Gå til innhold

Midjevader


splitcane

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå til innkjøp av en midjevader for de varme dagene med fluefiske til sommeren. Har snust litt på Scierra sin midjevader:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/Fiskebekledning/Vadebukser/Scierra-CC3-Waist-wader-str-M--129037-p0000060402.aspx

Vil gjerne ha synspunkter på denne buksa fra de som har erfaring med denne, men også anbefalinger om andre midjevadere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man ikke veldig klam i sånne midjevadere? Eller er det pustehull under beltestedet?

Man svetter jo en del på bena i slike.

Ingenting som skulle tilsi at man blir mer klam i midjebukser enn vadebukse som går opp til brystet, tvert imot  ;)

Eneste forskjellen er jo at disse ikke går høyere enn til midjen . . . Har Simms Classics og Simms Headwaters midjebukser selv, og de er befriende å bruke frem til man evt må vade dypere enn hofta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting som skulle tilsi at man blir mer klam i midjebukser enn vadebukse som går opp til brystet, tvert imot  ;)

Eneste forskjellen er jo at disse ikke går høyere enn til midjen . . . Har Simms Classics og Simms Headwaters midjebukser selv, og de er befriende å bruke frem til man evt må vade dypere enn hofta.

Ja, enig, Lars.

Jeg hadde et par sånne Simms midjevadere for noen år siden, og de var fantastisk fine til grunn vading og mye gåing opp og ned langs elva. Hadde med et par slike til Finnmark for herrens mange år siden også og det var kongebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midjevadere er gode saker. Bruker det relativt ofte. (Spesielt når varmen står på i tillegg til det vektmessige på lange turer).

Ekstremt behagelig med god utlufting som mange nevner. Har brukt flere forskjellige og den som har hengt med lengst er en simms headwaters selv om sandbeskytterne har flere huller enn ei nettingstrømpe. Scierravaderen fungerer nok mer enn godt nok. Praktisk med lommer også, selv om de sikkert er alt annet enn vanntette. Men kommer godt med :) Bare å se frem til herlig komfort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffet meg Rio Gallegos vaderene fra Patagonia. Falt for at man kan dra opp og ned overdelen på selene... Konvertert til midjevader på ca. 8 sekunder ;)

Paddinga på knærne var også helt genial, jeg vet at dere liker å krype rundt på knærne i fjellheimen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffet meg Rio Gallegos vaderene fra Patagonia. Falt for at man kan dra opp og ned overdelen på selene... Konvertert til midjevader på ca. 8 sekunder ;)

Paddinga på knærne var også helt genial, jeg vet at dere liker å krype rundt på knærne i fjellheimen :)

Ja det gjorde du vel din snik  ;D

Ser knallfine ut! Grættis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se poenget med vekten på lengre turer, men ut over det ser jeg ikke poenget?

På sommeren bretter jeg bare ned de vanlige vadere ned til midjen og klikker selene sammen, rundt livet - det har funket for meg i de årene jeg har fisket og sparer et par vadere og gir muligheten til å vade dypt om man ser den ideelle plassen, hvor man må vade litt dypere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det fungerer fint å brette ned, men jeg bruker G4 pro som brystvader og den er ganske tykk og varm når det står på, så med mindre jeg må så bruker jeg en tynn midjevader i stedet :) Syns også at det blir tettere rundt midjen når den rulles ned (og klumpete), så rent komformessig er midjevader en drøm i mine øyne. Men det er alt annet enn et "must", så det er ikke det første man kjøper på utstyrsfronten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fiskeogfriluft.net/226-cloudveil-hellroaring-wading-pant.html

Hei prøv denne brukte den på alle mine fisketurer 2011 helt fantastisk :D

Kjøpte den jeg også. Litt usikker på det reelle behovet, men til den prisen var det ikke mye å lure. Dessuten sparte jeg noen gram til Hardangerviddasekken.

PS! Grunnet litt problemer med en bestillingen var en veldig hyggelig kar på "Fiske og friluft" raus nok til å slenge oppi litt ekstra; Ny klipper fra Streamworks, risteboksholder, Cloudveil-caps og en flueboks. Liker slike hyggelige overraskelser og god kundebetjening. Tommel opp!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...