Gå til innhold

Støtter du pelsdyrnæringen?


.JB

Bør pelsdyrnæringen få fortsette sin virksomhet i Norge?   

62 stemmer

  1. 1. Bør pelsdyrnæringen få fortsette sin virksomhet i Norge?

    • Ja
      24
    • Nei
      23
    • Nei, og pelssalg bør forbys
      13
    • Vet ikke
      6


Anbefalte innlegg

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest nicolaj brekke

Jeg støtter uttak av rødrev. Pelsdyrnæringa kan legges ned med umiddelbar virkning for min del. I Norge kan det taes ut 400.000 rødrev i året uten at det er noen fare for bestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at folk ikke ser forskjell på matproduksjon og en næring som mer eller mindre kun

handler om at noen folk skal se fjonge ut :rolleyes: ::) ....... spesiellt når vi vet at det i dag finnes plenty syntetiske varmeplagg som gjør samme nytten uten at det går ut over uskyldige dyr hvor skrotten blir kasta etter at den er ribba for pels :o

Jeg finner ikke et eneste godt argument for pelsdyrnæringa. Det handler kun om å avle opp dyr

for at noen mennesker skal kunne gå rundt å se lækre ut, og det er for meg helt forkastelig.

Når det er sagt så skulle jeg gjerne sett at kyllingfarmer etc som inngår i matproduksjon la forholdene

bedre til rette slik at disse dyra slapp å leve under uverdige forhold før de ender som mat. Det burde være et minstekrav at de kan leve under verdige forhold, noe som desverre ikke alltid er tilfelle.

Legg ned pelsnæringa en gang for alle, det er ingen av oss som har behov for pels. Så enkelt er det faktisk.

Så kan vi alle jobbe for at dyr som inngår i matproduksjon får bedre levekår enn de har i dag.

Terje

Så enig har jeg ikke vært med Terje siden den gang vi ble enige om at nymfefiske er fett, fett, fett, men at det må skje under radaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd Mink til fluebinding,må jo være bra vannavstøtende skulle en tru?

kjell

mink funker veldig bra....

Hehe... Grunn nok til å støtte pelsdyrnæringen - motstanderne av det er klin kokos  ppcrazyeyes

Tenk om de hadde brukt energien sin for barns rettigheter, kvinners rettigheter eller menneskerettigheter generelt.... Jeg kan for lite til å være bastant i denne saken. Men ett lite prinsipp mener jeg bør være å jobbe for svake menneskers rettigheter før man bruker all energi på dyrenes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ett lite prinsipp mener jeg bør være å jobbe for svake menneskers rettigheter før man bruker all energi på dyrenes...

Det er faktisk mulig å bruke energien sin på mange gode saker. Tviler f.eks. på at det er mange dyreforkjempere som elsker minken i det fri og som synes det er flott å se på at homofile blir hengt i heisekraner i Iran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Merkelig at folk ikke ser forskjell på matproduksjon og en næring som mer eller mindre kun

handler om at noen folk skal se fjonge ut :rolleyes: ::) ....... spesiellt når vi vet at det i dag finnes plenty syntetiske varmeplagg som gjør samme nytten uten at det går ut over uskyldige dyr hvor skrotten blir kasta etter at den er ribba for pels :o

Er det forskjell på dyremishandling?

Så lenge du får billig mat så er det greit, men om noen kjøper seg en jakke så er det galt?

Må du spise kylling? Tenker du noen gang over hvorfor fjærkre er så billig i butikken?

Og hva i alle dager tror du de som lager bindemateriell gjør med skrotten til dyrene de flår slik at du kan lage fjonge fluer?

Ærlig talt Terje :-\

Les innlegget mitt en gang til Claus så ser du muligens at jeg er kritisk til hvordan fjærkre behandles :rolleyes:

Nå er det vel også slik at mye av det bindematerialet vi bruker i dag er syntetisk.

Materialer fra fjærkre og pelsdyr er ofte også overskuddsmateriale etter matproduksjon (hjort, elg, rådyr etc). Hvis det er slik at det materiale vi bruker fra fjærkre kommer fra fjærkre hvor skrotten kastes etter å ha blitt ribba for fjær ja så er ikke det bra, men vet du helt sikkert at det er sånn? Kan det være slik at hanen og høna blir til mat?

Ja jeg må spise kylling, det er sabla godt. Er ikke like glad når jeg ser hvordan disse kyllingene lever men det er nå engang slik at de fleste av oss ikke er vegetarianere. Som jeg sa så er det grunn til å se på hvordan man behandler våre fjærkre, men matproduksjon er nå engang lettere å argumentere for enn å kverke dyr fordi vi skal se flotte ut :rolleyes:

Pels er det ingen av oss som har behov for så vidt jeg vet. Jeg spiser ikke mink og rev, gjør du?

Mat må vi ha, pels trenger vi ikke.....

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Merkelig at folk ikke ser forskjell på matproduksjon og en næring som mer eller mindre kun

handler om at noen folk skal se fjonge ut :rolleyes: ::) ....... spesiellt når vi vet at det i dag finnes plenty syntetiske varmeplagg som gjør samme nytten uten at det går ut over uskyldige dyr hvor skrotten blir kasta etter at den er ribba for pels :o

Jeg finner ikke et eneste godt argument for pelsdyrnæringa. Det handler kun om å avle opp dyr

for at noen mennesker skal kunne gå rundt å se lækre ut, og det er for meg helt forkastelig.

Når det er sagt så skulle jeg gjerne sett at kyllingfarmer etc som inngår i matproduksjon la forholdene

bedre til rette slik at disse dyra slapp å leve under uverdige forhold før de ender som mat. Det burde være et minstekrav at de kan leve under verdige forhold, noe som desverre ikke alltid er tilfelle.

