Gå til innhold

Nytt snøre


Fiskern1394978834

Anbefalte innlegg

Valg av fluesnøre er en veldig subjektiv ting. Mitt favorittsnøre er XXD Mastery fra Scientific Anglers, men det er meningsløst for meg å anbefale dette snøret for deg. Jeg kjenner mange gode fluekastere som foretrekker veldig ulike snører/snøreprofiler. Mitt råd er: Prøv deg frem, lån fluesnører av fiskekamerater og prøv dem på din egen stang og finn noe du trives med.

En annen ting som er avgjørende er kvaliteten på coating, evne til å bli kvitt minne/stivhet. Her er det etter min mening store forskjeller. Man må huske på at det bare er noen få "fluesnørefabrikker" i verden, dvs. snøremerker som lager sine egne liner (jeg vet om Scientific Anglers 3M (størst), Cortland, Rio, Shakespeare og Monic (rettelse; det finnes også et lite, britisk selskap ved navn 22M som lager liner)). Disse merkene har en tendens til ikke å bruke den aller beste teknologien når de lager snører for andre "lineselgere" som Guideline, Loop, Vision, Scierra og så videre. Hvis ikke disse ”liksomsnøreprodusentene” har en snøreprofil som er helt unik og genial, ville jeg nok ha valgt en av de linene som kommer fra et merke som selv produserer snører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Slår nok en gang et slag for Lee Wulf TT

 

Er helt enig, bra snøre og slitesterkt, det som er bakdelen med tt snøret er at det ikke er så godt på korte kast, da man ofte må ha hele klumpen ute for å få fine kast som slår over.

 

Masse bra på markedet Saq ultra4, Vision, Tight Line om du er ute etter etr snøre som ikke har minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Partridge har kommet med en snøreserie nå som også er helt minnefri. Jeg har testet Dry & Delicate og det likte ihvertfall jeg veldig godt.

 

Ellers er også jeg veldig glad i TT-snørene. Sc. A snører ala GPX osv har jeg ikke vært spesielt imponert over. Altfor mye minne til stillevannsfiske.

 

Mvh

rj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fersking i gamet lurer jeg på om det er vanlig å smøre flue lina med fly line dressing som noen kaller det...?

 

Selv har jeg RIO Selective trout på 4 stanga for fiske i små elver og for mindre avstander, på 6 stanga har jeg RIO accelerator for de noe lengre avstandene. For meg ser det ut som om det er lite minne i disse snørene også. Jeg er godt fornøyd med begge fluesnørene, selv om det er en ganske kostbar affære og kjøpe nytt snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å smøre linene, ja. Jeg vasker de først i lunkent vann for å få bort smuss også smøre med linedressing. Scientific Anglers, Tiemco og Hends har gode saker til dette.

 

Alle snører har litt minne, men noen har mindre enn andres ;) Tight Line og Foxtail (samma som Ashima) er de snørene jeg vet om som har minst minne. Dvs tilnærmet lik 0.

 

mjoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg av fluesnøre er en veldig subjektiv ting. Mitt favorittsnøre er XXD Mastery fra Scientific Anglers' date=' men det er meningsløst for meg å anbefale dette snøret for deg. Jeg kjenner mange gode fluekastere som foretrekker veldig ulike snører/snøreprofiler. Mitt råd er: Prøv deg frem, lån fluesnører av fiskekamerater og prøv dem på din egen stang og finn noe du trives med.

En annen ting som er avgjørende er kvaliteten på coating, evne til å bli kvitt minne/stivhet. Her er det etter min mening store forskjeller. Man må huske på at det bare er noen få "fluesnørefabrikker" i verden, dvs. snøremerker som lager sine egne liner (jeg vet om Scientific Anglers 3M (størst), Cortland, Rio, Shakespeare og Monic (rettelse; det finnes også et lite, britisk selskap ved navn 22M som lager liner)). Disse merkene har en tendens til ikke å bruke den aller beste teknologien når de lager snører for andre "lineselgere" som Guideline, Loop, Vision, Scierra og så videre. Hvis ikke disse ”liksomsnøreprodusentene” har en snøreprofil som er helt unik og genial, ville jeg nok ha valgt en av de linene som kommer fra et merke som selv produserer snører.[/quote']

 

Du glemte Airflo ;) . De lager også for de merkene du nevner.

Nå skal det sies at det er mange av de du kaller 'liksomprodusenter' som har kommet med mange gode snøreprofiler. Faktisk ofte bedre, eller ihvertfall mer spesialisert enn det selve produsentene har kommet med. Guideline er et godt eksempel, se hva de har fått til på tohånds...

(eller hva med Lee Wulff, osv. osv. )

Det du sier om coating er riktig. Ingen andre enn SA har f.eks. AST coating, selv om noen feilaktig hevder å ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode snører å velge mellom. Det er rett å slett en smakssak.

Men hvis jeg skal anbefale noen så må det bli SA GPX og Lee Wulff TT.

Sistnevnte har ikke etter min mening like bra coating sam SA snøret, men er allikevel min klare favoritt.

Etter en runde med litt Tiemco Flyline dressing går dette så det hyler.

Med litt vedlikehod hoder de fleste snører i flere år.

Mitt forrige TT-snøre ble 11 år før det ble pensjonert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...