Gå til innhold

Renaelva 2012


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

men likefult ulovlig...... og det viser bare folks uvettighet....... totalt uvettighet...i tråd med det som har skjedd før langs med elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 180
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

det kan vell ikke være helt bra for insekts livet heller! ???

det var tanken som streifa meg også....

Mener dere at svære grantrær og furuer tett inntil elva, overalt, er viktig for innsektslivet i elva? Aldri hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører det er planer for nudistleir for godt voksne i området, så de rydder vel unna litt skog så gamlingene får litt sol på skrotten  :D

Tror vel ikke akkurat Rena-skogene er stedet hvor det er lettest å få folk til å hive klærrne, og ligge med stumpen i været. Mye rart i buskene  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det har vært andre steder i elva hvor de har hukket, en bonde gjorde 200 m elvestrekning død..... insektene sitter i vegitasjonen, bruker den som beskyttelse...... insektene som holder til på utsiden der får lengre flygning inn i skjul og mindre skjul, det har helt klart ikke noe å si for fisken og det generelle insektsliv i elva, men det er noen fine plasser oppover der.......sist men ikke minst irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har vært andre steder i elva hvor de har hukket, en bonde gjorde 200 m elvestrekning død..... insektene sitter i vegitasjonen, bruker den som beskyttelse...... insektene som holder til på utsiden der får lengre flygning inn i skjul og mindre skjul, det har helt klart ikke noe å si for fisken og det generelle insektsliv i elva, men det er noen fine plasser oppover der.......sist men ikke minst irriterende.

Skjønner det med vegitasjon, busker, gress og småtrær, men det trenger vel ikke være 30 meter høye grantrær for hver femte meter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vet om noen fine parker med utsatt degenerert ørret...... der e det greit å kaste........... det er nettopp den tunge vegitasjonen i Renaelva som gjør elva. :rolleyes: for en som kan kaste sånn nogenlunde har ikke så mye problemer i elva. en elv må ikke ødelegges for at fiskerene er for dårlige, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet om noen fine parker med utsatt degenerert ørret...... der e det greit å kaste........... det er nettopp den tunge vegitasjonen i Renaelva som gjør elva. :rolleyes: for en som kan kaste sånn nogenlunde har ikke så mye problemer i elva. en elv må ikke ødelegges for at fiskerene er for dårlige, vel?

Biter ikke den der.  ;) Spør bare om begrunnelsen for hvorfor tett skau gjør elva? Finnes da nok av andre plasser i Norge med flott og stor villfisk og hvor det er mulig å bevege seg, ha oversikt, vade og kaste overhåndskast. At Rena er så lite vadbar i tillegg gjør den ikke til min favoritt, kommer faktisk ganske langt ned, uansett hva nestorer måtte mene.  ;)

PS! Og i noen parkområder hvor det drives klassisk ørretfiske, og er ryddet langs land, så er jo ikke innsektslivet akkurat problemet, det henger vel mer på vannkvalitet og bunnvegetasjon?

PS2! Kasting er jo en ting, men det jeg kanskje tenker aller mest på er bevegeligheten langs land. Blir jo drivvåt av svette bare ved å ta seg frem 50 meter (utenfor fluesonen vel og merke), og slik kan vi vel ikke ha det i 2012, i et av verdens rikeste land?!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

men det er fult mulig å drite å fiske i den elva  :D det er så mange andre gode elver i Norge. Forbudet mor å hugge langs elver og vann pga det rike "microlivet" det bør være......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er fult mulig å drite å fiske i den elva  :D det er så mange andre gode elver i Norge. Forbudet mor å hugge langs elver og vann pga det rike "microlivet" det bør være......

Jada, og det gjør jeg stort sett også. Kjenner ikke den loven, og i så fall har de vel driti seg ut på Kvarven? Eller er det bare en lov du ønsker deg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg vil tro at grunneier/skogeier har lov til å tynne ut skog og at han er såpass oppegående at han vet hva han har lov til eller ikke når det gjelder uttynning.

Synes det blir litt feil å komme med påstander om ulovligheter basert på noen få bilder som ligger på et forum. Det blir ubegrunnet synsing på et tynt grunnlag etter mitt syn.

Her har nok grunneier helt sikkert fulgt gjeldene lover og regler.

