Gå til innhold

Final Cut Pro X - hmm...


André_Brµn

Anbefalte innlegg

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pål Andersen

Konstanterer at Apple stadig beveger seg litt fra det "tunge" pro-markedet og over på "masse" markedet. Sikkert lønnsomt og jeg håper det skjerper konkurransen blant de "andre" slik at vi får stadig bedre og billigere produkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Final Cut Express, lettversjonen av Final Cut Pro. Men bare manualen var på nesten 1000 sider, og brukergrensesnittet helt tragisk, synes jeg. Det betyr at for en som meg, uten noe videoerfaring, virket terskelen for høy. Og når det attpåtil ikke kunne importere mp3-musikkformatet, som vel er verdens mest brukte musikkformat, blei hele programmet skrinlagt. Bortkasta penger!

Man ser det i helgene: Når snart halve køen i skianlegga står med GoPro på hjelmen, sier det seg selv at konsumentmarkedet kommer til å boome. "Alle" skal dokumentere sine sprell og aktiviteter, gjerne på Facebook via YouTube og Vimeo. Digital video er snart nesten like selvfølgelig som digital foto er blitt, så det trengs enkle løsninger.  iMovie passer godt for hvermannsen (som meg), og Final Cut Pro X passer kanskje for de med litt ambisjoner, tålmodighet og teknisk innsikt. Men ut fra kommentarene over her så kunne de sikkert fjernet "Pro" i produktnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo trist å høre GeirD. Hva skal jeg si? Gå på med krom hals. Se opplæringsvideoene til Apple på nett. Der du trenger mer info søker du i manualen. Jeg var der du er nå i 2008. Fullstendig ukjent med Mac og langt mindre Final Cut. Og jovisst kan du importere mp3 til Final Cut. Du må bare rendre fila. Omgjør du musikkfila til AIFF format i Quick time slipper du rendring. Tar litt mer plass på harddisken da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal få ligge og modne litt, og i tilfelle det skulle dukke opp litt pågangsmot skal jeg prøve meg. Men det høres ut som om Final Cut Pro X er tingen for meg. Synd mac-en min har for dårlig spec. Fikk beskjed da jeg prøvde å laste den ned. For dårlig video-kort eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal få ligge og modne litt, og i tilfelle det skulle dukke opp litt pågangsmot skal jeg prøve meg. Men det høres ut som om Final Cut Pro X er tingen for meg. Synd mac-en min har for dårlig spec. Fikk beskjed da jeg prøvde å laste den ned. For dårlig video-kort eller noe sånt.

Er det ikke bare å skru ut det gamle skjermkortet og sette inn et nytt?

Eller?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg kjøpte Final Cut Express, lettversjonen av Final Cut Pro. Men bare manualen var på nesten 1000 sider, og brukergrensesnittet helt tragisk, synes jeg. Det betyr at for en som meg, uten noe videoerfaring, virket terskelen for høy. Og når det attpåtil ikke kunne importere mp3-musikkformatet, som vel er verdens mest brukte musikkformat, blei hele programmet skrinlagt. Bortkasta penger!

Man ser det i helgene: Når snart halve køen i skianlegga står med GoPro på hjelmen, sier det seg selv at konsumentmarkedet kommer til å boome. "Alle" skal dokumentere sine sprell og aktiviteter, gjerne på Facebook via YouTube og Vimeo. Digital video er snart nesten like selvfølgelig som digital foto er blitt, så det trengs enkle løsninger.  iMovie passer godt for hvermannsen (som meg), og Final Cut Pro X passer kanskje for de med litt ambisjoner, tålmodighet og teknisk innsikt. Men ut fra kommentarene over her så kunne de sikkert fjernet "Pro" i produktnavnet.

Med tanke på mengden ENKLE "how to" videoer som finnes der ute, så skulle det meste ordne seg.. Syntes du det er rart et videoredigeringsprogram ikke støtter mp3 ??!!!  Er jo bare å åpne låta i quicktime å eksportere til AIFF !!

