Gå til innhold

Ørret og smålaks.


Ruffen

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Snodig fenomen egentlig når man tenker etter. Laksen forsyner seg forsvinnene lite av de naturlige vårfluene som kommer men kaster seg gjerne over en sc. Jommen sa jeg immitasjon ;D

Ingen som har gjort seg noen tanker rundt dette?

Murinae... old2.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Snodig fenomen egentlig når man tenker etter. Laksen forsyner seg forsvinnene lite av de naturlige vårfluene som kommer men kaster seg gjerne over en sc. Jommen sa jeg immitasjon ;D

Ingen som har gjort seg noen tanker rundt dette?

Murinae... old2.gif

Hæ?  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hypotese (Kortversjon):

Små, kalde lakseelver spes i Finnmark der laksen har lang tid som smolt før den vender nesa mot havet gjør at den, når den vender tilbake, "fortsatt erindrer hva overflatemat er". Kortere smolttid i elva = mindre sjanse for å få laksen til å ta tørt på annet enn triggerfluer (eks bombers)

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper den Olav. Har tenkt samme tanke selv og hørt andre spekulere i de baner.

Det mest snodige synes jeg er at det ikke er så ofte folk observerer laks beite. Jeg vet noen ser dette ofte men det gjør ikke jeg. Hvorfor tar den da en tørrflue? Hvorfor tar den en sc og ikke en ekte vårflue tro?

Hvorfor provoserer/frister den mer?

Kom med teorier og erfaringer folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket på spisende laks i sommer jeg.

Plutselig satte en sabla vårflueklekking i gang, og flere fisk begynte å vise seg i overflata. Snittet magesekken på den første jeg fikk og det rullet voksne vårfluer ut. Det er første gang jeg har opplevd det, men forhåpentligvis ikke den siste :) En ting jeg la merke til var at fisken kun tok de vårfluene som stripa. Alle andre fikk sitte i fred, inkuldert min SC, med mindre jeg stripet den. Vakingen dabbet av etterhvert, selv om klekkinga fortsatte.

Jeg deler samme syn som Olav på hvorfor laksen tar tørt.

Hvorfor laksen ellers tar SC, men ikke ekte vare, har jeg ingen god forklaring på. Laksen er en merkelig fisk ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig fenomen egentlig når man tenker etter. Laksen forsyner seg forsvinnene lite av de naturlige vårfluene som kommer men kaster seg gjerne over en sc. Jommen sa jeg immitasjon ;D

Ahh, Streaking Caddis aka flytestreamer, ja  :) Som bombers. Skjønner hva du mente med det, Frode  :) Jeg har ikke peiling på laksefiske, men den ser ut til å digge streamere i overflata også  ;)

Nå spør jeg (seriøst), men jeg har aldri skjønt hvorfor laksefiskere kaller bombers for tørrfluer? Er det det samme som at vi ørretfiskere skulle kalle en streamer vi fisker i overflata for å imitere en skadd byttefisk, for tørrflue? Vi gjør jo ikke det (unntatt for SC da  :)  )

Jeg spør mest av nysgjerrighet her nå altså. Men i mi bok, så kalles ikke en flytende streamer for tørrflue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig fenomen egentlig når man tenker etter. Laksen forsyner seg forsvinnene lite av de naturlige vårfluene som kommer men kaster seg gjerne over en sc. Jommen sa jeg immitasjon ;D

Ahh, Streaking Caddis aka flytestreamer, ja  :) Som bombers. Skjønner hva du mente med det, Frode  :) Jeg har ikke peiling på laksefiske, men den ser ut til å digge streamere i overflata også  ;)

Nå spør jeg (seriøst), men jeg har aldri skjønt hvorfor laksefiskere kaller bombers for tørrfluer? Er det det samme som at vi ørretfiskere skulle kalle en streamer vi fisker i overflata for å imitere en skadd byttefisk, for tørrflue? Vi gjør jo ikke det (unntatt for SC da  :)  )

Jeg spør mest av nysgjerrighet her nå altså. Men i mi bok, så kalles ikke en flytende streamer for tørrflue?

