene sto samlet og gjorde nok jobben noe lettere. Under mai-juni klekkingene (da er døgnfluene svære, 8 til 12) er det høy vannføring i elva og fisken adskillig mer spredt.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

[attachimg=5]

post-0-13949889519396_thumb.jpg

post-0-13949889519808_thumb.jpg

post-0-13949889520215_thumb.jpg

post-0-13949889520716_thumb.jpg

post-0-13949889521286_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Veldig flott reportasje.  Har bodd i Bosnia 1 år, men dengang var det kun mulig å se elvene fra veien.  Var de fleste steder i landet, og skal helt sikkert ned en dag igjen, og også fiske.  Fantastisk natur fra sør i Herzegovina til nord.

Igjen takk for en flott reportasje.  Legg gjerne ut fler bilder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hyggelige tilbakemeldinger  ;D

Fiskekort i Ribnik, Pliva og Klokot var 30euro pr dag. Det ble kun solgt dagskort. Du trenger ikke guide, men det er greit å ha med en som snakker språket da det var svært få som faktisk kunne engelsk. Med mindre du snakker russisk da, da går det greit!  ;D

Elvene er med andre ord åpne for alle, bare du løser kort. Guidene fisket gratis da de "bringte" friske penger inn i systemet. Og det er jo greit slik jeg ser det.  ;)

Ett lite oversikstbilde. I bunn av dalen ser dere starten på Ribnik med fiskeoppdrettet som ligger på land til venstre for elven. Elven kom ut av fjellet, gjennom ett lite "trophy" område, før den blir geleidet inn i oppdrettet. Deretter kommer den ut litt lenger ned og danner startet på den fiskbare delen av Ribnik. Dette med fiskeoppdrett på land øverst i elven var standard for de tre nevnte elven vi besøkte denne gang.

[attachimg=1]

post-0-13949889581779_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for mange og hyggelige tilbakemeldinger.  :)

Bosnia kan tilby alt det en fluefisker kan ønske seg, i tillegg til at det er svært rimelig (om man ser bort i fra fiskekortene, men de må man jo ha uansett). Tror ikke du hadde blitt skuffet Dryflyfool, tvert i mot  :)

Bjørnar og jeg har allerede booket ny tur med Djuro neste år, denne gang i mai med store fete døgniser og ikke minst tykkere fortom!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei og takk for det :)

Nå ble denne turen arrangert via en privatperson vi ble tipset om av XXL adventure, dvs at dette egentlig ikke var noen pakkeløsning. Vi betalte totalt 951Euro for to mann, det innkluderte transport til og fra flyplass, 5 dager guiding, all transport til og fra elver samt full kost og losji.

Det som kom i tillegg var bar regningen og fiskekort. Personlig brukte jeg 1680kr på fiskekort 7 dager.

Alt i alt en svært solid tur med mye for pengene.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bishop

Det var rock n roll det her ja, faktisk så bra at Bjørnar og jeg reiser ned igjen allerede 19 mai. Ribnik, Pliva og to nye elver denne gang. Store døgniser midt i høysesong!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...