Legg ned pelsnæringa en gang for alle, det er ingen av oss som har behov for pels. Så enkelt er det faktisk.

Så kan vi alle jobbe for at dyr som inngår i matproduksjon får bedre levekår enn de har i dag.

Terje

Så enig har jeg ikke vært med Terje siden den gang vi ble enige om at nymfefiske er fett, fett, fett, men at det må skje under radaren.

Steike, da må jeg ha vært drita full :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg skal garantere at du ikke vil spise de hanene du bruker fjæra på.... disse er forholdsvis gamle.... de har fått all verden remedier fpr å oppnå den kvaliteten på fjæra som de skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

jeg skal garantere at du ikke vil spise de hanene du bruker fjæra på.... disse er forholdsvis gamle.... de har fått all verden remedier fpr å oppnå den kvaliteten på fjæra som de skal ha.

Det er selvfølgelig ikke bra hvis de kun er brukt for fjærproduksjon.

Nå vet jeg ikke hvordan dette foregår i praksis. Plukkes de for fjær flere ganger? Er prosessen smertefull? Blir skrottene bare kasta etterpå?

Her vet jeg rett og slett ikke nok, og skulle mer enn gjerne visst mer om hvordan dette foregår.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Steike, da må jeg ha vært drita full :D :D

Terje

Jepp, du drakk opp all spriten min, og jeg satt der med cola'n  ;D

:D :D shit..... jaggu bra jeg har blit avholdsmann etter dette ;D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ett lite prinsipp mener jeg bør være å jobbe for svake menneskers rettigheter før man bruker all energi på dyrenes...

Det er faktisk mulig å bruke energien sin på mange gode saker. Tviler f.eks. på at det er mange dyreforkjempere som elsker minken i det fri og som synes det er flott å se på at homofile blir hengt i heisekraner i Iran. 

Er litt enig med deg Jørn. Men merker jeg blir litt irritert på disse ekstreme dyrevernerne. Litt det samme med rødstrømpene. De setter alt så på spissen, generaliserer, juger og overdriver. Skader saken mer enn de gagner den...

Personlig bryr jeg meg lite om denne saken. Kanskje fordi jeg ikke bruker/ser nytten av pelsklær eller har noen pelsfarm i nærmeste omkrets. Vi er oss selv nærmest  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les innlegget mitt en gang til Claus så ser du muligens at jeg er kritisk til hvordan fjærkre behandles :rolleyes:

Nå er det vel også slik at mye av det bindematerialet vi bruker i dag er syntetisk.

Materialer fra fjærkre og pelsdyr er ofte også overskuddsmateriale etter matproduksjon (hjort, elg, rådyr etc). Hvis det er slik at det materiale vi bruker fra fjærkre kommer fra fjærkre hvor skrotten kastes etter å ha blitt ribba for fjær ja så er ikke det bra, men vet du helt sikkert at det er sånn? Kan det være slik at hanen og høna blir til mat?

Tror du virkelig det?

Der så si all verdi av dyret ligger i pelsen, fjærene, hårene etc, så skal de kaste bort tid på å lage mat?

Kanskje Norsk Kylling selger fjærene av kyllingene sine til Høie før de sendes til butikkene?

Ignorance is bliss

Ja jeg må spise kylling, det er sabla godt. Er ikke like glad når jeg ser hvordan disse kyllingene lever men det er nå engang slik at de fleste av oss ikke er vegetarianere. Som jeg sa så er det grunn til å se på hvordan man behandler våre fjærkre, men matproduksjon er nå engang lettere å argumentere for enn å kverke dyr fordi vi skal se flotte ut Roll Eyes

Pels er det ingen av oss som har behov for så vidt jeg vet. Jeg spiser ikke mink og rev, gjør du?

du spise kylling? Jeg ikke.

Så har vi jo alternative kilder til kylling, men de er som regel mindre og dyrere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En urett rettferdigjør ikke en annen, og som alltid når slike emner kommer opp så er det som vanlig dumt å mene noe om det, så lenge folk har det vondt et eller annet sted i verden. Hører med til dem som synes man ikke kan sammenligne matproduksjon med en næring som kun eksisterer for at folk skal kunne gå med pels. Har ikke noe imot pels må jeg tilføye, men måten endel av pelsplaggene blir til på, beverpels er tro det eller ei et fantastisk flott materiale. Synes også det blir noe forkvaklet å slippe ut pelsdyr, noe de ikke har særlig gode forutsetninger for å takle såvidt jeg forstår. Kjenner flere bønder som driver med både melkeproduksjon og kjøttproduksjon, og de driver uten unntak på en god måte uten snev av det man ser bilder av fra pelsdyrnæringen. Er ikke tettere enn at jeg forstår at det sikkert ikke er slik i alle fjøs, men det er i mine øyne en sak for påtalemyndigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man på Genetisk hackle produsenter som Whiting, Metz og Keough er dette en industri som har blitt videreutviklet siden Harry Darbee på 40 tallet begynte å avle frem fjærkre for fluefiskere, tror neppe mye av dette kjøttet spises. Men tror også at disse fuglene har det en smule bedre enn den gjennomsnittlige Prior kyllingen (håper jeg da).

Ser ikke den helt store forskjellen mellom å genetisk frembringe fjærkre i stor skal for fluefiske og hair extensions, og revefarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En urett rettferdigjør ikke en annen, og som alltid når slike emner kommer opp så er det som vanlig dumt å mene noe om det, så lenge folk har det vondt et eller annet sted i verden.

Enig, men allikevel. Noen ganger er det dumt å legge all sitt engasjement i at tåneglene er litt lange, når det har gått koldbrann i hele beinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...