Gå til innhold

andre brun er rå!


hankFISK

Anbefalte innlegg

Jepp. Andrè er rå på fiskekast. Har vel enda ikke opplevd fisk han ikke kommer til når vi har vært på fisketur. (Da innenfor normale distanser). Svært dyktig til å komme til i trange posisjoner. Klarer å presentere ei flue i trangeste jungelen :)

En ting at han er dyktig til å kaste. men noe jeg tror er enda viktigere, er å kunne presentere ei flue presist.

Legge flue i riktig bane på 9 av 10 kast er det jaggu ikke mange som gjør. Dette krever en del erfaring, og mye fisking.

I tillegg da en rolig og avslappa kar, gjør at Andrè er en god fiskekamerat :)

Ser du linkt til samme filmen i begge linkene dine. Anbefaler alle å se de filmene han har der inne. Mye bra knask her, og jeg har selv brukt disse klippene en del for å lære meg mange gode fiskekast.

Nå trenger en jo bare et kast for å lykkes i fluefiske. Selfølgelig en del som er uenige i dette, men trøst deg med det, at de ikke vet hva de snakker om ( :) )

Dette kastet er da snakeroll/spay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja den snake rollen hans er helt synsyk. jeg har prøvd litt på dette i hele sommer og kan si at dette er ikke lett, men det kommer seg. jeg skal øve mer og så skal jeg legge ut en video! så kan dere dømme meg :) makan til lengde på kastet i videon hans, uten dobbeltrekk !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Andrè er rå på fiskekast. Har vel enda ikke opplevd fisk han ikke kommer til når vi har vært på fisketur. (Da innenfor normale distanser). Svært dyktig til å komme til i trange posisjoner. Klarer å presentere ei flue i trangeste jungelen :)

En ting at han er dyktig til å kaste. men noe jeg tror er enda viktigere, er å kunne presentere ei flue presist.

Legge flue i riktig bane på 9 av 10 kast er det jaggu ikke mange som gjør. Dette krever en del erfaring, og mye fisking.

I tillegg da en rolig og avslappa kar, gjør at Andrè er en god fiskekamerat :)

Ser du linkt til samme filmen i begge linkene dine. Anbefaler alle å se de filmene han har der inne. Mye bra knask her, og jeg har selv brukt disse klippene en del for å lære meg mange gode fiskekast.

Nå trenger en jo bare et kast for å lykkes i fluefiske. Selfølgelig en del som er uenige i dette, men trøst deg med det, at de ikke vet hva de snakker om ( :) )

Dette kastet er da snakeroll/spay.

har sett det meste brun har puplisert! men kjedet meg og kom over denne igjen så måtte jeg bare vise de som ikke har sett dette for det er magisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er mange gode kastere.... Andre`her viseret flott backhandkast, men når deg gjelder fiskekast så er det en i Arendal som ikke eksponerer seg på film som går langt utenpå de fleste i verden. Litt synd at han ikke vil dele seg med oss.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mange gode kastere.... Andre`her viseret flott backhandkast, men når deg gjelder fiskekast så er det en i Arendal som ikke eksponerer seg på film som går langt utenpå de fleste i verden. Litt synd at han ikke vil dele seg med oss.....

Det har du helt rett i, Staffan....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at André har ett samarbeid med Loop. Dette er kastemaskinen de vil lansere om ca. 10 år. De tør ikke selge denne enda. Da ville de ikke solgt stenger de neste 10 årene. Om 10 år igjen, når disse er i salg, vil André kaste enda råere med kommende fantastiske fluestang. Husk, det er kun utstyret det kommer an på. Trening er ingen vits!!  :)

PS. jaggu er'n god læll  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Kastet er ikke så vanskelig i seg selv, men det Andrè viser er at han gjør det lekende lett.

Uansett penere enn det jeg får til iallefall. Og fisk får han også !

Nevner dette for å inspirere til å prøve selv. En instuktør lærer dette til en gjennomsnittlig kaster på en time eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for gode kommentarer, karer.

Det er flere gode kastere rundt omkring. Noen svært gode kastere også, og det er moro  :)  

Men det viktigste for meg er å ha det moro langs elva, og det har vi, om kastene er gode eller ikke. Vi har timesvis med film av morsomt, trivelig fiske fra i sommer - noe er kast på vak, men mye er annet likeså morsomme ting også.

Jurassic behind the scenes- greia vår, synes jeg var nettopp slik. Mye moro, fiske og kameratskap: http://vimeo.com/channels/159147#19801219

Kjempetakk for gode kommentarer, karer. Fiskekast er moro  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden er bra den. Ingen tvil om det.

Men det er flere som kaster like langt. Og lengre.

Men lengde er noe jeg er sikker på at Andre ikke streber så mye etter.

Det er presisjon og fiskeviten som er Andres sterkeste side.

Når vi var i tykkeste skauen i Rena i sommer, kastet han lekende lett på fisker jeg, og mange med meg hadde gått rett forbi. Like lekende lett som vanlig.

Og slikt lærer mann av å se. Uten tvil.

Er slike kastere som dette, inkl preben, staffan med flere som gjør at vi "normale" har noe å strekke oss etter.

Det skal vi være takknemlige for :)

Og det er vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og dermed er jeg fullstendig satt i målløs modus............ er detta mulig?? helt sinnsykt!

det er vilt :)

Flott, og veldig praktisk fiskekast  :)

Men dette kastet er vel ikke vanskeligere enn et vanlig over hodet kast, om man aldri har gjort det før heller ?

Tipper de fleste som i utgangspunktet kan å kaste med flue ville fikse dette kastet rimelig kjapt, om de trente målbevisst på det .

Mistenker at mange er som meg ; Når fiskesesongen er i gang så fisker man, og det blir så som så med trening på div kast som man ikke beherske for å nå fisken.

Selv har jeg planer om å prioritere slikt hver eneste vår, men det blir som regel alt for lite kastetrening .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en ser Andre gjøre dette, så er det for en fluefisker ren nytelse og se.

Det samme er det når en ser Staffan utføre sine kunster. Men det er ikke bare at det er så flott å se slike i aksjon, de har også så god forståelse for selve fiske, og bruker sin kunnskap og evner til å fange fisk. Det må vel være det en kaller brukskunst. En sann nytelse for øyet, med stor bruksverdi i en fiskesituasjon.

I motsatt fall er det mange andre filmsnutter fra "forbildene" til enkelte andre fluefiskere som verserer. Om det er å lempe snøret lengst mulig, eller presisjon på en plen, så får jeg nesten vondt når jeg ser. Og det ser ut som om de har mageknip når de kaster, der de "vugger" kroppen sin og fekter med armene i de mest ulogiske bevegelser.

Nei fluefiske skal være akkurat sånn som Andre Brun og Staffan viser det. Da kan en kose seg med fluefiske da, og det er vel det som er meningen med hele greia.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stang er dette han kaster med? klasse?

Lars L

Hei, Lars.

Her kaster jeg med stanga Loop Evotec 490 MF (#4 og 9 fot).

Og et #4 Stillwatersnøre.

Når en ser Andre gjøre dette, så er det for en fluefisker ren nytelse og se.

Det samme er det når en ser Staffan utføre sine kunster. Men det er ikke bare at det er så flott å se slike i aksjon, de har også så god forståelse for selve fiske, og bruker sin kunnskap og evner til å fange fisk. Det må vel være det en kaller brukskunst. En sann nytelse for øyet, med stor bruksverdi i en fiskesituasjon.

Kjell Karlsen

Hei, Kjell og takk for rosende ord.

Enig i at det er en nytelse å se Staffan kaste  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...