Gå til innhold

Microfon (til Herr Brun)


Robban

Anbefalte innlegg

Hei Andre.

Jeg skjøpte noe jeg trur er en microfon jeg har sett du har. Det er en Røde.

Jeg har vel vært extremt bortskjemt på amatørnivå med den mic'n jeg har til vid'n min så jeg har ikke satt meg inn i dette. Det er en xlr microfon og 3 dobble prisen av denne, og oppsettet på vidn hører jeg forskjell fra innstilling til innstilling.

Men kjøpte nå denne når jeg oppgraderte til 7D . Jeg synes bare ikke jeg får noen særlig forskjel når jeg plugger den i. Synes det blir mye støy.

Jeg har ikke prøvd mye da, det skal sies, kanskje fordi det var ikke som forventet.

Det jeg egentlig lurer på er hvor skal disse 3 knappene/spakene stå når jeg skal gjøre et forsøk på et helt vanlig opptakk.

Skjønner ikke symbolene og finner ikke info om det. Fulgte ikke med info det.

Litt diffust spørsmål, men har du erfaringer så del de gjerne med meg.

For all del så kan det jo være 7 d'n åsså, vet ikke.

Synes ikke jeg merker forskjell da, med eller uten.

Dumt spørsmål, men reelt når jeg liksom ikke hører forskjell på prøveopptak i stua mi.

Hilsen, ja , lat :)

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-982-13949890264422_thumb.jpg

post-982-13949890264993_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Robert.

Kjør akkurat den mic'n på 0 - ON -STREK. Og bare bruk skråsstreken til høyre om det er ekstremt høyt lydnivå ( noe det sjelden er i fiskesituasjoner :-) Den demper noen desibel. Men det beste praksiske tipset er; sett mic-styringa på en fast verdi på 7d'n som du så justerer utifra. Relative verdier på kameraet (auto) medfører bare at det forsøker å øke lydnivået når det skal være stille, og senker det når det er høy lyd, så sett det på en konstant. Det opplever jeg som trikset om det gjelder denne micen eller Sennheiser og Sony trådløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andre.

Jeg skjøpte noe jeg trur er en microfon jeg har sett du har. Det er en Røde.

Jeg har vel vært extremt bortskjemt på amatørnivå med den mic'n jeg har til vid'n min så jeg har ikke satt meg inn i dette. Det er en xlr microfon og 3 dobble prisen av denne, og oppsettet på vidn hører jeg forskjell fra innstilling til innstilling.

Men kjøpte nå denne når jeg oppgraderte til 7D . Jeg synes bare ikke jeg får noen særlig forskjel når jeg plugger den i. Synes det blir mye støy.

Jeg har ikke prøvd mye da, det skal sies, kanskje fordi det var ikke som forventet.

Det jeg egentlig lurer på er hvor skal disse 3 knappene/spakene stå når jeg skal gjøre et forsøk på et helt vanlig opptakk.

Skjønner ikke symbolene og finner ikke info om det. Fulgte ikke med info det.

Litt diffust spørsmål, men har du erfaringer så del de gjerne med meg.

For all del så kan det jo være 7 d'n åsså, vet ikke.

Synes ikke jeg merker forskjell da, med eller uten.

Dumt spørsmål, men reelt når jeg liksom ikke hører forskjell på prøveopptak i stua mi.

Hilsen, ja , lat :)

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Hei Robban!

Akkurat dette har jeg faktisk litt greie på pga at vi i J&FF har eksperimentert mye med lyd på Canon speilreflekskameraer, både med denne Rødemicen og diverse andre mikrofoner. I tillegg har jeg lest endel på nettet om dette, og konklusjonen er klar:  

Forforsterkeren som sitter i Canons speilreflekser er antagelig verdens dårligste, dessverre. Jeg er musiker, og har vært borti litt av hvert mht til lyd, men denne tar kaka.  

Det gjør at når man plugger inn en ekstern mikrofon rett i kameraet får man tynn lyd med masse hvit støy, uansett hvor bra mic man plugger inn. Sånn er det bare. Det blir faktisk vel så bra lyd med den innebygde micen (har testa), fordi de har gjort seg litt mer flid med forforsterkeren til den. Vanlige camcordere, selv billige, har mye bedre preamper enn Canons speilreflekser.

Det er to måter å få bra lyd på med Canons speilreflekser:

1. Ta opp lyden med en ekstern opptaker, f.eks Tascam, Edirol eller Zoom. Det gir selvsagt meget bra lyd, men det er mye styr å synke lyden i redigeringa.

2. Kjøpe en forforsterkerboks som heter Juicedlink (http://www.juicedlink.com/). Boksen, som festes under kameraet, gir veldig bra lyd. Den er dessverre dyr, men gir fabelaktig lyd rett inn på kameraet, og man slipper å synke under redigeringa. Den har både minijack og XLR-innganger. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer selv om denne var til Bruner'n.  ;)

"Skråstreken" er et "high pass" filter. Dvs det fjerner lavfrekvent (80Hz og under) støy som f.eks. trafikkstøy, vindstøy, lavfrekvent "hum" osv. Dette er et filter man bør tenke på at er tilgjengelig og bruke mer ofte.

