Gå til innhold

Liggeunderlag, noen med erfaring ?


Anders Wennevold

Anbefalte innlegg

Takk for all informasjon, er vel ikke i tvil på type jeg skal ha, men i en alder over 50 og litt stutt-tjukk trenger jeg nok 9 cm tykkelse, når det gjelder pris på madrass er det helt uvesentlig bare man ligger godt, får heller gå over til dårlig HJEMBRENT og droppe finere sprit  ;D ;D. Får takke Lars p som vil låne meg 9 cm madrass for en natt uten dame  ;D

for test  :)

Mvh. Anders Wennevold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all informasjon, er vel ikke i tvil på type jeg skal ha, men i en alder over 50 og litt stutt-tjukk trenger jeg nok 9 cm tykkelse, når det gjelder pris på madrass er det helt uvesentlig bare man ligger godt, får heller gå over til dårlig HJEMBRENT og droppe finere sprit  ;D ;D. Får takke Lars p som vil låne meg 9 cm madrass for en natt uten dame  ;D

for test  :)

Mvh. Anders Wennevold

Har hatt oppblåsbare matter i 15 år. August turer på Hardangervidda, dårlig vær og våkne kl. 0600 med vondt i ryggen gjorde det nødvendig. (40 års krisa)

I sommer hadde jeg kjøpt Neoair. var litt betenkt da den "knirket". Var fantastisk å ligge på. Siden den kun veier 400 gram har jeg også med en 2/3 lang plastmatte (Ridgerest -kappet av 1/3) som benyttes utenfor teltet og dagsutflukter.

Sammenlignet med en 38 mm Mammut matte er Neoair mye mer behagelig. Er også vel så bra som Base Camp XLarge (som veier nesten 5 X mer)

Begynner allerede å lengte til neste sommers fisketurer. Middag på Hardangervidda!

post-3766-13949889954631_thumb.jpg

post-3766-13949889955515_thumb.jpg

post-3766-13949889956166_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytter selv skum komprimert til én cm gjennom flittig bruk, marinert i våpenolje for å fremme vannavstøtning og dekket av sand, kruttslam og gamle matrester for å hindre hvert eneste snev av komfort. Var så fornøyd at jeg ringte HV og sa jeg ville bli sponset av dem.

Pingle! 10 mm matte! Fantomet sover rett på gulvet, ved siden av gjestesenga hos svigers, på en kort halmmadrass. Da snakker vi om skikkelig mannfolk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytter selv skum komprimert til én cm gjennom flittig bruk, marinert i våpenolje for å fremme vannavstøtning og dekket av sand, kruttslam og gamle matrester for å hindre hvert eneste snev av komfort. Var så fornøyd at jeg ringte HV og sa jeg ville bli sponset av dem.

Pingle! 10 mm matte! Fantomet sover rett på gulvet, ved siden av gjestesenga hos svigers, på en kort halmmadrass. Da snakker vi om skikkelig mannfolk!

Er ikke helt der enda...soon ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajungilak bamse er alltid med. Dette veier jo ingen ting. Bruker det som en beskyttelse under oppblåsbart liggeunderlag. Greit å ha med uansett i tilfelle hull i det oppblåsbare.

Tiden med kun Bamse er over for min del. Å våkne 10 ganger om natta med armer som har dovnet bort, lyskebrokk eller skuldre ut av ledd, gidder jeg ikke lengre.

Oppå bamse har jeg Mammut ekstra stort. 7 cm. tykt, bredt og nærmere 2 meter langt. Da passer jeg oppå uten å ha beina, armer eller hode stikkende utenfor  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajungilak bamse er alltid med. Dette veier jo ingen ting. Bruker det som en beskyttelse under oppblåsbart liggeunderlag. Greit å ha med uansett i tilfelle hull i det oppblåsbare.

Tiden med kun Bamse er over for min del. Å våkne 10 ganger om natta med armer som har dovnet bort, lyskebrokk eller skuldre ut av ledd, gidder jeg ikke lengre.

Oppå bamse har jeg Mammut ekstra stort. 7 cm. tykt, bredt og nærmere 2 meter langt. Da passer jeg oppå uten å ha beina, armer eller hode stikkende utenfor  :) 

Kunne ikke hvert mere enig :-) Akkurat slik jeg også gjør det..  Ajungilak Bamse (brukes under expeden i teltet og ute rundt bålet) og Exped 9dlx (kun inni teltet,sleep well !!) er alltid med meg på tur (",)... Om jeg bærer på 25kg eller 27 kilo driter jeg skikkellig i da det er hvert de extra kiloene LETT..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajungilak bamse er alltid med. Dette veier jo ingen ting. Bruker det som en beskyttelse under oppblåsbart liggeunderlag. Greit å ha med uansett i tilfelle hull i det oppblåsbare.

