Gå til innhold

Billige fluer...?


Vegard Jønnevald

Anbefalte innlegg

Først av alt må jeg si at jeg ikke skriver dette fordi jeg synes synd på meg selv eller ikke selger nok fluer. Det følgende er et resultat av hva jeg hører, ser og leser rundt omkring. Personlig binder og selger jeg for så vidt nok fluer. Fluefiskere bruker penger, mye penger, på hobbyen sin. Prisen på stenger og sneller ser ikke ut til å bry noen. Alt annet av utstyr man trenger/ikke trenger blar også folk opp til dels store summer for. Mange drar også på fisketurer både i inn og utland, noe som ofte gjør store innhogg i økonomien. Men hva med fluer?

Det finnes utrolig mange dyktige fluebindere i Norge. De besitter en enorm mengde kunnskap. Ikke alle binder for salg, men bidrar likevel til å opprettholde lokal kunnskap og entusiasme rundt fluefiske og fluebinding. Mange har også bred erfaring og kunnskap om entomologi og fiske både i Norge og andre destinasjoner rundt om i verden.

Det har nærmest alltid vært billige fluer tilgjengelig og de har i mange tilfeller kanskje også bedret kvaliteten de siste årene. Det er enkelt å se resultatet av denne flommen av billige fluer. Antallet forretninger som selger fluebinderutstyr kan snart telles på en hånd og antallet fluebindere som binder for salg går samme vei. Det er også en etisk side ved dette. De som binder fluene, gjerne fra Asia eller Afrika, er som oftest underbetalte og de har dessuten ikke noe forhold til det de skal produsere.

Vi kan vel alle være enig om at fluer er en relativt viktig del av vårt fluefiske? Selvfølgelig får folk fisk på billige fluer også, men er det bare prisen som betyr noe? Er det ikke hyggelig å handle fluer av noen som vet hva de driver med?

Fluer med høy kvalitet fisker bedre enn andre. Kvaliteten på krokene er nesten alltid bedre. Dessuten kan man også selv være med å bestemme hva slags fluer en vil ha i boksen. Med tanke på de enorme summene vi bruker på fiske generelt blir mitt poeng, eller kanskje spørsmål: Hvorfor skal fluer på død og liv være billigst mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg binder ikke fluer FOR å selge. De fluene jeg selger er fluer jeg binder uansett. Det er såpass dårlig betalt, selv om man tar 20 kr. flua,  at det ikke kunne falt meg inn å begynne med det heller.

Jeg vet heller ikke om lysten til å sitte ved bindestikka hadde vært der, om jeg visste jeg MÅTTE.

Ikke veit jeg om mine fluer funker så mye bedre, enn de man får for en snau tier på nettet... det får bli opp til fisken å avgjøre. Det jeg vet, er at dem er bundet på en bedre krok, og med bedre materialer. Mer riktig proposjoner også vil jeg tro... Dette er jo noe fisken rett og slett driter i....

Jeg binder når jeg vil, og hva jeg vil. Når jeg finner ut at jeg har altfor mye, selger jeg unna det jeg allerede har liggende.

Greit nok at folk er gniene med tanke på fluekjøp, men det jeg lurer på er hvorfor folk ikke binder sine egne fluer? Jeg hadde iallefall ikke drevet med fluefiske, om jeg ikke bandt mine egne fluer...

Noen sier de ikke har tid, ork, tålmodighet osv, og det er greit det... men for MIN del er fluebindinga en STOR del av selve fluefisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at selvbundne fluer er mye sterkere enn fabrikkprodusserte fikk jeg et eksempel på oppe på Hanestad fra den tiden jeg hadde Hanestad vokterbolig som fritidsbolig. En svenske som fikk et par Glomma spesial av meg fortalte  meg at han ikke behøvde å bytte ut flua på grunn av slitasje på de han hadde fått av meg, enda han hadde tatt mer fisk på de enn de han hadde kjøpt "hjemme i Sverige" før han reiste til Norge.

Har aldri vært noen racer til å binde, men jeg har fått fisk på mesteparten av det jeg har "kjervet" i hop.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Med et unntak...fisken driter vel ikke i proposjoner? Jeg binder heller ikke primært for å selge, men fordi å binde er noe av det beste jeg vet :)

Aha, der var jeg nok litt rask på labben ja :) Proposjonene bryr den seg om, men ikke hvilken krok eller hvilke materialer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,jo...at fisken ikke ser hvilken krokprodusent som er brukt er klart, men jeg mener at materialvalg ofte er avgjørende også.

Eksempler kan nevnes i fleng, men ta for eksempel Emergent Sparkle Pupa. Det er et mønster som stort sett ramponeres av de fleste produsenter. Den bindes nesten alltid med dårlig og for mye garn, for tykk kropp osv.

Jeg synes som regel at det er enorme avvik fra originalmønstrene på "kjøpefluer". I denne sammenhengen er det viktig å huske at fisken verken har våre tanker eller vårt syn ;) Materialvalg er jo ofte avgjørende for hvordan flua oppfører seg i vannet. Jeg mener på ingen måte at fluer må være "perfekte",men de bør være riktige.

