Gå til innhold

D 4 !


Rodswinger

Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

Et mål for 2012, er rett og slett å få meg et slikt.

Ja, jeg vet det er mye annet vi MÅ ha i hus og heim, men jeg kommer rett og slett ikke på noe som helst som jeg har hatt mer lysst på en dette her. Får en rar magefølelse hver gang jeg fører navnet :)

Her er en liten sak som MÅ ses :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et mål for 2012, er rett og slett å få meg et slikt.

Ja, jeg vet det er mye annet vi MÅ ha i hus og heim, men jeg kommer rett og slett ikke på noe som helst som jeg har hatt mer lysst på en dette her. Får en rar magefølelse hver gang jeg fører navnet :)

Her er en liten sak som MÅ ses :)

Jeg synes du skal lytte til magefølselsen din, Henning  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her kan dere sikle på noen testbilder. Det ser unektelig bra ut, men jeg er ikke sikker på om det er en så enorm forbedring fra d3s. En del støyfjerning på 6400 iso, og muligens litt underlige hudtoner.

De første ryktene og til og med den første bekreftede meldingen snakket om hele 3 trinn høyere kalibrert ISO (102,400). Jeg tok meg selv i å regne på hvor mye det ville kosta å bytte ut hele utstyrsparken ...

Uansett, det er gøy å drive med bilder om dagen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvilsomt et flaggskip med stor f. Men til den prisen burde man strengt tatt leve av å bruke det... :)

Ikke heeelt idiotisk å ta seg en liten usa-ferie og komme hjem med et D4 i sekken, utgjør ganske mye. Klarer man å få tak i et, så koster det vel den nette sum av 6000 dollars. Som straks gjør det litt mer overkommelig, selv om det ikke akkurat blir noe økonomi-alternativ av den grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja  :) Nikon D4 blir utvilsomt kongen på haugen, av alle speilreflekser uansett merke de neste 2-3 årene, men paradigmeskiftet kom med D3, og resten - D3s og D4 blir, ser det ut som, ikke noen vesensforskjeller, men mer en gradsforskjell. Oppover da  8)

At det er en høyere kalibrert iso- prestanda er spennende, men det viktigste, er hvordan dynamikk og prestasjoner er opptill iso3200/6400, og der er jeg sikker på at Nikon ikke har sovet i timen. Blir spennende å se. Om det yter vestentlig bedre enn D3/D3s på disse verdiene er egentlig det mest spennende.

Når D3, og etterhvert D3s kom, så var hypen hvor sinnsykt bra de var på ekstremt høy iso. Men litt borte i dette bildet - og det folk glemte litt var hvor fantastisk bra de var på lav iso. Det var sinnsykt bra på D3 og D3s - og antagelig enda bedre på D4. HER ligger størstedelen av verdien. Og det forundrer meg ikke om D4 rocker her i enda større grad  8) I så fall er det sykt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja  :) Nikon D4 blir utvilsomt kongen på haugen, av alle speilreflekser uansett merke de neste 2-3 årene, men paradigmeskiftet kom med D3, og resten - D3s og D4 blir, ser det ut som, ikke noen vesensforskjeller, men mer en gradsforskjell. Oppover da  8)

At det er en høyere kalibrert iso- prestanda er spennende, men det viktigste, er hvordan dynamikk og prestasjoner er opptill iso3200/6400, og der er jeg sikker på at Nikon ikke har sovet i timen. Blir spennende å se. Om det yter vestentlig bedre enn D3/D3s på disse verdiene er egentlig det mest spennende.

Når D3, og etterhvert D3s kom, så var hypen hvor sinnsykt bra de var på ekstremt høy iso. Men litt borte i dette bildet - og det folk glemte litt var hvor fantastisk bra de var på lav iso. Det var sinnsykt bra på D3 og D3s - og antagelig enda bedre på D4. HER ligger størstedelen av verdien. Og det forundrer meg ikke om D4 rocker her i enda større grad  8) I så fall er det sykt bra.

Tja. Om D4 blir kongen på haugen av alle speilrefleksmerker er vel litt tidlig å si? At Nikon har hatt ISO-tronen med en god margin er helt sikkert. Men nå kommer altså Canons 1DX. Kalibrert ISO er oppgitt til å være 100 - 51,200, mot D4s 100 - 12,800 ISO. Jeg er klar over Canon har en tendens til å oppgi høyere ISO-verdier på papiret, enn Nikon. Men nå snakker vi altså om to blendere den andre veien. Jeg vil i hvert ikke bli overrasket om 1DX er like god eller litt bedre enn D4 på høy ISO. Det kommer blant annet av hva Canon har klar å levere av sensor til videokameraet C300.

Min teori er dette: Nikon har med seg den fantastiske teknologien de utviklet til D3 og D3s i D4. Deres neste kvantesprang kommer med D5! Canon har ikke hatt et tilsvarende kvantesprang på fullformat siden 5DmkII, som begynner å dra på åra. 1DX er kvantespranget som gjør at Canon drar fra Nikon på sensorytelse igjen, helt til Nikon lanserer D5. Så er vi i gang igjen. Jeg er for øvrig vid åpen for muligheten av at jeg tar dundrende feil  ;D

PS: Det er ikke meningen å dra i gang en "min sensor har bedre signal-til-støy ratio enn din" diskusjon, men jeg syns det er spennende hvordan disse fantastiske teknogiselskapene hele tiden pusher hverandre til å bli bedre, og hvordan det beveger seg framover med store og små skritt. Vi brukere tjener på det.

