Gå til innhold

Wulff long belly


Stian38

Anbefalte innlegg

Fant ingen Long Belly på Ebay. Har ikke kontaktet butikkene jeg har fått tips om, men kanskje noen av tipserne mener Triangel Taper Lina og ikke Long Belly? Siden denne ikke er til salgs lengre i følge Tom..?

Edit: tatt bort TT i overskriften  :)

Det vet jeg ingen ting om, jeg mente bare at Triangle Taper og Long Belly er to forskjellige snøremodeller fra Royal Wulff og at det på svarene i tråden kunne virke som om det ble skrevet om begge linene.  :)

Triangle Taper er Lee Wulffs klassiker med kontinuerlig tapering i hele klumpen og klumplengde mellom 9 og 12 meter (røfflig). Flott tapering for vannkast, jeg føler meg alltid to hakk flinkere på vannkast når jeg bruker denne lina  ;), men lite masse i fronten gjør at den ikke  er optimal for å vende de lengste fortommene og de tyngste fluene.

Long Belly er en vanlig longbelly line (= WF med lengre klump) med klumplengde på rundt 15 meter. Bedre egnet for lange kast enn TT, men krever litt mere plass til den lange klumpen.

Jeg synes begge to  er helt supre ørretliner (med litt forskjellige egenskaper)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Da er lina bestillt. Tør ikke si hvor!  ;D

Takk for god hjelp. Fluefiskesiden ruler!!  Gleder meg til å ta i bruk denne!  :)

Edit: liten oppfølging på tråden. Ser på ene linken at det står at denne Lina egner seg for raske stenger. Stangen min er vel rask til cane å være, men vil ikke si det sammenlignet med karbon. Hvorfor opplever jeg denne Lina så god til stanga mi. Kaster jeg helt feil?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: liten oppfølging på tråden. Ser på ene linken at det står at denne Lina egner seg for raske stenger. Stangen min er vel rask til cane å være, men vil ikke si det sammenlignet med karbon. Hvorfor opplever jeg denne Lina så god til stanga mi. Kaster jeg helt feil?? 

Svaret må bli : JA!

Kanskje du trodde du prøvde det nye long belly snøret men det var TT  :-\

Uansett: Vil anbefale alle å prøve RIO LT trout. Rart ikke flere prøver og liker RIO

Da jeg kjøpte en Cane stang her på forumet mailet jeg med flere butikker i USA (som forhandlet stanga jeg kjøpte). De fleste anbefalte RIO Trout II. (Det var før RIO kom med LT Trout)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: liten oppfølging på tråden. Ser på ene linken at det står at denne Lina egner seg for raske stenger. Stangen min er vel rask til cane å være, men vil ikke si det sammenlignet med karbon. Hvorfor opplever jeg denne Lina så god til stanga mi. Kaster jeg helt feil?? 

Du har ikke gjort noe feil!  ;D

Du har bare avslørt en av de mange mytene som florerer i fluefiskemiljøene!  ;)

Det hevdes innimellom at en stang må ha et bestemt snøre og vice versa, for å fungere skikkelig. I noen ekstreme ytterpunkter kan det være hold i det, men generelt er det bare en myte! Om jeg skal være litt stygg, så tror jeg den myten skyldes at enkelte fluefiskeprofiler med stort ego kun behersker en stang-snøre-kombinasjon. I stedet for å innrømme for seg selv at det skyldes deres begrensninger som fluekaster så er det lettere (for egoet) å si at begrensningene ligger i utstyret og ikke hos dem elv.

For ordens skyld: Jeg ser at det kanskje kan leses slik, men jeg tenker overhodet ikke på noen her på FFS.no. Dette er en myte som først oppsto langt utenfor vår lille andedam her i Norge!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D Velger å tro på deg Tom. Ditt svar var mye hyggeligere enn Hansjr sitt. Han mente jo at jeg måtte ha gjort noe feil  ;D

Svaret må bli : JA!

Kanskje du trodde du prøvde det nye long belly snøret men det var TT  :-\

Er rimelig sikker på at det var Long Belly. Ble fortalt at det var en kombinasjon mellom TT og ett DT snøre. Beste fra 2 verdener om du vil  :) Det er ikke ett nytt snøre. Visstnok ikke i kolleksjonen deres lengre fra 2011 i følge en tidligere i tråden... men det var da til salgs og jeg har fått bestillt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

;D Velger å tro på deg Tom. Ditt svar var mye hyggeligere enn Hansjr sitt. Han mente jo at jeg måtte ha gjort noe feil  ;D

Svaret må bli : JA!

Kanskje du trodde du prøvde det nye long belly snøret men det var TT  :-\

Er rimelig sikker på at det var Long Belly. Ble fortalt at det var en kombinasjon mellom TT og ett DT snøre. Beste fra 2 verdener om du vil  :) Det er ikke ett nytt snøre. Visstnok ikke i kolleksjonen deres lengre fra 2011 i følge en tidligere i tråden... men det var da til salgs og jeg har fått bestillt det.

Lee Wulff long belly en mellomting mellom TT og DT?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lee Wulff long belly en mellomting mellom TT og DT?????

Ikke lag sånne spørsmålstegn til meg når det gjelder slik. For det kan jeg ikke svare på  :)

Ble bare fortalt at det var en mellomting mellom taperingen til Wullf TT og vanlig DT-snøre  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lee Wulff long belly en mellomting mellom TT og DT?????