PS. Det finnes som regel enkle metoder for å "lure" programmet til å forlange andre specs på HW. Litt tukling med texedit el. på rette stedet så ordner det seg som regel. Maskinen din er helt sikkert sprek nok. SW er bare ikke optimalisert for dine specs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Den skal få ligge og modne litt, og i tilfelle det skulle dukke opp litt pågangsmot skal jeg prøve meg. Men det høres ut som om Final Cut Pro X er tingen for meg. Synd mac-en min har for dårlig spec. Fikk beskjed da jeg prøvde å laste den ned. For dårlig video-kort eller noe sånt.

Er det ikke bare å skru ut det gamle skjermkortet og sette inn et nytt?

Eller?  ;D

Det kan du selvfølgelig gjøre på alle mac maskiner. Mac Pro er skitenkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 proffer sier hva de mener om FCPX:

http://philipbloom.net/2012/02/07/fcpxeditors/

Vel, for de som ikke orker å lese en laaang liste med tekniske betraktninger fra disse proffene (det kan jeg godt forstå;), er kortversjonen/oppsummeringen omtrent slik:

Først var de veldig skeptiske og litt sinte, fordi det var ganske uferdig da det ble sluppet, og dessuten er det totalt forskjellig fra alle andre redigeringsprogrammer, så de måtte lære seg masse fra skrætsj. Så ble de litt mer nysgjerrige. Og nå foretrekker de faktisk å jobbe i FCPX, fordi det er raskere enn noe annet program og har masse nyskapende løsninger. Fortsatt en del rusk der, men det meste er fikset.

Noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du det er rart et videoredigeringsprogram ikke støtter mp3 ??!!!

Tror de fleste synes det er litt rart at et så profft program ikke støtter verdens mest kjente og brukte filformat for lyd, så jeg stiller meg spørrende til antall utrop og spørsmålstegn avslutningsvis i spørsmålet ditt.

Det kan du selvfølgelig gjøre på alle mac maskiner. Mac Pro er skitenkelt...

Mac Pro har et vanlig kabinett så der lar det seg sikkert gjøre.. Men resterende macer.. skeptisk, skeptisk mht at de fleste modeller utenom Mac Pro, så er skjermkortet loddet fast i hovedkortet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner her nede som hadde byttet fra Avid til FCP har samtlige gått tilbake til Avid. Flere produksjonshus har også fjernet FCP som alternativ. Og utstyrsleverandører har fjernet FCP fra hyllene og kjører "aftermath" seiminar (after the demise of FCP as a professional editing application).

Når det er tid for meg å oppgradere så blir det Avid Media Composer.  ;)

Du kan fortsatt gjøre mye artige saker i FCPx, men noe profft redigeringsprogram er det ikke. Apple har tydelig vist at de driter tvert i oss som jobber med dette. Og da skal jeg heretter drite tvert i alt som heter Apple når det gjelder jobb-ting. Fornærma ja...  :(  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner her nede som hadde byttet fra Avid til FCP har samtlige gått tilbake til Avid. Flere produksjonshus har også fjernet FCP som alternativ. Og utstyrsleverandører har fjernet FCP fra hyllene og kjører "aftermath" seiminar (after the demise of FCP as a professional editing application).

Når det er tid for meg å oppgradere så blir det Avid Media Composer.  ;)

Du kan fortsatt gjøre mye artige saker i FCPx, men noe profft redigeringsprogram er det ikke. Apple har tydelig vist at de driter tvert i oss som jobber med dette. Og da skal jeg heretter drite tvert i alt som heter Apple når det gjelder jobb-ting. Fornærma ja...  :(  ;D

Med all mulig respekt: jeg tror du tar feil.

Leste du artikkelen jeg linka til? Jeg mener feilen Apple gjorde var å lansere programmet før det var helt ferdig. De burde ha ventet med lanseringen, ev. latt folk være med å teste det nye programmet før release. Og så burde de latt FCP7 leve litt lenger, helt til FCPX var klart.

