Gå til innhold

Loop s1....borte vekk???


Anbefalte innlegg

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

TØRRFLUEPURISTEN - Terje, jeg har alltid likt deg for meningene du har rundt dette. Husker en annen gang du mente dette også når en ble hengt ut for å lure folk ved kjøp/salg. Du tar hensyn til personen det gjelder...

Grunnen til at jeg ikke er helt enig med deg, er at jeg mener at så lenge man ikke har noe å skjule, har man ingenting å frykte.

Politiet vil jo overvåke oss mer. So what? Hvis det kan hjelpe dem med å ta kjeltringer, voldtektsforbrytere, terrorister osv. så kom igjen. Tror uansett ikke de gidder å bruke energi på å finne ut hva jeg prater om, mailer om osv. så lenge jeg ikke har noe å skjule..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser man hvor lite miljø dette faktisk er :)

Tror nok bedrifter innenfor denne lille "klubben" vår gjør lurt i å tenke seg godt om ved slike forespørsler som Nordisk her gjorde, da slike ting er lette å gjennomskue. Bra at nordisk sa nei til forespørselen, ikke så bra at det blir blåst private mailer på offentlig forum er min mening.

Når det er sagt har jeg ingenting i mot litt reklamering og konstruktiv info om produkter så lenge mottaker vet at den som reklamerer har tilknytning til produktene. Ærlighet varer lengst  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken er fryktelig uheldig. Ikke fordi en privatperson har tatt initiativ om en "vervekampanje", men fordi kanskje forumets mest aktive moderator kontakter en forhandler og tilbyr seg bestikkelser for å utnytte de som annonserer i "ønskes kjøpt", samt aktivt vil jobbe for å rekruttere potensielle kunder og bevisst skjule sin kobling.

Det ble tross alt lovet "henvisning av kunder som tar kontakt på PM, alle som stiller spørsmål om liner, stenger etc. i åpent forum. I tillegg at det lages en sak om stangen når den kommer m.v.".

Det er nettopp overstående som er problemet, fordi man går ikke ut som privatperson, men som en moderator på FFS med lovnader om å manipulativt styre forumbrukere/privatpersoner inn til en spesifikk leverandør. Dette er drøy kost i min verden.

Hadde dette vært en ren henvendelse som privatperson uten tilknytning så hadde jeg forstått hylekoret, men i mine øyne så er det misbruk av posisjon (og ikke minst andre privatpersoner) for egen vinning. Ergo er jeg glad dette fikk se dagens lys. Det er ikke dermed sagt at jeg støtter at tråden skal stå til evig tid (det får bli moderators avgjørelse), men det er en viktig diskusjon. Og hvem vet hvor mange andre skjelletter som venter på å falle ut? Forhåpentligvis ingen fler, for her ble jeg faktisk sjokkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

TØRRFLUEPURISTEN - Terje, jeg har alltid likt deg for meningene du har rundt dette. Husker en annen gang du mente dette også når en ble hengt ut for å lure folk ved kjøp/salg. Du tar hensyn til personen det gjelder...

Grunnen til at jeg ikke er helt enig med deg, er at jeg mener at så lenge man ikke har noe å skjule, har man ingenting å frykte.

Politiet vil jo overvåke oss mer. So what? Hvis det kan hjelpe dem med å ta kjeltringer, voldtektsforbrytere, terrorister osv. så kom igjen. Tror uansett ikke de gidder å bruke energi på å finne ut hva jeg prater om, mailer om osv. så lenge jeg ikke har noe å skjule..

Vi får bare akseptere at vi ser forskjellig på saken, Stian :D :D

Dette handler ikke for meg om "så lenge man ikke har noe å skjule, har man ingen ting å frykte", men om hvor grensen går for når man kan offentliggjøre private mail på åpne forum.

Jeg mener bestemt at det å offentliggjøre privatpersoners mail er helt prinsippiellt uakseptabelt og forkastelig.

