Gå til innhold

Kniv


Nofish

Anbefalte innlegg

Jeg bruker en Brusletto Fritjoff Nansen.. Flott kniv i passe størrelse.. Skal jeg på lengre turer har jeg med meg en Strømmeng 8" samekniv.. Denne er super til hugging og brødskjering... Dette med kniv er da veldig individuelt.. Er du usikker og vil ha en skikkelig kniv så ta en titt på Brusletto Hunter eller Tiur som er nesten like men ulik vekt.. Har en liten forkjerlighet til Brusletto kniver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Brusletto Fritjoff Nansen.. Flott kniv i passe størrelse.. Skal jeg på lengre turer har jeg med meg en Strømmeng 8" samekniv.. Denne er super til hugging og brødskjering... Dette med kniv er da veldig individuelt.. Er du usikker og vil ha en skikkelig kniv så ta en titt på Brusletto Hunter eller Tiur som er nesten like men ulik vekt.. Har en liten forkjerlighet til Brusletto kniver...

sjekka nettsiden, og de ser ut til å ha mye bra. Men de største er nok litt for mye "rambo" for meg..;) Takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som deg trådstarter og bruker en Mora.

God å holde skarp og godt grep,

Har,etter mange år samla meg en anseelig mengde kniver,både kjøpt og fått.

Synes de fleste knivene i tursegmentet har litt for brede og tykke blad,men skulle jeg kjøpt en til, hadde det nok blitt Hunter far Brusletto(selv om den også lider av bredde-/tykkelse- syndromet. ;D )

Foreløpig synes jeg Mora'en gjør jobben til en svært fornuftig pris.

Også må jeg legge til at brødskjæringen forgår med taggete smørekniv(med tynt,langt blad) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som oftest å ha en halvstor kniv i sekken, akkurat så stor at skulle det komme en bjønn, så butter den mot ryggraden hvis jeg stikker hardt og tungt fra brystsiden ;D

Spøk til side, så er jo ikke kniv noe jeg vier noe mye oppmerksommhet til. Bruker en med rett eller nedadgående spiss, akkurat som jeg og alle andre bruker om jeg slakter rein eller rådyr. Har du prøvd å åpne buken på en rein med oppadgående spiss, så skjønner du hva jeg mener  :) Jeg har aldri prøvd det, for jeg har alltid hatt en far som har vist vei med tanke på alt fra rifler til kniver da jeg var ung.

Til Finnmark eller på lengre turer i telt derimot, pleier jeg i tillegg å ha med meg en stor samekniv. Fint å hugge litt småved/ småkvist med.

Noen gamle diasbilder  :)

Jeg og Hege slakter rein

Hege_andre_slakting.jpg

Her har jeg bærehjelp med reinsslaktet, 4 timer ned til dalen.

andre_ulv_klov.jpg

Unge Brun 15 år og reinsjeger  :) Ja, jeg hadde langt hår og var hard friluftsmann og jakta rein hvert år  :D

Med min kjære prikkskytende Carl Gustaf 4000 i 30-06.

Reinsjakt%20AB.jpg

Pappa med tidenes reinsbukk. Fra Finndalen.

reinsjakt%20AHB.jpg

Sånn, litt OT, men håper det går bra. Jeg fikk så mange gode minner fra meg og fatter på jakt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en Leatherman Skeletool CX som har vært helt fantastisk!  :) Dekker 90% av behovet - til det "grovere" har jeg en Cold Steel SRK, er veldig fornøyd med denne også. Tåler det meste du kan kaste mot den!

Promo videoen for SRK'en er helt magisk - snakk om nolduser!  :rolleyes:

http://www.coldsteel.com/srk.html 

Er det mulig! en kjempelink  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som deg trådstarter og bruker en Mora.

God å holde skarp og godt grep,

Har,etter mange år samla meg en anseelig mengde kniver,både kjøpt og fått.

Synes de fleste knivene i tursegmentet har litt for brede og tykke blad,men skulle jeg kjøpt en til, hadde det nok blitt Hunter far Brusletto(selv om den også lider av bredde-/tykkelse- syndromet. ;D )

Foreløpig synes jeg Mora'en gjør jobben til en svært fornuftig pris.

Også må jeg legge til at brødskjæringen forgår med taggete smørekniv(med tynt,langt blad) ;)

Jepp, og når det er så dårlig stål som det er på moraen så går som en lek å slipe den opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en Leatherman Skeletool CX som har vært helt fantastisk!  :) Dekker 90% av behovet - til det "grovere" har jeg en Cold Steel SRK, er veldig fornøyd med denne også. Tåler det meste du kan kaste mot den!

Promo videoen for SRK'en er helt magisk - snakk om nolduser!  :rolleyes:

http://www.coldsteel.com/srk.html 

Er det mulig! en kjempelink  ;D

Dette er jo deg. Det er en slik du skal ha. Det kommer ikke til å være en ting i garasjen din som det ikke er hull i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som deg trådstarter og bruker en Mora.

God å holde skarp og godt grep,

Har,etter mange år samla meg en anseelig mengde kniver,både kjøpt og fått.

Synes de fleste knivene i tursegmentet har litt for brede og tykke blad,men skulle jeg kjøpt en til, hadde det nok blitt Hunter far Brusletto(selv om den også lider av bredde-/tykkelse- syndromet. ;D )

Foreløpig synes jeg Mora'en gjør jobben til en svært fornuftig pris.

Også må jeg legge til at brødskjæringen forgår med taggete smørekniv(med tynt,langt blad) ;)

Jepp, og når det er så dårlig stål som det er på moraen så går som en lek å slipe den opp igjen.

Det egentlig ikke noe dårlig stål i en morakniv. Det er ikke slik at jo hardere stål jo bedre. Det kommer an på hva den skal brukes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som deg trådstarter og bruker en Mora.

God å holde skarp og godt grep,

Har,etter mange år samla meg en anseelig mengde kniver,både kjøpt og fått.

Synes de fleste knivene i tursegmentet har litt for brede og tykke blad,men skulle jeg kjøpt en til, hadde det nok blitt Hunter far Brusletto(selv om den også lider av bredde-/tykkelse- syndromet. ;D )

Foreløpig synes jeg Mora'en gjør jobben til en svært fornuftig pris.

Også må jeg legge til at brødskjæringen forgår med taggete smørekniv(med tynt,langt blad) ;)

Jepp, og når det er så dårlig stål som det er på moraen så går som en lek å slipe den opp igjen.

Det egentlig ikke noe dårlig stål i en morakniv. Det er ikke slik at jo hardere stål jo bedre. Det kommer an på hva den skal brukes til.

Ja, Ruffen, som du sier så er det faktisk ikke så dårlig stål i morakniver. Ganske hardt, men også ganske seigt i tillegg. Må slipes med jevne mellomrom, men det må jammen det meste av kniver også om de skal være bokstavelig talt knivskarpe  :)

Som digresjon, kan jeg nevne at jeg var med en gang og slakta elg med en halvskjem kniv - ikke noe moro  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, har bare gått ut fra at det har med stålkvaliteten å gjøre. Blir fort sløv, er lett å slipe opp...

Ja, men det er ikke noe dårlig observert det. Det du sier er selve kjennetegnet på stål som er litt i overkant mykt. Ikke nødvendigvis dårlig, men dette går på herdinga.

Seighet som går på kvalitet, og mykhet/hardhet som går på herding, er to viktige parametre.

Et annet parameter for en god slaktekniv (litt OT her da) er hellingen på spissen. Det ene medfører unødvendig mange vompunkteringer, det andre ikke - og førstnevnte lukter ikke godt  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...