Gå til innhold

Behovet for brems til "vanlig" ørret?


Gjest Bishop

Anbefalte innlegg

Gjest Bishop

Jeg har fått en forkjærlighet for sneller med kun overløpsbrems. Dette fungerer svært fint hvor ørreten ikke er noe særlig over halv kiloen, men så kommer det da ett par ganger i året hvor man fisker på plasser hvor ørret på 1-3kg er mer eller mindre "vanlig".

Når jeg står i elva og fisker så har jeg svært liten motstand i snella for enklere å trekke ut snøret til kast, de gangene jeg da har fått stor fisk så har jeg ikke justert brems fordet, selv om fisken har tatt ut.

Her er det jo da snakk om å kjøre snella i håndflaten eller ned i vannet så spruten står, men spørsmålet mitt er, da jeg ikke har fått stor fisk på sneller uten brems, hvordan fungerer dette kontra sneller med brems?

Dette spørsmålet går til de som har prøvd begge deler og har nødvendig kompetanse for å svare.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg vil påstå det er veldig ok med en skikkelig brems på snella. Har prøvd begge deler ja på stor fisk.

Spessielt hvis man fisker med litt tynn fortomm. Synes det blir veldig ugjevnt hvis man skal kjøre hardt uten fungerende brems.

Ikke helt nødvendig men veldig ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til at jeg fisker kun med myke stenger hvor hele ryggen jobber med. Fisken får da også denne "tyngden" i mot seg.

Ja, det er en egen og evigvarende diskusjon i seg selv. Mener selv jeg at det ikke alltid er beste medisin.

Se for deg at du står i ei grov steinrøys langs elva eller andre hinder og må løpe for fisken tar avsted. Det har jeg opplevd flere ganger. I tillegg til å holde deg på bena så skal du hold stanga riktig så må til å holde riktig friksjon på spolen i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg kan legge til at jeg fisker kun med myke stenger hvor hele ryggen jobber med. Fisken får da også denne "tyngden" i mot seg.

Den må du nesten forklare meg. Hvordan gir en mykere stang mer "tyngde"? At en mykere flekser mer ja, men mer "tyngde" (regner med du mener kraft eller noe i den duren) skjønner jeg ikke helt. Så fyr på. Jeg lærer gladelig noe nytt.  :)

Snelle med muligheter for bremsejustering gir mer allsidig fiske. I alle fall for meg. Jeg vil f.eks. ikke sitte i båt med håven i den ene hånda og en vill regnbue på et par kilo på stanga i den andre hånda uten en viss brems som holder igjen litt. Å håve med sneller uten brems er kanskje den største årsaken til at folk mister fisk "på håvkanten" da de som regel kniper igjen litt ekstra med fingrene over snøret akkurat da. (Da hjelper det selvsagt litt å ikke ha for stiv topp eller stang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Knarr er opprinnelig en overløpsbrems, og det har fungert knirkefritt i over 100 år.

På mange sneller i dag er knarr bare en forstyrrende lyd (På linje med papplater i eikene på barnesykkelen)

Jeg har forskjellige sneller, med og uten brems. Bremsen har jeg kun brukt til overløpsbrems, jeg har aldri begynt å fikle med bremsen under kjøring av stor fisk. Har noen av dere gjort det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Knarr er opprinnelig en overløpsbrems, og det har fungert knirkefritt i over 100 år.

På mange sneller i dag er knarr bare en forstyrrende lyd (På linje med papplater i eikene på barnesykkelen)

Jeg har forskjellige sneller, med og uten brems. Bremsen har jeg kun brukt til overløpsbrems, jeg har aldri begynt å fikle med bremsen under kjøring av stor fisk. Har noen av dere gjort det ?

Ja, men stiller bremsen etter fortommen jeg skal bruke. Svært sjelden jeg stiller bremsen under kjøring ja. Da har jeg gjort for dårlig forberedelse. Jeg liker også å slippe å bytte snelle hver gang jeg bytter fortom. Og jeg liker å kunne bruke henda rimelig fritt. Holde i ei buske kan jo være et lurt alternativ en gang iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Den er jeg med på.