Forskjellen på holdbarheten på kjøpefluer og fra gode fluebindere er nesten udiskuterbart,Magne...I mine år i sportsfiskesjapper har jeg sett mye rart og dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempler kan nevnes i fleng, men ta for eksempel Emergent Sparkle Pupa. Det er et mønster som stort sett ramponeres av de fleste produsenter.

<<l Totalt enig, Vegard.

Feil grovt garn - og alt for mye  :) How hard can it be, liksom...

Slik skal en ESP ideelt se ut. Glissen, med finfibra antron og puppeskallet omtrent til midt ned i krokgapet  :)

6955777026_93513111b0_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor handler folk på rema i stedet for ica gormet når de tar med hele familien på en dyr ferie?

Jeg synes ikke man kan argumentere med det. De aller fleste ivrige fluefiskere binder selv tror jeg. Ikke alle men de fleste. For de som kjøper så ser jeg at det er fristende å kjøpe til 1/3 av prisen.

Om de er gode eller dårlige vet ikke jeg. Har litt vondt for å tro at en flue til 30,-er så mye bedre en en til 10,-

Man kan jo kjøpe 3 stk av den i tillegg. 

Jeg ser folk kjøper av enkelte her inne og det tror jeg de gjør fordi de har lyst å handle av en bestemt person i tillegg til at de får fine fluer av god kvalitet.

Vanskelig å sammenligne en stang og fluer. Fluer er forbruksvare for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og min fiske kompis har fisket sammen i mange år nå!

Han startet med binding av fluer før meg og begynte og ta det veldig på alvor!

jeg hang litt etter på binde fronten og i dag er det blitt sånn at jeg vær bursdag/jul ønsker jeg meg hans fluer i gave!

poenget mitt er skredder sydde fluer har mye mere sjel og de gutta som kan binde fluer hær i Norge de vet mere om hva som er fornuftig og ikke! jeg kaller det maskin sydde fluer! (Laget av underbetalt mennesker i Asia/Afrika!)

Det er noe med att jeg får mye mere trua på en klekker eller Dun Som er litt uten om det vanlige! De ser mere giftig ut mener jeg da!

jeg er veldig for og støtte opp under ill sjeler som hvil hode på kunnskapen om binding!

Men som regel starter folk med og binde selv etter en stund!

og da er det vel bare og konkludere med at markedet er rettet mot ferskinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...skulle jeg tatt betalt for tubefluene mine, måtte det blitt rundt 200.- per stk. Ikke fordi de er så pene, men det er mye tid, jobb og kostnader forbundet med det.

Det er også meningen at hver flue skal holde til rundt 20 laks, ikke til 1...som det ofte er med "fabrikkfluer".

Ikke ment som selvskryt eller reklame dette her!

54d340b7-c188-811f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger en del fluer ,til tropisk fisk,tarpon,bonfish,permit,barracudas,tunna......

jeg liker å binde,om jeg hadde ikke selget fluer ,hadde jeg hatt 1000 fluer.....fisker maks tre uker i året

for meg er en møte å finansiere nye krokker,materialer og kan binde fluer uten å tenke at de skal sitte i en box 1 år

gir mange fluer til guidene og folk som reiser for å teste fluene og krokkene.

eller er mye DÅRLIG fluer  i nette og butikkene

jeg synes det er en del av fiske å sitte å binde fluer,samme som forbreding av turer er selve turen.

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Dette har med kunnskap å gjøre. dersom du aldri har bundet fluer selv, så vet du heller ikke hvilken kvalitet du går glipp av. Mange har heller ikke tid til å sette seg ned å binde egne fluer, de velger derfor å kjøpe. Til å begynne med så kjøper de fluer fra sin "lokale" forhandler som har i fluer i display bokser fra Umpqua. Disse koster typisk 25kr pr. stk. Etterhvert finner de ut at de kan jo kjøpe på nett til en brøkdel av prisen, kvaliteten vet de lite om, men når du kan fylle boksen med fluer for 1kr stykke, ja da spiller proposjoner, materiale og holdbarhet liten til ingen rolle.

Dette er gjerne stressede mennesker med liten nok tid fra før av. De er heller ikke like fanatiske som oss, som dyrker denne hobbien 24/7 året rundt!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har med kunnskap å gjøre. dersom du aldri har bundet fluer selv, så vet du heller ikke hvilken kvalitet du går glipp av. Mange har heller ikke tid til å sette seg ned å binde egne fluer, de velger derfor å kjøpe. Til å begynne med så kjøper de fluer fra sin "lokale" forhandler som har i fluer i display bokser fra Umpqua. Disse koster typisk 25kr pr. stk. Etterhvert finner de ut at de kan jo kjøpe på nett til en brøkdel av prisen, kvaliteten vet de lite om, men når du kan fylle boksen med fluer for 1kr stykke, ja da spiller proposjoner, materiale og holdbarhet liten til ingen rolle.