Tenk igjennom hvordan dere selv ville reagert hvis mailer og pm´er dere har skrevet og sendt plutselig ble offentliggjort på et åpent forum.

Tror de fleste hadde blitt fly forbanna og følt at personvernet hadde blitt kraftig krenka.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredricoo

Denne saken er fryktelig uheldig. Ikke fordi en privatperson har tatt initiativ om en "vervekampanje", men fordi kanskje forumets mest aktive moderator kontakter en forhandler og tilbyr seg bestikkelser for å utnytte de som annonserer i "ønskes kjøpt", samt aktivt vil jobbe for å rekruttere potensielle kunder og bevisst skjule sin kobling.

Det ble tross alt lovet "henvisning av kunder som tar kontakt på PM, alle som stiller spørsmål om liner, stenger etc. i åpent forum. I tillegg at det lages en sak om stangen når den kommer m.v.".

Det er nettopp overstående som er problemet, fordi man går ikke ut som privatperson, men som en moderator på FFS med lovnader om å manipulativt styre forumbrukere/privatpersoner inn til en spesifikk leverandør. Dette er drøy kost i min verden.

Hadde dette vært en ren henvendelse som privatperson uten tilknytning så hadde jeg forstått hylekoret, men i mine øyne så er det misbruk av posisjon (og ikke minst andre privatpersoner) for egen vinning. Ergo er jeg glad dette fikk se dagens lys. Det er ikke dermed sagt at jeg støtter at tråden skal stå til evig tid (det får bli moderators avgjørelse), men det er en viktig diskusjon. Og hvem vet hvor mange andre skjelletter som venter på å falle ut? Forhåpentligvis ingen fler, for her ble jeg faktisk sjokkert.

Kan ikke bli mer enig Lars!

Godt dette kom frem! Støtter Nordisk 100% i posting av PM/mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes, som noen påpeker her, at det absolutt er viktig å ta vare på og ta høyde for personvernet, like viktig her, som på alle andre områder i samfunnet vårt. I tiden vi lever i godtar vi nesten ikke lenger "at vi ikke får vite", og vi ser derfor daglige eksempler på at personopplysningsloven faktisk blir brutt.

I denne sammenheng snakkes det for eksempel om "hva som er av offentlig interesse", og av den grunn unntatt fra loven og/eller forskriften. Det snakkes også om sensitive og ikke-sensitive personopplysninger. Når det gjelder forskjellen på de to sistnevnte, så er forskjellen i store trekk bare den at de sensitive krever konsesjon, både for å innsamle, registrere, sammenstille, lagre og utlevere.

Men alle opplysninger om en person har som utgangspunkt at de ikke skal "behandles" i forhold til ovennevnte uten den berørtes samtykke. I denne sammenheng blir det muligens riktig å diskutere om en slik type e-post er å betrakte som en personopplysning etter loven, og videre da, om utleveringen av informasjonen etter samme lov, er i strid med den.

§8. Personopplysninger kan bare behandles dersom den registrerte har samtykket, det er fastsatt ved lov, eller det er nødvendig for å; oppfylle en avtale med den registrerte, oppfylle rettslig forpliktelse, ivareta den registrertes vitale interesser, utføre en oppgave av allmenn interesse, utøve offentlig myndighet.

Selv om personopplysningsloven har ganske klare retningslinjer og paragrafer, er det en lov med forskrift som i høy grad og svært ofte må ledsages av skjønn. Og det er ikke så enkelt det. Bak et skjønn må det også ligge kunnskap, og det er ganske mye forlangt at vi alle til enhver tid evner å koble det vi foretar oss mot gjeldende personopplysningslov. Noen vet ikke at den finnes engang. Vi kommer langt med aktsomhet og sunt bondevett.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har sikkert driti seg ut i en eller annen iver etter å oppnå noe men synes det er på kanten å utnytte (ihvertfall prøve) sin posisjon for egen vinning. I min verden er det uakseptabelt og bør slåes hardt ned på!