Ellers mener nå jeg at kaftig brems er mere aktuellt til Gjedde, laks, bonefish, tarpon  etc.

Til Norsk ørretfiske er overløpsbrems tilstrekkelig. Det være seg knarr eller Danielssons prinsipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knarr er opprinnelig en overløpsbrems, og det har fungert knirkefritt i over 100 år.

På mange sneller i dag er knarr bare en forstyrrende lyd (På linje med papplater i eikene på barnesykkelen)

Jeg har forskjellige sneller, med og uten brems. Bremsen har jeg kun brukt til overløpsbrems, jeg har aldri begynt å fikle med bremsen under kjøring av stor fisk. Har noen av dere gjort det ?

Enig, jeg liker heller ikke å fikle med bremsen under kjøring av stor fisk, synes det er så fort gjort at man får alt for mye eller alt for lite bremseeffekt.

Personlig synes jeg sneller med overløpsbrems, gjerne i form av knarr, er det enkleste og beste. Men dette er vel en smaks- og vanesak. Overløpsbrems holder ihvertfall i massevis til norsk ørretfiske, det er min påstand.

Forøvrig har jo mange av de klassiske laksesnellene for fluefiske også kun overløpsbrems/knarr, og det er vel landet en del storlaks på f.eks. Hørgårds laksesnelle opp gjennom årene, de fleste av dem med skjør wormgut som fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Jeg kan legge til at jeg fisker kun med myke stenger hvor hele ryggen jobber med. Fisken får da også denne "tyngden" i mot seg.

Den må du nesten forklare meg. Hvordan gir en mykere stang mer "tyngde"? At en mykere flekser mer ja, men mer "tyngde" (regner med du mener kraft eller noe i den duren) skjønner jeg ikke helt. Så fyr på. Jeg lærer gladelig noe nytt.  :)

Auda, her har jeg tydeligvis begitt meg utpå noe jeg ikke kan forsvare. Men det jeg mener, og tror, er at en stang med mer flex er mer trettende enn en stang med kun topp flex. Da gitt at situasjonen er den samme med tanke på snelle og fortom.

De fysiske lovene er vel på "min" side også ville jeg tro, jo større kurve, jo mer energi blir brukt, eller? Jo mer av ryggen som blir brukt, jo mer slites fisken ut?

Jeg tenker slik, en stang har en oppgitt aksjon, en blyningskurve der den fungerer optimalt. Det å nå denne kurven tror jeg koster mer energi med en myk stang kontra en stiv stang. En topp aksjon stang har vel ikke samme tykkelse i toppen som bunndelen på en mykere stang? Ergo skal det mer til for å bøye kurven på en mykere stang enn en å bøye kurven på en stiv stang.

Det er mye mulig jeg er på jordet her nå, men da blir jeg vel satt på plass snart  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Knarr er opprinnelig en overløpsbrems, og det har fungert knirkefritt i over 100 år.

På mange sneller i dag er knarr bare en forstyrrende lyd (På linje med papplater i eikene på barnesykkelen)

Jeg har forskjellige sneller, med og uten brems. Bremsen har jeg kun brukt til overløpsbrems, jeg har aldri begynt å fikle med bremsen under kjøring av stor fisk. Har noen av dere gjort det ?

Enig, jeg liker heller ikke å fikle med bremsen under kjøring av stor fisk, synes det er så fort gjort at man får alt for mye eller alt for lite bremseeffekt.

Personlig synes jeg sneller med overløpsbrems, gjerne i form av knarr, er det enkleste og beste. Men dette er vel en smaks- og vanesak. Overløpsbrems holder ihvertfall i massevis til norsk ørretfiske, det er min påstand.

Forøvrig har jo mange av de klassiske laksesnellene for fluefiske også kun overløpsbrems/knarr, og det er vel landet en del storlaks på f.eks. Hørgårds laksesnelle opp gjennom årene, de fleste av dem med skjør wormgut som fortom.

Det er min tro også, har enda til gode å se backingen her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knarr er opprinnelig en overløpsbrems, og det har fungert knirkefritt i over 100 år.

