Gå til innhold

Final Cut Pro X - hmm...


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Det har vært mye diskusjon omkring FCP X har jeg skjønt.

Men at det ikke er bakover-kompatibelt med tidligere prosjekter må vel være å skyte seg i beinet?

Da går det jo ikke an å oppgradere.

Her tror jeg de har bomma.

Jeg kjører hele Final Cut Pro- pakka i 6.06 utgave, men om jeg skulle "oppgradere" til X-versjonen, så får jeg altså ikke åpnet noen tidligere prosjekter?

Les og bli uklok  :)http://speilfilm.no/?p=835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ganske spesielt det der, rart de ikka har kasta seg rundt og laget en fix på dette. Men det er kanskje ikke mulig pga ny teknologi?

Kommer nok til og kjøpe det uansett, da jeg ikke har noen gamle FCP filer liggende på lur, og det virker som om dette er bygget litt som en avansert utgave av IMovie, som jeg kjenner godt og liker og bruke.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette kunne jeg faktisk fortalt deg i fjor høst :P

Ble jo storkela når dette ble kjent og flamewaren mellom applefolk startet.

Synes selv det var et ulogisk valg av Apple, og jeg har ikke prøvd FCP engang :P

Men gjorde du det?  ;D

Neida, FCP er er fantastisk program, men dette her ser ikke bra ut med tanke på FCP X.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har brukt FCPX litt nå i det siste.

Denne videoen fra Polen er det første jeg har laget med FCPX:

Synes programmet er utrolig bra. Veldig enkelt å gjøre litt mer avanserte ting som var kjedelige og tungvinte å få til i gamle FCP, og umulig å få til i gratisprogrammer som iMovie.  

Meget intuitivt og innovativt grensesnitt. Jeg er veldig fornøyd.

Den første versjonen som ble sluppet i mai -11 hadde vel en masse bugs. Også er det jo mange som er flinke i gamle FCP, og ble skikkelig sure fordi de måtte lære seg et helt nytt grensesnitt. FCPX er jo et klart brudd med gamle FCP. Selv har jeg bare såvidt brukt gamle FCP og gjort mest i iMovie, så FCPX passer meg perfekt. Jeg kjøpte det  i desember, etter at to runder med oppdateringer hadde kommet, og har ikke hatt noen problemer i det hele tatt. Kjører som en drøm på en snart fem år gammel iMac.

Ang. bakoverkompatibilitet: Jeg forstår det sånn at man fint kan åpne gamle FCP-prosjekter i FCPX, det er andre veien det ikke funker?

Det er ihvertfall det jeg har blitt fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. bakoverkompatibilitet: Jeg forstår det sånn at man fint kan åpne gamle FCP-prosjekter i FCPX, det er andre veien det ikke funker?

Det er ihvertfall det jeg har blitt fortalt.

Hei, Håvard. Mulig det, men de hevder jo at (sitat):

"Prosjekter som var redigert i tidligere versjoner av Final Cut Pro kunne nemlig ikke åpnes i nye Final Cut Pro X."

Men det finner de vel en løsning på etterhvert sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. bakoverkompatibilitet: Jeg forstår det sånn at man fint kan åpne gamle FCP-prosjekter i FCPX, det er andre veien det ikke funker?

Det er ihvertfall det jeg har blitt fortalt.

Hei, Håvard. Mulig det, men de hevder jo at (sitat):

"Prosjekter som var redigert i tidligere versjoner av Final Cut Pro kunne nemlig ikke åpnes i nye Final Cut Pro X."

Men det finner de vel en løsning på etterhvert sikkert.

Cat DV har utviklet en fix for å få dette til: http://www.premiumbeat.com/blog/catdv-supports-translating-final-cut-pro-projects-from-fcp7-to-fcpx/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André, her nede, som har en ikke helt ubetydelig film- og TVindustri so er det nærmest en flukt vekk fra FCP nå. For et par måneder siden var jeg på et "nå som FCP forsvinner" seminar. Arrangert av en av de største videoutstyrfirmaene her nede. De fleste går over til, eller tilbake til Avid. Premiere har også hatt et boost siden FCPx kom ut.

Selv bruker jeg "gamle" FC Studio 3 helt til det dukker opp problemer av et eller annet slag. Det har det ikke gjort så langt.  ;)

Når det skjer går jeg tilbake til Avid Media Composer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André, her nede, som har en ikke helt ubetydelig film- og TVindustri so er det nærmest en flukt vekk fra FCP nå. For et par måneder siden var jeg på et "nå som FCP forsvinner" seminar. Arrangert av en av de største videoutstyrfirmaene her nede. De fleste går over til, eller tilbake til Avid. Premiere har også hatt et boost siden FCPx kom ut.

Selv bruker jeg "gamle" FC Studio 3 helt til det dukker opp problemer av et eller annet slag. Det har det ikke gjort så langt.  ;)

Når det skjer går jeg tilbake til Avid Media Composer.

Hei, Tore  :)

Ja, jeg lever også godt med FC Studio  :) Men må innrømme at jeg smugtittet litt på Premier Pro her i uka.

