Gå til innhold

Tidlig myggfiske og fjærmyggklekkinger


PålVD

Anbefalte innlegg

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

noen flere som har noen kommentaret til fluer som diverse bruker ikke bruker her inne?? ;) ike det nei, kanskje folk kan holde seg til topic og svare på det pål lurer på :) hehe!!

-mats-

Øy du!!!!! Trudde vi var ferdig med den tonen der etter turen igår ;) Men kan vel si meg enig i at det rusler off topic å blir totalt uinteressant i forhold te topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. du er knallhard Mats! Men ja, jeg lurer jo fortsatt på det jeg starta tråden med. Eneste som har blitt nevnt er vel at sure myrvann er det beste. Så mye kunnskap som det er inne på forumet her så må det vel være noen som kan komme med noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen flere som har noen kommentaret til fluer som diverse bruker ikke bruker her inne?? ;) ike det nei, kanskje folk kan holde seg til topic og svare på det pål lurer på :) hehe!!

-mats-

Akkurat som det er hverdagskost her. Er jo så mye svada her ellers, at burde gå greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. du er knallhard Mats! Men ja, jeg lurer jo fortsatt på det jeg starta tråden med. Eneste som har blitt nevnt er vel at sure myrvann er det beste. Så mye kunnskap som det er inne på forumet her så må det vel være noen som kan komme med noe mer?

Skeikampen er iallefall mye lengre nord enn hvor jeg bor. De beste myggvannene jeg vet om ligger i lavlandet og fjærmyggen her er grise stor. Mellom #12 og 10. Er været på min side begynner det å klekke forholdsvis kjapt etter at isen er borte. Andre vann er mye treigere og her heller ikke samme mengde med mygg som klekker så det kan  variere mye.

Hva mer vil du ha? Jeg syns iallefall du har fått svar fra flere enn meg som dekker det du spør etter. Som sagt så har aldri jeg opplevd at det ikke finnes fjærmygg i noen vann men mengden kan variere. Vann nær/i jordbruksområder har ofte høyt næringsinnhold noe som kan bidra til større klekkninger og større mygg enn feks et fjellvann. Selv om jeg har opplevd det motsatte. Grunne vann med sand/slambunn er ofte også mer produktive på fjærmygg. Dette er mine erfaringer. Du kan jo ut av dette lete frem vann som dekker disse kriteriene og gjøre dine egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg vil ha? Flere og bedre svar. Du kom jo med et mye mer utfyllende og bedre svar nå Sigve, så det hjalp tydeligvis å få tråden inn på topic igjen. Nå er det forsåvidt kun du og JB som har kommet med noe særlig svar her. Men selv om dere deler deres erfaringer er det ikke dermed sagt at det er fasit, så det er kjekt hvis flere har noe å komme med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg så produserer de fleste typiske myrvann ganske labert med fjærmygg.

Men de litt større vannene som har ganske klart vann og bunn av sand/silt/mudder (vulgatabunn) derimot har bra populasjoner av mygg. Og gjerne stor mygg også. Men det finnes selvfølgelig unntak. Jeg har også opplevd meget bra myggklekkinger i mindre skogsvann med typisk skaubunn rundt. Noen av disse vannene har også viker med litt myrkanter og der har det faktisk klekket mer enn andre steder på vannet.

Men, ørreten i vann som ikke har de råeste klekkingene er heller ikke så vrien i matveien. Dvs. det skal ikke så mye til for at de vaker. Så dette slår begge veier  ;D

Myggfiske handler ikke bare om å finne rett vann, det handler minst like mye om å finne rett sted på vannet.

Noe som er spesielt viktig rett etter isløsning. Grunner, viker som blir tidlig varmet opp/får mye sol er plasser å starte. Lokale klekkinger er meget vanlig i større vann og man bør bruke litt tid på å farte rundt for å finne de hvis man ikke er kjent. I noen vann jeg fisker i så kan myggen starte å klekke på noen steder såfort isen er borte, den samme arten klekker først andre steder på vannet etter 1-2 uker etter at den startet på første plassen.