På mange sneller i dag er knarr bare en forstyrrende lyd (På linje med papplater i eikene på barnesykkelen)

Jeg har forskjellige sneller, med og uten brems. Bremsen har jeg kun brukt til overløpsbrems, jeg har aldri begynt å fikle med bremsen under kjøring av stor fisk. Har noen av dere gjort det ?

Jordgulv fungerte i flere hundre år det og. Det har hendt noen ganger at eg har justert litt ja. Ikke ofte. Så du mener å bare ha overløps-brems er best så man slipper å fikle med bremsen underveis i kjøringen?

Man klarer seg nok greit med bare overløpsbrems men jeg vil ikke bare ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jordgulv fungerte i flere hundre år det og. Det har hendt noen ganger at eg har justert litt ja. Ikke ofte. Så du mener å bare ha overløps-brems er best så man slipper å fikle med bremsen underveis i kjøringen?

Jordgulv er undervurdert. Trenger ikke vaskes  :P

Neida, jeg vil gjerne ha ordentlig brems, det er som regel det på snellene. Spørsmålet (ditt ?) var vel behov for brems på valig ørretsnelle, da er svaret mitt nei det er vel ikke det. Men er det montert på snella, så er jeg jo fornøyd med at det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

~ har enda til gode å se backingen her til lands.

Den har jeg sett maaange ganger gitt. Og derfor vil jeg har brems. Jeg justerer alltid bremsen i forhold til fortommen jeg skal bruke før jeg begynner å fiske. Deretter må jeg kanskje slakke litt om fisken drar hinsides avgårde. Motstanden i vannet kan da bli for stor for fortommen og den bremsen jeg har justert. Joda, jeg kunne sikkert klart meg tålig bra med overløps, men jeg liker det ganske enkelt ikke. Jeg fisker for mye forskjellig til det. Men det er meg.  :)

Kjøper forresten ikke helt den teorien din om stangstivheten, men vi overlever nok begge at vi er uenige. ;D For meg må stivheten i stanga passe til fortommen osv.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger alltid hvor stor fisk jeg skal ta før jeg drar ut og fisker . . .

Skal jeg begrense meg til fisk under 3kg, så klarer jeg meg med overløpsbrems.

Men ofte er det fisk fra 5kg og oppover som gjelder for meg, og da har jeg alltid bremsen med, gjerne påmontert snella  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger alltid hvor stor fisk jeg skal ta før jeg drar ut og fisker . . .

Skal jeg begrense meg til fisk under 3kg, så klarer jeg meg med overløpsbrems.

Men ofte er det fisk fra 5kg og oppover som gjelder for meg, og da har jeg alltid bremsen med, gjerne påmontert snella  8)

Regner med at du har ABS for de største fiskene du pleier og få Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sneller med begge typer bremsesystem, og har også sett backingen på snella noen ganger.  Jeg har stort sett aldri hatt problemer med overløpsbrems, men jeg liker godt å ha en god brems på snella. Spesielt ved elvefiske i større elver. Men en snelle med et "avansert" bremsesystem har også mange flere kilder til feil enn en med overløpsbrems.  Snellene med overløpsbrems har et stort sett uslitelig spindellager i bronse (om det får litt smøring), ellers er det en bladfjær og en klakk. Dette er ei snelle som aldri svikter og oppfører seg på samme måte hele tiden.

Ei snelle med bremsesystem har mange flere deler, fjærer, bremsebelegg, skiver, skruer og nålelager/kulelager etc. Dette gir også flere muligheter for feil, og krever at vedlikehold holdes i hevd.  Nå i dag er de fleste sykdommer med slike bremsesystem luket ut, men det er viktig at materialer og konstruksjon er av god kvalitet. Tidligere kunne et problem være at bremsevirkningen forandret seg under utras (ugjevn brems). Blant annet fordi bremsebeleggene kunne utvide seg og svelle ved påvirkning av vann, og ved utras tørket de. Det samme gjalt temperaturforandringer. I dag er også de fleste bremsesystem lukket og ikke så påvirkelig av støv og salt som tidligere.

Jeg påberoper meg litt materialkunnskap og teknisk innsikt, og tør påstanden om at du vil kunne finne mange sneller i 1000 kroners klassen som har en minst like god kvalitet og god funksjon som mange sneller til både 3 og 4000,-  

Men for meg er det viktigste at bremsen er gjamn fremfor evnen til å "låse" spolen.