Og den store stygge ulven alle skal passe seg for er ...

Sony :-)

PPS: Apropos det svært vesentlige poenget André tar opp, nemlig ytelse på lav ISO. Sjekk 100 ISO bildene fra D4. jeg sitter og ser på noen i fullsize, og de er helt nyyyydelige :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er både D 4 og 1 DX fantastiske kameraer,men du tok dundrandes feil på en ting,VV :

Sjekk ISO-verdiene på 1 DX. ;)

   50, 100, 125, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600, 2000, 2500, 3200, 6400, 8000, 10000, 12800, 16000, 25600, 51200, 102400, 204800

Jeg er som vanlig litt skeptisk til så høye ytelser,men syns også det kommer noe godt ut av både megapixel-og høyISO-kjøret til Canon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   50, 100, 125, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600, 2000, 2500, 3200, 6400, 8000, 10000, 12800, 16000, 25600, 51200, 102400, 204800

;D Kremt, når det gjelder Canon, så kan vi vel trygt streke over de høyeste iso-verdiene i praktisk bruk vel  ;D

Men fargestøy er kult det  ppcrazyeyes

(ta det som spøken det er, Willy  :) )

Uansett, det viktigste for meg, er hvordan kamerahusene yter opp til iso3200. Det bør være fenomenalt opp til dit når det gjelder dynamikk og støy, og det klarer både Canon og Nikon med god margin  :) Det er hva som er mulig å presse ut av filene i dette iso-landskapet som er interessant i praksis, i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Men,du har litt rett også.

Gamle 5D har bedre dynamikk på 100 ISO enn mk II,må opp på 400 for å slå den.

I dagligbruk greit,og det er ikke sikkert det kan sees,kun måles,men for sånne som meg som innimellom vil senke lukkerhastigheten for feks. sløring av vann,så er det egentlig litt betenkelig.

Finnes seff gråfilter,men det raskeste er jo bare å knerte ned ISO. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del tar flere bilder på rundt iso 5000 +\-

I mørket blir det selvfølgelig mye støy på slike verdier, men i feks. idrettshaller hvor det spilles håndball er man avhengig av lukkertid mer enn støy-nivå. Og i riktig lys blir det ikke så alt for ille støymessig heller. Der har nikon skjønt poenget tidligere enn Canon. Men 1dx blir garantert en habil utfordrer. Og jeg tipper de kommer til å tweake og jobbe hardt for å matche Nikon til sommer OL. Nikon sine muligheter til å fjernstyre fra telefon\laptop kommer til å bli et vanvittig solid tilskudd i en rekke sammenhenger. Gleder meg til å se hvordan proffene bruker disse funksjonene i idrettssammenheng. Har allerede gjort mange lignende forsøk med takmonterte kamera i avisa jeg jobber i. Og da hovedsakelig montert D3S og D7000. Feks rett over straffemerke i håndball, eller rett over kurven i basketball.

Tipper Canon tenker seg om et par ganger før de evt. lanserer et flaggskip uten disse funksjonene. Ikke usannsynelig at de rekker å utvikle et lignende system til 1dx slippes i mars/april eller når det var..

Uansett, viktigere enn iso-løftet (D3S var bra nok) er lowlight-fokus. D3s klarte å produsere bilder som var så godt som støyfri i lysforhold hvor autofokusen ikke klarte å treffe helt 100%. Her skal visstnok D4 være mange ganger bedre, og for konsertfotografer kan dette være avgjørende. Fint å komme tilbake til kontoret å oppdage at 70% av bildene er sylskarpe, mot kanskje 30-40% på en dag hvor autofokusen rett og slett ikke vil samarbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://nikonrumors.com/2012/01/07/nikon-d4-vs-canon-eos-1dx-specs-comparison.aspx/#more-30564

D4 vs. Canon 1dx. Spennende sammenligning.

Et par megapixler, litt annerledes iso-oppsett, noen af-punkter fler, og noen få fps fler til Canon. Uten at det er noen av disse relativt små forskjellene som vil få noen til å bytte verken ene eller andre veien.

Det som ikke kommer frem er hvordan det nye minnekortsystemet til Nikon vil påvirke det hele. Tallene tilsier at man kan fortsette å skyte 11-fps lengre enn hva man kan med canon(og alle andre CF-kort-kamera). Det er vel noe flere sportsfotografer har etterspurt.

I tillegg handler det også om AF-system som fungerer under videoopptak. Her har Nikon gjort massive endringer siden D5100 og D7000, så det blir spennende å se om de har funnet en løsning som fungerer med D4. Mange foto\videojournalister som vil sette pris på det i alle fall. Canon har på sin side ikke valgt å bry seg med det. Med mindre AF-systemet er eksepsjonelt bra, så er fortsatt manuel å foretrekke uansett, men nikon har laget et fokus-meteringsystem for videofotografene, som gjør det enklere å bruke manuell fokus.

