Gå til innhold

Final Cut Pro X - hmm...


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

MP3 er jo også et vanlig format for nedlastet/kopiert musikk. Ikke sikker at man liker formatet i redigering av den grunn; altså en slags: drit i å bruk kopibeskyttet lyd rett i tidslinja mentalitet. Uansett; hva er problemet med å lage en AIFF lyd først ?

A: Final Cut Pro and Final Cut Express are not set up to directly import MP3s for use within video projects. Final Cut project wants to see an AIFF audio file and preferably in a 48kHz sample rate.

As a side note, both MP3 (and AAC for that matter) are "lossy" compressed audio formats. They lack the sound quality of the original, uncompressed audio, even if you convert them back to AIFF (uncompressed format). Because of this, you should consider using the original audio if possible. Remember, good video can be made GREAT with great audio!

"When only the compressed MP3 or AAC file is available, there is a "work around." MP3 and AAC audio files should be converted to uncompressed AIFF files that match the sample rate (that's the really important part of this Tech Tip) of the audio in your video sequence. If you don't already have an audio application that can convert MP3s, you will need QuickTime Pro to complete these steps. The good news is that Final Cut Pro 3 and 4 include a QuickTime Pro key (you can just download the software, then use the key number to unlock the "pro" features)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Håvard, jeg burde sagt at det ikke er beregnet på oss "gamlekara", som har redigert og klippet siden den gang alt var analogt og linjært. Det er beregnet på den nye generasjonen.

Da jeg startet måtte jeg tenke igjennom hver eneste frame før jeg trykket på "edit" og båndmaskinene begynte å rulle. Og det er fortsatt store filmer som blir klippet på gamlemåten, med "flatbeds" (fysisk klipping og liming av film), som f.eks. Steven Spielberg sine filmer. Tintin er den første Spielberg filmen som er klippet digitalt.

Og for ikke mer enn 10-12 år siden var dette fortsatt normen. Samtlige av disse klipperne jobber i dag digitalt. Og de programmene DE foretrekker har utgangspunkt i samme work-flow som de gamle klipperommene. Og vi som tok utdanningen vår i den perioden hvor digitalt var i ferd med å ta over for analogt har innarbeidet oss samme rutiner. Samtlige redigeringsprogram har hittil "tatt hensyn" til oss, inntil Apple sin nye FCPx. Her prøver de å tvinge oss til å tenke nytt. Noe jeg har verken tid eller lyst til. Apple har sendt et tydelig signal.  ;)

Walter Murch er en av mine helter. Han har alltid vært langt framme når det gjelder å tenke nytt og bruke ny teknologi. Her er litt om hans tanker, og det er vel sånn jeg ser det også: http://blog.mercerfilm.tv/3d/walter-murch-on-the-demise-of-fcp/

Jeg er ikke så bastant som jeg høres ut (er sjeldent det  ;)). Blir nok mer Apple på meg "down the track". Men FCPx blir det ikke med det første. Trenger en uansett en liten oppfriskning på Avid, som jeg brukte under utdanningen min og årene rett etter. Har alltid likt Avid og interface'n der.

Til syvende og sist blir også dette en smakssak. Og så langt for meg smaker FCPx galle.  ;D

Skjønner deg godt, tmags. Når man kan et håndtverk godt er det veldig slitsomt å bli tvunget til å lære seg grunnleggende verktøy på nytt. Avid og Premiere, som begge har mere tradisjonelle grensesnitt, er er jo veldig bra saker.

Selv er jeg såpass grønnskolling at jeg egentlig bare har brukt iMovie og FCPX. Jeg jobbet ganske lenge i iMovie, som faktisk er overraskende bra tross de åpenbare begrensningene, og funker til mye rart hvis man er litt kreativ. Men til slutt møtte jeg veggen ettertrykkelig i iMovie, og prøvde meg litt i FCP7. Jeg synes det var seigt å komme over kneika i FCP7. 

Så FCPX passer sånne som meg perfekt. Like enkelt å bruke som iMovie, men samtidig kan man få til alt mulig. Også er det veldig kjapt. Nå kommer jo tredjeparts programvare til FCPX for fullt også - f.eks. kom det en FCPX-versjon av det meget populære fargekorrigering/effektprogrammet Magic Bullet Looks for noen dager siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

NÅR begynte du å redigere på MAC med FCP??