Hei, Tore  :)

Ja, riktig - high pass filter er en mer korrekt betegnelse, og du hadde også en bedre beskrivelse på det enn meg.

Den Dead kitten-saken på Røde'n tar av en hel del vindstøy, men er det mye vind/vindkast så har Tore helt rett i at det tar av en hel del mer.

Men jeg vil understreke viktigheten av å kjøre lydnivået på selve DSLR'n som en konstant verdi. Ellers vil som sagt kameraet forsøke å øke lydnivået når det er stille, og senke det når det er naturlig høy lyd. Og det blir sjelden bra. I tillegg må man kalibrere ekstern lydkilde slik at det ikke peaker unaturlig og i verste fall vrenger. Men dette kan Tore antagelig fortelle mye mer inngående om enn meg. Når jeg fikk Sennheiser- trådløsmicen i hus, så var det første jeg gjorde å gjøre en masse testopptak, for så å dra de inn i Final Cut Pro å se hvordan lyden oppførte seg der. Jeg endte med å justere senderdelen en hel del dB ned for at det ikke skulle slå opp i taket hver gang det ble sagt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja , takker for svar alle sammen. :D

Hadde mistanke om at det kanskje kunne være 7 d som var synderen her Håvard. Røde mic'r skal jo være bra.

For se om jeg gidder å bruke noe tid på det. Kommer aldri til å gå inn for noe seriøst med videokamera allikavel.

Synes det blir mye pes med speilrefleks, så jeg går egentlig å grunner på et Canon Xa10.

Litt enklere for noen som synes det kan være gøy og noen dager et pes :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig André og godt poengtert. Det er viktig at man justerer lydnivået fra lydkilden og "bakover" mot opptaksenheten. Lyden justeres for "gjennomsnittsnivået" og så justerer man bunner og topper i sluttfasen av redigeringen. Og mic nivået (som er første steg) bør testes så den ikke forvrenger på antatt høyeste lydnivå (må testes).

Og Håvard har også selvfølgelig rett ang lydfunksjonen i DSLR generelt. God lyd er minst like viktig som bra foto. Har en kompis som akkurat er ferdig med å synke 17 timers råopptak for en dokumentar...  :-\  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig André og godt poengtert. Det er viktig at man justerer lydnivået fra lydkilden og "bakover" mot opptaksenheten. Lyden justeres for "gjennomsnittsnivået" og så justerer man bunner og topper i sluttfasen av redigeringen. Og mic nivået (som er første steg) bør testes så den ikke forvrenger på antatt høyeste lydnivå (må testes).

Og Håvard har også selvfølgelig rett ang lydfunksjonen i DSLR generelt. God lyd er minst like viktig som bra foto. Har en kompis som akkurat er ferdig med å synke 17 timers råopptak for en dokumentar...  :-\  ;D

Ja, i tråd med det Tore og Håvard nevner her, så er det vel en saying som sier noe sånn som at: "God lyd kan redde et halvbra opptak, men et halvbra opptak blir aldri bra uten god lyd", eller noe sånn  :) Altså at lyd er vesentlig litt sånn ubevisst og har mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er som de andre sier, de automatiske lydnivårene (agc) ikke er så mye å gjøre med. En av de støste ulempene og grunnen til at jeg aldri ville kjøpt 7d. 50d 60d 550d 600d og 5dmk2 har jo muligheten til magic lantern, hvor du kan skru av agc. Kjøpte forresten røde videomic pro her om dagen som har en +20 funksjon som er lagd for dslr. Veldig fornøyd med den. Svarer ikke akkurat på spørsmåket ditt her, men som andre sier så må du nesten kjøre eksternt eller via juicedlink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er som de andre sier, de automatiske lydnivårene (agc) ikke er så mye å gjøre med. En av de støste ulempene og grunnen til at jeg aldri ville kjøpt 7d. 50d 60d 550d 600d og 5dmk2 har jo muligheten til magic lantern, hvor du kan skru av agc. Kjøpte forresten røde videomic pro her om dagen som har en +20 funksjon som er lagd for dslr. Veldig fornøyd med den. Svarer ikke akkurat på spørsmåket ditt her, men som andre sier så må du nesten kjøre eksternt eller via juicedlink.

Jepp. Vil bare legge til at Magic Lantern er en open source firmware til Canon DSLR.  Masse snadder der, bl.a. timelapse (Tapani i JFF har forøvrig vært med på lydløsninga i Magic Lantern, og er kreditert. Skikkelig datasnok;).

Men de har ikke klart å hacke 7D.

Med Juicedlink kan du slippe unna AGC på 7D, sjekk  juicedlink.com for forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

hmm skulle ønske jeg hadde lest denne tråden før jeg kjøpte Mic  :P Kjøpte samme Røde til min Canon - mye støy ja! Brukte flere timer i Soundbooth sist snutt jeg lagde.