Ikke lag sånne spørsmålstegn til meg når det gjelder slik. For det kan jeg ikke svare på  :)

Ble bare fortalt at det var en mellomting mellom taperingen til Wullf TT og vanlig DT-snøre  ???

Ikke et hybridsnøre det nei. Se på tegningen: Det er et "kappet" DT snøre med runningline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Lee Wulff long belly en mellomting mellom TT og DT?????

Ikke lag sånne spørsmålstegn til meg når det gjelder slik. For det kan jeg ikke svare på  :)

Ble bare fortalt at det var en mellomting mellom taperingen til Wullf TT og vanlig DT-snøre  ???

Det jeg mente rett ut var at den uttalelsen ikke var i nærheten riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha...da tror jeg at jeg forstår. Kunne egentlig bare kjøpt en DT line med andre ord. Mulig det er letter å skyte litt med denne lina da?

Var i hvertfall veldig lett å holde en rett line på overhode-kast. Vinglet mindre enn andre snører jeg har prøvd. Kastet langt med den gjorde jeg også (i min målestokk). Vannkast gikk t.o.m bedre. Er ikke det mot alle fysiske lover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha...da tror jeg at jeg forstår. Kunne egentlig bare kjøpt en DT line med andre ord. Mulig det er letter å skyte litt med denne lina da?

Var i hvertfall veldig lett å holde en rett line på overhode-kast. Vinglet mindre enn andre snører jeg har prøvd. Kastet langt med den gjorde jeg også (i min målestokk). Vannkast gikk t.o.m bedre. Er ikke det mot alle fysiske lover?

Nei. Eller ja. Du kunne bare kjøpt ei vanlig DT, men det ville IKKE blitt det samme.At man drar ei dt line, kappet eller ei, inn i praten om denne lina skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Aha...da tror jeg at jeg forstår. Kunne egentlig bare kjøpt en DT line med andre ord. Mulig det er letter å skyte litt med denne lina da?

Var i hvertfall veldig lett å holde en rett line på overhode-kast. Vinglet mindre enn andre snører jeg har prøvd. Kastet langt med den gjorde jeg også (i min målestokk). Vannkast gikk t.o.m bedre. Er ikke det mot alle fysiske lover?

Nei, det er faktisk motsatt. DVS. du har ei god line. Dette er enkelt forklart en vanlig WF line med lengre klump enn "standard" og med litt lengre baktapering. Bruker samme selv jeg, helt topp :) Se tegningen Erik la ut noen innlegg over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på dette sitatet:

Triangle Taper Long Belly Line

Favored by bamboo and other slower-action aficionados, the Wulff Long

Belly combines the best features of double taper and weight forward

lines. It is like a double taper for the first 30+ feet, with a varying

belly length according to the line weight, followed by a back taper

and shooting line. The longer belly is advantageous for roll casts and

mending. 90’ Length.

Color: Ivory Line Weights: 3-9

$57.00

Dette finner du på side 56 i denne vidunderlige katalogen:

http://www.goldenwitch.com/GWCatalog2010.pdf

(da fant jeg endelig det som det ble referert til angående denne lina)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer så lenge man lever.

taper.jpg

Jeg har alltid trodd at DT er som WF bildet over, bare at hele midten av lina er av samme tykkelse for så å langsomt taperes ut i hver ende. Ikke som avbildet, at den taperes hele veien, begge veier...

Da skjønner jeg hva Turboleiv mener i sitt utsagn, men mindre av sitatet i forrige innlegget mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Se på dette sitatet:

Triangle Taper Long Belly Line

Favored by bamboo and other slower-action aficionados, the Wulff Long

Belly combines the best features of double taper and weight forward

lines. It is like a double taper for the first 30+ feet, with a varying

belly length according to the line weight, followed by a back taper

and shooting line. The longer belly is advantageous for roll casts and

mending. 90’ Length.

Color: Ivory Line Weights: 3-9

$57.00

Dette finner du på side 56 i denne vidunderlige katalogen:

http://www.goldenwitch.com/GWCatalog2010.pdf

(da fant jeg endelig det som det ble referert til angående denne lina)

TT? Var det ikke snakk om Long Belly? Samma det. Å dra "best of both worlds" markedsføringstrikset her blir helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer så lenge man lever.

taper.jpg

Jeg har alltid trodd at DT er som WF bildet over, bare at hele midten av lina er av samme tykkelse for så å langsomt taperes ut i hver ende. Ikke som avbildet, at den taperes hele veien, begge veier...

Da skjønner jeg hva Turboleiv mener i sitt utsagn, men mindre av sitatet i forrige innlegget mitt

Du har rett. "Vanlig" DT line er like tykk hele veien på midten. Men nå kommer det også DT snører med andre profiler siden det har oppstått en renesanse på DT snører.

Mitt innlegg om DT skulle vært litt humor, men ikke alle som synes jeg er morsom. Men også at du kanskje ville ha like mye glede av et DT snøre. Men nå som det kommer flere profiler på DT snører, kan forvirringen bli like stor her som den er for WF snører.

Min kunnskap er lesing i tidskrifter, så hvis reportasjen er feil så :P

Har 6 stk #5 liner, 2 av dem er DT. Hadde du prøvd det ene, Orvis, hadde du "kanskje" digget det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...