Gå til innhold

Retten til land og vann... Fikk alle med seg Brennpunkt???


Lars Mathisen

Anbefalte innlegg

Så dette programmet. Ble litt sjokkert må jeg innrømme.

Trodde ikke det var lov å behandle folk forskjellig ut i fra etnisk bakgrunn her i Norge ???

Kvener er innvandrere sa Egil Olli. Herrgud tenkte jeg.

Hvor lenge må da forex folk med etnisk bakgrunn i fra pakistan bo her før de ikke er innvandrere lengre?

Kan ikke si han Egil Olli vekket min sympati etter dette programmet. Men det var nok ikke intensjonen han heller.

Skal bli spennende å se utfallet av den saken om Stjerneøya. Ser for meg en del rettsaker fremover.

40% av Norge hevdet han å kunne kreve.

Gå på nett-tv og se brennpunkt hvis dere ikke fikk det med dere. Tenk på dette med at alle skal ha like rettigheter i Norge uannsett etnisitet mens du ser og hører Egil Olli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen ekle tanker til jøder og Israel da jeg så dette programmet om samene og rettighetskrav. Ser for meg at det kan bli et lite" helvete" i Nord-Norge. Norge har ratifisert ILO-konvensjonen, og internasjonal rett står over norsk Høyesterett. Tjo ho, dette blir leven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvener er innvandrere, og ikke urbefolkning, mente han. En viktig detalj i forhold til ILO-konvensjonen og rettighetskrav.

Morsomt at Olli mente det er greit å gi samene eiendomsrett over land hvor det har bodd andre folk i generasjoner, for "vi samer er jo ikke urimelige". Samer er bare snille ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for slags politisk tullball? Etter det jeg vet har det da bodd folk her i Norge i flere tusen år som ikke er av samisk opphav, er det meninga at vi skal vi få et nytt aparthaid her i Norge nå? Reindriftssamene har så langt ikke vist at de er modne etter å forvalte slike områder, det ser man bare på måte de har beitet ned hele finnmarksvidda. Godt råd til dere unge, begynn å studere til advokat, her blir det mer enn nok å gjøre de neste 100 år.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste som kommer godt utav dette er sametingspolitikere og reindriftsutøvere.

Slik politikk skaper fort motsetninger og rasistiske holdninger, og er på sikt meget farlig!

Er rimelig sikker på at 98% av den samiske befolkninga på lang vei er enig med øvrige "nordmenn" bosatt i Finnmark.

Har foreløpig sittet på gjerdet og tenkt at dette ikke er et stort tema. Men når kravene etterhvert begynner å seile inn, man ser og hører holdninga til sametingets sjefshode, og samtidig fatter at ilo-konvesjonen gruser norsk lov....

Her er det bare å brette opp ermene og ruste til kamp! EDL har akkurat fått et nytt medlem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDL har akkurat fått et nytt medlem!

Puhhhh. Trodde nesten i noen sekunder, før jeg fikk googlet EDL, at du siktet til den sinnsykt paranoide, rasistiske og Breivik-aktige organisasjonen English Defense League, som det jo har vært en god del om i media siden 22. juli ;D

Lurte på om det hadde rabla fullstendig for deg ;D

Jepp, dette kommer jo med full kraft nedover i Troms og Nordland også. Og i Nord-Sverige og Finland blir det samme greie, regner jeg med. Masse bråk, ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare Finnmark fylke er ca 48 000 km2 stort og med ca 75 000 innbyggere. Sammenlignet med Danmark sine

43 000 km2 og 5,5 mill innbyggere så skulle det være god plass til både samer og nordmenn der, plus noen tusen reinsdyr. Dersom tallen til Ruffen stemmer vil det si at 1/5 av befolkningen skal bestemme over de andre 4/5-delene. Er det dette som er demokrati på urfolks vis. så er jeg glad vi har kommet litt lengre i resten av verden.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et stort hieraki innenfor den "samiske befolkningen", og de på toppen, altså reindriftssamene, ønsker å karre til seg nesten hele kaka! Og de utgjør bare en bitteliten andel av den samiske befolkning. Krav til å stå i samemantallet er vel at en av besteforeldrene snakker samisk, mener jeg å ha lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDL har akkurat fått et nytt medlem!

Puhhhh. Trodde nesten i noen sekunder, før jeg fikk googlet EDL, at du siktet til den sinnsykt paranoide, rasistiske og Breivik-aktige organisasjonen English Defense League, som det jo har vært en god del om i media siden 22. juli ;D

Lurte på om det hadde rabla fullstendig for deg ;D

Jepp, dette kommer jo med full kraft nedover i Troms og Nordland også. Og i Nord-Sverige og Finland blir det samme greie, regner jeg med. Masse bråk, ikke bra.