At man publiserer en mail sendt fra en privatperson med fullt navn etc kan man sikkert diskutere nytten av men ikke snu fokuset nå dere! Husker sist det skjedde her inne, ble liv og røre da også men da var det litt omvendt, kunden hang ut aktøren. Allikevel synes jeg personlig det er greit å statuere eksempler når det er snakk om oppførsel som dette. Selvfølgelig litt tøft for vedkommende det gjelder men dog.

Mange som roser nfisk, bra de gjorde det eneste riktige; og si nei!

Ja de gjorde det, men her går runar og gutta langt over streken.

Som royken nevner burde denne tråden vært slettet!

Vebjørn!

Vel Vebjørn, er nok et mer nyansert perspektiv på dette dersom du ser på hva som blir skrevet i mailen til Nordisk. her er det snakk om grov utnyttelse av sin egen rolle for egen vinning. Men som sagt kjipt for personen involvert men det får man tåle når man tråkker så til di grader i salaten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig for oss å få fram følgende i en videre diskusjon på denne tråden:

Henning har innsett at han har begått en feilvurdering og beklaget dette. Det er respektfullt gjort. Vi er rimelig sikre på at Henning med denne lærdommen kan tilføre mye til mange diskusjoner på nettet og vi vil kunne følge hans synspunkter med enda større interesse enn før. Ivrige fluefiskere med synspunkter blir det aldri for mange av og Henning er en av oss.

Den videre diskusjonen føres best på generelt grunnlag. Saklighet, redelighet og det å spille med åpne kort og å ha en synlig posisjon, ser vi på som viktig også for personer som ytrer synspunkter på et offentlig nettforum. Også å stå ansvarlig for det man har gjort.

Mvh Nordisk Fiskeutstyr

Runar, Svein og Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke måtte forsvare meg Runar. Det skal jeg klare helt selv.

Jeg har gjort en idiotisk ting. Ingen tvil om det. Den er spesielt idiotisk siden jeg var moderator på fluefiskesiden da mailen ble sendt. Hadde jeg ikke vært det, hadde jeg bare vært en " i rekken" av folk som vil ha ting gratis.

Det som er viktig for meg i denne saken er følgende. Fluefiskesiden og Rune Stokkebekk må for all del ikke komme i no dårlig lys. Han har ikke visst om dette for fem flate ører. Håper at dette kan holdes ute av diskusjonen.

En ting som er litt viktig for meg å presisere, siden det har vært en del snakk om det, er dettte med at jeg ville ha en One, og snakka drit om den når jeg ikke fikk den. Dette er bare tull!!

Da One ble annonsert, og jeg sendte mailen, så hadde den akuratt komt ut i USA. Det var det kuleste stanga jeg hadde sett i hele mitt liv, og til og med Tuben var kul. Jeg ville ha en slik, og tenkte ikke med hodet i det jeg sendte en mail til Nfisk. Når stangen kom ut, var den rett og slett ikke det jeg ville at den skulle være, og på DETTE grunnlaget har jeg kommentert denne stanga. IKKE fordi at jeg ikke fikk en. Dette er svært viktig.

Nå startet jeg den tråden for at jeg har samme forventninger til den nye Loopstanga. Og det kan vise seg at den heller ikke lever opp til hva mitt enkle hode mener. Er ikke dypere en det.

Men dette dekker ikke over at jeg prøvde meg på et triks når jeg var moderator på ffs. Det prøver jeg heller ikke å viske over. Men på grunnlaget over, så føler nok Kabbe at jeg kritiserer One på feil grunnlag. Det er IKKE fordi jeg ikke fikk en. Og derfor ble jeg litt lei meg når de la ut heile mailen offentlig i dag. Da kjente jeg at jeg ble skikkelig skuffa.

Men jeg skal ikke prøve å legge skjul på noe, eller dekke over noe, da jeg har gjort det jeg har gjort, og det var teit.

Jeg rekner med at ting ikke hadde blitt posta her visst jeg ikke hadde vært moderator, og mitt forsøk er nok ikke det eneste Nfisk har fått ang sponsing. Men igjen. Ingen andre sin feil her en Henning sin.