Sjekk satelittbilder på norge i bilder eller kart gulesider og se etter grunner etc.. Prøv ulike karttjenester for å se mest mulig. Noen bilder er tatt når det er overskyet og da ser man ikke grunnene så godt. Det er selvfølgelig avhengig av sikten i vannet om du vil se de i det hele tatt. Men det er lurt å teste ulike sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg vil ha? Flere og bedre svar. Du kom jo med et mye mer utfyllende og bedre svar nå Sigve, så det hjalp tydeligvis å få tråden inn på topic igjen. Nå er det forsåvidt kun du og JB som har kommet med noe særlig svar her. Men selv om dere deler deres erfaringer er det ikke dermed sagt at det er fasit, så det er kjekt hvis flere har noe å komme med. :)

Jeg er helt enig at tråder ofte kommer fort ut på oftopic og det er beklagelig. Samtidig så er dette er levende forum og folk kan fort trekke ut et spørsmål fra et svar som ikke blir hva trådstarter spurte om.

Uansett så skal du merke deg at det ikke finnes en fasit i det heletatt når det gjelder klekkinger og/eller fluefiske generelt. Det er derfor egne erfaringer blir så viktig. De store gode klekkingene med tilhørende vakbonansa hvor alt er 100% etter boken, har for meg iallefall, vært mindretallige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble tråden brått interessant igjen.... Greit at det går noe off topic iblant.... Men det har vi egen avd for har vi ikke? Jeg syns det er crap at folk som kommer inn her og gjerne vil spørre å lære, gjerne får overfulle poster med internt svada.

Men ser jo nesten ut som at det bare må sjekkes grundig vann for vann.... Og har ett par jeg kan krysse av som lite interessante myggvann....hehe ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se nå ja!! litt skarp tone og så kommer det mye bra svar:) ;) me like! keep it coming! er ikke det at jeg ikke er intresser i hva slags fluer folk bruker, men var mer intresser i hva slags svar trådstarter fikk... Noe jeg har grubla på sjøl, men ikke har god nok peiling til å svare på.. :)

god påske, nå bærer det snart til fjells!!

-mats-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar Rune. Du kommer med mange interessante poenger.

Har hatt fem fiskedager med gode værforhold nå, uten at det har skjedd noenting. I år har jeg hatt bedre fiske på de to turene jeg var ute og fiska i åpne råker på steder hvor isen lå over det meste av vannet enn de fem turene jeg har hatt etter at isen gikk. I dag var jeg i et vann i 5-6 timer. Det var helt blikkstille, men så ikke et eneste vak. Her gikk forøvrig isen for nesten 2 uker siden. Har nok en del å si at det er blitt mye kaldere her igjen. Nærmer seg jo -10 inne i de områdene der på nattan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo være noe, men som du sier vaker jo fisken i åpne råker og da er jo ikke vannet veldig varmt... så det kan da ikke være så enkelt. Nei nå ligger mine fisketurer på is inntil videre :) Blir bålturer med fluestang i sekken istede.... Kjærringa har begynt å lure på om det er noe galt, ettersom jeg syns det er bedre å sitte alene eller med gutta i 7-8 timer i skogen uten og se snurten av fisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden er det bare å øse ut av alt du har erfart i løpet av hele livet. Bare gi. Ikke forvent noe igjen.

Har du 20 åes erfaring så er det bare å pumpe ut alt du har.

Hei Frode!