Men jeg tror FCPX sitt grensesnitt er fremtiden. Det er ingen grunn til at videoredigering skal være så vanskelig, tungvint og lite intuitivt som det er i de andre, gamle programmene (Premiere, Avid, FCP 7).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard, jeg burde sagt at det ikke er beregnet på oss "gamlekara", som har redigert og klippet siden den gang alt var analogt og linjært. Det er beregnet på den nye generasjonen.

Da jeg startet måtte jeg tenke igjennom hver eneste frame før jeg trykket på "edit" og båndmaskinene begynte å rulle. Og det er fortsatt store filmer som blir klippet på gamlemåten, med "flatbeds" (fysisk klipping og liming av film), som f.eks. Steven Spielberg sine filmer. Tintin er den første Spielberg filmen som er klippet digitalt.

Og for ikke mer enn 10-12 år siden var dette fortsatt normen. Samtlige av disse klipperne jobber i dag digitalt. Og de programmene DE foretrekker har utgangspunkt i samme work-flow som de gamle klipperommene. Og vi som tok utdanningen vår i den perioden hvor digitalt var i ferd med å ta over for analogt har innarbeidet oss samme rutiner. Samtlige redigeringsprogram har hittil "tatt hensyn" til oss, inntil Apple sin nye FCPx. Her prøver de å tvinge oss til å tenke nytt. Noe jeg har verken tid eller lyst til. Apple har sendt et tydelig signal.  ;)

Walter Murch er en av mine helter. Han har alltid vært langt framme når det gjelder å tenke nytt og bruke ny teknologi. Her er litt om hans tanker, og det er vel sånn jeg ser det også: http://blog.mercerfilm.tv/3d/walter-murch-on-the-demise-of-fcp/

Jeg er ikke så bastant som jeg høres ut (er sjeldent det  ;)). Blir nok mer Apple på meg "down the track". Men FCPx blir det ikke med det første. Trenger en uansett en liten oppfriskning på Avid, som jeg brukte under utdanningen min og årene rett etter. Har alltid likt Avid og interface'n der.

Til syvende og sist blir også dette en smakssak. Og så langt for meg smaker FCPx galle.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du det er rart et videoredigeringsprogram ikke støtter mp3 ??!!!

Tror de fleste synes det er litt rart at et så profft program ikke støtter verdens mest kjente og brukte filformat for lyd, så jeg stiller meg spørrende til antall utrop og spørsmålstegn avslutningsvis i spørsmålet ditt.

Final Cut pro støtter i hvert fall mp3.

Kanskje de kutter ut mp3 støtten fordi mp3 allerede er et komprimert format og når man da lager/eksporterer sluttproduktet/filmen ut i fra FCP, komprimerer man lyden/mp3 en gang til? Med formatene AIFF og WAV-filer som ikke er komprimerte formater blir lyden bedre.

Mp3 i FCP krever også "rendering" (må rendere for å høre lyden hvis jeg ikke husker feil), selv om det ikke er noen krise da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de kutter ut mp3 støtten fordi mp3 allerede er et komprimert format og når man da lager/eksporterer sluttproduktet/filmen ut i fra FCP, komprimerer man lyden/mp3 en gang til? Med formatene AIFF og WAV-filer som ikke er komprimerte formater blir lyden bedre.

Mp3 i FCP krever også "rendering" (må rendere for å høre lyden hvis jeg ikke husker feil), selv om det ikke er noen krise da. :)

Hei. Jeg slettet svaret mitt, for jeg forstod at det var spørsmål om det i det hele tatt gikk an å bruke. Så ja, men altså med rendering og ikke rett inn i tidslinja  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du det er rart et videoredigeringsprogram ikke støtter mp3 ??!!!

Tror de fleste synes det er litt rart at et så profft program ikke støtter verdens mest kjente og brukte filformat for lyd, så jeg stiller meg spørrende til antall utrop og spørsmålstegn avslutningsvis i spørsmålet ditt.

Final Cut pro støtter i hvert fall mp3.

Kanskje de kutter ut mp3 støtten fordi mp3 allerede er et komprimert format og når man da lager/eksporterer sluttproduktet/filmen ut i fra FCP, komprimerer man lyden/mp3 en gang til? Med formatene AIFF og WAV-filer som ikke er komprimerte formater blir lyden bedre.