Under sakset et svar i disk. forum. Enkeltstående .mts filer "pakker" jeg opp med clipwrap uten problemer. Fjerner .mts" "papiret" i legger igjen gangbare saker.

Forøvrig importerer Final Cut Studio (FCP 7) dette helt fint??

Et annet sporsmål du bør stille er hvorfor i svarte bla. Sony og Canon ikke kan bruke samme "innpakning" av filene som andre ?? Da hadde dette ikke vært noe problem.

PS. Du forteller meg altså at hvis du bruker egenprodusert lyd til prosjekter, så lager du disse i MP3 ??!! Sorry, men det tror jeg ikke mye på :)

"Final Cut Pro X fully supports AVCHD.

But it is not possible to import single .MTS files.

You will have to back up the full contents of your SD card, with all directories and files and the use the import

from camera and then go to archive.

That is necessary, because AVCDH is a stream and there's additional info saved on the card.

Anyway: if you backup AVCDH, back up the full card with all directories. I always do this for every project"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

DET var det du skulle poengtere ikke sant? Ikke det at du faktisk har konvertert til Mac :) Hvis du bruker nok tid så finner du fordeler og ulemper med ALT. Bedre å bruke tid på konstruktive løsninger mener nå jeg. Hvorfor i svarte kan ikke Panasonic/Sony få ferdig den FCP plugin de har lovet så lenge istedet???

Det er en grunn til at det ikke er drag and drop, og det er at det er flere filer på minnekortet ditt som innholder informasjon. Disse veier ingenting, så hva er problemet med å bruke hele "filstrukturen" på minnekortet, og ikke bare "streamen". Premiere Pro er har sine store feil og mangler det også hvis du tvilte. Man kan i diskusjoner av nyere dato se at PP hadde store .MTS problemer de også. Vurdert om Sony/Sony Vegas vs. FCP forårsaker en liten "lisenskrig" ?

Ta med alle aspekter, og ikke bare ensidig kritikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET var det du skulle poengtere ikke sant? Ikke det at du faktisk har konvertert til Mac :) Hvis du bruker nok tid så finner du fordeler og ulemper med ALT. Bedre å bruke tid på konstruktive løsninger mener nå jeg. Hvorfor i svarte kan ikke Panasonic/Sony få ferdig den FCP plugin de har lovet så lenge istedet???

Det er en grunn til at det ikke er drag and drop, og det er at det er flere filer på minnekortet ditt som innholder informasjon. Disse veier ingenting, så hva er problemet med å bruke hele "filstrukturen" på minnekortet, og ikke bare "streamen". Premiere Pro er har sine store feil og mangler det også hvis du tvilte. Man kan i diskusjoner av nyere dato se at PP hadde store .MTS problemer de også. Vurdert om Sony/Sony Vegas vs. FCP forårsaker en liten "lisenskrig" ?

Ta med alle aspekter, og ikke bare ensidig kritikk :)

Jeg kom med et rimelig ærlig spørsmål, ikke kritikk :rolleyes:

edit: Jeg har ikke konvertert til Mac, jeg prøver det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ikke vondt ment :) Hyggelig det. Jeg testa ut PP på Win i går  :)  Men jeg vil påpeke at det er mye å hente før film og musikkbransjen enes om standarder og lisenser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Om jeg får samme muligheter i FCPX som i FCP6, så banker jeg over med en gang  <<l

Men er det slik? Jeg bare spør altså, for jeg har aldri prøvd FCPX når det gjelder detaljestyring av lyd, bildeoverganger og klipp. Det er jo en videreføring, og de har lovet at FCPX skal være en fullgod versjon, så det lover bra  :)

Du kan gjøre absolutt alt som gikk an i FCP6 og 7, (og mye mer), forskjellen er bare at det er mye enklere, ihvertfall for meg. Når det gjelder lyd, klipp og overganger har man selvsagt full kontroll. Etter de siste oppdateringene har FCPX funket prikkfritt for meg - kjapp og effektiv redigering på en intuitiv måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...