Du som har førstehåndskunnskap på dette får oppdatere oss andre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André, her nede, som har en ikke helt ubetydelig film- og TVindustri so er det nærmest en flukt vekk fra FCP nå. For et par måneder siden var jeg på et "nå som FCP forsvinner" seminar. Arrangert av en av de største videoutstyrfirmaene her nede. De fleste går over til, eller tilbake til Avid. Premiere har også hatt et boost siden FCPx kom ut.

Selv bruker jeg "gamle" FC Studio 3 helt til det dukker opp problemer av et eller annet slag. Det har det ikke gjort så langt.  ;)

Når det skjer går jeg tilbake til Avid Media Composer.

tmags: ingen tvil om det har vært og er mye skepsis til fcpx. Har jo vært ramaskrik fra bransjen også her i Norden.

Men etter det jeg hører er det en god del proffer som har begynt å bruke det etterhvert.

Uansett, for en glad amatør som meg har det så langt fungert perfekt, og jeg synes som sagt brukergrensesnittet er veldig bra, og ikke minst veldig kjapt å bruke. Bakgrunnsrenderinga og det at man kan begynne å redigere med en gang man har valgt de klippene man vil bruke, uten ventetid overhodet, er spesielt gledelig, og sparer myyye tid. Forhåndsvisning av videoklipp ved å bare dra musa over, optical flow slo-mo, og tilpassing av lengden på klipp og overganger ved å dra i dem med pila er også veldig intuitive og praktiske detaljer. Audioløsningene er også veldig fine.

Autosync-funskjonen ved flerkamerafilming funker faktisk også utrolig bra, og jeg liker også den innebygde fargekorrigeringsfunksjonaliteten, som er annerledes, men utrolig enkel å bruke når man først skjønner hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Final Cut X er helt nytt, og det har ennå ikke vært oppdateringer av større grad. Gi dette programmet en tid til å modnes så tenker jeg Apple er helt oppe å går i proff redigerings segmentet. Når det er sagt så syntes jeg selv FCP X er er helt konke. Super hastighet og resultatet som kommer ut i enden er det INGENTING feil på. Hva så hvis det ikke er bakoverkompatibelt? Jeg har jo fortsatt Final Cut Studio? De gamle prosjektene jobber jeg bare videre med der, og de nye i FCP X.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål og Håvard understreker to viktige poeng; FCPx er et "powertool" for amatører, uten tvil. Det er utrolig hva man kan gjøre. Mine poeng ang FCPx hører nok hjemme i andre fora.

Så og si samtlige JEG kjenner som jobber i media har gått over eller er i ferd med å gå over til andre løsninger. Når sant skal sies så minner det hele mer om en avansert utgave av iMovie enn FCP. Det finnes visstnok 2 millioner brukere av FCP 7 men hele 50 mill. brukere av iMovie. Der ligger nok hele svaret. For Apple er det mer penger i "consumer" markedet enn i proff markedet.

FCPx er ihvertfall et gigantisk spark i nøttene til alle som er tilknyttet film- eller TV bransjen. Heldigvis har mange fått pengene tilbake etter å ha kjøpt FCPx.

Denne er litt følsom, men noen av poengene kommer allikevel frem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål og Håvard understreker to viktige poeng; FCPx er et "powertool" for amatører, uten tvil. Det er utrolig hva man kan gjøre. Mine poeng ang FCPx hører nok hjemme i andre fora.

Så og si samtlige JEG kjenner som jobber i media har gått over eller er i ferd med å gå over til andre løsninger. Når sant skal sies så minner det hele mer om en avansert utgave av iMovie enn FCP. Det finnes visstnok 2 millioner brukere av FCP 7 men hele 50 mill. brukere av iMovie. Der ligger nok hele svaret. For Apple er det mer penger i "consumer" markedet enn i proff markedet.

FCPx er ihvertfall et gigantisk spark i nøttene til alle som er tilknyttet film- eller TV bransjen. Heldigvis har mange fått pengene tilbake etter å ha kjøpt FCPx.

Denne er litt følsom, men noen av poengene kommer allikevel frem:

Gode poenger, tmags.

Og jeg tror du har rett i at produktet er rettet mer mot forbrukere og særlig prosumers enn profesjonelle videoredigerere. Det er nok ingen tvil om hvor markedet ligger.  

Synes imidlertid ikke det er noen svakhet ved programmet at det tar med seg en del av det beste fra iMovie, som er et utrolig brukervennlig program til helt grunnleggende redigering. Etter min mening er det tradisjonelle brukergrensesnittet innen profesjonell videoredigering (Premiere, gamle FCP)  svært lite intuitivt, så for meg har FCPX fjernet mye av mystikken rundt litt mer avansert videoredigering.

Men som sagt, jeg forstår godt at de som er skikkelig gode på gamle FCP blir sure når Apple mer eller mindre avvikler det programmet de har brukt mange år på å lære seg. Må jo bli bråk. Men svært mange av de tingene folk ble mest sure for (jf. Hitler;) er jo fikset nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Og mer blir "fikset". Pro markedet er faktisk litt på vei tilbake igjen.. Dessuten er jo støtten for Final Cut Studio fortsatt høyst oppgående? De som jobbet på det tidligere kan jo bare fortsette???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...