Mp3 i FCP krever også "rendering" (må rendere for å høre lyden hvis jeg ikke husker feil), selv om det ikke er noen krise da. :)

Selvfølgelig vil lydkvaliteten forringes noe under eksport, uansett filformat. Bør det ikke være opp til sluttbrukeren å ta beslutningen hvorvidt mp3 eller wav skal benyttes?

I`m just sayin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du det er rart et videoredigeringsprogram ikke støtter mp3 ??!!!

Tror de fleste synes det er litt rart at et så profft program ikke støtter verdens mest kjente og brukte filformat for lyd, så jeg stiller meg spørrende til antall utrop og spørsmålstegn avslutningsvis i spørsmålet ditt.

Final Cut pro støtter i hvert fall mp3.

Kanskje de kutter ut mp3 støtten fordi mp3 allerede er et komprimert format og når man da lager/eksporterer sluttproduktet/filmen ut i fra FCP, komprimerer man lyden/mp3 en gang til? Med formatene AIFF og WAV-filer som ikke er komprimerte formater blir lyden bedre.

Mp3 i FCP krever også "rendering" (må rendere for å høre lyden hvis jeg ikke husker feil), selv om det ikke er noen krise da. :)

Selvfølgelig vil lydkvaliteten forringes noe under eksport, uansett filformat. Bør det ikke være opp til sluttbrukeren å ta beslutningen hvorvidt mp3 eller wav skal benyttes?

I`m just sayin..

Ja ja ja Claus.

Men til andre som kanskje ikke var sikker på at det var "selvfølgelig" eller tenkte over det - lydkvaliteten forringes TO ganger når man bruker mp3. :)

"Jeg bare sier". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte AVID da spøken var at det var sponsa av Lego. Komprimeringsartifaktene var nemlig på størrelse med legoklosser. Prisen var også smådrøy. En skikkelg media- eller filmcomposerrigg kom på en snau million eller mer. Men da fikk du en skikkelig mac også, med prosessor fra selveste Motorola med på kjøpet. Men i forhold til en god onlinesuite var jo det å regne som lommepenger.

Dette var selvsagt i Homers tid, da enkelte klippere av den gamle skolen nektet plent å klippe med tastatur. De var simpelthen nakne uten den gamle spaken ... Det må ha vært den eneste årsaken til at LightWorks solgte noe som helst.

Etter hvert fant flere og flere ut at tastatur egentlig var helt greit. De andre døde. Helt sant. All den evinnelige spolinga de gamle klipperne var vant til fra filmens dager var overflødig når media var digitalisert til disk. Sannsynligvis helsefarlig også. Om det var det, eller all røyken de fikk i seg i klipperommet, som sendte dem til de evige postproductionsuiter er uvisst.

Etter hvert ble også offline-kvaliteten så god at Lego-spøken bare ble nevnt av oss yngre non-lineære pionerer da vi humret om gamledager. Plutselig kunne vi ferdiggjøre alt i AVID. Online kalte vi det da. Jeg vet ikke om dagens klippere en gang snakker om forskjellene mellom online og offline redigering. Plutselig var vi ikke lenger rene offline-redigerere. Jeg savnet det litt. Det var egentlig litt kult å stikke innom en onlinesuite med klipplista på floppy og en pose med råtape med seg. Vi kunne sitte i den feite skinnsofaen på Film & Video eller Videomaker AS og se på mens en annen stakkars peon gjorde drittarbeidet. De beste av dem serverte kaffe og skifta råtapene for oss. Men bare når vi hadde budsjetter og det var egentlig ganske sjelden. I hvert fall hvis jobben var morsom ...

Så kom FCP.

Plutselig kunne en hver regissør gjøre råklipp på PowerBooken sin. Det var uhørt og ikke en gang direkte krevende. Truende var det! Vi AVID-klippere var plutselig den gamle skolen. Jyplingene kom med klipplister eksportert fra FCP.

Når jeg leser den saken Håvard linker til får jeg en svak følelse av Deja vu. Gøy med tech er det uansett  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...