D4 er som flere har påpekt ikke et revolusjonerende kamera. Men en videreutvikling av den retningen Nikon staket ut når de lanserte D3 og etterhvert D3s. Det som gjør kameraet spennende for mange er nok funksjonene(wifi-løsning, "nytt" af-system, videokapasiteten), og rendyrkingen av filosofien. Det at Nikon holder mp-tallet nede vet jeg flere fotojournalister som jubler over. Tipper de slipper et høy MP-kamera om en måned, uten mange av disse "ekstrafunksjonene". Og med langt dårligere iso-kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er både D 4 og 1 DX fantastiske kameraer,men du tok dundrandes feil på en ting,VV :

Sjekk ISO-verdiene på 1 DX. ;)

   50, 100, 125, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600, 2000, 2500, 3200, 6400, 8000, 10000, 12800, 16000, 25600, 51200, 102400, 204800

Jeg er som vanlig litt skeptisk til så høye ytelser,men syns også det kommer noe godt ut av både megapixel-og høyISO-kjøret til Canon.

Kremt. Jeg snakker om kalibrert ISO. 102400 og 204800 blir H1 og H2. Og garantert fullstendig ubrukelig for alle andre enn paparazzier og PST ;) D4 går også til 204800, men Nikon har da oppgitt 12800 som høyeste kaligrerte ISO-verdi. That's all.

For øvrig André. Du vet at Canon alltid har vært best på høy ISO i sin klasse. Ingen har slått dem på ISO-ytelse med APS-H :P

For øvrig 2: 5dMkII ligger midt mellom D3 og D3s i ISO-ytelse. Ikke galt for et gammelt kamera med 21 mpix oppløsning ... Så når Canon endelig slipper sin første fullformatsbrikke siden Homers tid vil jeg bli overrasket om den ikke i hvert fall er like god som D4 brikka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er både D 4 og 1 DX fantastiske kameraer,men du tok dundrandes feil på en ting,VV :

Sjekk ISO-verdiene på 1 DX. ;)

   50, 100, 125, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600, 2000, 2500, 3200, 6400, 8000, 10000, 12800, 16000, 25600, 51200, 102400, 204800

Jeg er som vanlig litt skeptisk til så høye ytelser,men syns også det kommer noe godt ut av både megapixel-og høyISO-kjøret til Canon.

Kremt. Jeg snakker om kalibrert ISO. 102400 og 204800 blir H1 og H2. Og garantert fullstendig ubrukelig for alle andre enn paparazzier og PST ;) D4 går også til 204800, men Nikon har da oppgitt 12800 som høyeste kaligrerte ISO-verdi. That's all.

For øvrig André. Du vet at Canon alltid har vært best på høy ISO i sin klasse. Ingen har slått dem på ISO-ytelse med APS-H :P

For øvrig 2: 5dMkII ligger midt mellom D3 og D3s i ISO-ytelse. Ikke galt for et gammelt kamera med 21 mpix oppløsning ... Så når Canon endelig slipper sin første fullformatsbrikke siden Homers tid vil jeg bli overrasket om den ikke i hvert fall er like god som D4 brikka.

Jadda,jadda,det var vel D4 du snakket om. ;) (Mente bare å huske de skyhøye tallene,som jeg ikke bryr meg stort om,og måtte sjekke. )

Og uansett er det sikkert topp ytelser på de to nye toppmodellene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er i hvert fall sikkert: de som ender opp med enten en D4 eller en 1Dx har liten grunn til å klage!

D4 virker veldig solid. Laaange serier, fantastisk video, topp bildekvalitet mm.

1DX får meg til å sikle. 12 eller 14 fps (kun jpg) er helt spinnvilt. Og de få lavoppløste filene jeg har sett virker lovende. Det ser ut til at 51200 ISO kan brukes til sitt.

Nå må jeg ofre litt til budsjett-guden  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoen på D4 er ihvertfall veldig interessant.

Clean HDMI ut er svære greier. Det betyr mye kvalitetsmessig, fordi man da har muligheter for å unnslippe kompresjonen som h.264-kodeken på kameraet medfører. 422 rett ut fra sensoren er andre boller, selv om man må ha litt ekstrautstyr for å få det ut.

Her har Nikon virkelig tatt DSLR-filminga på alvor.

Også, endelig: en hodetelefonutgang. Utrolig at det har tatt så lang tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kommer jeg nok til å kjøpe ett av hver, D4 og 1Dx, for å være på den sikre siden  ;D

Selvfølgelig! Alt annet ville vært veldig overraskende. Men kommer du til å hamed deg begge de husene og din nyinnkjøpte Leica S2, eller blir det for mye selv for El Lars? ;)

Når jeg skal forevige minner fra mine turer så er kun det beste godt nok, så alt må med.

La oss si at man får en flott ørret på rundt kiloen og så viser det seg at D4 eksponeringene ikke yter fisk og fisker rettferdighet  ???

Da er det veldig dumt å ikke ha 1Dx og Leica S2 innen rekkevidde  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...