Jeg vil gjerne at folk øser ut alt man har av erfaring i denne tråden, men blir veldig glad hvis man kan sile ut litt og begrense det til myggfiske og/eller tidligfiske. Hvis ikke kan det bli litt mye her. Kan forøvrig ikke love å gi noe igjen til de som deler av sine erfaringer annet enn et takk. Hvis derimot mange deler, så får vi jo forskjellige synspunkter og da kan vi gjerne lære litt av hverandre. Og det er jo ikke så værst å få igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amper Ruffen? Du kan kødde osv med alle men liker dårlig bli kødda med selv? haha Du så kanskje ikke blunket på smilet og hehe etter det jeg skrev? Men jeg har ikke allverdens erfaring og kunnskap om detta, så syns det er en veldig interessant tråd når det er på topic. Men jeg kan godt la være å kommentere gode svar osv. Alt for at du skal bli blid igjen vettu lillegutt.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag startet veldig bra. Overskyet og ingen vind. Jeg ble bedt om å forlate huset i noen timer mens kona og jentene skulle bake. Jeg tok turen til et nærtliggende vann og hadde ikke trodd jeg skulle finne masse vakende fisk i dag. Jeg tok feil. Det klekte store mengder mygg og fisken vaket tett. Jeg ble sittende å kikke litt for lenge for vinden tiltok og jeg var sikker på at klekkingen ville stoppe.

Foran meg var det et lite område hvor vinden ikke fikk tak og på denne lille flekken klekket det helt sykt mye mygg. Fisken samlet seg her og plukket mygg over alt. Dette er det sykeste jeg har opplevd. Resten av vannet var forblåst og dødt men foran meg var det et orgie i vak og klekkende mygg. Jeg prøvde diverse tørre mygg uten resultat. Bestemte meg for å prøve buzzere og det tok ikke mange sekunder før første fisk satt. Jeg hadde ingen plan med utlegget annet enn å treffe midt i vakbonansaen. Jeg klarte å lande 5 fisk på mellom 500 - 700g før vinden snudde litt og hele vannet ble forblåst. Mygg og vak forsvant som dygg for solen.

I alle mine år med fluestang har jeg aldri opplevd liknende og kommer sikkert aldri til å oppleve det igjen

post-969-13949891844781_thumb.jpg

post-969-13949891845244_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag startet veldig bra. Overskyet og ingen vind. Jeg ble bedt om å forlate huset i noen timer mens kona og jentene skulle bake. Jeg tok turen til et nærtliggende vann og hadde ikke trodd jeg skulle finne masse vakende fisk i dag. Jeg tok feil. Det klekte store mengder mygg og fisken vaket tett. Jeg ble sittende å kikke litt for lenge for vinden tiltok og jeg var sikker på at klekkingen ville stoppe.

Foran meg var det et lite område hvor vinden ikke fikk tak og på denne lille flekken klekket det helt sykt mye mygg. Fisken samlet seg her og plukket mygg over alt. Dette er det sykeste jeg har opplevd. Resten av vannet var forblåst og dødt men foran meg var det et orgie i vak og klekkende mygg. Jeg prøvde diverse tørre mygg uten resultat. Bestemte meg for å prøve buzzere og det tok ikke mange sekunder før første fisk satt. Jeg hadde ingen plan med utlegget annet enn å treffe midt i vakbonansaen. Jeg klarte å lande 5 fisk på mellom 500 - 700g før vinden snudde litt og hele vannet ble forblåst. Mygg og vak forsvant som dygg for solen.

I alle mine år med fluestang har jeg aldri opplevd liknende og kommer sikkert aldri til å oppleve det igjen

Kult! Artig å høre at folk har knallfiske mens jeg sitter midt i bleieskift og gulping... You bastards ;D

Det du beskriver her ser og høres veldig kjent ut. Dette er, tro det eller ei, helt vanlig i perioden rett etter isgang i de områdene jeg fisker mest. Dette fisket er ofte alt annet enn enkelt - når disse klekkingene har holdt på i noen dager kan fisken bli så selektiv at det blir svært vanskelig å lure den. Men i starten av klekkingene er den relativt grei å komme på talefot med hvis man har de rette fluene. Og det er helt typisk at klekkingene er veldig lokale når det er litt vind ellers på vannet.

Grattis med fet fiskeopplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...