Nei si det. Det er nok mange fluer som kan gå inn under den kategorien..

Jeg har hatt best hell med å fiske de dødt etter laks. Og da klarer jeg ikke få det til å bli en streamer som etterligner skadd småfisk.

Sc var bare et eksempel. Dyret funker og det gjør også slike lee wolf fluer. Gjerne lyse.

Om fluer som flyter bør kalles tørrfluer kan man alltids lure på ;)

Kansje man heller bør kalle det for flytesynkefluer ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette har i hvert fall ikke jeg peiling på, Frode, så jeg skal ikke forsøke meg på noe svar  :)

Men det ser morsomt ut i hvert fall.

EDIT: Jeg har nok litt skylapper til kun ørret- og harrfisket, så jeg ser nok ikke helt hva ting/fluer/teknikker kan gjøre med laksen. Men at det også ligger mye kunnskap der, det innser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette har i hvert fall ikke jeg peiling på, Frode, så jeg skal ikke forsøke meg på noe svar  :)

Men det ser morsomt ut i hvert fall.

Jeg synes du skulle prøve.  :)

Absolutt, Frode - det kunne vært moro det. Det bildet ovenfor her som Olav posta, ja det fascinerte meg skikkelig  :)

For meg er det et fiske med mye action og ikke så vedløftig hvis du forstår meg rett. I tillegg kan man knerte seg en SKIKKELIG matfisk med beste samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tatt med et WF#4 med normal tapering og en 16' / 12' fortom for finfiske/trange forhold med fluer opp til krok 8 for små elver, det samme snøret i #5 for større elver pluss et Loop Optistream #6 med fortom med litt tøffere but-del for trange forhold og litt større tørrfluer. Til disse snørene passer det meg med ei kort stang for #3 eller for #4 og en litt raskere 9' for #5.

For meg er stort sett allt laksefiske det samme som ørretfisk, dvs samme utstyr, fluer og utfordringer, og helst tørrt. Desverre ble det for lite laksefiske på meg i 2011, men tok i alle fall mine på tørrfluer dead drift ;D. Det er ikke snobbe-tørt jeg snakker om, men gøy-på-tørt  8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret over at så mange velger kl. 4-5 +/-. Har selv ingen erfaring, ønsker å få det, på smålaks fiske.

I Sverige hvor det bedrives mye harrfiske snakkes det om kl. 6 og 7-8. Om det er gamle historier av Gunnar Westrin eller nr. 8 (nov dec) av alt om flugfiske, Piteälven. Kl. 6 til flyteline og kl. 7 eller 8 med synkespiss og streamere.

Benytter våre naboer tyngre fluer enn oss?

Er de flinkere til å fiske selv om været blir dårlig?

Er de sterkere enn oss?

Lurer veldig på hvorfor så mange velger bekk/små elv stang da de skal fiske "stor" fisk på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret over at så mange velger kl. 4-5 +/-. Har selv ingen erfaring, ønsker å få det, på smålaks fiske.

I Sverige hvor det bedrives mye harrfiske snakkes det om kl. 6 og 7-8. Om det er gamle historier av Gunnar Westrin eller nr. 8 (nov dec) av alt om flugfiske, Piteälven. Kl. 6 til flyteline og kl. 7 eller 8 med synkespiss og streamere.

Benytter våre naboer tyngre fluer enn oss?

Er de flinkere til å fiske selv om været blir dårlig?

Er de sterkere enn oss?

Lurer veldig på hvorfor så mange velger bekk/små elv stang da de skal fiske "stor" fisk på fjellet.

Kan bare svare for meg selv men der jeg fisker er de fleste under tre kilo og da synes jeg det fungerer veldig fint med ei femmer stang. Bruker jo det når man fisker stor ørret på kola og nz og.

