Gå til innhold

Kniv


Nofish

Anbefalte innlegg

Gjør som deg trådstarter og bruker en Mora.

God å holde skarp og godt grep,

Har,etter mange år samla meg en anseelig mengde kniver,både kjøpt og fått.

Synes de fleste knivene i tursegmentet har litt for brede og tykke blad,men skulle jeg kjøpt en til, hadde det nok blitt Hunter far Brusletto(selv om den også lider av bredde-/tykkelse- syndromet. ;D )

Foreløpig synes jeg Mora'en gjør jobben til en svært fornuftig pris.

Også må jeg legge til at brødskjæringen forgår med taggete smørekniv(med tynt,langt blad) ;)

Jepp, og når det er så dårlig stål som det er på moraen så går som en lek å slipe den opp igjen.

Det egentlig ikke noe dårlig stål i en morakniv. Det er ikke slik at jo hardere stål jo bedre. Det kommer an på hva den skal brukes til.

Ja, Ruffen, som du sier så er det faktisk ikke så dårlig stål i morakniver. Ganske hardt, men også ganske seigt i tillegg. Må slipes med jevne mellomrom, men det må jammen det meste av kniver også om de skal være bokstavelig talt knivskarpe  :)

Som digresjon, kan jeg nevne at jeg var med en gang og slakta elg med en halvskjem kniv - ikke noe moro  ;D

En kniv er et verktøy med mange forskjellige bruksområder. Å ha kjøkkentjeneste med dårlige kniver er helt håpløst.

Jeg er forundret over at ikke folk flest legger mer i det å ha skarpe kniver. Du kan ikke kjøpe deg en kniv som er skarp resten av livet ditt. Da brukes den aldri.

En god kokkekniv har gjerne hardt stål. Viktig å holde slike kniver skarpe hele tiden. Blir den for sløv er det jobb å få den skarp igjen.

En snekkerkniv blir ofte brukt til alt mellom himmel og jord og må da være litt ok å få slipt opp igjen. Typisk mora-kniv.

Nofish: Almir har kniver liggende på bakrommet som han ikke bruker på fisk med ben i pga mykt stål. Tipper de er rimelig skarpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kniv er for mange kunst og ikke minst håndtverk. Det er det jo og.

Men for meg er det et verktøy. Man må kunne tørre å bruke de.

Er litt nazi på kjøkkenet, det må jeg innrømme. MINE kniver der får INGEN lov å røre!!

Da finner jeg de i oppvaskmaskinen og alle andre plasser de IKKE skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på Mora, helst de røde. Veldig skarpe første turen og lette å slipe opp.

Funker bra til sløying av fisk og det meste annet.

I tillegg pleier jeg å ha en filetkniv av bra kvalitet på lur. Og så er det ofte en i gjengen som har med seg en skikkelig samekniv, og den er utmerket både som brødkniv, feltkokkekniv og øks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en Leatherman Skeletool CX som har vært helt fantastisk!  :) Dekker 90% av behovet - til det "grovere" har jeg en Cold Steel SRK, er veldig fornøyd med denne også. Tåler det meste du kan kaste mot den!

Promo videoen for SRK'en er helt magisk - snakk om nolduser!  :rolleyes:

http://www.coldsteel.com/srk.html 

Den vidoeoen var jo helt fantastisk!!! Typisk amerikansk!! Fin gjeng  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, har bare gått ut fra at det har med stålkvaliteten å gjøre. Blir fort sløv, er lett å slipe opp...

Niks,Morastålet i disse knivene er vel litt bløtt,men er helt sikkert tenkt å være sånn.Mora lager den kvaliteten de gidder å lage og her syns de nok bruksknivene bør være sånn.

Ok,blir litt fortere sløv enn en med feks. barberbladkjerne.Meeeen....atskillig enklere å bryne opp igjen.

Rustfritt er i det store noe vanskligere å få brynet til å bite på,så rustflekker er for meg et kvalitetstegn. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid med min gamle Leatherman, kan være kjekt med tang, speielt om en av kompisen skulle få flua i kinnet, I tilllegg er denne med, etter mitt syn et smykke av en kniv som også er en fantastisk brukskniv. Lager av en av Sveriges beste knivsmeder.

Jens

post-2133-13949891088577_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...