Og Runar, det ang salget har jeg fra andre kilder, som kan linke opp mot andre land. MIN tilbakemelding er i hvert fall at den ikke har solgt i henhold til de enorme forventningene den hadde i forkant, og de selger mange av de eldre modellene. Frister å gå ut med kilden her, for å dekke min egen uttalelse, men jeg velger å holde den for meg selv, og dere andre kan få tro at jeg lyger om dere vil.

Følte disse tingene var litt viktig for meg å si.... om jeg har noe jeg skulle ha sagt.

Jeg har sagt til Rune i telefon i dag, at jeg ikke vil at noe skal slettes i denne tråden, og at den kan gå sin gang. så lenge det ikke går ut over fluefiskesiden, eller han selv.

Jeg har ikke mer å si en at jeg beklager det som har hendt, og føler meg nok ikke så kul nå i etterkant.

Diskusjonen kan fortsette, men jeg kommer ikke til å svare noe mer en det jeg gjør her. men folket må bare fortsette.

(Må si takk for alle støtter på telefon, sms, PM.... boksen er full, så må slette etter hvert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har sikkert driti seg ut i en eller annen iver etter å oppnå noe men synes det er på kanten å utnytte (ihvertfall prøve) sin posisjon for egen vinning. I min verden er det uakseptabelt og bør slåes hardt ned på!

At man publiserer en mail sendt fra en privatperson med fullt navn etc kan man sikkert diskutere nytten av men ikke snu fokuset nå dere! Husker sist det skjedde her inne, ble liv og røre da også men da var det litt omvendt, kunden hang ut aktøren. Allikevel synes jeg personlig det er greit å statuere eksempler når det er snakk om oppførsel som dette. Selvfølgelig litt tøft for vedkommende det gjelder men dog.

Mange som roser nfisk, bra de gjorde det eneste riktige; og si nei!

Ja de gjorde det, men her går runar og gutta langt over streken.

Som royken nevner burde denne tråden vært slettet!

Vebjørn!

Vel Vebjørn, er nok et mer nyansert perspektiv på dette dersom du ser på hva som blir skrevet i mailen til Nordisk. her er det snakk om grov utnyttelse av sin egen rolle for egen vinning. Men som sagt kjipt for personen involvert men det får man tåle når man tråkker så til di grader i salaten!

Ser den!  

Vi får håpe Henning har lært, så får vi la det ligge.

Han beklager og ser selv hvor på tryne det var det han gjorde. Synes fortsatt at nordisk gutta kunne løst dette på en mere smertefri måte for Henning. Alle driter seg ut i ny og ne...

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

henning burde bare slette hele profilen og sin forbindelse til FFS! uansett hva slags reaksjoner jeg skulle få til dette er det jo her "svart på hvit" at henning bruker siden til sin egen vinning og som moderator er det lov å bruke hue litt..... dette er på ingen måte bra! og kjempe cred til nfisk som ikke lar seg påvirke i negativ retning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Herren tilgir og gapestokken er avskaffet. Det har kommet en avklaring, en unnskyldning og forumet funker som bare fy. Snart er det en ny fiskesesong! Er ikke det fint?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

henning burde bare slette hele profilen og sin forbindelse til FFS! uansett hva slags reaksjoner jeg skulle få til dette er det jo her "svart på hvit" at henning bruker siden til sin egen vinning og som moderator er det lov å bruke hue litt..... dette er på ingen måte bra! og kjempe cred til nfisk som ikke lar seg påvirke i negativ retning!

Neeeei, ta det med ro nå kjakan  ;) 

Om en liten stund så roer dette seg ned og vi er tilbake igjen.

Yes Erik!  :D Gleder meg som en unge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Herren tilgir og gapestokken er avskaffet. Det har kommet en avklaring, en unnskyldning og forumet funker som bare fy. Snart er det en ny fiskesesong! Er ikke det fint?  :)

Enig, denne saken er ferdig.