Tiden med kun Bamse er over for min del. Å våkne 10 ganger om natta med armer som har dovnet bort, lyskebrokk eller skuldre ut av ledd, gidder jeg ikke lengre.

Oppå bamse har jeg Mammut ekstra stort. 7 cm. tykt, bredt og nærmere 2 meter langt. Da passer jeg oppå uten å ha beina, armer eller hode stikkende utenfor  :) 

Kunne ikke hvert mere enig :-) Akkurat slik jeg også gjør det..  Ajungilak Bamse (brukes under expeden i teltet og ute rundt bålet) og Exped 9dlx (kun inni teltet,sleep well !!) er alltid med meg på tur (",)... Om jeg bærer på 25kg eller 27 kilo driter jeg skikkellig i da det er hvert de extra kiloene LETT..!!

Gode tips, gutter. Er vel et fåtall her inne som krysser 8000moh på turer, slik at gramjakt ofte bare er litt mye 'hype'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips, gutter. Er vel et fåtall her inne som krysser 8000moh på turer, slik at gramjakt ofte bare er litt mye 'hype'.

Hadde 10 kg mindre i sekken i sommer enn jeg hadde på en 11 dagers tur i 1975.

Skal jeg gå 4 -5 timer innover fjellet, slå leir og fiske om kvelden så......... Lett sekk og god søvn er fin kombo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajungilak bamse er alltid med. Dette veier jo ingen ting. Bruker det som en beskyttelse under oppblåsbart liggeunderlag. Greit å ha med uansett i tilfelle hull i det oppblåsbare.

Tiden med kun Bamse er over for min del. Å våkne 10 ganger om natta med armer som har dovnet bort, lyskebrokk eller skuldre ut av ledd, gidder jeg ikke lengre.

Oppå bamse har jeg Mammut ekstra stort. 7 cm. tykt, bredt og nærmere 2 meter langt. Da passer jeg oppå uten å ha beina, armer eller hode stikkende utenfor  :) 

Kunne ikke hvert mere enig :-) Akkurat slik jeg også gjør det..  Ajungilak Bamse (brukes under expeden i teltet og ute rundt bålet) og Exped 9dlx (kun inni teltet,sleep well !!) er alltid med meg på tur (",)... Om jeg bærer på 25kg eller 27 kilo driter jeg skikkellig i da det er hvert de extra kiloene LETT..!!

Gode tips, gutter. Er vel et fåtall her inne som krysser 8000moh på turer, slik at gramjakt ofte bare er litt mye 'hype'.

Som å splitte tannbørsten og slikt? Jo men å jakte noen kilo er gull for meg. Da blir det mer mat og kos.

Vi er ikke like på dette området. Noen er sterkere en andre og mer robuste. For tung sekk kan ødelegge en ellers fin tur.

Jeg tenker at man må ha et godt telt og en god sekk. Så kommer mat. Jeg lar maten gå før et tungt liggeunderlag og masse tøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man må ha et godt telt og en god sekk. Så kommer mat. Jeg lar maten gå før et tungt liggeunderlag og masse tøy.

?? Er det ikke maten man faktisk jakter på når man er på så avsidesliggende steder at man trenger å tenke kilo?? Man fisker bedre og fanger dermed mat når man er godt utvilt  ;)

Typske C&R elver/vann ligger som regel så nærme veg at man kan gasse seg og bære tungt med mat, øl og kvinnfolk  :D

Neida, fra spøk til alvor. Vi er alle forskjellige i våre behov. Noen sover som Lars sier, om det er midt oppi ei steinrøys. Jeg trenger godt underlag og god søvn for å trives. Da kutter jeg heller ned på luksusen med god mat, drikke ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et triks jeg lærte av en same fra Ålesund er lage et rede av bjørkeris som legges på kryss og tvers. Dette blir faktisk overraskende madrassaktig. Så anbringes det tynne liggeunderlaget av skum oppå dette. Meget bra komfort hvis man gidder å gjøre det ordentlig. Men, dette forutsetter jo at man ligger i lavvo uten bunn, i et lite tunneltelt blir det litt vel rotete...