Jeg ser det ikke nødvendig å gå opp.

Men ei sekser hadde sikkert funket fint det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret over at så mange velger kl. 4-5 +/-. Har selv ingen erfaring, ønsker å få det, på smålaks fiske.

I Sverige hvor det bedrives mye harrfiske snakkes det om kl. 6 og 7-8. Om det er gamle historier av Gunnar Westrin eller nr. 8 (nov dec) av alt om flugfiske, Piteälven. Kl. 6 til flyteline og kl. 7 eller 8 med synkespiss og streamere.

Benytter våre naboer tyngre fluer enn oss?

Er de flinkere til å fiske selv om været blir dårlig?

Er de sterkere enn oss?

Lurer veldig på hvorfor så mange velger bekk/små elv stang da de skal fiske "stor" fisk på fjellet.

Kan bare svare for meg selv men der jeg fisker er de fleste under tre kilo og da synes jeg det fungerer veldig fint med ei femmer stang. Bruker jo det når man fisker stor ørret på kola og nz og.

Jeg ser det ikke nødvendig å gå opp.

Men ei sekser hadde sikkert funket fint det og.

I USA tidskrifter leser en om 8 kg ørret på #2. tmags skriver "under utstyr... allroundstang #7" :tenkt å kjøpe en Scott A4. Ant. for å bruke den på NZ.!?

Har bekjente som har fisket på Grønland 6-7 kg sjørøyer i elv hvor #5 stengene knakk. Kl. 7-8 med veldig tunge snører måtte til for å fange røya.

Størrelsen/tyngden på fluene og på elven (Bredde, dype kulper, sterk strøm etc.) er vel det som avgjør hvilken klasse en bør velge?

Ble bare forundret at så mange nevnte kl. 3-4-5 i din tråd. Men hvis noen ønsker å fiske med #3 line og 0,25 mm fortom så får de lov til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor lenge laksen er smolt i den elva du fisket i da?

Ett år lengre enn normalt...

Forøvrig så bruker jeg myke/dype stenger (eller snører som flue-Alf ville sagt...) i #3-5 når jeg fisker ørret/smålaks.

Hovedgrunnen til dette er at jeg smertelig har erfart at jo tyngre/stivere/hardere (kall det hva du vil) stenger jeg har brukt, jo flere fisk har jeg røket på 0.18-0.25 mm fortom. Jeg synes samtidig det er noe herk å fiske dead drift tørt med små fluer, hvis fortommen blir for tjukk/stiv. Flua blir preget, og jeg mister troa.

Dermed har jeg konkludert med at når en 4 kilos laks går bananas i ei grunn og steinete elv, og din forlengede arm aller helst ikke bør være over 0.20 mm i diameter, så lønner det seg med ei myk slaskeraie i #4... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA tidskrifter leser en om 8 kg ørret på #2. tmags skriver "under utstyr... allroundstang #7" :tenkt å kjøpe en Scott A4. Ant. for å bruke den på NZ.!?

Har bekjente som har fisket på Grønland 6-7 kg sjørøyer i elv hvor #5 stengene knakk. Kl. 7-8 med veldig tunge snører måtte til for å fange røya.

Størrelsen/tyngden på fluene og på elven (Bredde, dype kulper, sterk strøm etc.) er vel det som avgjør hvilken klasse en bør velge?

Ble bare forundret at så mange nevnte kl. 3-4-5 i din tråd. Men hvis noen ønsker å fiske med #3 line og 0,25 mm fortom så får de lov til det :)

Blir litt drøyt å sammenligne 6-7 kg Sjørøyer med åpningsinnlegget som snakket om 2-3 kg smålaks da. Sjørøyer i den størrelsen er som 10kg lakser her hjemme.

Forøvrig er smålaks i ganske små elver ganske greie å kjøre, de stikker sjelden langt og holder seg i hølen sin .