Uansett hvor dustete det var, så har jeg hatt et godt inntrykk av Henning fra tidligere.  

Herregud, folk er sponset i hytt og gevær her inne, stort sett dreier det seg om å få gode priser hos et merke.

Henning vil være med på galeien han også... Så tar han et skikkelig elefantsprang inn i glassbutikken...

PS.

Og når det gjelder Sage One er det vel langt fra noen fiasko.  Dæven så mye dritt som er sagt om Z-axis, men det er visst tidenes mest solgte fluestangserie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

henning burde bare slette hele profilen og sin forbindelse til FFS! uansett hva slags reaksjoner jeg skulle få til dette er det jo her "svart på hvit" at henning bruker siden til sin egen vinning og som moderator er det lov å bruke hue litt..... dette er på ingen måte bra! og kjempe cred til nfisk som ikke lar seg påvirke i negativ retning!

Veldig uenig :) At Hennig har gjort noe veldig dumt er det ikke tvil om, men han legger seg jo flat!

Den lille tiden jeg har vært på forumet her har Henning bidratt med masse bra! kan ikke se noe som helst grunn til at han ikke skulle kunne fortsette med det i ettertid også.. selv om denne saken blir en ripe i lakken ;)

ALLE KAN GJØRE FEIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ihvertfall dette bidrar til at folk som lurer på noe ang utstyr her på siden blir mer obs på at det sitter folk her med økonomiske interesser for å anbefale det de gjør, uten at det blir opplyst om.

Kan desverre ikke si det overrasker meg, men litt synd for fluefiskere i startfasen.

Heretter blir det jo lett å tenke at når en eller annen anbefaler en spesiell butikk, eller et spesiellt merke, så ligger det mer bak enn et vennlig råd.

Her sitter folk gjerne å klager over Off Topic i en utstyrstråd de selv har startet, og får rett som det er andre med seg i hylekoret.

Og så viser det seg kanskje at motivet for å i det hele tatt starte tråden er personlig gevinst  ??? Du verden for et herlig miljø . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står vell noe i en bok om det å kaste første stein..

Tror Henning har lært, kanskje dette også vil stoppe andre fra å prøve noe lignende.

Godt det ikke er lenge til de første mygga klekker på landsbasis...

Hilsen en som har "driti" seg ut mange ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Uansett om man kjenner, eller kjenner for Henning eller ikke så er Vegas kommentar den mest konstruktive og velskrevne i denne debatten. Skal man delta i en slik diskusjon må man vise et snev av objektivitet. Jeg er helt enig i det Lars skriver.

Denne saken er fryktelig uheldig. Ikke fordi en privatperson har tatt initiativ om en "vervekampanje", men fordi kanskje forumets mest aktive moderator kontakter en forhandler og tilbyr seg bestikkelser for å utnytte de som annonserer i "ønskes kjøpt", samt aktivt vil jobbe for å rekruttere potensielle kunder og bevisst skjule sin kobling.

Det ble tross alt lovet "henvisning av kunder som tar kontakt på PM, alle som stiller spørsmål om liner, stenger etc. i åpent forum. I tillegg at det lages en sak om stangen når den kommer m.v.".

Det er nettopp overstående som er problemet, fordi man går ikke ut som privatperson, men som en moderator på FFS med lovnader om å manipulativt styre forumbrukere/privatpersoner inn til en spesifikk leverandør. Dette er drøy kost i min verden.

Hadde dette vært en ren henvendelse som privatperson uten tilknytning så hadde jeg forstått hylekoret, men i mine øyne så er det misbruk av posisjon (og ikke minst andre privatpersoner) for egen vinning. Ergo er jeg glad dette fikk se dagens lys. Det er ikke dermed sagt at jeg støtter at tråden skal stå til evig tid (det får bli moderators avgjørelse), men det er en viktig diskusjon. Og hvem vet hvor mange andre skjelletter som venter på å falle ut? Forhåpentligvis ingen fler, for her ble jeg faktisk sjokkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...