Gå til innhold
  • 0

Flytemiddel


Jimmy

Spørsmål

21 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Du nevner ikke om det er fluer eller liner du ønsker flytemiddel til, så da legger jeg til litt mer info. :)

Til WF linene mine bruker jeg TMC flyline dressing. Har begge typene, for flyteliner og synkeliner. Viktig å ikke bruke flytedressing på synkeliner og motsatt, det blir det bare tull ut av. :)

2459_tmc-flyline-dressing_30.09.2010164721.jpg198x198_2460_tmc-flyline-dressing-sinking_30.09.2010164942.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker:

http://eikre-fly.no/images/stories/Bilder/cdcoil.jpg

og

http://eikre-fly.no/images/stories/Bilder/cdcgel.jpg

Som navnet sier fungerer fint til CDC. Smør veldig tynnt på, nesten ingenting, disse varer i årevis.  Ellers så bruker jeg Airflo REPEL, når du trenger å helimpregnere fluene. Men den får du ikke kjøpt i Norge lenger :(.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hva er deres favoritt ristepulver til tørt?

Jeg bruker Shimazaki Dry Shake Dun. Savner egentlig den boksen jeg hadde før, var det loon mon tro? Husker ikke....

Drasser fortsatt med meg den gode gamle "top riden" fra loon. Kjekk å ha til søkkblaute hjortehårsfluer etc. Men er litt enig med André også. Enkelte materialer og fluer burde ikke ristes i pulver.

Best all over - Tiemco dry dip super

Punktimpregnering - Tiemco dry magic og Loon Aquel

Tørking av flua - AMADOU, men loons top ride gjør også jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Min mening, men jeg slutta med ristepulver for 3-4 år siden. Det varer kort, og jeg ser egentlig ingen fordeler med det. Et helt annet moment er at det tar vekk magien i materialer som påfuglherl, eksakte hacklefarger, tager etc  :) Det finnes bedre alternativer.

Bruker du bare Loon Aquel, eller har du annet å anbefale også?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Min mening, men jeg slutta med ristepulver for 3-4 år siden. Det varer kort, og jeg ser egentlig ingen fordeler med det. Et helt annet moment er at det tar vekk magien i materialer som påfuglherl, eksakte hacklefarger, tager etc  :) Det finnes bedre alternativer.

Samme her..noen ganger virker det som om flua suger til seg ekstra mye vann etter en risterunde...For pulveret trekker jo til seg fuktig materie..  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Ristepulver er helt uunnværlig. Akk hvor mange ganger fisken tar når flua er helt nyrista og flyter høyt på vannet. Oftere viktiger en selve fluemønsteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Stemmer for Drydip super den er helt overlegen!

Det er nesten så den flyter for bra noen ganger! (flua blir sittende for høyt på vannet!)

flua kan gi et dårlig avtrykk! og på sær fisk kan det være nok til at den ikke tar!

Så har med riste boks og men bruker den ikke så ofte lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, det var det jeg også mente  :)

DryDip og Dry Shield gjør fluene høytflytende, uten å få det "tåkebelegget" på fluene som pulver gir  ;) Som også Olav er inne på.

Min mening, men jeg slutta med ristepulver for 3-4 år siden. Det varer kort, og jeg ser egentlig ingen fordeler med det. Et helt annet moment er at det tar vekk magien i materialer som påfuglherl, eksakte hacklefarger, tager etc  :) Det finnes bedre alternativer.

Bruker du bare Loon Aquel, eller har du annet å anbefale også?

Hei. Ja, jeg sverger til Loon Aquel til punktimpregnering.

Er enig i den testen som var av flytemiddel for noen år siden. Denne er en vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bruker kun Drydip på mine fluer, bortsett fra enkelte ganger da jeg bare skal ha visse deler av flua til å flyte, feks klekkere med dubbingkropp, da bruker jeg Power Dryer(liten kost for dandering i boksen). Klekkere med biot og/eller annet ikke sugende materiale , rett i drydip'n.

Exstrem behov for fett/flyt så bruker jeg Tiemco Dry Magic  :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Synes det er noe eget over dryshake. Synes den er knall. Synes også drydip er knall.

Er kanskje noe "enkel" i min fremgangsmåte i forhold til testresultat og fargepåvirkning, men gjør som følger;

Ved bruk av dryshake: skal flua litt under/litt over hjelper jeg den med kjeften. Spytt funker som tusan. Samme ved drydip, da putter jeg fingern oppi og stryker på den delen av flua jeg vil holde flytende. Hvis ikke er det seff behandling av hele flua.

De uttrop/engstelser over dårlig/bemerkelsesverdig oppførsel jeg mottar nå, er stort sett de samme jeg har mottatt hele livet, slik at jeg er ganske sikker på at disse produktene ikke har gitt meg noe skader av nevneverdig grunn, tross at jeg sannsynligvis har sleiket i meg div rare kjemikalier, så jeg kjører på med stor glede. Får jeg ikke fisk, er det som regel jeg som har kuka det til, ikke fisken som syntes at dubbingen bar innslag av noe feilfarga støv fra industrien.

Og får jeg fisk, så er det seff jegsom har gjort det riktig, ikke produktene som er bra 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mitt favoritt flytemiddel er "Nev-R-Sink" fra Traun River Products (http://bit.ly/HZpN0T). Supert flytemiddel som også funker på CdC. Brukte tidligere Loon Aquel (og før det Dilly wax fra Fly Rite), men jeg liker "Nev-R-Sink" mye bedre.

Vet ikke om det fortsatt finnes Norsk forhandler for Nev-R-Sink? Men jeg kjøpte i alle fall mine flasker hos Dag Midtgård for noen år siden.

Når jeg har tid og gidder (og ikke minst finner flaska) så dypper jeg også gjerne fluene i et eller annet flytende flytemiddel etter endt fluebindeøkt...

8)

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...