Sverige og Finland har vel ikke ratifisert ILO-konvensjonen,hvis jeg fikk det med meg rett,og får derved ikke samme politiske problem som Norge.

Egil Olli har nok en agenda,sjekk bare hvor unnvikende han sklir unna når han blir presset. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et stort hieraki innenfor den "samiske befolkningen", og de på toppen, altså reindriftssamene, ønsker å karre til seg nesten hele kaka! Og de utgjør bare en bitteliten andel av den samiske befolkning. Krav til å stå i samemantallet er vel at en av besteforeldrene snakker samisk, mener jeg å ha lest.

He he,Oslo er Norges "største" "samefylke". ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDL har akkurat fått et nytt medlem!

Puhhhh. Trodde nesten i noen sekunder, før jeg fikk googlet EDL, at du siktet til den sinnsykt paranoide, rasistiske og Breivik-aktige organisasjonen English Defense League, som det jo har vært en god del om i media siden 22. juli ;D

Lurte på om det hadde rabla fullstendig for deg ;D

Jepp, dette kommer jo med full kraft nedover i Troms og Nordland også. Og i Nord-Sverige og Finland blir det samme greie, regner jeg med. Masse bråk, ikke bra.

Sverige og Finland har vel ikke ratifisert ILO-konvensjonen,hvis jeg fikk det med meg rett,og får derved ikke samme politiske problem som Norge.

Det visste jeg ikke.

Uansett, de får kanskje ikke de samme juridiske/politiske problemene som Norge, men de har akkurat den samme grunnkonflikten der, og den gir seg kanskje også sterkere utslag på visse områder. Svenskene og finnenes tvangspolitikk overfor samene var på flere måter betydelig hissigere enn den norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var virkelig han godeste Olli den beste kandidaten samene kunne komme opp med som sametingspresident ?  :o

Fyren virker jo rett og slett tilbakestående . . . Helt fantastisk å ikke kunne argumentere bedre enn han gjør  :rolleyes:

Garantert valgt inn av reindrifta.. Sikkert lettest og overtale!

I dette intervjuet virker det som om heisen stopper langt nede der i gården....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var virkelig han godeste Olli den beste kandidaten samene kunne komme opp med som sametingspresident ?  :o

Fyren virker jo rett og slett tilbakestående . . . Helt fantastisk å ikke kunne argumentere bedre enn han gjør  :rolleyes:

Garantert valgt inn av reindrifta.. Sikkert lettest og overtale!

I dette intervjuet virker det som om heisen stopper langt nede der i gården....

Ja, intrykket jeg tildels sitter igjen med er at reindriftsamene har skjønt at de nå kan havne i en situasjon hvor de virkelig kan ta for seg, og for å få mest mulig utbytte av det; hvorfor ikke velge den av oss som eier minst skam i livet til å fremme våre krav ?

Han Olli fyren virket så utrolig usympatisk at jeg ble rent kvalm . . .  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, intrykket jeg tildels sitter igjen med er at reindriftsamene har skjønt at de nå kan havne i en situasjon hvor de virkelig kan ta for seg, og for å få mest mulig utbytte av det; hvorfor ikke velge den av oss som eier minst skam i livet til å fremme våre krav ?

Han Olli fyren virket så utrolig usympatisk at jeg ble rent kvalm . . .  >:(

Går vel ikke ann å ta Egil Olli seriøst, han har sikkert lyst på hele norge etterhvert! Tulling uten noe snev av gode argumenter for kravene til samene!

Olli er en liten luring, om han er aldri så usympatisk. Han prøver bare å skli unna de vanskelige spørsmålene for at motivene og konsekvensene ikke skal komme så tydelig frem. Da er det bra med dyktige intervjuere som avslører dette. Ole Henrik Magga var den første sametingspresidenten og er utdannet jurist. Han er i hvertfall ikke dum! Han har nok lagt et langsiktig løp de har store muligheter for å lykkes med for å få eiendomsretten til landet i nord. Ta ledegjerdene for reinen på vidda. Det kappes nå om å bygges milevis med gjerder på kryss og tvers i Finnmark, og dette kommer til å brukes som grunnlag for den fremtidige grensesettingen. Det er ikke bare for å holde reinen samla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Reinbeiteområdene er viktigst disse må vi sikre.... Men vi taper masse på å eie grunnen i forhold til gruvedrift..."

-Det er helt sikkert at reinbeiteområdene ikke er det viktigste i denne saken. Det dreier seg om penger. Denne saken er livsfarlig! Om samene skulle forvalte grunneiendommen i hele finnmark er det bare vinke farvel til hele den nordnorske industrien.

-Saken er livsfarlig. Samene kunne tradisjonelt leve i pakt med naturen, men nå er det rovdrift som gjelder. Dette problemet kan utarte seg selv om Olli framstår som en idiot har Norge lagt saken opp i hendene på samene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...