Gå til innhold

Støtter du pelsdyrnæringen?


.JB

Bør pelsdyrnæringen få fortsette sin virksomhet i Norge?   

62 stemmer

  1. 1. Bør pelsdyrnæringen få fortsette sin virksomhet i Norge?

    • Ja
      24
    • Nei
      23
    • Nei, og pelssalg bør forbys
      13
    • Vet ikke
      6


Anbefalte innlegg

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hva mener du om denne næringen? Selv har jeg mindre og mindre sans for dette. At villmarksdyr som mink og rev skal holdes et helt liv i bur for så å bli slaktet kan ikke bli humant.

Hvordan tror du kylling, gris eller oppdrettslaks har det? Tror heller vi skal gå de næringene i sømmene først!

Pelsdyr kjøret er en mest en jippo tror jeg. Selv om det er kommet frem stygge saker i media så blir vi nok manipulert til å tro at alt er slik...Naturen i seg selv er nådeløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du om denne næringen? Selv har jeg mindre og mindre sans for dette. At villmarksdyr som mink og rev skal holdes et helt liv i bur for så å bli slaktet kan ikke bli humant.

Hvordan tror du kylling, gris eller oppdrettslaks har det? Tror heller vi skal gå de næringene i sømmene først!

Pelsdyr kjøret er en mest en jippo tror jeg. Selv om det er kommet frem stygge saker i media så blir vi nok manipulert til å tro at alt er slik...Naturen i seg selv er nådeløs.

Matvareproduksjon er likevel et bedre argument enn produksjon av pelsklær. Men på lengre sikt bør vi vurdere å ta humaniteten til en ny divisjon. Da er det kroken på døra for sportsfiske også, men det tar nok et par generasjoner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør en vel kanskje se på kylling og hønsefarmer med det samme humane blikket Jørn. Er det egentlig så mye bedre annet enn at en her produserer mat for hvermansen istedet for mink- og revepelser for de mer vel beslåtte og mote industrien.

Skrekkbilder fra rev- og mink oppdrett gir alle motforestillinger, men jeg synes ikke skrekkbilder fra fortettede hønsefarmer er så veldig mye bedre.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes disse dyreverngruppene som sabboterer disse farmene virkelig gjør en god jobb.

Når tusenvis av disse blir satt fri igjen. For man skal jo ta vare på naturen og dyrene :)

Jøss så koselig det blir i det området :)

Det viktigste for meg er at man befrir sauen i fra fangenskap!

Nei dette bør vi forby og heller ale de opp i fattige land uten regler for slikt i stedet for å legge primisser for denne næringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør en vel kanskje se på kylling og hønsefarmer med det samme humane blikket Jørn. Er det egentlig så mye bedre annet enn at en her produserer mat for hvermansen istedet for mink- og revepelser for de mer vel beslåtte og mote industrien.

+1

Æ e så fette lei av hysteriet rundt tema som pelsdyrnæringen i Norge!

Kyllingfarmer er et jæ*** godt eksemplel, eller kyllingfabrikk er et mer passende beskrivelse.

Hvor mange kyllinger pines og slaktes sammenlignet med rev og mink?

Tenk på den mens dere gomler i dere en 400g pakke med blodsprengte kyllingvinger til 39,- fra Rema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Merkelig at folk ikke ser forskjell på matproduksjon og en næring som mer eller mindre kun

handler om at noen folk skal se fjonge ut :rolleyes: ::) ....... spesiellt når vi vet at det i dag finnes plenty syntetiske varmeplagg som gjør samme nytten uten at det går ut over uskyldige dyr hvor skrotten blir kasta etter at den er ribba for pels :o

Jeg finner ikke et eneste godt argument for pelsdyrnæringa. Det handler kun om å avle opp dyr

for at noen mennesker skal kunne gå rundt å se lækre ut, og det er for meg helt forkastelig.

Når det er sagt så skulle jeg gjerne sett at kyllingfarmer etc som inngår i matproduksjon la forholdene

bedre til rette slik at disse dyra slapp å leve under uverdige forhold før de ender som mat. Det burde være et minstekrav at de kan leve under verdige forhold, noe som desverre ikke alltid er tilfelle.

Legg ned pelsnæringa en gang for alle, det er ingen av oss som har behov for pels. Så enkelt er det faktisk.

Så kan vi alle jobbe for at dyr som inngår i matproduksjon får bedre levekår enn de har i dag.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterkt imot pelsdyrnæringa. Unødvendig dyreplageri av verste sort.

Jeg ser ikke på meg sjøl som dyreplager fordi jeg fisker med flue! Ja, jeg leker kanskje litt med naturen, men jeg stenger den ikke inn i et bittelite bur på livstid

Om du ikke innser at du er dyreplager (les fiskeplager) som fluefisker, så har du rimelig lite selvinnsikt. Innbiller du deg virkelig at fisken ikke plages av din aktivitet? Helt ærlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Claus. Stygge saker. Spiser du ikke kylling sjøl?

Joa, det skal jeg ærlig innrømme jeg gjør av og til.

Men så er jeg av den oppfatning av at å "ta" pelsdyrnæringen for dyremishandling, er å angripe problemet i feil ende.