Magic Lantern er ikke ett alternativ for min del - men er det noen som kjenner til en god hot shoe stereo mic for Canon 550D; eller er det samme greia på alle grunnet agc??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme greia på alle, dessverre.

Forforsterkeren som siter i Canons kamera er verdens dårligste, så det det spiller nesten ingen rolle hvor bra mikk du har.

Var vel eg. redd for det  :-\

Er det noen gode metoder på å få lyd fra ekstern kilde i sync med film? feks. er det måter å få synkront "merke" for inn/ ut både på lydenhet og kamera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme greia på alle, dessverre.

Forforsterkeren som siter i Canons kamera er verdens dårligste, så det det spiller nesten ingen rolle hvor bra mikk du har.

Var vel eg. redd for det  :-\

Er det noen gode metoder på å få lyd fra ekstern kilde i sync med film? feks. er det måter å få synkront "merke" for inn/ ut både på lydenhet og kamera?

www.juicedlink.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme greia på alle, dessverre.

Forforsterkeren som siter i Canons kamera er verdens dårligste, så det det spiller nesten ingen rolle hvor bra mikk du har.

Var vel eg. redd for det  :-\

Er det noen gode metoder på å få lyd fra ekstern kilde i sync med film? feks. er det måter å få synkront "merke" for inn/ ut både på lydenhet og kamera?

www.juicedlink.com

Takker!... skulle lest litt nøyere i tråden; så du linket til den tidligere  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.juicedlink.com

Så den billigste/og enkleste måten å få bedre lyd under filming med Canon dslr er da Juicedlink DS214 ?

- Arne :)

Tja, det spørs litt hvilken modell du har. Alle Canons DSLR har samme elendige forforsterker, og den lager masse støy.

Men noen har i tillegg ingen mulighet for å skru av AGC (auto gain control). Det gjelder 550D og 7D (600D, 60D, 5D har manuell lyd). Så for å få bra lyd inn på disse kameraene må man enten kjøre Magic Lantern (550D) eller velge en juicedlink som har AGC-disabler (7D).

DS214 funker sikkert meget bra, men den er litt vanskelig å montere - den passer ikke under kameraet sånn som de andre modellene, av en eller annen grunn. Jeg vurderte den, men endte opp med DT454 pga at den passer fint under kameraet. Dessverre er den betydelig dyrere.

Ekstern lydopptaker, f.eks Edirol, Zoom eller Tascam, funker jo veldig bra. Problemet er at det er et styr å synke dette i redigeringa.

Å få bra lyd inn på Canons DSLR er litt trøblete. Men man kan få veldig bra lyd med juicelink. All naturlyd på denne videoen fra 2010 er tatt opp med et Beyerdynamic mikrofonpar inn på en 550D med ML, via juicedlink:

Akkurat DS214 er litt rar, siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, er 5D mark II jeg har.  Fant ACG der som jeg kan sette til manuell.

Har vurdert å kjøpe Røde VideoMic Pro, men fant en video på youtube der jeg syntes det var utrolig mye "buzz" lyd i bakgrunnen? Vil man kunne få bort denne bakgrunnsstøyen ved å koble Røde micen via DS214?

-Arne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det masse nytt. Bra tråd dette.

Er det et spesielt Canon problem med dårlig forsterker eller blir resultatet like galt med en nikon, feks D7000?

Jeg vurderer nemlig også å kjøpe en mic (eller Zoom).

Det vet jeg ikke. Etter det jeg har hørt fra André B. virker det som om Nikons innebygde lydløsning er noe bedre. Ikke så mye manuelle muligheter, men mye mindre støy fra forforsterkeren. Nye D4 ser bra ut.

Men skal man ha skikkelig fet lyd tror jeg man enten må ha en forforsterker ala juicedlink (bare XLR-inngangene betyr faktisk en del, balansert input og skikkelig kabel reduserer støy i forhold til minijack) eller bruke en ekstern opptaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke. Etter det jeg har hørt fra André B. virker det som om Nikons innebygde lydløsning er noe bedre. Ikke så mye manuelle muligheter, men mye mindre støy fra forforsterkeren. Nye D4 ser bra ut.

Men skal man ha skikkelig fet lyd tror jeg man enten må ha en forforsterker ala juicedlink (bare XLR-inngangene betyr faktisk en del, balansert input og skikkelig kabel reduserer støy i forhold til minijack) eller bruke en ekstern opptaker.

Hei, Håvard  :) Jeg har sammenlignet Nikon D3s'n min med Panasonic DVX-100 og HVX-200 og Ola sitt Canon videokamera, og sånn sett virker det som Nikon DSLRen takler trådløs mic temmelig bra. Men det er mange parametre her - og når det gjelder å bruke trådløs mic er det minst tre: Hvordan du stiller 1) styrken på forsterkeren på selve kameraet, 2) styrken på forterkeren på mottakeren på den trådløse i forhold til det for å få minst støy og 3) styrken på senderen på den trådløse micen. Som et kinderegg - tre overraskelser i én  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...