Uttynning av skog er noe som har foregått til alle tider og det må nødvendigvis tidvis skje i nærheten av elver også.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Litt synd at ikke trærne er kappet helt nede, disse stubbene gjør det vanskelig å parkere...for de fleste ihvertfall.  Men det går jo an å stusse de litt i etterkant.

Det kommer til å bli ryddet plass for parkering bak hytta, så det ordner seg :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så loven du lenket til nå, Staffan (pdf-lenke under). Den har jo en del unntak da, både når gjelder tilgang til vassdraget og eventuelle lokale bestemmelser og reguleringer. Lovens intensjon er likevel klar, og er selvfølgelig et våpen for verneinteresser i forbindelse med kommunale reguleringer m.v.

Det jeg skriver om Rena er ofte i en litt fleipete tone (ørretfiske på laksevis med camping og bål og benk og vannkast og synkefluer... ;) ), men jeg synes den er litt for lite tilgjenglig, og fluesona blir man fort lei, og ovenfor hengebrua, kanalen, synes jeg det er direkte ukoselig. Men, det er jo fint med variasjon, og preferanser er og blir individuelt.  ;)

regler1.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg vil tro at grunneier/skogeier har lov til å tynne ut skog og at han er såpass oppegående at han vet hva han har lov til eller ikke når det gjelder uttynning.

Synes det blir litt feil å komme med påstander om ulovligheter basert på noen få bilder som ligger på et forum. Det blir ubegrunnet synsing på et tynt grunnlag etter mitt syn.

Her har nok grunneier helt sikkert fulgt gjeldene lover og regler.

Uttynning av skog er noe som har foregått til alle tider og det må nødvendigvis tidvis skje i nærheten av elver også.

Terje

Nei Terje, dette ser vi gang på gang at de bryter mot..........mange i norge blir bøtegitt hvert år...... i utgangspunktet er det til det beste  for grunneier, med tanke på erosjonsskader..... velger å tro at dette inngrepet ikke har noe å si......men det er prinsippet i det....... vi vet at kvarven består av et tykt lag jord og torv, vi set at den barberte kanten utfor hytta får stadig erosjonsskader, ikke store, men litt for hver flom..... vil tro at den kanten tydelig kan sees forskjell på om 10 år..... vi menneskers inngripen er det som ødelegger.....derfor søker vi mer og mer uberørte områder og så ødelegger vi det vi har nært oss samtidig på at vi lurer på hvorfor dt til stadig blir dårligere...... vi må slutte å tulle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dette åpne området på kvarven, er det privat grunn eller er det fritt fram der for teltsovende fluefiskere igjennom sessongen?

Det er vi som leier Kvarven som har disponert plassen.

Vi har besøk av fluefiskere hver sommer og vi har latt stort sett tillatt folk å slå opp

telt på plassen vår hvis det er plass. Vi har hatt to regler.

1. Oppfør deg som folk

2. Ta med søppla di når du reiser.

I år blir det muligens litt andre regler da det er ny grunneier på Kvarven og det skal utbedres en del der nede. Hva det vil innebære i praksis vet vi ikke helt enda men det kommer vi nok tilbake til.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Tok meg en tur opp til Rena i dag. Stakk innom Kvarven for å se om snøen hadde blitt borte.

Den er der fortsatt men har krympet en god del :D

Det gledelige var at jeg i dag så årets første VAK i Renaelva :D :D .... et rellativt kraftig VAK rett utafor hytta og veldig nære land :D ..... jeg kjente håra reise seg og følte en umiddelbar lykkerus :D

Det er bare så godt å se VAK igjen selv om det nok vil gå lang tid før det blir noe vakaktivitet å snakke om.

Om en mnd er det dags for årets dugnad for Kvarven gjengen, og vi gleder oss til å treffe gamle kjente der nede på Kvarven :D

Her er noen bilder fra Kvaren og Rødsbakken fra i dag :D

Snømengden krymper stadig :D

6930849470_2b23eaf98f_c.jpg

Fortsatt noe snø igjen nede på Rødsbakken men elva renner fortsatt rolig og venter på ny sesong :D

6930848572_ee99642d1a_c.jpg

Det ligger mange hytter med glimmrende beliggenhet nede ved Rødsbakken.

Denne har stått tom i mange år men har blitt pusset opp og er nå i bruk igjen :D

6930848970_cf4e9639ab_c.jpg

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...