Dette er gjerne stressede mennesker med liten nok tid fra før av. De er heller ikke like fanatiske som oss, som dyrker denne hobbien 24/7 året rundt!  ;D

Kan du virkelig kjøpe fluer til 1 kr stk på nett? Må jo være noen som har handlet konkurser og slikt.

Jeg får min del vet ikke om jeg tør å si at mine fluer er så mye bedre en kjøpefluer. Så har jeg vel heller aldri kjøpt noe videre med fluer. Litt nede på nz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Presentèr disse i Glomma ved Koppang, Erik, så tror jeg neppe du merker særlig forskjell :) Skal du dog fiske etter ørret f.eks. i Hemsila, Rena etc., så er det trolig temmelig vitalt at du velger de nederste.

Vi hadde nå NM på Koppang i fjor. Vil vel si at fluemønstre, materialvalg og kvaliteten på disse hadde litt å si. Eller hva sier du Kalle?

Er flere som har fått seg en skikkelig en "på trynet" når de virkelig får se forskjellen. Også på Koppang. Igjen kan du f.eks. spørre Kalle om hans opplevelse når han fikk se forskjellen første gangen på Koppang. Et mer oppgitt uttrykk har jeg nesten aldri sett. Og deretter et stoooort glis når han brukte riktige fluer og teknikk. Dessverre for konkurrentene lærte han litt for fort, hehe. I dag kan jeg plukke i blinde fra hans boks og alle er av ypperste fiskekvalitet. Bindekvaliteten var like bra før, men nå brukes materialene mer effektivt til slike fluer. En kjøpeflue vil aldri kunne måle seg med hans fluer om den ikke er bundet av en som forstår bruken like godt. Slik er det bare.

Det betyr dog ikke at man ikke får fisk også på billige kjøpefluer. Tvert imot. Men like lett som Kalle... NEI! Da er det i så fall veldig spesielle forhold.

Gamle mønstre er gjennomprøvd og gjerne bundet med omhu. Som March Brown og Zulu Silver. De som er riktig bundet med riktige materialer (eller erstatninger med riktige egenskaper) av disse fisker bedre enn kopier hvor man bare bruker det man har for hånden. I alle fall i de aller aller fleste tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at de som kjøper billige fluer og er veldig opptatt av pris, ei heller er de som svir av meste på stenger, sneller og flueturer. :-\

PS! Fisker 90% med den flua i boksen som ligner mest på det som klekker. Da opprettholder jeg illusjonen om det logiske fisket, hvilket er viktig for alle vi Krogvold-supportere. I 8% fisker jeg med Montana, GRHE, bustefluer eller streamer. 2% av tiden går med til meningsløse forsøk, gjerne en avansert rigg, som jeg mister troen på så raskt at det blir med fire kast.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg føler vel at man ikke kan lage en flue med komplett krok som noe ufullkommenhet...... den delen av kroken som er synlig ødlegger alt det andre som er perfekt....... så jeg tror at det er hips som happ dersom vi ikke legger fluefiskerens konsentrasjon til veie i fiskesituasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

jeg føler vel at man ikke kan lage en flue med komplett krok som noe ufullkommenhet...... den delen av kroken som er synlig ødlegger alt det andre som er perfekt....... så jeg tror at det er hips som happ dersom vi ikke legger fluefiskerens konsentrasjon til veie i fiskesituasjonen.

Som konkurransefisker er jeg dønn uenig med deg. Forskjellen kan være mange fisk med samme teknikk, konsentrasjon og utstyr, men med fluer av ulik kvalitet.

Men så lenge man får en fisk i ny og ne så er det vel greit nok uansett når man ikke skal ta det opp på konkurransenivå. Noe som jo de aller færreste gjør.

Enkelte "kjøpefluer" er forresten knakende gode til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært i tvil om hva jeg hadde brukt.

Fikk meg en lærepenge på Koppang jeg sent vil glemme.

For meg er det i allefall forskjell på å få en fisk og på å få fisk ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

konkuransefisker... akkurat det skiter jeg i Erik. 8) der vet du hvor jeg står.

Jada, har visst hvor du står i den saken siden 1993 jeg. Men skiter du også i den lærdommen man kan tilegne seg gjennom hele tiden å søke mer effektive og løsninger (noe de som fisker konkurranse er særdeles opptatt av)? Ofte er løsningene også enkle, men smarte. Å skite i slikt er å ikke ville lære særlig mer, om du spør meg. Men det gjør du jo ikke, hehe.  ;D

Og hva i huleste er dette for noe da?

1235_big.jpg

Står Czech Dark Olive.  :rolleyes:

Noe sier meg at de som har laget og/eller selger denne ikke har den fjerneste anelse om hverken hva det skal etterligne, insektets egenskaper eller hvilke materialer som best fremhever de egenskapene man er ute etter.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

denne var det stil på ja..... dette er en fin rufse..... enigheten er sånn, tynne vevre døgnfluer og mygger, litt buldrende og flagrende vårfluer......... Ang. 1993, takk for årsangivelsen og mitt innlegg i ett av magasinene så buldra jeg litt mot konkuransefraksjonen den gang, er nok mere moderat i hue, for den gangen var jo fluefiske noe alvorlige greier...... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...