Gå til innhold

Pokkers grein!


Coachman

Anbefalte innlegg

Har litt problemer med busker og trær' date=' når jeg kaster. Hvor ofte finner jeg ikke den perfekte vakende fisken, og kaster mot den før snøret bråstopper i framkastet. Har noen samme problem, eller tips om hvordan man unngår det mest mulig?[/quote']

 

Dette var lett!! : Bare pass på at ikkje har buskar eller trær bak deg når du kaster :twisted:

Seriøst, så kan du jo lære deg rullekast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steffan linstrøm viste ett underhånskast på jakt og fiskedagene, der startpunktet for kastet er nedstrøms, man gjør deretter en sirkulær bevegelse med stangen. Man får med dette fortommen til å strekke seg oppstrøms, og starpunktet for ett perfekt underhåndkast! Jævlig vansklig å forklare, bør muligens lage en bildeserie av dette! selv om jeg ikke mestrer dette kastet perfekt så var mye gjort på ti min, men må nok fin pusse litt.

Kastet er også lettere å vinkle enn ett vanlig underhåndskast! laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker faktisk kastet til Staffan en del. Det krever litt trening og fin ballanse mellom teknikk og brutalitet (sjekk håndleddet til Staffan på "slutten" av kastet).Han når vanvittig langt med dette kastet, det gjør ikke jeg ;-) Det beste for selvfølelsen er å begynne i medvind, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bellyboat ..kan jo være en løsning.. 8) ..ellers så er det vel bare å ta selv i nakkeskinnet å få trenet på diverse kasteteknikker ..så du slipper å amputere halve "skogen".. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fluefisker er jeg opptatt av å bevare naturen. Jeg forsøker å tilpasse meg til denne, og ikke omvendt. Vi trenger alle trærne langs bredden, de gir ly til fisken og det ramler mat ned på vannet. Synes det er trist når bønder som har mark langs elv, kutter ned all skog. Helt supert med tanke på fluekasting, men elva er blitt mye mer fattig. Om ikke så mye næringsmessig, så visuelt sett....

 

Klatring i trær har det heldigvis blitt mindre og mindre av med årene, men helt ferdig med denne aktiviteten tror jeg nok aldri jeg blir. Og da hender det nok at jeg tenker tanken om motorsag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har aldri klart å venne meg av med å vri hodet og holde øye med bak-kastet ! Dette henger igjen fra jeg først lærte å kaste med fluestang og ville sjekke snørebukta bak meg :oops:

Mulig det ser litt dumt ut, men ikke fullt så dumt som å stadig parkere flua i vegitasjonen bak seg! På denne måten har man ihverfall kontroll på hvor mye man har å gå på før flua sitter i et eller annet den ikke skal gjøre !

Ellers er det mest fornuftige og praktiske jeg har lært de siste 10 årene speykast med enhånds ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å ta med motorsag på fisketur? :?:

 

Det er faktisk ikke lenge siden en fiskekompis av meg kom over et par karer som sagde ned noen trær "som sto i veien" på en odde i et vann på Hadeland... Det er helt utrolig at det går an å gjøre noe så idiotisk :evil: .

 

Kastet det refereres til lenger opp her (Staffan Lindstrøm)' date=' er nok et vanlig "snakeroll-kast", som går ut på at man former en sirkel (eller to) med stangtuppen slik at snøret følger etter og danner en sirkel som så vidt "tutcher" vannet når sirkelen er ferdig formet og du er klar til å skyte ut snøret som på et vanlig underhåndskast/speykast. Ser veldig fancy ut, men er ikke stort vanskeligere enn et vanlig underhåndskast/speykast. Personlig synes jeg det faktisk er lettere å vinkle et "snake-kast" enn et underhånsdkast, og man må bare huske at jo mer snøre man har ute - jo større sirkel må man tegne med stangtuppen. Det går også fint å kombinere et snakeroll-kast med et etterfølgende speykast/underhåndskast dersom man vil ha litt ekstra lengde men har vanskeligheter med å vinkle kastet nok...

 

Når det gjelder å kaste med skog bak seg, og man finner en smal åpening, så får man virkelig sjekket kasteferdighetene, og om snøret går rett i det horisontale planet. Litt mye pendling ut til siden, og man får en bue som garantert sitter klistret i treet man ikke skulle treffe... laugh.png' alt=':lol:'>

Det beste er derfor å snu seg [u']mot[/u] skogen, for de aller fleste har mer kontroll på fremkastet enn på bakkastet...

 

Man skal allikevel ikke være flau over å sette fluer i grener. Stor fisk står ofte til slik at man må ta noen sjanser, og alle vet at man må ta noen sjanser i livet for å lykkes! :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå opplever jeg meg såpass sitert her.... at jeg føler for å presisere at det med motorsaken VAR EN SPØK! en stor en sådan. Jeg ville aldri funnet på sage ned et tre for å kunne kaste snøret bak meg.

Det finnes alt for mange gode kast, til at slikt er nødvendig.

 

Jeg må bare si meg meget enig i Flemmings utsagn: "man skal allikevel ikke være flau over å sette fluer i grener".

Jeg bedriver mye indianerfiske, og konsekvensen er ofte mange mistede fluer. Men..... Du verden for en deilig følelse når du endelig klarer å kaste mellom løvverket, og flua havner akkurat der du ønsker, og fisken tar.

så.. bare for å følge opp en annen tråd som ble diskutert tidligere.... Da betyr det MYE hvordan fisken ble fanget! (I allefall for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå opplever jeg meg såpass sitert her.... at jeg føler for å presisere at det med motorsaken VAR EN SPØK!

 

hehe.. laugh.png' alt=':lol:'> Regnet nok med at det var en spøk fra din side Excomm. Du virker jo alt for oppegående til å kunne funnet på noe slikt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

hoho jeg har nå brukt øks ett par ganger, var vel mest for å bli kvitt mitt enorme sinne som blei bygd opp. men gjør ikke det langs fine skogsvann etc man tenker jo litt (bare litt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flemming har heil rett, det er heller ikkje noko større utfordring å få til lange kontrollerte kast i bakslengen...berre prøv :D Du vil og sleppe problematikken ved at du ikkje skal snu deg etter snøret i bakkastet, for det er du no faktisk nødt til :D Husk å lag laaaang arbeidsvei, la stangtuppen henge igjen og slå hardt over på slutten :D

Dersom du verkeleg vil lære å kaste bakslenger bør du ta ein kikk på boka til Lilleheimen zzzzzap :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan jo hende at det er for djupt? for stri strøm? mudderbunn o,l?Slik at det ikkje går an å vade?

Tror nok tråden var startet med tanke på å ungå at ein får bakslengen fast i pereferien?

:smt064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...