Det som er kritisk med stor fisk og lett utstyr er stort sett landingen, har man en litt stor og lang håv er det mye lettere å utføre. Og sjansen for stangbrudd minsker betraktelig

Ei klasse 5 stang knekker ikke under kjøring med de fortommene vi bruker til sånt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for øvrig en annen teori/hypotese/påstand som jeg vil slenge på bordet:

Laks som er villig til å vurdere beitemulighetene i elva den vandrer opp i, er langt mer beitevillig (og dermed lettere å ta på insektsimitasjoner) langt opp i elva enn langt ned...

Ja det kan jo virke logisk det. Du har jo elver her nede og som laksen går langt. Ta Lågen.

Har aldri hørt om beiting der.

Hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret over at så mange velger kl. 4-5 +/-. Har selv ingen erfaring, ønsker å få det, på smålaks fiske.

I Sverige hvor det bedrives mye harrfiske snakkes det om kl. 6 og 7-8. Om det er gamle historier av Gunnar Westrin eller nr. 8 (nov dec) av alt om flugfiske, Piteälven. Kl. 6 til flyteline og kl. 7 eller 8 med synkespiss og streamere.

Benytter våre naboer tyngre fluer enn oss?

Er de flinkere til å fiske selv om været blir dårlig?

Er de sterkere enn oss?

Lurer veldig på hvorfor så mange velger bekk/små elv stang da de skal fiske "stor" fisk på fjellet.

Kan bare svare for meg selv men der jeg fisker er de fleste under tre kilo og da synes jeg det fungerer veldig fint med ei femmer stang. Bruker jo det når man fisker stor ørret på kola og nz og.

Jeg ser det ikke nødvendig å gå opp.

Men ei sekser hadde sikkert funket fint det og.

I USA tidskrifter leser en om 8 kg ørret på #2. tmags skriver "under utstyr... allroundstang #7" :tenkt å kjøpe en Scott A4. Ant. for å bruke den på NZ.!?

Har bekjente som har fisket på Grønland 6-7 kg sjørøyer i elv hvor #5 stengene knakk. Kl. 7-8 med veldig tunge snører måtte til for å fange røya.

Størrelsen/tyngden på fluene og på elven (Bredde, dype kulper, sterk strøm etc.) er vel det som avgjør hvilken klasse en bør velge?

Ble bare forundret at så mange nevnte kl. 3-4-5 i din tråd. Men hvis noen ønsker å fiske med #3 line og 0,25 mm fortom så får de lov til det :)

Jeg mener nå bestemt at det ikke er noe problem å kjøre smålaks på ei femmerstang. Jeg har i alle fall ikke synes det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som regel to stenger med meg, en #7 til våtflue og litt større tørrfluer, og en #5 som 99% av tiden er rigget med tørrflue. To stenger siden elva jeg fisker i har både storlaks og sjø-ørret. Var det kun ørret og smålaks er en femmerstang helt klart førstevalget i mindre elver. Skulle jeg fisket tørt feks i Repparfjord- og Stabburselva ville jeg valgt en #7 stang pga av "risikoen" for skikkelig storlaks.

Hvorfor laksen er svært villig til å ta tørt i enkelte elver og nesten har vegring i andre elver er vanskelig å si, men at vanntemperaturen og dybde på elva/kulpen har betydning, er jeg overbevist om.

Om yngelen har vært 5 eller 7 år i elva tror jeg ikke har noen betydning. Derimot at laks som har vandret langt kan ha behov for næringspåfyll iform av insekter synes jeg kan være naturlig. Jeg har fått laks som nærmest har mageslukt små tørrfluer.

Der laksen dårlig tar tørt er min erfaring at også sjøørreten vegrer seg. Et eksempel er at tørrfluefisket i Aurlandselva tapte seg kraftig etter at elva ble utbygd og vanntempen gikk ned pga at elva ble ført gjennom fjelltunneler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...