At dette temaet i det hele tatt blir tatt opp på et fluefiskeforum hvor fluebinding med importerte materialer òg fluer er en stor del av hobbyen, er for meg så paradoksalt at jeg kjenner jeg blir dummere og dummere for hvert ord jeg skriver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ufattelig at noen mener pelsdyrnæringen ikke er kritikkverdig. Mat og forfengelighet har lite med hverandre å gjøre, men matvareproduksjonen kan og bør på samme linje etterleve et mest mulig humant perspektiv. Det å sette dyr i de situasjoner som pelsdyrnæringen står for, er for meg drøyeste sort for dyremishandling og hører ikke hjemme i et godt opplyst samfunn. At dyrene skal lide så mye pga vår forfengelighet fatter jeg ikke. Vi har alle slags substitutt i dagens samfunn som gjør samme nytten rent funksjonsmessig som pels. De som mener at dyrene i en pelsdyrfarm har gode levebetingelser, har aldri vært i en slik farm og sett med egne øyne. Det er DRØY kost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan alle som er i mot pelsdyrnæringen poste bilde av bindeutstyret og/eller flueboksene sine?

Eller er det en helt annen sak?

Spørsmålet var:

Bør pelsdyrnæringen få fortsette sin virksomhet i Norge?

Jeg svarte ja.

Næringen er kritikkverdig og ting må bli bedre, men å legge den ned.. Nei, det er ikke løsningen.

Trenger ikke være medlem av mensa for å skjønne at det vil føre til større etterspørsel og økt import fra land som behandler dyrene mye mye verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke innser at du er dyreplager (les fiskeplager) som fluefisker, så har du rimelig lite selvinnsikt. Innbiller du deg virkelig at fisken ikke plages av din aktivitet? Helt ærlig?

Det er greit at du synes at jeg har lite selvinnsikt. helt allright. Det at du sammenligner ville dyr i åletrange bur med kjøring av fisk er for meg helt absurd. Joda, jeg plager den kanskje i noen minutter, men jeg lar ikke det legge noen demper på fisketuren av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunn lite intresangt å starte denne diskusjonen i det hele tatt. Blir fort mange selvutnevnte eksperter som har sett eller kjenner en som har sett eller onkelen til far min har sett en som har sett en minkfarm. Selv har jeg sett kyllingfarmer og minkfarmer uten at jeg skal mene noe mer enn at begge disse farmene drives helt greit. At pelsnæringen skal få styggere øyne fordi noen mener det er uetisk å gå med pels i dagens samfunn syns jeg er hyklerisk. Og særlig av medlemer på denne siden. Det er bare å se igjennom bindesakene dine så skjønner du fort hvorfor.

Lykke til videre med diskusjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at folk ikke ser forskjell på matproduksjon og en næring som mer eller mindre kun

handler om at noen folk skal se fjonge ut :rolleyes: ::) ....... spesiellt når vi vet at det i dag finnes plenty syntetiske varmeplagg som gjør samme nytten uten at det går ut over uskyldige dyr hvor skrotten blir kasta etter at den er ribba for pels :o

Er det forskjell på dyremishandling?

Så lenge du får billig mat så er det greit, men om noen kjøper seg en jakke så er det galt?

Må du spise kylling? Tenker du noen gang over hvorfor fjærkre er så billig i butikken?

Og hva i alle dager tror du de som lager bindemateriell gjør med skrotten til dyrene de flår slik at du kan lage fjonge fluer?

Ærlig talt Terje :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterkt imot pelsdyrnæringa. Unødvendig dyreplageri av verste sort.

Jeg ser ikke på meg sjøl som dyreplager fordi jeg fisker med flue! Ja, jeg leker kanskje litt med naturen, men jeg stenger den ikke inn i et bittelite bur på livstid

Om du ikke innser at du er dyreplager (les fiskeplager) som fluefisker, så har du rimelig lite selvinnsikt. Innbiller du deg virkelig at fisken ikke plages av din aktivitet? Helt ærlig?

Der er sånn vi mennesker er bygget opp, det vi gjør skjøl teller liksom ikke. Mens all styggedom andre bedriver kan vi kritisere alt vi vil.  Det er det vi kaller selvinnsikt ;D.

Men ja jeg skal være enig at det som kommer frem i media innimellom ser veldig stykt ut, og man kan lure på hvordan mennesker kan behandle dyr på denne måten. Men det er nok ikke alle som driver så brutalt uhumant (håper jeg).

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Om du ikke innser at du er dyreplager (les fiskeplager) som fluefisker, så har du rimelig lite selvinnsikt. Innbiller du deg virkelig at fisken ikke plages av din aktivitet? Helt ærlig?

Fisken har det dritmoro! Se hvordan den hopper og spretter av pur glede og biter på om igjen og om igjen... Fiskenes form for risikosport om du vil. Jiiihaaa!!!

;D

onesho10.jpg

Fisken har litt lite pels da. Så det er kanskje off topic?

;D

Og ja, jeg er glad kvitt pelsfarmene i bygda. Jeg så godt hvordan de dyrene hadde det.  >:( Men hvordan det er rundt omkring i dag vet jeg for lite om. Er sikkert ymse der også som ellers. Er vel sikkert en del hunder som ikke har det bra uten at vi vil forby folk å eie hund av den grunn... Så jeg vet ikke hva jeg skal mene om hva. Bortsett fra at dyreplageri er dyreplageri uansett dyr... Unntatt fisk som har det moro da selvsagt...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunn lite intresangt å starte denne diskusjonen i det hele tatt. Blir fort mange selvutnevnte eksperter som har sett eller kjenner en som har sett eller onkelen til far min har sett en som har sett en minkfarm. Selv har jeg sett kyllingfarmer og minkfarmer uten at jeg skal mene noe mer enn at begge disse farmene drives helt greit. At pelsnæringen skal få styggere øyne fordi noen mener det er uetisk å gå med pels i dagens samfunn syns jeg er hyklerisk. Og særlig av medlemer på denne siden. Det er bare å se igjennom bindesakene dine så skjønner du fort hvorfor.

Lykke til videre med diskusjonen

Jeg er også enig med Sigve. Man skal ikke diskutere ting der folk har meninger. Basta! Særlig ikke på et diskusjonsforum ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...