På lange marsjer synes jeg de mest komfortable liggeunderlagene blir for tunge (sekken er alltid alt for tung som det er), og jeg bruker istedet tid på å finne en myk teltplass og/eller lage et sånt bjørkereir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajungilak bamse er alltid med. Dette veier jo ingen ting. Bruker det som en beskyttelse under oppblåsbart liggeunderlag. Greit å ha med uansett i tilfelle hull i det oppblåsbare.

Tiden med kun Bamse er over for min del. Å våkne 10 ganger om natta med armer som har dovnet bort, lyskebrokk eller skuldre ut av ledd, gidder jeg ikke lengre.

Oppå bamse har jeg Mammut ekstra stort. 7 cm. tykt, bredt og nærmere 2 meter langt. Da passer jeg oppå uten å ha beina, armer eller hode stikkende utenfor  :) 

Dette er just presis min løsning også, for å veie opp mot en kranglevoren rygg. Mer komfortabel både i teltet og foran bålet.

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye bra nå av solid og lett utstyr som hadde vært utopi for noen år tilbake. Da sleit jeg livet av meg. Nå er det ingen grunn til ikke å forsyne seg etter hvert som teknologien utvikler seg og nye produkter kommer til. Det eneste måtte være at noen vil tviholde på det gamle. Jeg kan love at man  ikke vil ha noe annet når man først har fått smaken på det gode livet som vi gramjegere nyter ute i det fri.

Hva liggeunderlag angår, representerer Neo Air en ny dimensjon innen liggekomfort i telt. At den tar minimal plass i sekken - omtrent som en fotball, er heller ikke å forakte i tillegg til alle de andre fordelene som jeg har nevnt høyere oppe på tråden.

Backpacker kåret Neo Air til årets produkt i 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig erfaring med Tear Aid når det er litt minusgrader. Trenger ikke mer enn ett lappekit med deg på fisketur. Bruk det samme som du bruker til vaderne. Lapper og aquasure funker fjell :D

Nja.. Tear-Aid fester seg dårlig i minus, men det er bare å varme opp inne i teltet.

Lapper og Aquasure ville jeg aldri ha brukt som nødlapping. Da må man i verste fall belage seg på å sove en natt uten underlag.

For de som ikke har prøvd Gorilla-Tape er det rimelig spenstige saker. Har lappet membran-bukser og jakker med denne tapen. Om man fjerner den drar den med seg både for og membran. Tåler regn, frost og vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jaggu kjøpe et slikt neo air. 410g...... :) :)

Nåde dere hvis det ikke holder mål  ;) Hvor selger de det i oslo?

Hva er forskjellen på regular og trekker egentlig?

du kommer ikke til å angre..... . kjøpe den største.

http://www.amfibi.no/printerfriend.aspx?menuid=12&prodid=16690

Har veid mitt til 390 gram. Jeg ble anbefalt å kjøpe standard størrelse (51x183).

Underlaget må blåses opp med munn, så hvis du er i bevegelse på ukestur sparer du lungene. Jeg er 183 og veier 82 kg.

Den uka jeg var i Femundsmarka i sommer ble det varmt noen dager, uke 27 :) Lå rett på madrassen med soveposen 1/2 veis over. Utrolig behagelig! Med Neoair og en ny dunpose på 800 gram har turene blitt bedre, vekt i sekken og nattesøvn.

www.sportsnett.no

Ser at Amfibi har bedre pris. Noen ganger i året har sportsnett 25 % i hele butikken så pass på! :rolleyes: Fargen på underlaget og oppgitt vekt hos sportsnett stemmer ikke med tidligere. Kan de ha fått inn "årets modell" / 2 generasjons Neoair? Får ringe etter kl. 10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd!  Skal sjekke ut Neo Air, virker som et bra valg.

Styr unna den billigste basismodellen til Thermarest (husker ikke hva det heter). Hadde med meg et spillernytt et på årets augusttur etter de tidlige gytevandrene. Allerde første natta gikk underlaget opp i liminga i strukturen innvendig, og det dannet seg en stor bul i den ene enden. Det ble verre og verre, og etter et par netter så hele underlaget ut som en diger grillpølse! Ganske krevende å ligge på...  Underlaget ble altså sylindrisk istedet for flatt og firkantig. Det var ikke lekk, bare helt ubrukelig. Unektelig temmelig komisk, men samtidig skuffende - Thermarest går jo for å være en av de bedre produsentene.

Berget heldigvis turen ved hjelp av å bygge et bjørkereir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...