Ble mye rart som kanskje ikke hadde så mye med behov for brems å gjøre, men skrivekløa tar litt overhånd når jeg ser mulighet for en teknisk ytring.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger alltid hvor stor fisk jeg skal ta før jeg drar ut og fisker . . .

Skal jeg begrense meg til fisk under 3kg, så klarer jeg meg med overløpsbrems.

Men ofte er det fisk fra 5kg og oppover som gjelder for meg, og da har jeg alltid bremsen med, gjerne påmontert snella  8)

Regner med at du har ABS for de største fiskene du pleier og få Lars.

Det er helt avgjørende for min fisketur  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri følt behov for regulerbar brems. Grunnen til at jeg aldri har følt behov for noe annet enn lett brems som akkurat hindrer overløp, er at bremsebehovet varierer så ofte og så hurtig under kjøring av stor fisk at det å regulere på en skrue på snella er helt uaktuelt. Jeg bruker som regel en hånd på snellespolen mens jeg regulerer stangvinkelen. Jeg bremser eller låser også snøret med kastehånda om den andre hånda ikke er ledig. Ikke noe problem.

Har fluesnella en bra, regulerbar brems, er det ingen ulempe. Men det er ikke noe jeg vil betale for. Jeg synes en del fluesneller er priset sykt høyt utfra hvor enkle behov de dekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

~ har enda til gode å se backingen her til lands.

Den har jeg sett maaange ganger gitt. Og derfor vil jeg har brems.

Det er jo ikke sånn at man ikke har brems. Man har da bremset med hånda i 150 år.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Sikkert bare meg som er usedvanlig klønete til å kjøre fisk. Men så lenge jeg har muligheten så kan jeg altså velge å stille bremsen på overløps, litt hardere, enda litt hardere og hardt alt ettersom hva jeg har bruk for. Og det passer meg bra. At de fleste andre klarer seg utmerket godt og/eller aller best uten viser bare at første setning sannsynligvis har noe for seg. Og at vi er ulike.  ;)

Det jeg syns er dumt med overløps er at da MÅ jeg bremse med fingre på snøret eller håndbak mot spolekant om det blir litt tyngde på det som er uti vannet. Og da er det neimen ikke lett for en klodrik som meg å reagere fort nok på alle uventede rykk og sprell. Jeg bruker rundt 0,2 sekunder (+/-) på å reagere serru. Og er jeg på maks da så blir det ofte fluebytte som resultat.  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Sikkert bare meg som er usedvanlig klønete til å kjøre fisk. Men så lenge jeg har muligheten så kan jeg altså velge å stille bremsen på overløps, litt hardere, enda litt hardere og hardt alt ettersom hva jeg har bruk for. Og det passer meg bra. At de fleste andre klarer seg utmerket godt og/eller aller best uten viser bare at første setning sannsynligvis har noe for seg. Og at vi er ulike.  ;)

Det jeg syns er dumt med overløps er at da MÅ jeg bremse med fingre på snøret eller håndbak mot spolekant om det blir litt tyngde på det som er uti vannet. Og da er det neimen ikke lett for en klodrik som meg å reagere fort nok på alle uventede rykk og sprell. Jeg bruker rundt 0,2 sekunder (+/-) på å reagere serru. Og er jeg på maks da så blir det ofte fluebytte som resultat.  :-[

Der ser du Klodrik !  ;D

Seriøst, jeg tror det handler om hva man er vant til. 

Jeg ser poenget ditt med å tilpasse bremsen etter hva man mener holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en Danielsson Dryfly de 3 første årene her nede. Og har aldri brukt noe annet i Norge. Husker jeg savnet litt brems da jeg måtte vade og kjøre fisk samtidig. Eller bevege meg i det hele tatt. Kan ikke si at det føltes som noen STOR ulempe. Jeg har en forkjærlighet for sneller med overløpsbrems.

Men det er kjekt å ha brems innimellom. Litt luksus liksom. I dag bruker jeg Eikre-fly Varius og Lamson-sneller. Bremsen er satt slik at den ikke løper over...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...