Gå til innhold

Staffans kastetips.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 3 måneder senere...
Gjest staffan@epost.no

Det kan hende at det kommer noen flere kastevideoer iløpet av våren...... Innleder med en plansje sjøørretfiskeren kan tenke endel på...... dere er jo hele tiden på jakt etter flere meter....... Stoppen er viktig, men det du gjør etter stoppen med stanga er minst like viktig........ ut å test!

[attachimg=1]

post-0-13949891519849_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan, godt poeng!

Men dersom man trekker det enda lengre og skal kaste ekstremt langt, er dette noe man ofte må være litt forsiktig med. Om man kaster lengre enn det "utstyret er beregnet for" (i praksis inn på backingen) er ofte en av utfordringene at snøret slår over litt for tidlig og om man da i tillegg hever stangtuppen og dermed øker draget i undersnøret så blir problemet med for tidlig overslag forsterket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig. ;D

Det du gjør etter stoppen handler mest om hva undelina gjør.

At vi øker farten på overline ved å trekke undelina tilbake

er noe Grunde forklarte oss for lenge siden ,og det heter snordrag.

Tenk over følgende,hva kommer det av at i de aller fleste tilfeller da vi

skal kaste langt så lander fortommen og snøret i en haug.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere slutte, Tom og Tom. Forumet er forbeholdt fluefiske  ;)

Jan.

Litt kult er det da jo Jan. ;D

Vi er jo en gjeng med fluekastere hele gjengen. ;D

Hvis noen ikke kaster med fluestang,men bare fisker,så

har ikke jeg for min del skjønt en dritt. ;D

Tom.

Da er vi to.

Joda, jeg ser selvsagt begge partenes greie her. Alt til sitt bruk.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere slutte, Tom og Tom. Forumet er forbeholdt fluefiske  ;)

Jan.

Jeg snakker om lange fiskekast, med vanlige stenger og snører med standard klumplengde - som jeg regner med Staffan også mener.

I 5'ercupen mener jeg utfordringen for de fleste snarere er det motsatte - å få snøret til å rulle helt ut. Men der er det snakk om andre liner og andre utfordringer som jeg ikke skal ta opp her. Dette er en tråd for praktisk fiskekasting, der er vi enige!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Som nevnt i en tidligere tråd var jeg uheldig og knekte #2 stang i marka igår. Hadde også med meg en femmer stang en slate light weight. Denne var rigget med intermediate snøre i samme klasse #5. Var sugen på å fiske på overflaten så jeg satte på 2# guideline presentation snøret som satt på den knekte stanga :o Til min store overraskelse så gikk dette over all forventning. Følte jeg hadde full kontroll over kastene og kastet rolige og fine kast med ei line som som var hele 3 klasser under :o Presentasjonene ble rette som en snor med full strekk på fortommen med nesten hele lina.

Jeg sliter tidvis med griserumper og knuter på fortommen men dette var ikke noe tema igår. Hvordan kan dette forklares? Satt også mye på knea i myrøyer og kastingen gikk som en lek. Vurder nå sterkt denne comboen til mitt bellybåt fiske da jeg ofte sliter med å få lina til å sveve (mye plasking)

Må si jeg liker denne slate stanga mer og mer <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Som nevnt i en tidligere tråd var jeg uheldig og knekte #2 stang i marka igår. Hadde også med meg en femmer stang en slate light weight. Denne var rigget med intermediate snøre i samme klasse #5. Var sugen på å fiske på overflaten så jeg satte på 2# guideline presentation snøret som satt på den knekte stanga :o Til min store overraskelse så gikk dette over all forventning. Følte jeg hadde full kontroll over kastene og kastet rolige og fine kast med ei line som som var hele 3 klasser under :o Presentasjonene ble rette som en snor med full strekk på fortommen med nesten hele lina.

Jeg sliter tidvis med griserumper og knuter på fortommen men dette var ikke noe tema igår. Hvordan kan dette forklares? Satt også mye på knea i myrøyer og kastingen gikk som en lek. Vurder nå sterkt denne comboen til mitt bellybåt fiske da jeg ofte sliter med å få lina til å sveve (mye plasking)

Må si jeg liker denne slate stanga mer og mer <<l

- Tror grunnen kan være kraftbruk i kastinga. For brå og kraftig aksellerasjon "overbelaster" stanga i tidlig fase i kastet, derav griserumpene.  Med et lettere snøre blir spillerommet mye større - stanga takler den samme kraftbruken på en annen og bedre måte, og griserumpene uteblir. Den snorrette presentasjonen du oppnår med den lette lina tyder nok også på at kraftbruken din er i overkant for line i "riktig" vektklasse til stanga.

...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

En mann på noenogførti. Som guttunge og ungdom religiøst opptatt av fluefiske og slikt. Det er ikke godt å si hvorfor det stoppa, men fiskeinteressen var omvendt proposjonal med interessen for jenter. Fluefiske var ikke noe sjekketriks.

Nå har lysten til å svinge fluestanga våknet. Våren er i anmarsj og det er antydning til råk på vannene i nærheten.

Roter frem gammelt utstyr. Kjøper ny stang, terper litt knuter og binder faktisk endel fluer med sikkert 30 år gamle fjær.

"Kastinga...? Null problem. Jeg var jo dritgod som guttunge"....

Arrogant blir man med åra også. Slarkete håndledd, sveivete stangtupp, griserumper og det hele.

Disse videoene har vært til stor hjelp i mitt comeback. Takk.Og de formidler kanskje aller best hvor morsomt fluefiske kan være <<l 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...